• Koyal

Besviken på möhippan

Idag hade jag min möhippa. Jag umgås mer med mina manliga vänner än kvinnliga och hade gjort det tydligt att jag 1) inte ville ha en för det inte är värt att fira med bara 2 vänner. 2) om det skulle bli en så ville jag att alla vänner ska bjudas inte bara kvinnliga. Så vad får jag? Jo en möhippa på 3 med endast kvinnor för en möhippa ska bara vara med tjejer. Så himla besviken och det märktes på middagen. Jag bad om att få notan direkt när vi ätit färdigt och ville åka hem. Nu tycker en vän att jag var otacksam. Det kanske jag är men jag är otroligt besviken på att de inte lyssnade till vad jag ville ha.

• Svar på tråden Besviken på möhippan
  • Koyal

Jag betalade faktiskt middagen själv. Och jag är inte en sån som kan låtsas att allt är ok när det inte är det.

• 20140222
    Koyal skrev 2013-09-21 23:56:32 följande:
    Jag betalade faktiskt middagen själv. Och jag är inte en sån som kan låtsas att allt är ok när det inte är det.
    Jag trodde att man blev bjuden på maten/middagen av sina vänner.
    Då de ordnar en möhippa åt en, med middag.
    Jag trodde i ärlighetens namn att man som bilivande brud blev
    bjuden på hela sin möhippan.
    Av sina vänner. Men okej, jag hade fel.Glad
    Jag förstår till 100% att du är besviken, det hade jag också varit.Rynkar på näsan
  • Koyal

Nej nej. De ville betala och hade betalat allt upp till middagen. Men eftersom jag vantrivdes där betalade jag själv eftersom jag ville gå hem.

• daniiel

Jag tycker faktiskt att det var väldigt otacksamt och oförskämt av dig och jag förstår om dina vänner är besvikna! Ja, du hade haft önskemål, men det är inte upp till dig att bestämma. Det är dina vänner som ska fira dig på det sätt dom anser vara passande. Dina vänner tog sig tid och råd att göra något för dig, hur kan du inte vara glad och tacksam över det?! Om jag var någon av dom vännerna som ordnade det hela, så skulle jag tveka enormt inför att göra något för dig igen i framtiden.

• Maries31

Jag blir lite konfunderad.... Var det här personer som du inte gillar? För jag kan köpa att du blev besviken på att det inte blev som du hade velat haft det men att visa ditt ogillande så tydligt för de vänner som faktiskt tog sig tid och råd att göra något speciellt för dig, det fattar jag inte... Måste nog hålla med majoriteten här och säga att det var ganska oförskämt...

• Koyal
    daniiel skrev 2013-09-22 01:33:13 följande:
     Ja, du hade haft önskemål, men det är inte upp till dig att bestämma. Det är dina vänner som ska fira dig på det sätt dom anser vara passande.
    Och i detta fall var det inte passande, många av mina andra kvinnliga vänner saknades för att de inte lyssnade till vad jag sa. Hade de kontaktat den person jag bad de kontakta så hade de vetat om detta. Men de sket helt enkelt i att lyssna. Och om de inte lyssnade nu, kommer de lyssna till hur jag vill att middagen ska gå till???
    Maries31 skrev 2013-09-22 07:00:31 följande:
    Jag blir lite konfunderad.... Var det här personer som du inte gillar? För jag kan köpa att du blev besviken på att det inte blev som du hade velat haft det men att visa ditt ogillande så tydligt för de vänner som faktiskt tog sig tid och råd att göra något speciellt för dig, det fattar jag inte... Måste nog hålla med majoriteten här och säga att det var ganska oförskämt...
    Nej det är inte personer jag inte gillar, men det är personer som borde känna mig vid det här laget. Saken är den att mer än hälften av mina vänner jag umgås med dagligen! inte var bjudna (både manliga och kvinnliga). Ok om de anser att de inte ska bjuda de manliga men de kvinnliga då?
  • FruW

Håller med övriga. Att få en möhippa är ju absolut inget som man kan förvänta sig att få och (oftast) inget man själv bestämmer över, eftersom det är oftast är vännerna som ordnar. Visst borde dina vänner ha lyssnat på dig när du sa att du hellre inte har någon möhippa alls än att det bara är tjejer, men hur de än kom fram till det här beslutet så gjorde de väl inte det för att förstöra för dig, utan för att göra dig glad?

