• Äldre 22 Apr 14:48
    50222 visningar
    269 svar
    269
    50222

    Linköpingsbröllop 2014

    Har nu suttit och läst igenom tråden Linköpingsbrudar 2013 www.brollopstorget.se/Forum-5-55/m4206909.html vilket kan rekommenderas då det fanns en hel del matnyttigt i den! Problemet är väl just att vi inte ska gifta oss 2013 utan 2014...

    Lite snabbt om mig och min blivande: Vi har varit ett par sedan 2003, fick barn i augusti 2012 och planerar bröllop till maj 2014. Än så länge är det väldigt mycket på planeringsstadiet men vi tänkte utnyttja att vi är så tidigt ute med att fixa lokal i god tid. Vigseln blir borgerlig, då ingen av oss är sådär särdeles troende, men i övrigt blir det ett alldeles vanligt bröllop med massa gäster, sittande middag, dans och kanske en och annan glädjetår.
    För den som vill ha ett borgerligt bröllop med mer än en avrivning på 45s i stadshuset kan jag rekommendera den här tråden: www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3931030-1.html .

    Hoppas nu att det är fler som vill vara med och dela med sig av planering och inspiration!

  • Svar på tråden Linköpingsbröllop 2014
  • Äldre 16 Mar 21:46

    Hur går det för er alla?
    Vi har imorgon två månader kvar och saker och ting börjar falla på plats. Dock har vi två stora puckar kvar: blommor och tårta.
    Senaste idén är att köpa vita enkla prinsesstårtor på ICA maxi/Östensson/dylikt och dekorera dem med band i samma färg som det jag kommer ha kring midjan. Då missar vi förvisso gratis hyra av tårtställning, men det kanske går bra utan den också. Passar oss ganska bra estetiskt sett, då vi båda är ute efter enkelt och elegant (och billigt...) Dock blir det en väldig massa band om bara kommer att kastas efteråt (vi blir som mest 67 personer).
    En annan idé var att använda blommor att dekorera tårtorna med och då ha samma blommor som i bukett etc.

    Apropå blommor, vad har ni för tankar kring det? Och då tänker jag främst på val av florist. Vi kontaktade Stilfloristerna men de ville inte berätta vad det skulle gå på utan att ha en konsultation för 500 kr. Såklart får vi tillgodoräkna oss de 500 kr i slutsumman om vi sedan väljer dem. Men om vi då inte vill ha dem efter konsultationen så är det mycket pengar som bara kastas bort. Har i alla fall tänkt köpa bukett, coursage, bordsdekorationer och kanske en blomma till vår son som kommer vara med under en del av dagen (20 mån gammal då) så det finns risk att det springer iväg i kostnad. Är inte så petig med vilka blommor som väljs, är mer noggrann med färgen (ej noga med nyans dock).

    Annars är det mest småsaker.
    En kompis ska spela piano och sjunga under vigseln och vi har hittat en mycket fin sång som vi gillar och som vi tror att hon kommer att framföra på ett mycket bra sätt. Problemet nu är att få tag på noter/ackord. Skivbolaget hade ingen mailadress så dem har jag kontaktat på facebook(!) men inte fått svar efter ett par dagar. Tips? Det är "Jag har gått inunder stjärnor" i versionen framförd av Frida Öhrn och Bo Sundström.
    Eftersom vi ska ha en borglig vigsel blir det lite fix kring det också. Fotograf ska vi träffa på fredag. Har ett presentkort på Ekoxen P.A.U.S som jag tänkte utnyttja för lite gelnaglar, färg av ögonbryn och fransar mm. Smink och hår är klart och bokat. Klänning med slöja hänger i klädkammaren. Skorna håller jag på att gå in. Ringen ska hämtas i helgen tillsammans med ett pärlhalsband som jag har lämnat in för att träs om. Blivande svärmor har örhängen och ett fint armband med pärlor som jag ska få låna.
    Känns som att det är nåt jag har glömt...Påminn mig gärna  

  • Äldre 16 Mar 21:47

    Just det, bröllopsresan (weekend i London) bokades idag. Ska även åka på en längre resa till hösten som sonen ska få följa med på men den väntar vi med att boka ett litet tag till

  • Äldre 17 Mar 13:59

    Sandri87: vi har valt att inte ha någon särskild färg för vårt bröllop, vi har det väldigt klassiskt och stilrent- funderar dock på att ha något mer som dekoration, men har inte bestämt mig ännu. Behöver ju inte bestämma mig förrän i sista sekund liksom.... Vi får se!

