• a ring on my finger

    Skånebröllop 2014

    Efter att ett tag ha varit med i en grupp som heter Skånebrudar 2013 tyckte jag nu det var dags att starta en för 2014 istället eftersom vi bestämt oss för att vänta ett år med vårat bröllop.

    Är det möjligtvis fler från Skåne som planerar bröllop 2014 eller kanske någon som planerar bröllop i Skåne trots att ni bor någon annanstans?

    Vårt bröllop kommer att vara i Helsingborgstrakten och just nu lutar det åt att festen kommer hållas på H55. Var cermonin ska vara har vi dock inte alls bestämt än.

    Vem är ni?
    Var bor ni?
    Var ska ni ha ert bröllop?
    Hur ska ni ha ert bröllop?
    Hur långt har ni kommit i planeringen?

    osv...        

  • Svar på tråden Skånebröllop 2014
  • Caledonia

    Är också från Helsingborg Jag och min fästman ska gifta oss den 31 maj och både vigsel och fest ska hållas på Linneaträdgården i Helsingborg. Blir ca 60 gäster och planeringen går stadigt framåt. Vi har bokat fotograf, bröllopssvit och ordnat med massa dekorationer. Vårt färgtema är vitt, ljusrosa och ljusgrönt.

  • a ring on my finger
    Caledonia skrev 2013-09-05 07:17:49 följande:
    Är också från Helsingborg Jag och min fästman ska gifta oss den 31 maj och både vigsel och fest ska hållas på Linneaträdgården i Helsingborg. Blir ca 60 gäster och planeringen går stadigt framåt. Vi har bokat fotograf, bröllopssvit och ordnat med massa dekorationer. Vårt färgtema är vitt, ljusrosa och ljusgrönt.
    Åh Linneaträdgården! Där var jag också sugen på att ha vårt bröllop men vi vill kunna ha egen dryck plus att jag har hört att det kan bli lite för varm under högsommarn.
    Där är så himla fint...tror ert bröllop kommer bli väldigt vacker
  • a ring on my finger
    meandmylove skrev 2013-09-04 22:40:19 följande:
    Jag heter Rebecka och planerar bröllop med min kille sommaren 14. Vi bor tilsammans i göteborg sedan 3 år tillbaka men kommer från helsingborg så självklart blir bröllopet där. Vi har avtalad tid med jacob hansens hus nösta helg ska se om det kan passa oss. Vi vill ha borgerligt bröllop med fest dör vi har privat kock och egen dryck för 100-140 pers. Jag är svensk och min fästman är kurd från irak. Vi har en dotter tilsammans som är ett år och heter Dahlia. Kul med fler Helsingborgare! Kram
    Vi har varit på ett bröllop på Jacon Hansens hus och det var verkligen jättefin. Tror det är en av de absolut bästa lokalerna i stan om man ska ha ett stort bröllop.
    Vi är bara ca 75 gäster och hade lite svårt att hitta flera alternativ.
  • hjohanna

    Vi blev ett par 2009 och i somras friade han så nu gifta vi oss i Mölle Kapell den 9 augusti.

    Vi är inte från Skåne, jag är uppvuxen i Västergötland  och min m2b är från Australien men vi bor sen några år i Sthlm. Men däremot är mina föräldrar från Helsingborg och vi har hus i Mölle så jag känner mig nästan som hemma i Skåne. Min m2b är dessutom mkt förtjust i Skåne så det var lätt att bestämma plast.

    Vi kommer ha ett mindre bröllop med ca 45 gäster, festen kommer vara på Strandgården i Mölle. Gästerna kommer kunna bo kvar över natten. Vi kommer även ha en lättare middag dagen innan då gäster kommer från utlandet och från andra håll i Sverige. Vi kommer ha catering (3-rätters) och ordna med alkohol på egen hand. Min m2b är taggad på en utflykt med kompisarna till Tyskland...

    Utöver bokat lokal och kyrka så har jag kontaktat min konfirmationspräst och hoppas på att hon kan viga oss. Vi har även bestämt färgtema, bokat frisör, köpt vigselringar, gjort en prell gästlista, börjat planera och pyssla så smått med dekorationen.
    Men jag har inte fått napp från någon fotografer. Är det någon som kan tipsa? Mölle är ju en bit från Helsingborg men det kanske finns en fotograf som kan tänka sig att åka till Mölle.

