• Koyal

Besviken på möhippan

Idag hade jag min möhippa. Jag umgås mer med mina manliga vänner än kvinnliga och hade gjort det tydligt att jag 1) inte ville ha en för det inte är värt att fira med bara 2 vänner. 2) om det skulle bli en så ville jag att alla vänner ska bjudas inte bara kvinnliga. Så vad får jag? Jo en möhippa på 3 med endast kvinnor för en möhippa ska bara vara med tjejer. Så himla besviken och det märktes på middagen. Jag bad om att få notan direkt när vi ätit färdigt och ville åka hem. Nu tycker en vän att jag var otacksam. Det kanske jag är men jag är otroligt besviken på att de inte lyssnade till vad jag ville ha.

• Svar på tråden Besviken på möhippan
  • TheD

Jag tycker att de skulle ha lyssnat på dig. Om man bryr sig om i detta falla blivande bruden så är det hon ska ska trivas osv. Jag ville inte ha en möhippa och det fick jag inte heller dels för att jag klarar inte av överraskningar och kan lätt gå ifrån något som inte alls passar mig. Sen var det nog bara min syster och en killkompos som skulle få vara med iaf ;)Hoppas de personer vid middagen fattade vinken.  

• Koyal
    stormhelen skrev 2013-09-22 18:20:28 följande:

Det handlar ju om att man ska visa uppskattning över att ens vänner har ansträngt sig för DIN skull.

Det är tråkigt att du inte kan se att du faktiskt i det här läget genom att sitta och sura, betala din nota och gå hem har betet dig barnsligt och rent ut sagt illa mot de vännerna som ordnat detta för dig.

Att du sedan fortsätter att klanka ner på Sverige och dess kultur gör ju inte saken bättre.

Men om de ansträngt sig för min skull så borde de ha gjort det för MIN skull, eller hur?
    TheD skrev 2013-09-22 18:21:46 följande:
    Jag tycker att de skulle ha lyssnat på dig. Om man bryr sig om i detta falla blivande bruden så är det hon ska ska trivas osv. Jag ville inte ha en möhippa och det fick jag inte heller dels för att jag klarar inte av överraskningar och kan lätt gå ifrån något som inte alls passar mig. Sen var det nog bara min syster och en killkompos som skulle få vara med iaf ;)Hoppas de personer vid middagen fattade vinken.  
    Äntligen en till som lätt går ifrån när det inte passar! Jag klarar inte av att fejka mig igenom situationer jag inte gillar. Och vad är det för fel att bjuda killkompisar liksom? Kompisar, som kompisar.
    frkmaria skrev 2013-09-22 18:16:46 följande:
    Varför gav du han alla dina kontakter istället för att ge det till dem när de bad om dem? 

Det hade väl varit bättre att ge dem listan, så hade det kanske slutat med att fler hade kommit?

De kanske tänkte "jaha, bara en kille till. nej, men, då gör vi väl bara med oss tre tjejer istället." ?  
    Jag gav tjejkompisarna en kontakt som råkade gå till en kille men som jag tydligt informerade om känner även tjejerna jag umgås med. Men de orkade inte ens ringa, sms eller maila honom.
  • Alyllyra

Du har din upplevelse av historien och det är synd att du är besviken.

Men det kanske ändå slutar till det bästa? Du vill inte ha vänner som inte lyssnar på dig och de vill inte ha en vän som är otacksam när man försöker arrangera något - så då är det väl lika bra att ni går skilda vägar? Såbehöver ni aldrig mer hamna i den här situationen.

Anligen till att man ibland döljer sin besvikelse är annars just denna - att behålla sina vänner. Om det är vänner som man får mycket ut av i övrigt och som man gärna vill ha kvar så är det värt det. 

• frkmaria

Aha. Fattade det som att du gett dina kontakter till killen och sen hans kontakt till de som anordnade möhippan. My misstake! :)

• Alyllyra
    Koyal skrev 2013-09-22 18:42:26 följande:
    Riktiga vänner ska man kunna vara ärlig med.
    Ja, och om de inte kan ta det så är de väl inga riktiga vänner?
    Och då kan du koncentrera din energi på de som är det.
  • Koyal
    Alyllyra skrev 2013-09-22 18:46:51 följande:
    Ja, och om de inte kan ta det så är de väl inga riktiga vänner?
    Och då kan du koncentrera din energi på de som är det.
    De kan ta det. De vet att jag säger vad jag tycker.
  • Alyllyra
    Koyal skrev 2013-09-22 18:50:37 följande:
    De kan ta det. De vet att jag säger vad jag tycker.
    Vad är då problemet?
    Du har sagt att du är besviken. De har sagt att du är otacksam. Båda parter kan ta det som sägs, acceptera att den andra har sin åsikt och sedan släppa det och gå vidare.
    Vad är det jag missar? 
  • Allis

Jag förstår inte heller vari problemet ligger, mer än att TS har ett uppenbart behov av att skriva av sig lite.

Ett bra tips till en annan gång är att skriva anonymt om du vill klaga, skulle någon av dina gäster läsa vad du skrivit och koppla ihop det med dig så känns det nog inte för skojigt......

• Koyal

Jag behöver inte vara anonym. Mina gäster har inget med detta att göra. I grund och botten handlar det om att de inte kontaktade personen jag valt ut bara för att det är en man.

Svar på tråden Besviken på möhippan