FruW skrev 2013-09-22 09:40:25 följande:
Håller med övriga. Att få en möhippa är ju absolut inget som man kan förvänta sig att få och (oftast) inget man själv bestämmer över, eftersom det är oftast är vännerna som ordnar. Visst borde dina vänner ha lyssnat på dig när du sa att du hellre inte har någon möhippa alls än att det bara är tjejer, men hur de än kom fram till det här beslutet så gjorde de väl inte det för att förstöra för dig, utan för att göra dig glad?
Själv fick jag en möhippa där hälften av vännerna drog efter tre timmar (dvs efter lunchen och första aktiviteten) och sedan var det bara två vänner och min mamma kvar på aktivitet nummer två samt middagen. Till råga på allt var det en söndag. Jag var hela tiden medveten om och småstressad över att jag måste ta mig hem i tid eftersom jag skulle jobba på måndagmorgonen. Tycker verkligen inte att en söndag är en optimal dag för möhippa, men jag råkar veta att det är riktigt svårt att få ihop alla vänner samtidigt och det här var enda dagen som alla kunde. Självklart var jag besviken över att inte alla vänner kunde stanna kvar hela eftermiddagen och kvällen, och det blev en kort kväll eftersom alla ville hem och sova innan arbetsveckan drog igång. Men sin egen möhippa planerar man inte själv, och får man en så tycker jag att man ska försöka glädjas åt att man har vänner som bryr sig om en. Jag tyckte att det var jättekul att bli överraskad och att få tillbringa en eftermiddag med mina kompisar, sedan finns det alltid småsaker som man själv hade planerat annorlunda men det är ju inte så viktigt i sammanhanget, så länge man inte blir utsatt för grejer som man avskyr!
Det kanske är så att dina manliga vänner sa ifrån att de inte ville vara med på möhippan för att de tyckte det är en tjej-grej? Eller så bestämde sig dina två tjejkompisar spontant för att överraska dig, bara för att de ville få ha dig för sig själva en dag/kväll? Jag tycker att det är helt ok att vara besviken när något inte blir som man hoppats, men försök att komma över de känslorna och var istället tacksam för gårdagen. Se det inte ens som en möhippa om det nu känns fel, utan som en trevlig dag med dina tjejkompisar. Livet går vidare!
Och jag ser ingen anledning till att ert bröllop skulle bli skit, det har väl inget koppling till möhippan? Det är nog bara nerverna som har börjat spöka :)
Tack FruW. De hörde inte ens av sig till dem, överhuvudtaget så de kunde själva inte bedömma om de ville vara med eller inte. Jag gav nämligen ett nummer till vad som då råkade vara en kille, men informerade om att han känner alla jag umgås med både tjejer och killar. De sen beslutade sig för att en möhippa är endast för tjejer, bara för att det tidigare varit så. Så de hade ingen diskussion om både för och nackdelar, utan det skulle bara vara så punkt.
Igår var den enda dagen som jag kunde, så jag kände på mig att det skulle bli då. Så att få en annan möhippa med mina andra vänner är som bortblåst, det gör mig ledsen.
Delvis har det koppling, för en av dem är toastmadam och kunde hon inte lyssna på vad jag sa om detta så kommer hon lyssna till något annat jag sagt??
Jag säger inte att jag är otacksam för hela dagen, för vi hade roligt i början. Men när vi tidigare diskuterade möhippan och jag sa att jag vill att alla ska bjudas, så sa de ja men dagen kan bara vara med tjejer men middagen kan man ha gemensamt. Så jag gick runt hela dagen och längtade faktiskt till denna middag där jag för en gång skull skulle sitta och ha trevligt med alla som betyder något för mig. Men så blev det ju inte...