• Äldre 16 Aug 05:45
    18780 visningar
    18 svar
    18
    18780

    Flytta till Örebro?

    Hej! Jag har hittat en påbyggnadsutbildning på två år som verkar intressant, problemet är att den bara finns i Örebro i Sverige. Det finns ett liknande program i Oslo också. Jag är egentligen inte särskilt sugen på att flytta härifrån (vi bor i sthlmsområdet nu) och vi känner spontant inte att Örebro lockar men vi har ingen koll på staden egentligen. Oslo skulle jag kunna tänka mig då jag tidigare bott i norge och trivts väldigt bra, har en del vänner i oslo, gillar större städer och närheten till natur och fjällen där är ett stort plus men det är ju så dyrt där så vore jobbigt att flytta dit när jag fortfarande pluggar. Är det någon här som bor/har bott i Örebro som kan berätta lite om hur det är att bo där? Hur är shopping-, restaurang- och nöjesutbud? Träningsalternativ? Tillgång till grönområden? Lätt att träffa nya vänner? Jobbmöjligheter för ingenjörer?Har kikat lite på hemnet och bostadspriserna är ju iaf ett plus om man jämför med sthlm eller oslo. Hur är det brukar priserna stig mycket från utgångspriserna?

  • Svar på tråden Flytta till Örebro?
  • Äldre 16 Aug 08:18
    #1

    Jag bor i Örebro och flyttade hit för 4 år sen... Pluggar på universitetet! och jag bodde innan i Karlstad.

    hur det är att bo där?
    Örebro är en fin stad! Det är lätt att ta sig runt i stan både med buss eller med cykel (som de flesta tar sig runt med). Bussbiljetter kostar 16 kr om man har busskort och biljetten gäller i 3 timmar! Så man hinner verkligen in till stan och hem ofta på samma biljett! 

    Hur är shopping-, restaurang- och nöjesutbud?
    I stan finns allt det man väntar sig! Shopping stråket är upplagt på tre parallella gator och det är nära till allt! Känner man att man vill gå större finns Marieberg galleriadit man också kan ta sig med buss eller cykel (ca 7 km anlagd cykelväg). 

    Örebro har det billigaste lunchutbudet i Sverige (har jag hört) och det finns massa goda ställen att välja på! 

    Nöjesmässigt är det ofta evenemang i stan! På Conventum arena sätts det både upp mässor, konserter och föreställningar ofta! Och i sommras hade bland annat TOTO konsert på stortorget! 

    Träningsalternativ?
    Träna kan man göra på gym som SATS och Friskis, eller kanske på universitetet! Efter som det finns stora utbildningar inom idrott på universitetet så hålls det även pass av såfäl elever som inhyrda ledare! Prisvärt och kul!

    www.ouif.se

    Tillgång till grönområden?
    Örebro är parkernas stad, och det finns verkligen massa parker i och runtomkring i stan! Bland annat finns stadsparken och Wadköping som är populära:

    www.orebro.se/1963.html

    Sen finns också Oset, som är ett naturreservat, underbart vackert!

    www.orebro.se/1956.html

    Lätt att träffa nya vänner? 
    Ska du plugga, ja visst inga problem! Kåraktivitet på universitetet är väldigt aktiv och introduktions veckorna är perfekta för att träffa massor med folk, och inte bara från din kurs unte även från andra sektioner!

    Är du intresserad av att köpa en bostad så har jag ingen erfarenhet av det. Annars finns det många hyresrätter som är prisvärda. ÖBO är den största hyresvärden i Örebro!

    Mitt tips är egentligen, åk hit och se dig omkring! Jag var inte jätteintresserad av Örebro förän jag kom hit och stan förtrollade mig... 

  • Äldre 16 Aug 08:19
    #2

    PS. För att träna på ÖUIF behöver man inte vara student på universitetet!

  • Äldre 16 Aug 09:03
    #3

    Jag bor i Örebro sedan 2008 och vi har köpt hus här och rotat oss. Ingen av oss var härifrån från början, så det var en helt ny stad för oss. Några reflektioner som jag har är att det är otroligt svårt att komma in i någon typ av sociala kretsar hos "infödda Örebroare". Det underlättas säkert om man flyttar till stan för att plugga, men vi flyttade hit för att börja jobba och det har varit stört omöjligt att lära känna folk här. De är helt enkelt inte intresserade av nya vänner, de har "fullt", som någon uttryckte det. De vänner vi har är andra inflyttade. 

