• Myris

Rätt eller fel med betalbar? Åtgång & priser?

Vi har tänkt att ha betalbar till vår bröllop, där gästerna efter middagen kommer få köpa till självkostnadspris.

En stor anledning är att det ofta blir så stort svinn när man bjuder, har den erfarenheten det sen tidigare.

Hur beräknar man en ungefärlig årgång och vad tycker ni är okej priser?

Vi kommer ha öl, vin, cider och typ vodka till drinkar.

Kommer bjuda på brudskål (heter det så?), dryck till middagen samt avec till kaffet.

• Svar på tråden Rätt eller fel med betalbar? Åtgång & priser?
  • sommaren13

Vi kommer ha betalbar, kommer dock inte ha drinkar, bara öl, vin, cider och alkoholfria alternativ som läsk och bubbelvatten. Tänkte ta 20kr st och alkoholfria alternativen är gratis.

• darkHorse
    sommaren13 skrev 2013-05-18 10:48:01 följande:
    Vi kommer ha betalbar, kommer dock inte ha drinkar, bara öl, vin, cider och alkoholfria alternativ som läsk och bubbelvatten. Tänkte ta 20kr st och alkoholfria alternativen är gratis.
    Jag som ibland inte dricker skulle uppskatta alkoholfri cider och god alkoholfri öl som alternativ =)
  • sommaren13
    darkHorse skrev 2013-05-18 11:04:16 följande:
    Jag som ibland inte dricker skulle uppskatta alkoholfri cider och god alkoholfri öl som alternativ =)
    Tack det var ett bra tips Det ska jag fundera på
  • dellelgarin
    Marjasinus skrev 2013-05-17 19:03:46 följande:
    Jag förstår inte riktigt vem det är du debatterar med. Det finns ju ingen som uttrycker de åsikterna du försvarar dig emot... 
    Hon debatterar nog mot mig tror jag fast precis som du säger så har jag inte alls uttryckt de åsikterna som tas upp =) och ingen annan heller vad jag kan läsa i tråden
  • kinchy

Jag tycker att det later helt rimligt att ha betalbar om man innan redan bjudit pa brudskal, vin till maten etc. Som vissa sagt tidigare sa ar det ju inte alla som vill fortsatta dricka efter heller, men om man vill och priserna ar laga sa later det helt ok. Vid det laget har man ju redan fatt drinkar och mat gratis!

Jag och min pojkvan har inte bestamt vad vi ska gora an men vi var pa ett brollop forra aret som hade betalbar efter mat etc och det var ingen som klagade. 

• jenniferochaugust

Alla skriver att priserna bör vara låga, men vi som har hyrt lokal som säljer alkohol då? Jag kan ju inte påverka priserna, det kostar 50 kronor per glas för öl och vin. Det är ju också en stor anledning tll att vi omöjligt kan bjuda på alkohol.

• darkHorse
    jenniferochaugust skrev 2013-05-23 13:41:16 följande:
    Alla skriver att priserna bör vara låga, men vi som har hyrt lokal som säljer alkohol då? Jag kan ju inte påverka priserna, det kostar 50 kronor per glas för öl och vin. Det är ju också en stor anledning tll att vi omöjligt kan bjuda på alkohol.
    Jag tycker att det är helt ok med betalbar när man måste köpa alkohol från restaurangen. Anledningen till att folk skriver låga priser är nog för att det skulel bli mer än ett ont öga om brudparet börjar gå med kraftig vinst genom att ta restaurangpriser på sin tysklandssprit
  • jenniferochaugust
    darkHorse skrev 2013-05-23 13:49:31 följande:
    Jag tycker att det är helt ok med betalbar när man måste köpa alkohol från restaurangen. Anledningen till att folk skriver låga priser är nog för att det skulel bli mer än ett ont öga om brudparet börjar gå med kraftig vinst genom att ta restaurangpriser på sin tysklandssprit
    Haha ja så sant :)
    Det är bara det att jag hört det från andra som är bjudna på mitt bröllop också när jag förklarat att det är "vanlig" bar. Då är det flera som sagt "jaja, det är ok så länge det är bra priser...", men vad betyder det egentligen? Vi kan som sagt inte påverka priserna...

Men du har rätt i att Tysklandssprit kanske inte bör säljas med vinst :)
  • ellie01
    jenniferochaugust skrev 2013-05-23 13:41:16 följande:
    50kr är super bra pris tycker jag! 

Vi gifter oss på ett hotel och i den lokalen där middagen/festen kommer vara så har dom lite olika bar-paket beroende på hur pass mycket variation av alkohol vi vill ha, det billigaste "paketet" per person är serverar bara vin och öl och sen ju fler drycker ju högra blir priset per person. Men man kan säkert förhandla sig till att ge resturangen en summa så sänker dom priserna.

Men som sagt 50kr är ett otroligt bra pris! 
  • jenniferochaugust
    ellie01 skrev 2013-05-24 12:34:38 följande:
    50kr är super bra pris tycker jag! 

Vi gifter oss på ett hotel och i den lokalen där middagen/festen kommer vara så har dom lite olika bar-paket beroende på hur pass mycket variation av alkohol vi vill ha, det billigaste "paketet" per person är serverar bara vin och öl och sen ju fler drycker ju högra blir priset per person. Men man kan säkert förhandla sig till att ge resturangen en summa så sänker dom priserna.

Men som sagt 50kr är ett otroligt bra pris! 
    Tack för att du lugnade mig :)
    Jag tycker inte heller att 50kronor är mycket (55 kostade nog vinet), särskilt inte med tanke på att de redan druckit 5 glas gratis innan! Det kan ju inte bli en dyr kväll för dom tror jag...

Kommer ni att stå för all alkohol hela kvällen till era gäster?
Svar på tråden Rätt eller fel med betalbar? Åtgång & priser?