• Lilla My 2

babynamn

Berätta ert finaste tjej respektive pojk namn!
    Själv döper jag min dotter till: My och sonen till Alex ( efter mina avlidna morfar och farfar)

• Svar på tråden babynamn
  • a flock of seagulls

Oj, det var inte alls meningen att hoppa på någon, jag svarade bara på _mårbackas_ fråga: "Jag hörde talas om en vuxen man som hette Kermit Andersson. Hur mycket respekt får en person med ett sådant namn?".

Det var inte alls riktat till dig Kicker, förlåt om jag var otydlig. På vilket sätt känner du dig påhoppad? *nyfiken*

• Henrike

Självklart associerar man till de namn man hör, det är ofrånkomligt (och det finns många vetenskapliga undersökingar som påvisar det). Att man inte VILL ha fördomar är en annan sak, men för många kan det nog vara svårt att inte tycka att namnet Kermit Andersson är ovanligt och eventuellt fundera över varför han heter så!

• a flock of seagulls

Ja det är klart att jag skulle undra varför Kermit heter Kermit, men jag skulle inte tycka att han var mindre värd eller behandla honom med mindre respekt än någon annan. Jag hade en klasskompis när jag var yngre som jag inte gillade som hette Alfred. Antagligen kommer jag inte att döpa mina barn till det men jag har heller inte fördomar mot andra som heter det. Jag kommer aldrig ha fördomar mot en person som heter Kermit pga av hans namn, men kanske att jag undrar varför han heter så och hur hans föräldrar är. Men så tänker jag nog med de flesta, oavsett vad de heter.

• Kicker

A flock of seagulls - Ojdå, jag missade mårbackas inlägg om Kermit. Ja, då förstår jag, och känner mig inte alls påhoppad mer! Jag trodde typ att du tyckte att vi var fördomsfulla ( hon eftersom hon "försvarade" mig)...

• mårbacka

Ursäkta, Lilla My 2, att tråden har tagit en lite ny vändning. Men jag måste få försvara mig ang "Kermit Andersson-grejen". Självklart anser jag att alla mäniskor skall bemötas med samma respekt, men man måste ju ändå vara realist och inse att Kermit kanske får höra en del "lustiga tillmälen". Det kanske är synd att utsätta sitt barn för en sådan uppenbar risk. (Likaså att i Sverige döpa sitt barn till Diareh, som nämndes tidigare)

• Henrike

Men jag tror att man har många undermedvetna fördomar. Blev inspirerad av det här och hittade nyss på nätet en (vetenskaplig) undersökning om betydelsen av namn: en forskare hade tagit skoluppsatser och låtit lärare rätta dem. Han hade skrivit att de var skrivna av personer med "fina namn" och inte så "fina namn". Sedan lät han olika lärare rätta dem. Varje lärare fick uppsatser med olika namn, t ex en lärare fick en uppsats om drakar skriven av David och en uppsats om vad-det-nu-var skriven av Ronny och den andra läraren fick veta att uppsatsen om drakar var skriven av Ronny och den andra av David. Lärarna fick ge dem olika betyg. De uppsatser som var skrivna av "fina" namn fick högre betyg än de andra! Det indikerar ju att man omedvetet påverkas av namn - även om man inte vill det. Lärarna var inte särskilt fördomsfulla utan bara vanliga lärare.

Jag tror det är lite samma fenomen som att pojkar får mycket mer uppmärksamhet i skolan - trots att lärarna absolut menar att flickorna får lika mycket tid (läs t ex boken "Är skolan till för Karin eller Erik" - vansinnigt intressant!

• a flock of seagulls

Henrike, intressant rapport. Och tragiskt.

Mårbacka, jag håller med om att man inte ska utsätta barn för onödiga risker att bli mobbade, men det gäller inte bara namn utan sina egna fördomar som man för över på sina barn. De som mobbades under min uppväxt hette Lisa och Camilla, helt vanlig namn, så det är mycket annat också som spelar in. När jag var liten mobbades folk mest för att de var tjocka, inte för att de hade konstiga namn, men det är ju så klart olika. Min fösta kommentar var mer riktad till hur en vuxen Kermit (vd eller vad han nu var som du skrev) behandlas än till hur barn behandlar varandra.

Jag gillar själv vanliga och okomplicerade namn, och ja det kanske är grundat på omedvetna fördomar.

• Guldfisken

Henrike: Vad kul att du hittade den rapport som jag bara läste om som hastigast i någon tidning. Det var alltså utbildningsgrad och social nivå det handlade om och inte IQ, förstår jag det som.

• Henrike

Guldfisken, visst är det intressant! det fanns hur mycket material som helst, detta var en av dem, om det, och de styrker helt din tes om lägre utbildning/lägre social klass - större intresse för ovanliga ("konstiga") namn!

Svar på tråden babynamn