    Örebroare älskar att äta, fika och hänga på uteserveringar, restauranger och caféer, jag har aldrig varit med om ett så bra utbud på den fronten! Kanon verkligen, allt från riktigt fina white guide-restauranger till små mysiga caféer med hembakt och hemlagat.

    Träningen är ok, jag går på Friskis och det funkar. SATS finns tyvärr inte i Örebro, men nJoy finns och ska vara bra men rätt dyrt. ÖUIF har jag aldrig testat.

    Grönområden är Örebro fantastiskt bra på. Det finns många friluftsområden i och omkring Örebro, många elljusspår, vandringsspår, parker och grönytor. Jättehärligt! En klar nackdel måste väl dock vara att det inte direkt är nära till "badbart" vatten. Hjälmaren är rätt övergödd, men funkar att bada i om man måste Svartån är inte godkänd för bad.

    Boende är helt ok, men det är höga priser jämfört med många delar av landet. Vi köpte hus istället för bostadsrätt när vi hade tröttnat på hyresrätt och ville vidare eftersom det skulle blivit dyrare månadskostnad att köpa bostadsrätt. Inne i stan är det ruggiga priser på både hus och bostadsrätter, men det går säkert. Annars har Örebro Universitet bostadsgaranti har jag för mig. 

    Vad gäller jobb för ingenjörer finns de flesta större konsultfirmor på orten och Atlas Copco vet jag ofta har behov av ingenjörer. "Ingenjör" är ju dock ett väldigt, väldigt brett begrepp och säger inte så mycket om vad du har tänkt jobba med framöver, men det bör inte vara omöjligt.

    Lycka till! 

  • Aniara­4
    Äldre 16 Aug 09:29
    #4

    Det går aaaaaaaldrig! Flört

    Nej men seriöst, jag har bott i Örebro en period, och jag känner andra som har flyttat dit i vuxen ålder, och jag håller med om Niriels beskrivning. Det är oerhört svårt att "komma in" i sociala kretsar. Örebroare är påfallande ointresserade av nya människor, det är något slags småstadsmentalitet som inte alls står i proportion till stadens storlek. Mycket skvaller och rädsla för att vara "fel". Alla går ut på samma ställe, för dit går ju alla andra. Träffade en person som flyttat därifrån efter 7 år och på ett sätt tyckte det kändes lite snöpligt, för "jag hade ju just börjat komma in litegrann".

    Med det sagt är det en annan situation när man pluggar. En kompis som flyttade dit för jobb fick kompisar sen när hon började plugga - som av en händelse är de alla också inflyttade, men i alla fall. Så det kan säkert gå bra att flytta dit och plugga, lära känna folk på universitetet, och sen bo kvar och hoppas att de också gör det. Kåraktivitet är bra!

    Annars är det ju som sagt ganska fint, särskilt runt slottet, grönområdet finns det gott om, Stadsparken är fin att sitta i på sommaren. Behändig storlek och nära till allt. Träningsmöjligheter har jag ingen erfarenhet av (kulturtant!) men skulle gissa att det är bra eftersom många är intresserade. Shopping är som de flesta medelstora svenska städer, man har alla de stora kedjorna och en del mindre butiker. Utelivet verkar bestå i att man går till Harry's eller Strömpis och träffar på folk man redan känner, eller har jag glömt något?

  • Äldre 16 Aug 19:04
    #5

    Tack så hemskt mycket! Vilka bra och utförliga svar jag fick :) 

     Det låter ju som en hel del positivt med staden men tråkigt om Örebroarna generellt sett inte är så sugna på nya vänner. För min del skulle jag ju plugga och då brukar det ju som ni säger gå lite lättare men min sambo skulle ju komma dit och jobba (han som är ingenjör, jag vet att det är hur brett som helst men han har gått maskinteknik/logistik).

    I träningsväg vet ni om det finns nån form av typ army-fitness, MIT, multibana eller så?

    Vi får se vad som händer, än så länge är det bara i tanke-stadiet.

    Är det någon annan som har andra åsikter och tankar om Örebro tar jag gärna del av dem också!

  • Äldre 17 Aug 00:51
    #6

    Jag har både pluggat och jobbat och har aldrig känt att det är svårt att träffa folk eller att de inte vill känna mej... Tråkigt när det blir så!

