• Anonym (känsl­ig)
    Äldre 2 Feb 21:53
    16332 visningar
    69 svar
    69
    16332

    Överreagerar jag ang. min tärna?

    Hej. Jag behöver verkligen skriva av mig känner jag. Tacksam för synpunkter & goda råd...


    Jag ska gifta mig i sommar & skulle välja tärnor. Valde två stycken. Jag sa brudtärna (vet inte om det är samma som hederstärna?) men jag tänkte inte på det, varpå min tärna (vi kallar henne tärna1) då tog det som hon blev hederstärna & blev överlycklig! Jag fick dåligt samvete & tänkte att ja,ja jag sa ju brudtärna så det är väl samma sak så då får det väl vara så...


    Nu har jag fått mycket problem med tärna1 som verkar tycka att jag ska stå för deras sminkning, betala håruppsättningar, smycken & klänningar. Jag har sagt att jag köper klänningen eftersom det är vad jag har "krav" på färg. Hon vet om att vi inte har bästa ekonomin osv. Jag har skickat flera bilder på passande klänningar men lite attityd tillbaka ibland. Skulle beställa från kina & fråga vad för stl hon har men fick först inget svar så jag fick fråga stl8? stl 10? & får till svar att nej inte 10 än men kanske sen. Vaddå sen?! Jag kan väl inte köpa en för liten klänning! Sen hitta jag tillslut en som passa båda men då tyckte hon vi kunde vänta. Jag förklara att jag måste beställa nu för det tar 2 månader innan de kommer hem & så kanske de behöver justeras. Märkte att det var något som inte passa så fråga vad det var. Då undra hon om hon kunde ha tröja över klänningen i så fall för hon inte ville visa armarna. Det kunde hon ju sagt tidigare? Jag har ju letat i en hel månad?! Då sa jag att vi får se hur det ser ut annars kan vi kanske fixa en sjal. "Ja du får väl jobba hårt på mina armar på gymmet" svara hon.


    Sedan vart det tal om möhippan som hon fått för sig att hon själv ska planera- men utan 2 av mina bästa vänner?! Jag sa det till henne. & hon verkar vilja skämma ut mig som fan på möhippan som gör att jag mår dåligt över att tänka på det ens...ser inte fram emot det...


    Jag har också frågat om vi kan ses jag, tärna1 & tärna2 men hon "har aldrig tid" & verkar inte alls vilja träffa tärna2. Jag vill ju inte att det ska bli obekvämt sedan ju...nu är tärna2 orolig att tärna1 är sur över att hon också ska vara tärna & att det inte bara är tärna1 & jag....känns inte kul!


    Nu blev det bestämt att vi ska ha förlovningsfest med de närmaste vännerna & brudfölje så vi får träffa varandra & ha trevligt tillsammans. Men nu vet hon ine om hon kan komma för hennes mamma fyller 2 dagar efter. Jag fråga om de tänkt fira samma dag men det var inget planerat. Jag bad att hon kunde säga att vi ska ha fest på kvällen så OM de ska fira samma dag kanske hon kunde vara där på dagen. Fick till svar att "mamma bestämmer". Aja visst men känns så tråkigt.


    Kan tillägga att vi bor jättenära varandra men hon har bara vart här 1 gång sedan jag flytta så nära i augusti. Innan har hon aldrig vart & hälsat på... Vi har känt varandra i 2,5 år nu & har förövrigt jättekul tillsammans...men vissa saker känns så konstigt


    Känner mig som Bridezilla här....


    M2b tycker det är jätteirriterande med alla småsaker & hade helst sluppit att hon skulle vara tärna...


    Jag är besviken & känner att allt ska ju vara roligt men just detta med tärnor & möhippa känns INTE kul...

  • Svar på tråden Överreagerar jag ang. min tärna?
  • Äldre 10 Feb 22:46
    #51

    Jo men nu är det inte hennes dag. 
    Så det är inte svårare än så.

    Hon har valet att göra som du önskar (och som hon godkänt) eller att inte vara tärna utan kunna få ha lite vad hon vill på sig.
    Blir hon sur och ställer till en scen så är det ju bara svart på vitt att hon inte var någon särskilt bra kompis från första början och då är det inget att ta allt för illa upp över.
    En bra vän säger "ok ja men om det är viktigt för dig så...."
    Och det är inte din roll att göra denna gång 

  • LMF
    Äldre 10 Feb 23:10
    #52

    Nej nej nej. Hade jag varit du så hade jag kickat henne, vänligen men bestämt och hänvisat till att det uppstått så mkt diskussioner och ifrågasättanden av dina val (i princip din blivande makes val också) att du inte längre mår bra. Läget har blivit ohållbart och du vill därför att hon kommer på bröllopet som gäst och inte tärna. Du får förklara att dina värsta farhågor om tärnor och bröllop är på väg att besannas och att din och din blivande makes dag (och resan dit) inte får handla om detta. Därför vill du istället att hon kommer som gäst. Säg som det är ; att hon stressar skiten ur dig med sina goda råd och plötsliga infall. Kan hon inte inse det får hon kliva av. Och du. Var inte så rädd för att trampa henne på tårna osv i och med detta. Hon har redan gjort ett par sjyssta glidtacklingar på dig......