Själv fick jag en möhippa där hälften av vännerna drog efter tre timmar (dvs efter lunchen och första aktiviteten) och sedan var det bara två vänner och min mamma kvar på aktivitet nummer två samt middagen. Till råga på allt var det en söndag. Jag var hela tiden medveten om och småstressad över att jag måste ta mig hem i tid eftersom jag skulle jobba på måndagmorgonen. Tycker verkligen inte att en söndag är en optimal dag för möhippa, men jag råkar veta att det är riktigt svårt att få ihop alla vänner samtidigt och det här var enda dagen som alla kunde. Självklart var jag besviken över att inte alla vänner kunde stanna kvar hela eftermiddagen och kvällen, och det blev en kort kväll eftersom alla ville hem och sova innan arbetsveckan drog igång. Men sin egen möhippa planerar man inte själv, och får man en så tycker jag att man ska försöka glädjas åt att man har vänner som bryr sig om en. Jag tyckte att det var jättekul att bli överraskad och att få tillbringa en eftermiddag med mina kompisar, sedan finns det alltid småsaker som man själv hade planerat annorlunda men det är ju inte så viktigt i sammanhanget, så länge man inte blir utsatt för grejer som man avskyr!

Det kanske är så att dina manliga vänner sa ifrån att de inte ville vara med på möhippan för att de tyckte det är en tjej-grej? Eller så bestämde sig dina två tjejkompisar spontant för att överraska dig, bara för att de ville få ha dig för sig själva en dag/kväll? Jag tycker att det är helt ok att vara besviken när något inte blir som man hoppats, men försök att komma över de känslorna och var istället tacksam för gårdagen. Se det inte ens som en möhippa om det nu känns fel, utan som en trevlig dag med dina tjejkompisar. Livet går vidare!

Och jag ser ingen anledning till att ert bröllop skulle bli skit, det har väl inget koppling till möhippan? Det är nog bara nerverna som har börjat spöka :)

• Koyal
    FruW skrev 2013-09-22 09:40:25 följande:

Håller med övriga. Att få en möhippa är ju absolut inget som man kan förvänta sig att få och (oftast) inget man själv bestämmer över, eftersom det är oftast är vännerna som ordnar. Visst borde dina vänner ha lyssnat på dig när du sa att du hellre inte har någon möhippa alls än att det bara är tjejer, men hur de än kom fram till det här beslutet så gjorde de väl inte det för att förstöra för dig, utan för att göra dig glad?

Själv fick jag en möhippa där hälften av vännerna drog efter tre timmar (dvs efter lunchen och första aktiviteten) och sedan var det bara två vänner och min mamma kvar på aktivitet nummer två samt middagen. Till råga på allt var det en söndag. Jag var hela tiden medveten om och småstressad över att jag måste ta mig hem i tid eftersom jag skulle jobba på måndagmorgonen. Tycker verkligen inte att en söndag är en optimal dag för möhippa, men jag råkar veta att det är riktigt svårt att få ihop alla vänner samtidigt och det här var enda dagen som alla kunde. Självklart var jag besviken över att inte alla vänner kunde stanna kvar hela eftermiddagen och kvällen, och det blev en kort kväll eftersom alla ville hem och sova innan arbetsveckan drog igång. Men sin egen möhippa planerar man inte själv, och får man en så tycker jag att man ska försöka glädjas åt att man har vänner som bryr sig om en. Jag tyckte att det var jättekul att bli överraskad och att få tillbringa en eftermiddag med mina kompisar, sedan finns det alltid småsaker som man själv hade planerat annorlunda men det är ju inte så viktigt i sammanhanget, så länge man inte blir utsatt för grejer som man avskyr!