    Sen är väl nästa steg att boka in bröllopssviten. Men som sagt tips på fotograf vore toppen! 
    Ska bli kul att följa er alla 2014 brudar i Skåne!!!

  • a ring on my finger
    hjohanna skrev 2013-09-05 12:23:24 följande:
    Vi blev ett par 2009 och i somras friade han så nu gifta vi oss i Mölle Kapell den 9 augusti.

    Vi är inte från Skåne, jag är uppvuxen i Västergötland  och min m2b är från Australien men vi bor sen några år i Sthlm. Men däremot är mina föräldrar från Helsingborg och vi har hus i Mölle så jag känner mig nästan som hemma i Skåne. Min m2b är dessutom mkt förtjust i Skåne så det var lätt att bestämma plast.

    Vi kommer ha ett mindre bröllop med ca 45 gäster, festen kommer vara på Strandgården i Mölle. Gästerna kommer kunna bo kvar över natten. Vi kommer även ha en lättare middag dagen innan då gäster kommer från utlandet och från andra håll i Sverige. Vi kommer ha catering (3-rätters) och ordna med alkohol på egen hand. Min m2b är taggad på en utflykt med kompisarna till Tyskland...

    Utöver bokat lokal och kyrka så har jag kontaktat min konfirmationspräst och hoppas på att hon kan viga oss. Vi har även bestämt färgtema, bokat frisör, köpt vigselringar, gjort en prell gästlista, börjat planera och pyssla så smått med dekorationen.
    Men jag har inte fått napp från någon fotografer. Är det någon som kan tipsa? Mölle är ju en bit från Helsingborg men det kanske finns en fotograf som kan tänka sig att åka till Mölle.

    Sen är väl nästa steg att boka in bröllopssviten. Men som sagt tips på fotograf vore toppen! 
    Ska bli kul att följa er alla 2014 brudar i Skåne!!!
    Det finns en fotograf från Helsingborg som heter Louise Åkesson. Jag gillar hennes bilder jättemycket! Hon har bl.a fotograferat både i Mölle och ett bröllop på Linnea Trädgårdar
  • hjohanna
    a ring on my finger skrev 2013-09-05 12:53:32 följande:
    Det finns en fotograf från Helsingborg som heter Louise Åkesson. Jag gillar hennes bilder jättemycket! Hon har bl.a fotograferat både i Mölle och ett bröllop på Linnea Trädgårdar
    Tusen tack för tipset! Louse verkar jätte duktigt. Har redan kontaktat henne :) 
  • ESW
    Lindatamminen skrev 2013-09-04 22:24:39 följande:
    ESW skrev 2013-09-01 07:49:15 följande: Lindatamminen skrev 2013-08-30 09:02:07 följande: Hej linda heter jag och ska gifta mig med min sambo calle i juli 2014. Vi bor i simrishamn och ska gifta oss här men kyrkan är inte bokad än. Men däremot är lokalen ;) som blev tranåsgården i Skåne Tranås!! Planeringen går framåt men finns så mycket så det blir svårt;) Toppen bra med en tråd för oss i Skåne!! Linda, är det St Nikolai du funderar på? Vilken präst ska ni ha? nej vi kollade runt och till slut valde vi stiby kyrka och vi hoppas på jonas alnervar har ni tänkt??   
    Vi tänkte också först Jonas Alner men när vi fick veta att det precis börjat en präst som är från USA i Simrishamn tyckte vi det passar bäst då min pojkvän är från USA.

    Var ska du fixa ditt hår? De enda jag lyckats hitta är LUGG i Tomelilla för de jag ringt till i Simrishamn kunde inte göra bruduppsättningar. 
  • a ring on my finger
    hjohanna skrev 2013-09-06 12:13:23 följande:
    Tusen tack för tipset! Louse verkar jätte duktigt. Har redan kontaktat henne :) 
    Åh, härligt. Hoppas hon kan och att ni trivs tillsammans.
    Det har varit en av mina jobbiga tankar, att inte hitta en fotograf som man trivs och känner sig avslappnad tillsammans med.
    Har vänner som blivit fotograferade av Louise (inte bröllop dock) och varmt rekomenderade henne just eftersom hon är så lugn och naturlig och knäpper precis när man är som mest "rätt".