  • Pyssli­gheter
    Äldre 18 Aug 19:55
    #7

    Hej! Jag flyttade till Örebro för tre år sedan för att plugga och trivs jättebra! Det är stort och litet på samma gång. Stort utbud i stan men det är ändå lätt att känna sig hemma och hitta "sina" delar av staden. Jag gillar att det är så cykelvänligt överallt och det finns många mysiga delar runt omrking stan så som Öster, Statsparken och Wadköping att cykla och promenera i. Restauranger finns det massor av och många riktigt bra sådana. Caféer likaså. Stan har alla butiker man kan vänta sig av en mellanstor stad+ en hel del roliga icke-kedjor, särskilt gällande inredning. Som sagt finns ju Marieberg dessutom (med Ikea och en massa andra "stora" butiker så som Rusta, Jysk, Cervera, Stadium). Dessutom tycker jag att det finns ett ovanligt stort utbud av loppisar och second hand, vilket är kul om man gillar det!

    Träningsmöjligheter har jag inte jättestor koll på då jag enbart tränat på universitetet. Där finns både gym och gruppträning till rätt bra pris. Känner dock många som tränar på Friskis och är nöjda med det (finns 2 st). Oset som är ett naturreservat precis vid stan är toppen om man vill springa, gå och cykla. 

    Då jag pluggar så har jag lärt känna de flesta genom skolan men har inte upplevt att Örebroarna skulle vara mer socialt slutna än andra. En av mina närmaste vänner som jag kärt känna senaste åren är Örebroare och precis tvärtom! Ska du plugga så tror jag inte alls det är några problem att hitta vänner. Finns massor av aktiviteter för studenter; politiska föreningar, fest & spex, träning osv.

    Så jag tror nog att det finns alla möjligheter att trivas här. Alla jag känner som också flyttat hit från andra städer har bara gott att säga om staden och livet här. En stad man trivs i helt enkelt!

  • Äldre 19 Aug 01:59
    #8

    Tack för era svar och vad bra att inte alla upplever Örebroare som svåra att komma nära för det lät ju inte direkt positivt... Låter ju faktiskt som en trevlig stad :) Som du sa Vichy så får jag nog åka in och kolla hur det är nästa gång jag åker förbi :)

  • Äldre 11 Mar 10:52
    #9

    Jag tar och drar upp denhär tråden igen eftersom jag fick så mycket tips sist och nu är det bestämt att det blir Örebro i höst :)  Nu funderar jag på vart man ska bosätta sig. Jag har ju inte alls koll på vilka områden som är bra och inte. Vi vill gärna bo relativt nära universitetet, centrum och elljusspår. Alla tips mottages tacksamt!

  • Äldre 11 Mar 12:17
    #10
    Emsie skrev 2014-03-11 10:52:20 följande:
    Jag tar och drar upp denhär tråden igen eftersom jag fick så mycket tips sist och nu är det bestämt att det blir Örebro i höst :)  Nu funderar jag på vart man ska bosätta sig. Jag har ju inte alls koll på vilka områden som är bra och inte. Vi vill gärna bo relativt nära universitetet, centrum och elljusspår. Alla tips mottages tacksamt!
    Det är inte alltför långt till centrum från Universitetet (2,5-3 km). Bor du på Campus så har du nära till Markaspåret som ligger bakom universitetet om jag minns rätt. Det enda område jag skulle undvika är Vivalla. 
    Brickebacken ligger nån kilometer ovanför universitetet och har ganska dålig rykte beroende på vem man frågar. Däremot så bor det många studenter där och hyrorna är billiga, men det är ganska långt till centrum.  
    Står du i bostadskö hos Öbo? Om inte så ställ dig där nu, det är gratis :)  

    Jag skulle satsa på att få en studentlägenhet då det är svårt att få en lägenhet i den här staden. Öbos bostadsgaranti för studenter är inte mycket att lita på då man oftast bara får bo i lägenheten i ett halvår.

    Tybble är annars ett mycket bra område. Tar 5 min med cykel till universitetet och 10 min in till stan.

