• Koyal

Besviken på möhippan

Idag hade jag min möhippa. Jag umgås mer med mina manliga vänner än kvinnliga och hade gjort det tydligt att jag 1) inte ville ha en för det inte är värt att fira med bara 2 vänner. 2) om det skulle bli en så ville jag att alla vänner ska bjudas inte bara kvinnliga. Så vad får jag? Jo en möhippa på 3 med endast kvinnor för en möhippa ska bara vara med tjejer. Så himla besviken och det märktes på middagen. Jag bad om att få notan direkt när vi ätit färdigt och ville åka hem. Nu tycker en vän att jag var otacksam. Det kanske jag är men jag är otroligt besviken på att de inte lyssnade till vad jag ville ha.

• Svar på tråden Besviken på möhippan
  • Josiie100401
    Koyal skrev 2013-09-22 20:05:21 följande:
    Jag behöver inte vara anonym. Mina gäster har inget med detta att göra. I grund och botten handlar det om att de inte kontaktade personen jag valt ut bara för att det är en man.
    Har de sagt det? Att det va för att han va en man?
  • Sara1991

Hur vet att anledningen till att dem inte kontaktade honom var enbart för att han var en man ? Har dem sagt det till dig ? Dina kompisar gjorde med all säkerhet detta för din skull för att ge dig en trevlig kväll. Sen att de blev en liten miss , sånt händer ibland. De går inte att ändra på nu och de hjälper inte att du bara ältar detta och är sur . Se det som den fina gest det är och gå vidare .

• Chicita

Jag kan nog säga att jag kan förstå båda sidorna i den här historien.

Jag var väldigt tydlig med hur jag inte ville ha hippan. Och det gick ju så långt att ena tärnan som tyckte det var roligt att retas och stressa upp mig och sa att dom skulle göra tvärtom mot vad jag önskade... tja vi blev ovänner, men inte bara pga det...
    Om hon nu hade gått emot mina önskemål och kört sitt race så hade jag blivit både arg och besviken på henne. Men i det här fallet så handlade det i så fall om att hon hade planerat en förnedringshippa och kört hårt på "mobbing-temat" av typen "på din möhippa ska allt vara pinsamt och hemskt för det är vår rättighet att förnedra dig"...

Samtidigt - när jag anordnade hennes hippa (några år innan mitt bröllop) och försökte få den som hon önskade men utan att gå emot mina principer (hon ville ha en förnedringshippa och jag ville inte vara allt för dum) så kände jag verkligen att jag försökte. Jag visste att det inte blev precis som hon ville.
    I hennes fall var det bara en tjej till som ville vara med, alla andra hennes vänner sa nej. Jag försökte till och med med folk som hon var vän med men som inte var bjudna till bröllopet. Men nej. Det var för långt att åka, eller andra saker. Jag visste inte om det bara var ursäkter eller om det var legetima skäl.
    Men det slutade med bara oss tre i alla fall.
    Hon blev sen förkyld och det var nära inpå bröllopet så vi fick försöka anpassa oss lite efter det också och kunde inte köra på så hårt som vi hade tänkt. Så hippan blev rätt trist faktiskt och det syntes tydligt på henne av och till att hon tyckte att det var trist och tråkigt. Vi hade kul i början, men sen blev det liksom bara värre och värre och det slutade med att jag gick hem. Jag orkade inte med mer press just då. 
    Jag kan ju säga att om hon hade uttryckt verbalt att hon var missnöjd då så hade jag nog inte gått på bröllopet.
    Nu är det ju lite skillnad eftersom jag verkligen försökt fixa som hon ville ha det, och dessutom anpassade det efter hennes förkylning i sista sekunden också. Men just det där att hon var otacksam... Det sved hårt.
    Så jag kan förstå deras synvinkel också...

Vår svenhippa blev i slutänden precis som vi hoppats på även om det hade sina missar också. 
    Exempelvis gemensam gocartkörning dagen efter migrän för mig...
    Dom som ordnade svenhippan för oss hade defenitivt tänkt på oss. Men ändå var det saker som jag hade kunnat känna "hur f-n tänkte dom här"... Jag valde dock att fokusera på att allt dom gjorde den här dagen gjorde dom för oss. Och för att dom tyckte om oss och ville göra något speciellt för oss. Och jag var tacksam för att dom tog sig både tid och pengar för att försöka ge oss ett minne för livet. Vilket dom lyckades med...