  • Äldre 10 Feb 23:19
    #53
    Anonym (känslig) skrev 2014-02-10 22:36:37 följande:
    Vet inte varför jag tar allt det här. Är orolig över hur hon ska reagera & vad som kommer hända. Samtidigt är jag orolig över att såra henne... När jag svara att vi redan diskutera att det skulle va naturligt svara hon att det typ är naturligt. Jag sa då att till & med jag skulle va mindre sminkad & hon ansåg att det blir för alldagligt. Jag sa att vi har ju redan bestämt hur det skulle va i fredags & att hon kan ha 50-tals sminkning på sitt bröllop & fick då ett sms med "god natt"
    men stopp nu - varför är du orolig över hur HON ska reagera?

    DU då?  det är ju DITT bröllop...

    hon bryr sig inte ett skvatt om vad du anser och vill ha på ditt eget bröllop - så varför i himmelens namn ska DU tassa på tå för en TÄRNA?

    Det är INTE hon som gifter sig.  Du börjar nästan låta som att det är hennes bröllop du ska gå på...

    återigen - ta hjälp av någon , det är ju uppenbart fler som reagerar på hur hon beter sig. Prata med någon annan och be om hjälp.

    Varför är det så viktigt att slicka skorna på den här tjejen? Varför är det så viktigt att hon får göra som hon vill? Hon struntar ju i dig och respekterar inte det du vill göra.

    Tro mig - hon KOMMER att sminka sig som hon själv vill - hon KOMMER att bära dom smycken HON bestämmer. Du kan inte ens vara säker på att hon bär tärnklänningen.

    Är det verkligen så svårt att stoppa nån som så uppenbart förstör ditt bröllop?   
  • Anonym (känsl­ig)
    Äldre 10 Feb 23:40
    #54

    Ni har ju rätt, det vet jag ju egentligen.. Grejen är att jag får så dåligt samvete för jag vet att att jag är den ända vän som hon har, om man inte räknar med hennes mamma då..hon umgås inte med andra.. :(

  • Äldre 11 Feb 00:21
    #55
    Anonym (känslig) skrev 2014-02-10 23:40:36 följande:
    Ni har ju rätt, det vet jag ju egentligen.. Grejen är att jag får så dåligt samvete för jag vet att att jag är den ända vän som hon har, om man inte räknar med hennes mamma då..hon umgås inte med andra.. :(
    Jag vet exakt hur det känns. Men kom ihåg du gifter dig med din man, inte med henne. Kom också ihåg att ditt bröllop kommer vara ett minne för livet. Vad vill du komma ihåg? Jag vill komma ihåg hur vacker jag kände mig, all kärlek från min man, min familj mm. 
    Vad jag absolut inte vill komma ihåg är en jobbig människa som säger sig vara min vän, men går imot allt som JAG vill. Och är det någon dag du ska vara självisk så är det på din bröllopsdag.
    Prata med din fästman, tärna2, best man, mamma, pappa, systrar, andra vänner, alla som kan ge dig stöd. För hon bryr sig uppenbarligen inte det minsta om dig. Hon vill stå i rampljuset men det är din dag.
    (Förlåt om jag låter bossig och know it all, men konstigt nog bryr jag mig verkligen, jag vet hur mycket jag har lagt ner på att dagdrömma och planera mitt bröllop och jag ska skulle bryta ihop om det är en sådan människa jag måste komma ihåg efteråt. Jag vill som sagt bara komma ihåg en dag av ljus och kärlek. Så jag vill detsamma för alla brudar). 
     