    Hur långt har ni alla kommit med mat? Är ni klara med vad ni vill ha? Har ni hittat rätt cateringföretag (om ni nu ska ha det)? Buffé eller sittning?
    Vi har bestämt oss för att ha en sittande 3-rätters men har inte alls kommit fram till vad vi vill ha eller vilket företag vi ska anlita. Känner att det är en stor stor djungel.
  • hjohanna
    a ring on my finger skrev 2013-09-09 10:59:49 följande:
    Åh, härligt. Hoppas hon kan och att ni trivs tillsammans.
    Det har varit en av mina jobbiga tankar, att inte hitta en fotograf som man trivs och känner sig avslappnad tillsammans med.
    Har vänner som blivit fotograferade av Louise (inte bröllop dock) och varmt rekomenderade henne just eftersom hon är så lugn och naturlig och knäpper precis när man är som mest "rätt".

    Hur långt har ni alla kommit med mat? Är ni klara med vad ni vill ha? Har ni hittat rätt cateringföretag (om ni nu ska ha det)? Buffé eller sittning?
    Vi har bestämt oss för att ha en sittande 3-rätters men har inte alls kommit fram till vad vi vill ha eller vilket företag vi ska anlita. Känner att det är en stor stor djungel.

    Louise verkar super gullig så det kommer säkert bli toppen! Så skönt att det är avklarat! Ett stort tack till dig !!!!


    Vi kommer ha 3 rätters + tårta. Vi kommer ha ostbricka istället för dessert, vi är båda ostfantaster och vi vet att flera av gästerna kommer uppskatta det. Dessutom kommer vi välja ostar från lite mindre gårdsmejerier där jag är uppvuxen. Vi trodde inte det var så vanligt med ostbricka men tydligen är det lite av en trend nu, då många känner att det blir för mkt sött först dessert sen tårta!!! Oss passar ostbricka ialf optimalt!  


    Vi kommer ha catering från Rolf som har ett Kullamannenskök. Dom har gått ryckte och min mamma har bland annat ätit deras mat och var mycket nöjd. Dessutom verkar dom flexibla, bra pris och vi är båda måna om lokala leverantörer och han verkade ha god kunskap och kontakter och kunde ordna det. Vi har träffat dom och pratat igenom det hela men dock inte bestämt exakta  menyn... Men jag vet att Kullamannenskök brukar catera till bl.a H55. Kullamannenskök ordnar dock inte alkohol vilket vi tycker är toppen då det blir så dyrt om man vill ha öppenbar.


    En fråga är det någon som känner till några olika färdmedel till och från kyrkan! Vi kommer vara i Mölle (norr om Helsingborg). Har typ inte hittat något men snackade med lite folk i byn som tipsade om någon privatperson som eventuellt kunde ställa upp. Någon som känner till något i Höganästrakten?    

  • Jenny2001

    Hej alla! Vi gifter oss 31/5-2014 i kyrkan i byn där vi bor, utanför Eslöv. Kvällen innan kommer jag tillbringa med tärnorna på lugna gården i löberöd(där vi även kommer vara under bröllopsnatten). Där finns jaccuzzi, spa och ett större rum där vi kommer sova ihop. Festen kommer vi ha på snogeloge i snogeröd, precis så mysigt som vi vill ha d. Maten har vi planerat med grillaren, så blir snittar o välkomstdrink, drink vi kommer blanda själva, sen buffé av helgrillad gris med massa tillbehör. Lite annorlunda än vanlig potatis sallad. O efterrätt pannacotta. Kan rekommendera skånsk grilltjänst som kom hem till oss o satt o planerade maten med oss.. Tårtan kommer från tårtrummet i Åkarp. Ska dit på provsmakning snart. Längtar! Har en underbar florist i Löddeköpinge, flowerdesign by pernilla Andersson. Som hjälper mig i planeringen, och som kommer köpa hem speciella glas som jag letat efter till välkomstdrinken! Hon har dessutom köpt hem blommor o gjort en enklare variant av bröllopsbuketten för att jag skulle få se hur det blir. Som sagt underbar! Vi kommer ha öppen bar på kvällen, och hyra bil, ifall folk behöver hjälp med att ta sig hem. Temat kommer vara lime. Så limegrönt o massor av limefrukter i dekorationerna. Letar nu efter vår man hyr helium då jag tänkte ha ballonger i olika höjd bakom honnörsbordet. Om ngn har tips.. oj ja detta blev mycket, men har kommit en bit på vägen i planeringen..

Svar på tråden Skånebröllop 2014