    Är väldigt nöjd med kontakten med Livgrenadjärmässen, oerhört proffsigt men personligt- värt varenda öre!

  • Äldre 17 Mar 21:50
    AoPoV skrev 2014-03-16 21:46:15 följande:

    Apropå blommor, vad har ni för tankar kring det? Och då tänker jag främst på val av florist. Vi kontaktade Stilfloristerna men de ville inte berätta vad det skulle gå på utan att ha en konsultation för 500 kr. Såklart får vi tillgodoräkna oss de 500 kr i slutsumman om vi sedan väljer dem. Men om vi då inte vill ha dem efter konsultationen så är det mycket pengar som bara kastas bort. Har i alla fall tänkt köpa bukett, coursage, bordsdekorationer och kanske en blomma till vår son som kommer vara med under en del av dagen (20 mån gammal då) så det finns risk att det springer iväg i kostnad. Är inte så petig med vilka blommor som väljs, är mer noggrann med färgen (ej noga med nyans dock).


    jag valde systrarna grön och blev jättenöjd! jag betalade 1500 för bukett crosage och en krans till håret. Deras priser för brudbuket är vanligtvis 1500 och sedan beror det på hur man vill ha den såklart :) 
  • Äldre 24 Mar 20:20

    .... Och jag har valt blomsterboden i ga Linköping. Det känns verkligen som tjejen där förstod mig och hon gav mig lite olika alternativ på buketter för mellan 1000 kr och 1600.

    Jag köpte min ring i helgen på guldsmedjan på bokhållaregatan. Tjänade 6000 kr på min ring då de skall gå i pension och säljer ut allt för mellan 30-50% . jag är sjukt nöjd!!

  • Äldre 25 Mar 07:12

    Igår  beställde jag tårtan!

    Två och en halv vecka kvar tills den stora dagen....gahh!!

  • Äldre 30 Mar 20:07

    Fick besked idag att jag får tänka om med brudbuketten. Tjejen som skulle fixa har fått förhinder (som jag har full förståelse för). Så nu är det bara att börja leta blomaffär istället. Suck! Detta var avprickat som klart. Ser att ni andra har köpt hos:
    -Stilfloristerna
    -Blommor och blad uppe på garnison.
    -Blomsterboden i ga Linköping. 1000-1600 kr
    -Systrarna grön ca 1500 kr

    Ingen som beställt av Tannefors blommor?

    Någon som har jämfört priser mellan de olika ställena (dvs pris för samma typ av brudbukett)
     

  • Äldre 30 Mar 20:52

    Jag var runt på ett antal olika blomsterbutiker. Jag hade hittat en bild som jag hade med och visade. Priserna var ungefär lika mycket på samtliga ställen. Kunde skilja en hundralapp. Jag valde den butiken som jag kände bäst för. En del butiker kände jag mig knappt välkommen i. Ville inte svara på frågor osv. 

  • Äldre 2 Apr 01:15

    På jakt efter någon som kan sjunga i kyrkan på vår vigsel 7 juni för en rimlig peng. En man med gitarr som kan sjung Winnerbäcks "För dig" Någon som känner nån eller har nåt tips ??

  • Äldre 2 Apr 07:02

    I förrgår kom våra vigselprogram och festhäften från tryckeriet - fel datum på samtliga! PANIK!

    Som tur är har det nog löst sig rätt smidigt, men bridezilla tittade fram där en stund - 10 dagar kvar nu!