Min poäng är lite att man kan välja hur man ser saker.
    Du har valet att känna att dom var dumma som inte gjorde som du önskade.
    Eller så kan du välja att försöka känna att dom försökte hitta på en dag för dig även om den inte var precis vad du hade önskat, och försöka hitta den där tacksamma delen där du ser att du hade två vänner som i alla fall försökte ge dig en minnesvärd dag, även om dom inte gjorde det helt enligt dina önskemål. 
    Du kan välja att se det som att dom önskade ha en dag med dig där bara ni umgicks och var tillsammans och gjorde roliga saker. Kanske själviskt, men ändå... 
    Försök förlåta dom, och försök att vara "the bigger person" och be dom om ursäkt även om du egentligen känner att det borde vara dom som ber dig om ursäkt, för det vinner du på i längden.

Möhippan har väldigt lite med bröllopet att göra. Så lägg det bakom dig och lägg energin på er kommande dag som ni ju kommer att fira tillsammans med alla vänner ni vill ha där Glad 

• Koyal

Tack Chicita för dina kloka ord. Jag är inte besviken för att det inte blev så som jag ville utan mer för att det var en man grej som ledde till det. Och ja, de sa att det var för att han var en man. Vi har alla sagt vårt och våra ursäkter är utdelade.

• Chicita
    Koyal skrev 2013-09-22 21:16:07 följande:
    Tack Chicita för dina kloka ord. Jag är inte besviken för att det inte blev så som jag ville utan mer för att det var en man grej som ledde till det. Och ja, de sa att det var för att han var en man. Vi har alla sagt vårt och våra ursäkter är utdelade.
    Huvudsaken är att ni reder ut det så att inga gamla skelett ligger och skramlar i garderoberna sen. Glad
  • stormhelen
    Koyal skrev 2013-09-22 21:16:07 följande:

Bra att ni rett ut det hela. =)

Hmm, tycker dock att anledningen till att de inte bjöd in den kompisen bara för att han är kille är minst sagt larvig. Vad spelar det för roll?

• Koyal

Inga andra tjejer blev bjudna för att kontakten till dessa tjejer var en man. Så nu har jag sagt det 15 ggr.

• lerum82

Jag förstår inte varför man skall vara tacksam över något man uttryckligen sagt att man inte vill ha. Har inget med möhippa att göra, men jag uttryckte flera gånger att jag absolut inte ville ha en speciell färg på en pryl jag visste vi skulle och fick att självklart får ni en annan då. Ingen nyhet för svärmor men hon tyckte att den färgen var finast ändå och gjorde som hon tyckte i slut ändan. Tyvärr tycker vissa att deras tycke är viktigast oavsett om det är deras dag eller någon annan som skall ha skiten de köper. Tråkigt men sant!!!

• Sofie R

Men först gnäller TS på att hon inte ens ville ha en möhippa. Och sen när de ändå vill ordna en för henne så blir hon sur för att inte alla hon känner är där. Som sagt, kamma dig människa och var glad att det finns folk kvar som vill umgås med dig som är så sur över allting.

• Chicita
    Sofie R skrev 2013-09-23 10:54:30 följande:
    Sånt här är fullkomligt onödigt och enbart elakt.
    Nu är det inte bara du som skrivit såhär, så alla andra kan också ta åt sig.

När saker inte blir som man önskat så har man faktiskt rätt att bli besviken och ledsen.
    Och man har rätt att få ventilera det.
    Sen är det ju självklart en fråga om det var så bra att ventilera det såhär. Men det är som sagt en helt annan fråga...

Men bara för att man är besviken över en sak så betyder det inte att man är "sur över allting" och att folk inte skulle vilja umgås med en.
    Om någon ska "kamma sig" så är det ni som dömer så hårt och som inte har förståelse nog för att tänka sig in i TS sits.

Sen tar jag inte TS parti helt, jag kan (som jag skrev tidigare) förstå båda sidorna här och jag förstår att TS är besviken utifrån de förutsättningar hon haft och de möjligheter hon har gett dessa två tjejer till kontakt med dom andra tjejerna. Dom hade kunnat få ihop fler tjejer - om det nu var viktigt för dom att det inte var killar med. Men dom hade behövt ringa en kille (oj vad farligt, killbaciller? ) för att få kontaktuppgifter till dessa tjejer... Inte direkt ett oöverstigligt hinder. Inget omöjligt "krav"...
    Dom valde ändå att göra som dom ville. Och dom gjorde säkert det allra bästa utifrån de förutsättningar dom hade. Dom kanske till och med tänkte "jamen då har vi en hippa som vi tycker att den ska vara, bara vi tjejer - och så kan dom andra kompisarna ordna en hippa för henne också". Dom kan ju inte belastas för att resten av gänget bara sitter och rullar tummarna och väntar på att någon annan ska ta tag i hippan...

Det finns hur som helst ingen anledning att vara direkt elak mot någon som skriver något här inne.
    Det finns mer än ett sätt att säga samma sak. Konstruktiv kritik är en sak. Elak och spydig är något helt annat. 
Svar på tråden Besviken på möhippan