  • Äldre 11 Feb 00:25
    #56
    Anonym (känslig) skrev 2014-02-10 23:40:36 följande:
    Ni har ju rätt, det vet jag ju egentligen.. Grejen är att jag får så dåligt samvete för jag vet att att jag är den ända vän som hon har, om man inte räknar med hennes mamma då..hon umgås inte med andra.. :(
    och du ser inte sambandet mellan hennes brist på vänner och hur hon beter sig?

    varför skulle det vara synd om henne när hon beter sig som ett arsel och faktiskt får skylla sig själv?

    det är inte ditt problem att hon inte har några vänner.  Det här är ingen välgörenhetsinrättning, det är ditt privata bröllop.

    du är inte skyldig henne nånting alls, nånsin.  
  • Äldre 11 Feb 01:08
    #57
    Anonym (känslig) skrev 2014-02-10 23:40:36 följande:
    Ni har ju rätt, det vet jag ju egentligen.. Grejen är att jag får så dåligt samvete för jag vet att att jag är den ända vän som hon har, om man inte räknar med hennes mamma då..hon umgås inte med andra.. :(
    Jag förstår precis hur du känner, och du är en fin vän som vill inkludera henne i ditt bröllop. Problemet är ju att hon inte alls uppskattar det utan vill "stjäla showen" för dig och det varken får eller ska du acceptera. Som alla andra säger: Det är DIN dag (ch din blivande makes, förstås! Glad), inte hennes. Om hon tänker göra sin grej utan att hålla de överenskommelser ni gjort kan hon helt enkelt inte vara din tärna. För att fortsätta säga vad andra sagt är din bröllopsdag något du ska minnas med värme och lycka, inte en dag då du måddde dåligt över att din tärna förstörde för dig.

    Du får kanske kompromissa lite när det gällr vissa saker, men när det gäller sminkningen ska du inte ge med dig. Har ni kommit överens om en enkel, naturlig sminkning ska hon inte dyka upp i 50-talssminkning (vad är det för infall egentligen?).

    Hon påminner lite om ett litet barn som "testar" mamma för att se hur långt hon kan gå. När barn gör så måste man genast visa dem var gränsen går, och det måste du göra när det gäller din kompis.Har ni bestämt en sak en dag får hon inte sms:a någon dag senare och deklarera att on tänker göra på ett annat sätt, det går inte för sig!

    Får jag fråga hur gamla ni är? Hon känns väldigt ung och omogen.

    Nu ska jag vara rättvis mot dig. Jag förstår att det är svårt för dig att "sätta ner foten", du verkar vara en väldigt snäll och lojal vän. Att skriva att du ska dumpa henne och säga ifrån är väldigt lätt för oss utomstående, men självklart är det inte så lätt för dig som faktiskt måste göra det "på riktigt". Samtidigt är hennes beteende långt ifrån acceptabelt, och du måste fråga dig själv vad som är viktigast nu - att ditt bröllop blir bra och som du tänkt dig, eller att din vän inte ska bli ledsen? Jag kanske verkar elak, men jag tycker inte det låter som att hon bryr sig om ifall du blir ledsen eller inte...

    Be din blivande make eller den andra tärnan vara med som stöd, och prata med den här tjejen. Inte i telefon, inte via mail, inte via sms, utan ansikte mot ansikte. Säg att du inte kan låta henne vara tärna men att hon är välkommen på bröllopet som gäst (om du nu vill bjuda henne). Förklara att du inte kan hålla på och tjafsa med henne hela tiden. Om hon ber om förlåtelse och säger att hon ska göra som ni kommit överens om säger du att du förlåter henne (även om du inte gör det, du kan gott verka lite storsint), men tyvärr, hon får inte vara tärna för hon har verkligen förbrukat den chansen nu, även om hon ber om ursäkt. Har du ingen annan väninna som kan ställa upp i hennes ställe? Annars räcker det kanske med en tärna?

    Det är inte ditt ansvar att vara "barnvat" åt din väninna, att hon inte har några andra vänner är knappast ditt fel (och man börjar ju så smått förstå varför Drömmer). Du och din man förtjänar att få er stora dag, på ert sätt och  utan att en knäpp "väninna" ska förstöra för er!

    Lycka till! {#emotions_dlg.flower}
    Även helgon har ett förflutet & även syndare har en framtid.
  • Anonym (känsl­ig)
    Äldre 11 Feb 01:30
    #58

    Tack så mycket för allt stöd! Jo unga är vi, jag är 22 & hon är fyller 24 nu om 2 månader..

  • Äldre 11 Feb 03:02
    #59
    Anonym (känslig) skrev 2014-02-11 01:30:27 följande:
    Tack så mycket för allt stöd! Jo unga är vi, jag är 22 & hon är fyller 24 nu om 2 månader..
    Oj oj. Jag skulle kunna vara mamma till er. Flört

    Men då förstår jag varför hon beter sig som hon gör (även om jag kan tycka att hon är lite för gammal för allt trams) och att du tycker det är svårt att säga ifrån. Du har inte hunnit få så mycket skinn på näsan än, gumman! Jag menar inget illa, så ta inte illa upp! Glad

    Eftersom din blivande make också har ledsnat på din "väninnas" fasoner så tycker jag du ska be honom stötta dig när du pratar med henne. Han kan säga att han också är less på allt det här och att han inte vill ha henne som din tärna. Det är ju faktiskt hans dag också, och han vill se till att allt blir så bra som möjligt även när det gäller tärnor.

