• Koyal

Besviken på möhippan

Idag hade jag min möhippa. Jag umgås mer med mina manliga vänner än kvinnliga och hade gjort det tydligt att jag 1) inte ville ha en för det inte är värt att fira med bara 2 vänner. 2) om det skulle bli en så ville jag att alla vänner ska bjudas inte bara kvinnliga. Så vad får jag? Jo en möhippa på 3 med endast kvinnor för en möhippa ska bara vara med tjejer. Så himla besviken och det märktes på middagen. Jag bad om att få notan direkt när vi ätit färdigt och ville åka hem. Nu tycker en vän att jag var otacksam. Det kanske jag är men jag är otroligt besviken på att de inte lyssnade till vad jag ville ha.

• Svar på tråden Besviken på möhippan
  • daniiel

Jag tycker inte det spelar någon roll hur du förklarar, varken det som hänt före kvällen eller under dagen/kvällen. Det spelar ingen roll att du önskade att vissa personer skulle vara med på möhippan, för i slutändan är det ändå dina vänner som bestämmer vilka som bjuds och vad som ska göras. Det är ju dessutom fritt fram för vilken vän som helst att planera något, det är inte en eller ett par personers ansvar - egentligen. Därför kan du vrida och vända på det hur du vill, och ja det kännas tråkigt för dig på ett sätt absolut, men dina vänner har inte gjort något fel faktiskt.

Och om det ändå är vänner du tycker om, så hade du kunnat ta det för vad det var - en liten möhippa och bjudit på ett leende och ett tack för att dom åtminstone hade tagit sig tid och ork och lust och råd att planera något för dig.

• daniiel
    BeatrixKiddo skrev 2013-09-22 11:17:04 följande:
    Jag håller faktiskt med Koyal. En möhippa planerar man inte själv, nej. Men den är ändå till för bruden. Något "missöde" får man räkna med när någon annan planerar, men här var det mycket som gick snett, flera viktiga vänner bjöds inte, nyckelpersoner kontaktades inte, trots att det borde ha varit väldigt enkelt att åtminstone ringa upp personen som ts utsett som den som har bäst koll på en eventuell möhippa. Skulle ni som tycker ts är otacksam tycka det hade varit lika självklart om vännerna hade struntat i att höra av sig till en väninna som ts sagt hade bäst koll? Jag kan ha förståelse för om de insåg att det skulle bli svårt att få ihop en mer ambitiös hippa och typ tärnan och toast madamen bestämde sig för att köra en minivariant. Men i så fall hade det varit bättre att vara ärlig med det från början så du förstod varför det blev som det blev. Jag tycker inte du behöver ha jättedåligt samvete. Hade det varit fler personer där hade jag nog bitit ihop för de andras skull även om arrangörerna dummat sig. Men nu uppfattar jag det mer som att det bara var ett par arrangörer på hippan som körde sitt eget race. Det behöver självklart inte vara så att middagen blir fel bara för att det här blev mindre lyckat, men jag skulle nog i alla fall prata igenom middagen med personen i fråga en gång till och förvissa mig om att hon inte har några egna idéer på hur ett toastmadameskap ska skötas som kolliderar med dina.
    Saken är den att det är inte upp till TS att bestämma, utse, en vän som ska vara den som har koll och kontaktar alla andra. En möhippa är upp till vännerna att planera och ordna på det sätt dom anser vara passande. Alla vänner är precis lika "skyldiga" att ta tag i det hela. Alla vänner är arrangörer till en möhippa. Ibland tar någon på sig ett huvudansvar, ibland gör ingen det, ibland blir det flera separata hippor för man har olika kompisgäng osv. Det är inte tärnans ansvar, det är inte toastmadames ansvar. Det är alla vänners ansvar.
  • BeatrixKiddo

Daniiel: fast om det finns tydliga önskemål tycker jag man ska respektera dem. Tycker man inte önskemålen är rimliga kan man låta bli att arra en hippa.

• daniiel
    BeatrixKiddo skrev 2013-09-22 11:29:42 följande:
    Daniiel: fast om det finns tydliga önskemål tycker jag man ska respektera dem. Tycker man inte önskemålen är rimliga kan man låta bli att arra en hippa.
    Där är vi lite oeniga, men må så vara. Det är okej att vara det också.
  • stealmystyle

Jag står på din sida TS. Många säger att man inte får ha ett finger med i spelet på sin egen möhippa, men möhippan är väl endå en dag där man ska hylla bruden, en dag som bruden ska vara nöjd över? Och om bruden då har gett ett önskemål som dessutom är helt rimligt, att samla alla sina vänner på den här dagen, varför struntar man som vän då i det önskemålet?  Det om något tycker jag är lite konstigt. Om en av mina vänner skulle gifta sig så skulle jag lyssna lyhört på personen och försökat snappa upp hur personen vill ha det även om personen kanske inte säger det rakt ut, för jag tycker faktiskt att det är min uppgift som möhippe-samordnare att fixa en sådan bra dag som möjligt för bruden!

• Jghkvgjnv

Fast dessa vänner lär aldrig mer göra något gör TS utan hon kan i framtiden styra upp sina träffar precis som hon själv vill. Så alla vinner väl.

• Sara1991

Jag kan förstå att TS är besviken att de inte blev som hon tänkt sig , då hon verkar haft en klar bild I huvudet över möhippan. Men nu är de ju så som många nämnt tidigare att möhippan inte är någonting som bruden ska vara inblandad i . Utan de är kompisarna som styr ihop i hemlighet , som en överraskning för bruden . Det är inte heller alla som får en möhippa utan de är upp till kompisarna vad dem känner . Att man som brud förväntar sig en möhippa av sina vänner tycker inte jag känns då schysst . Jag skulle såklart bli väldigt glad om mina vänner styrde ihop nåt för mig men de är inget jag förväntar mig . De låter ju ändå som att TS hade en trevlig kväll med sina kompisar , förutom hennes missnöje över att inte alla vänner var där . Så dem som ordnade möhippan har ju ändå tänkt på TS och skapat en kul dag ihop . Sen att de inte blev som TS tänkt sig är ju inte deras fel.

• Koyal

Det var faktiskt de som frågade efter kontaktuppgifter för de ville veta vilka jag umgås med. Jag gav dem detta. Jag informerade dem om att jag INTE ville ha en möhippa men om de nu tänkte göra tvärtom mot vad jag önskade så skulle de iaf bjuda alla. Alla behöver såklart inte komma men jag tycker iaf att ska bjudas.

Jag har inte lagt mig i om hur, var när osv och jag har inte förväntat mig någon hippa heller. Utan det ENDA! jag begärde var att de iaf skulle bjuda alla mina vänner om de nu tänkte planera en. Sen om de väljer att lägga ner tid, pengar, ork och lust är inte mitt problem. Jag bad dem att INTE göra detta. Så på vilket sätt har jag planerat, styrt och bestämt vad som ska ske??

• Sara1991

De är ju omöjligt att veta varför dem inte bjöd alla som du önskade , men troligen så finns de ju någon anledning till de. Kan ju vara så att dem ville ha en liten möhippan med de närmsta gänget eller så . Jag har flera olika kompisgäng så tror inte att jag skulle få en med alla samtidigt . De blev tyvärr inte som du tänkt . Men dem har ändå ansträngt sig för din skull , de borde du ju ändå vara glad och hedrad över . Även om de inte blev helt som du ville , men de blir de sällan

Svar på tråden Besviken på möhippan