    Vad gäller att träffa nya människor så kommer du inte ha något problem med det på campus. Alla vänner jag har idag har jag träffat på campus och då är jag Örebroare i grunden. Rekommenderar dig att vara med på nollningen, där kommer du träffa en massa trevliga människor. Jag hänger fortfarande på campus fastän jag slutat plugga och jobbar sen två år tillbaka. Men man blir som en liten familj :)  
  • Äldre 11 Mar 20:35
    #11

    Jag bor i Örebro, trivs jättebra! Har bott i en större stad 6 år men har nu flyttat tillbaka. Jag är ju uppväxt här, så diskussionen om hur lätt/svårt man tar sig in i det sociala umgänget lämnar jag utan kommentar :) Är det köpa hus eller lägenhet ni funderar på? Eller hyresrätt? Östra delen av centrum är fin och ligger mot universitetet. Annars är det ju områden som Sörby, Almby, Ladugårdsängen, Brickebacken som ligger där omkring. Näsby ligger också fint, det är företrädelsevis nybyggda villor/lägenheter som ligger naturnära men ändå relativt nära till centrum. Kanske nästan lättare om du hittar någon intressant bostad/område så kan vi ge dig mer specifika tips då :) Lycka till och välkommen!

  • Äldre 12 Mar 13:41
    #12

    Vi bor i centrum!
    Skulle vi flytta så skulle vi vilja bo mellan centrum och universitetet helst i typ:

    Öster
    Almby
    Sörbyängen
    Sörby
    Ladugårdsängen

    Dock kan det vara svårt att få tag på lägenheter där. Så det gäller att ligga på och ha lite tur med sig med...

    Annars bor många studenter i Brickebacken och Brickeberg som ligger nära skogen med elljusspår (ligger precis bakom universitetet)

  • Äldre 12 Mar 21:10
    #13

    Det är främst lägenhet bostadsrätt som är aktuellt men jag har ställt mig i kö hos öbo också ifall att. Det är väl i typ sörby, ladugårdsängen och områden ni nämner som vi tittat på på hemnet pga läget. Var ligger Näsby? Det hittar jag inte på kartan. 

  • Äldre 14 Mar 14:22
    #14
    Emsie skrev 2014-03-12 21:10:42 följande:

    Det är främst lägenhet bostadsrätt som är aktuellt men jag har ställt mig i kö hos öbo också ifall att. Det är väl i typ sörby, ladugårdsängen och områden ni nämner som vi tittat på på hemnet pga läget. Var ligger Näsby? Det hittar jag inte på kartan. 


    Näsby ligger typ mellan öster och almby. Nära Oset (naturreservat) om jag förstått det rätt. Det är ett ganska så nytt bostadsområde så det är nog därför du inte hittar det på kartan :) Känner några som bor där och dom trivs jättebra där. 
  • Äldre 14 Mar 17:45
    #15
    Linnen skrev 2014-03-14 14:22:20 följande:

    Näsby ligger typ mellan öster och almby. Nära Oset (naturreservat) om jag förstått det rätt. Det är ett ganska så nytt bostadsområde så det är nog därför du inte hittar det på kartan :) Känner några som bor där och dom trivs jättebra där. 


    Aha.. Tack för tipset! Det låter som att det skulle kunna vara något också! Killen är förtjust i nybyggda lägenheter och närheten till naturen uppskattas :)
  • Tue 23 Jun 2020 17:38
    #16

    Jag har nyligen flyttat och är glad!

  • Sun 28 Jun 2020 13:40
    #17
    Jag bor i örebro och flyttade hit för tre år sedan. Jag tänkte länge om jag skulle flytta eller inte. Hela familjen försökte avskräcka mig. Men bestämde mig fortfarande, jag kommer säkert att säga, ångrade inte det.
    Förresten, jag letade efter flyttkalle länge.
    En av de mest tillförlitliga bärare som jag har arbetat med. Och deras priser är ganska tillräckliga enligt min mening.
  • Mon 29 Jun 2020 13:15
    #18
    Murcil skrev 2020-06-28 13:40:19 följande:
    Jag bor i örebro och flyttade hit för tre år sedan. Jag tänkte länge om jag skulle flytta eller inte. Hela familjen försökte avskräcka mig. Men bestämde mig fortfarande, jag kommer säkert att säga, ångrade inte det.
    Förresten, jag letade efter flyttkalle länge.
    En av de mest tillförlitliga bärare som jag har arbetat med. Och deras priser är ganska tillräckliga enligt min mening.
    tack för råd

Svar på tråden Flytta till Örebro?