    Att jag skriver "väninna" inom citat beror på att jag inte tycker att hon är en riktig vän. En riktig vän skulle aldrig bete sig som hon gör. Antingen är hon falsk och elak (hårda ord, men jag vet inte hur man annars ska beskriva henne) eller så mår hon väldigt dåligt. Är hon falsk och elak är hon inget att ha som väninna, utan du mår bäst av att dumpa henne. Det märks så tydligt att hon är en riktig energitjuv som får dig att må dåligt under en period som ska vara glad, rolig och fylld av förväntningar.

    Mår hon dåligt är det jättetråkigt, men det är inget du kan ta ansvar för, varken nu eller när allt lugnat ner sig. Du ska starta ditt äktenskap, du ska inte behöva vara hennes "krycka". Du ska ägna din tid åt din nyblivne make och vara lycklig med honom! Hon får söka hjälp hos kurator om hon nu mår så dåligt.

    Jag låter säkert hård och jätteeelak, men är det så att hon gör allt detta för att hon mår dåligt, mår hon för dligt för att du ska kunna hjälpa henne. Det verkar gå väldigt djupt, och det måste ett proffs hjälpa henne med.

    Kan du lova mig att du tar din blivande make i handen och pratar med din "väninna" och dumpar henne nu? {#emotions_dlg.djavulsk}

    Innan en massa människor blir sura på mig för det jag skrivit om ålder vill jag bara säga att jag inte tycker att alla 24-åringar är omogna eller att alla 22-åringar är för snälla. De allra flesta i de ålderna beter sig, såvitt jag märker, som de unga vuxna kvinnor och män de är. Och det finns 30-åringar som håller på som "väninnan" här, så det är ingen åldersfråga per se. Jag menar bara att det är troligare att det rör sig om yngre människor i en sådan här situation än om lite äldre.

    Så jag hoppas inte jag gjort någon förnärmad nu för det var inte alls min avsikt!
    Även helgon har ett förflutet & även syndare har en framtid.
  • Äldre 11 Feb 09:17
    #60

    Bra sammanfattning:

    Vad är viktigast: Att du får ditt bröllop som du vill ha det?  Eller att din tärna blir nöjd och inte sårad?

    Du måste liksom börja välja här.... 

  • Anonym (Bitte­r)
    Äldre 11 Feb 09:19
    #61

    Kom ihåg nu vad jag skrev i början av den här frågeställningen.

    Snart är du där där jag är. Med massa bittra minnen av ett bröllop du helst vill glömma.

    Gör inte så här mot dig själv. Du måste säga ifrån. 

  • Sandra­Elisab­et
    Äldre 11 Feb 10:47
    #62
    Innuendo skrev 2014-02-11 03:02:13 följande:
    Att jag skriver "väninna" inom citat beror på att jag inte tycker att hon är en riktig vän. En riktig vän skulle aldrig bete sig som hon gör. Antingen är hon falsk och elak (hårda ord, men jag vet inte hur man annars ska beskriva henne) eller så mår hon väldigt dåligt. Är hon falsk och elak är hon inget att ha som väninna, utan du mår bäst av att dumpa henne. Det märks så tydligt att hon är en riktig energitjuv som får dig att må dåligt under en period som ska vara glad, rolig och fylld av förväntningar.

    Jag låter säkert hård och jätteeelak, men är det så att hon gör allt detta för att hon mår dåligt, mår hon för dligt för att du ska kunna hjälpa henne. Det verkar gå väldigt djupt, och det måste ett proffs hjälpa henne med.

    Kan du lova mig att du tar din blivande make i handen och pratar med din "väninna" och dumpar henne nu? {#emotions_dlg.djavulsk}
    Precis vad jag tänkte skriva.

    Problemet är egentligen inte att hon är en urusel tärna (vilket hon är) utan att hon är en urusel vän som inte respekterar dig och din +din blivande mans önskan på er dag.

    Hade jag varit du hade jag inte bjudit henne på bröllopet heller - hårda ord men hon beter sig inte som en person som bryr sig om dig, din blivande man och ert bröllop.

    Det faktum att hon har få vänner är ju så klart inte roligt men det finns uppenbarligen en anledning till det och hon behöver (likt ett barn som Innuendo skrev) lära sig sin läxa.