Det kanske är så att dina manliga vänner sa ifrån att de inte ville vara med på möhippan för att de tyckte det är en tjej-grej? Eller så bestämde sig dina två tjejkompisar spontant för att överraska dig, bara för att de ville få ha dig för sig själva en dag/kväll? Jag tycker att det är helt ok att vara besviken när något inte blir som man hoppats, men försök att komma över de känslorna och var istället tacksam för gårdagen. Se det inte ens som en möhippa om det nu känns fel, utan som en trevlig dag med dina tjejkompisar. Livet går vidare!

Och jag ser ingen anledning till att ert bröllop skulle bli skit, det har väl inget koppling till möhippan? Det är nog bara nerverna som har börjat spöka :)

Tack FruW. De hörde inte ens av sig till dem, överhuvudtaget så de kunde själva inte bedömma om de ville vara med eller inte. Jag gav nämligen ett nummer till vad som då råkade vara en kille, men informerade om att han känner alla jag umgås med både tjejer och killar. De sen beslutade sig för att en möhippa är endast för tjejer, bara för att det tidigare varit så. Så de hade ingen diskussion om både för och nackdelar, utan det skulle bara vara så punkt.

Igår var den enda dagen som jag kunde, så jag kände på mig att det skulle bli då. Så att få en annan möhippa med mina andra vänner är som bortblåst, det gör mig ledsen.

Delvis har det koppling, för en av dem är toastmadam och kunde hon inte lyssna på vad jag sa om detta så kommer hon lyssna till något annat jag sagt??

Jag säger inte att jag är otacksam för hela dagen, för vi hade roligt i början. Men när vi tidigare diskuterade möhippan och jag sa att jag vill att alla ska bjudas, så sa de ja men dagen kan bara vara med tjejer men middagen kan man ha gemensamt. Så jag gick runt hela dagen och längtade faktiskt till denna middag där jag för en gång skull skulle sitta och ha trevligt med alla som betyder något för mig. Men så blev det ju inte...
  • Sofie R

Ta o kamma dig människa! Otacksam, oförskämd och bortgjord. Och det är faktiskt bara ditt eget fel! De försökte fira dig men du hade bestämt dig för att sitta o sura. Blir ditt bröllop misslyckat är det också bara ditt fel!

• BeatrixKiddo

Jag håller faktiskt med Koyal. En möhippa planerar man inte själv, nej. Men den är ändå till för bruden. Något "missöde" får man räkna med när någon annan planerar, men här var det mycket som gick snett, flera viktiga vänner bjöds inte, nyckelpersoner kontaktades inte, trots att det borde ha varit väldigt enkelt att åtminstone ringa upp personen som ts utsett som den som har bäst koll på en eventuell möhippa. Skulle ni som tycker ts är otacksam tycka det hade varit lika självklart om vännerna hade struntat i att höra av sig till en väninna som ts sagt hade bäst koll? Jag kan ha förståelse för om de insåg att det skulle bli svårt att få ihop en mer ambitiös hippa och typ tärnan och toast madamen bestämde sig för att köra en minivariant. Men i så fall hade det varit bättre att vara ärlig med det från början så du förstod varför det blev som det blev. Jag tycker inte du behöver ha jättedåligt samvete. Hade det varit fler personer där hade jag nog bitit ihop för de andras skull även om arrangörerna dummat sig. Men nu uppfattar jag det mer som att det bara var ett par arrangörer på hippan som körde sitt eget race. Det behöver självklart inte vara så att middagen blir fel bara för att det här blev mindre lyckat, men jag skulle nog i alla fall prata igenom middagen med personen i fråga en gång till och förvissa mig om att hon inte har några egna idéer på hur ett toastmadameskap ska skötas som kolliderar med dina.

Svar på tråden Besviken på möhippan