  • Äldre 2 Apr 13:35

    Hej, jag och min man gifte oss borgligt 2/8-13.
    Och nu ska vi "gifta" oss i kyrkan på våran 1-årsdag.
    Vilket vi började planera nu så idag har jag ringt runt till alla försammlingar och letat kyrkor som en galning och tillslut blev det Slaka kyrka.
    Är verkligen SÅÅÅÅ lättad/glad/många kännslor just nu.
    Behövde skriva av mig någonstans så hoppar in här ;) 


  • Äldre 13 Apr 20:52

    Grattis till Katharina som gifte sig igår!!

    Hur var eran dag? Berätta gärna lite. 
    Vad var bäst?

    Några tips till oss andra som inte är gifta än?

  • Äldre 22 Apr 10:24

    Vi hade en magisk dag!

    Här finns bilder:
    ceciliamoller.com/

    Bästa tipsen:
    - lägg inte för mycket tid på buketten - min blev inte alls som jag tänkt - men fin ändå och det var inte så viktigt.
    - Samma gäller tårta och cake toppern - hade letat i veckor efter den "perfekta" - ingen av gästerna som minns de idag och väl på plats brydde jag mig inte alls.
    - det går mindre tårta än väntat, vi fick fyra hela tårtor över
    - Försök slappna av, planera inte in i detalj utan låt vissa saker bara ske.
    - Ha bra personal - vi märkte inte ens att vår personal var där,. men vinglasen fylldes ändå på hela tiden.
    - Ha en bra toastmaster så att du kan lägga ner all kontroll när festen väl drar igång.
    - Snåla inte på vinet
    - Dansa mycket!!
    - Gå innan festen är över- man ska aldrig se en fest dö! Även om festen är i full gång och du inte vill lämna - gå ändå 20 min innan allt stängs ner - det gör minnet så mycket finare!

  • Äldre 22 Apr 21:53

    Behöver tips, vart köper ni era blommor?
    Vi köpte min bukett till våran borgliga vigsel från Blomstertorget i Ullstämma och jag var så besviken, så nu ska jag minsan bli nöjd! :)


  • Äldre 23 Apr 14:33
    MrsP93 skrev 2014-04-22 21:53:39 följande:

    Behöver tips, vart köper ni era blommor?
    Vi köpte min bukett till våran borgliga vigsel från Blomstertorget i Ullstämma och jag var så besviken, så nu ska jag minsan bli nöjd! :)


    Följande har stått i tråden:
    -Stilfloristerna
    -Blommor och blad uppe på garnison.
    -Blomsterboden i ga Linköping. 1000-1600 kr
    -Systrarna grön ca 1500 kr

    Tanneforsblommor (tror den heter så) är duktiga.

    Själv har jag beställt från Blomstertorget i Ullstämma  . Så jag hoppas att inte är så usla som när du köpte sist. De hade en utsällning med brudbuketter etc helgen innan påsk så jag har sett min bukett "live" och den var väldigt fin. Hade egentligen tänkt mig en annan men den jag hittade var minst lika fin och nästan halva priset (+10% rabatt den helgen).
  • Äldre 24 Apr 08:00

    Jag köpte min brudbukett på Blommor o blad, tillsammans med en tärnbukett, en näbbbukett och tre corsager gick det på 2300 tror jag. Helt klart överkomligt!

  • Äldre 30 Apr 09:30

    Åh nu måste ni hjälpa mig! Jag har insett att jag inte kommer kunna svira som jag vill på bröllopsfesten iförd min brudklänning ( massor kjol, långt släp etc) jag älskar ju att dansa ,! Iaf så har jag bestämt att jag vill ha en kort klänning att byta till framåt natten... Men jag hittar ju ingen fin! :(

    Det jag tänkt mig är att den gärna får påminna om brudklänningen. Jag vill således att den ska vara vit och gärna i spets. Jag vill ha ngt " fodraligt" , alltså inte så bylsig men inte för kort. De flesta jag sett ser ut som nattlinnen när de är vita i spets... Har ni ngt tips? Är det fler som kommer byta klänning och har ni isf bild på den ni ska ha på er?

  • Äldre 30 Apr 23:02

    På lördag smäller det. Nära nu brudar!! Iiiiiihh :D

  • Äldre 7 May 09:16

    1 månad kvar

Svar på tråden Linköpingsbröllop 2014