    Ta tjuren vid hornen - det kommer bli jobbigt och ledsamt och sårande för er alla men det är värt det. {#emotions_dlg.flower}
  • Anonym (känsl­ig)
    Äldre 11 Feb 22:25
    #63

    Nu har vi "talat ut" i alla fall på sms (vet att man inte bör det men jag orka inte längre) haft en klump i magen hela dagen & först vart hon arg (& ledsen) men när jag förklara hur jag kände & la upp det hon sagt & berätta hur allt fått mig att må förstod hon & bad så mycket om ursäkt & sa att det verkligen inte var menat att bli så. Hon tyckte (även om det var jobbigt) att det var bra att jag tog upp det nu så vi kan gå vidare därifrån.


    Detta var vårat första "bråk" vi haft. Efter att känt efter hur hon reagerat så måste jag nog säga att jag inte tror hon sagt något för att vara elak- snarare yttrat sig utan att tänka.


    Båda har bölat lite men nu känns allt mycket bättre i alla fall (det är ju huvudsaken) jag kommer ge henne en chans till eftersom hon nu också fått en chans att själv få tänka till lite & jag tror hon tog åt sig. Jag valde att kompromissa med två saker hon verkade obekväm med.


    Tack så himla mycket för hjälpen!

  • inkanp
    Äldre 12 Feb 08:02
    #64

    Vad skönt att ni har talat ut! Hoppas att allting fungerar felfritt för dig och er nu! Lycka till med bröllopet och allt omkring :)

  • Anonym (känsl­ig)
    Äldre 12 Feb 11:06
    #65

    Tack så mycket! :)

  • Sandra­Elisab­et
    Äldre 12 Feb 20:41
    #66

    Lycka till! Hoppas allt flyter på.

  • Äldre 12 Feb 21:00
    #67
    Anonym (känslig) skrev 2014-02-11 22:25:49 följande:

    Nu har vi "talat ut" i alla fall på sms (vet att man inte bör det men jag orka inte längre) haft en klump i magen hela dagen & först vart hon arg (& ledsen) men när jag förklara hur jag kände & la upp det hon sagt & berätta hur allt fått mig att må förstod hon & bad så mycket om ursäkt & sa att det verkligen inte var menat att bli så. Hon tyckte (även om det var jobbigt) att det var bra att jag tog upp det nu så vi kan gå vidare därifrån.


    Detta var vårat första "bråk" vi haft. Efter att känt efter hur hon reagerat så måste jag nog säga att jag inte tror hon sagt något för att vara elak- snarare yttrat sig utan att tänka.


    Båda har bölat lite men nu känns allt mycket bättre i alla fall (det är ju huvudsaken) jag kommer ge henne en chans till eftersom hon nu också fått en chans att själv få tänka till lite & jag tror hon tog åt sig. Jag valde att kompromissa med två saker hon verkade obekväm med.


    Tack så himla mycket för hjälpen!


    Det är bättre att prata ut via sms än att inte prata ut alls! Det var väldigt bra att du tog mod till dig och sade ifrån, nu kan du förhoppningsvis lägga allt det där strulet till handlngarna (och börja koncentrera dig på allt annat som kan strula till sig Flört).

    Det var verkligen storsint och fint av dig att ge henne en chans till, jag vet ärligt talat inte om jag hade kunnat det. Var bara noga med att hon inte får upprepa sitt beteende, börjaar hon tjafsa igen får du lov att ta bort henne från bröllopet. Det är en bra egenskap att kunna kompromissa, och det gjorde du bra, men du ska inte behöva göra det mer nu tycker jag. Nu är det DIN show. Hon får vara "Sideshow Bob". Flört
    Även helgon har ett förflutet & även syndare har en framtid.
  • Anonym (känsl­ig)
    Äldre 12 Feb 21:29
    #68

    Tack så mycket vad snälla ni är! Jag måste säga att jag är så himla glad att jag starta denna tråd för erat stöd har betytt jättemycket. Känner mig redan mycket gladare! :)

  • Äldre 12 Feb 22:46
    #69
    Anonym (känslig) skrev 2014-02-12 21:29:47 följande:
    Tack så mycket vad snälla ni är! Jag måste säga att jag är så himla glad att jag starta denna tråd för erat stöd har betytt jättemycket. Känner mig redan mycket gladare! :)
    Så bra att vi kunde hjälpa och stötta! För mig var det självklart att stötta dig, hon gjorde ju så totalt fel medan du bara ville vara hennes vän. Jag är glad att ni har lyckats enas nu!
    Även helgon har ett förflutet & även syndare har en framtid.
Svar på tråden Överreagerar jag ang. min tärna?