BeatrixKiddo skrev 2013-09-22 11:17:04 följande:
Jag håller faktiskt med Koyal. En möhippa planerar man inte själv, nej. Men den är ändå till för bruden. Något "missöde" får man räkna med när någon annan planerar, men här var det mycket som gick snett, flera viktiga vänner bjöds inte, nyckelpersoner kontaktades inte, trots att det borde ha varit väldigt enkelt att åtminstone ringa upp personen som ts utsett som den som har bäst koll på en eventuell möhippa. Skulle ni som tycker ts är otacksam tycka det hade varit lika självklart om vännerna hade struntat i att höra av sig till en väninna som ts sagt hade bäst koll? Jag kan ha förståelse för om de insåg att det skulle bli svårt att få ihop en mer ambitiös hippa och typ tärnan och toast madamen bestämde sig för att köra en minivariant. Men i så fall hade det varit bättre att vara ärlig med det från början så du förstod varför det blev som det blev. Jag tycker inte du behöver ha jättedåligt samvete. Hade det varit fler personer där hade jag nog bitit ihop för de andras skull även om arrangörerna dummat sig. Men nu uppfattar jag det mer som att det bara var ett par arrangörer på hippan som körde sitt eget race. Det behöver självklart inte vara så att middagen blir fel bara för att det här blev mindre lyckat, men jag skulle nog i alla fall prata igenom middagen med personen i fråga en gång till och förvissa mig om att hon inte har några egna idéer på hur ett toastmadameskap ska skötas som kolliderar med dina.
Saken är den att det är inte upp till TS att bestämma, utse, en vän som ska vara den som har koll och kontaktar alla andra. En möhippa är upp till vännerna att planera och ordna på det sätt dom anser vara passande. Alla vänner är precis lika "skyldiga" att ta tag i det hela. Alla vänner är arrangörer till en möhippa. Ibland tar någon på sig ett huvudansvar, ibland gör ingen det, ibland blir det flera separata hippor för man har olika kompisgäng osv. Det är inte tärnans ansvar, det är inte toastmadames ansvar. Det är alla vänners ansvar.