• Myris

Rätt eller fel med betalbar? Åtgång & priser?

Vi har tänkt att ha betalbar till vår bröllop, där gästerna efter middagen kommer få köpa till självkostnadspris.

En stor anledning är att det ofta blir så stort svinn när man bjuder, har den erfarenheten det sen tidigare.

Hur beräknar man en ungefärlig årgång och vad tycker ni är okej priser?

Vi kommer ha öl, vin, cider och typ vodka till drinkar.

Kommer bjuda på brudskål (heter det så?), dryck till middagen samt avec till kaffet.

• Svar på tråden Rätt eller fel med betalbar? Åtgång & priser?
  • Sara 120707

Som en ganska viktig parantes vill jag inflika att det är viktigt att tänka på alkohollagarna i det här sammanhanget.

Jag vet att jag skrivit om det här i tidigare trådar och länkat en hel del så vill du ha tag i länkarna bara googla ung. "Bröllopstorget självkostnad alkohol".

Men kontentan är iaf att det finns ett par viktiga begränsningar att känna till:

Det är att det är fritt fram för självkostnadspris på alkoholhaltiga drycker OM de kan ungefärligt jämställas med systemnolagets priser dvs VARKEN dyrare eller billigare och ENDAST OM alkoholen i fråga är inköpt på systembolaget. Du får alltså INTE ta självkostnadspris för alkohol som du köpt in från tex tyskland.

Angående rätt och fel tycker jag det är jättepraktiskt om för ingen annan anledning så att det minimerar antalet halvfulla drinkglas folk lämnar, vilket också kan sluta med att man får slut på glas. Det handlar ju faktiskt om struntsummor och sålänge man blir informerad så att man har med sig pengar så go for it.

• sanna88

Har inte läst alla inlägg men som svar till TS

Vi bjöd på fördrink(brudskål) och vin/öl till maten samt avec bestådende av whiskey, cognac eller jägermaister (upphällt i 4cl plastglas så man fick välja sort själv)

Sen hade vi en betalbar där allt kostade 20kr st, vi sålde öl, vin, brudensdrink och brudgummens drink samt cider, de gick ca 130 st grejer på ca 40personer och 5timmar, sen lämnade vi tillbaka det som vart över på bolaget! Jätte smidigt!

Vart lite rörigt att skriva men du får fråga om du undrar nått =)

• Myris

Va bra att man får lämna tillbaka. Hade jag ingen aning om :)

• Chicita
    Myris skrev 2013-03-02 21:13:22 följande:
    Det lärde jag mig här på BT faktiskt... hade inte heller en aning om det förut.

Man får inte ha handlat mer än 2 veckor innan man vill lämna tillbaka (alltså kvittot får vara max 2 veckor gammalt). Och alla oöppnade förpackningar är ok att lämna tillbaka. Så det är ju superbra...

Det kan också vara värt att säga till bartendern i slutet av kvällen... Att inte öppna nya flaskor om baren ändå ska stänga snart. Om vodkan tar slut så kan han ju blanda drinkar på rom istället sista halvtimme liksom Flört 
  • Krissymakrill

Vi har också tänkt att ha betalbar till självkostnadspris. Dels för att minska fylla och dels för att försöka hålla kostnaderna nere. Vi kommer givetvis att bjuda på fördrink, vin till maten osv. Och så funaderar vi på att hyra in någon som kan stå i baren och göra lite drinkar och så. 

Har väl tänkt ta en tia för en öl och 15 eller 20 för en drink. Känns ju rätt ok. Men som nån sa tidigare är det nog bra att säga till gästerma i förväg så att de har chans att ha kontanter på sig. Det hade iaf jag som gäst uppskattat, för jag har nästan aldrig kotanter på sig! 

• kärlekensbrudpar

Vi har så man får betala själv i baren...Men vi bjuder på välkomsdrink och dricka till maten och det tycker jag ska räcka! jag vill inte betala någons fylla...och många andra bröllop får man betala för maten...förstår då inte felet med att man får betala själv i baren...Tycker att man som gäst ska vara taksam när man får mat och dricka...herregud alla är inte miljonärer...och när jag bjuder till en fest i vanliga fall så tar folk med sitt dricka...det hör till hyffs....och vill man bjuda gör man det men det ska inte vara ett måste bara för att man bjuder till fest måste man bjuda på dricka...men man gör det om man vill..men det tycker jag inte att man ska ta för givet att man ska FÅ dricka för att man far på en fest.

• darkHorse
    Myris skrev 2013-03-02 21:13:22 följande:
    Jupp, det är supersmart när man ska ha fest och inte vet hur många som kommer dricka rött och hur många som kommer dricka vitt och man inte vill att det ena tar slut. Jag har lämnat tillbaks många gånger i mina dagar, både enstaka flaskor och alkohol för flera tusen

Alkoholfritt från Systembolaget går också att lämna tillbaka förresten.
  • Loveit

Jag tycker inte alls att det är fel med betalbar, vi har själva tänkt ha det av flera anledningar. Däremot kan jag inte sluta tänka på hur smidigt det skulle vara med fri bar! Gästerna slipper småpengar, vi slipper fixa växel mm. De senaste bröllop vi varit på har alla haft fri bar. Då har allt stått framme bara. Vi vill heller inte att gästerna ska behöva bestämma sig i förväg om dom vill dricka och då betala in en summa eller ha några drinkbiljetter dom behöver hålla koll på.

• dellelgarin

Vi tycker oxå att har man fest så bjuder man på allt och det kommer vi göra, men vi undviker sprit efter kaffet.
    Då kör vi med öl, vin och cider, vi har gjort så på två trettioårsfester och det funkade fint, folk blir onyktra så det räcker ändå :)

Men jag tycker inte att det är fel med betalbar men vi själva vill inte ha det.

Svar på tråden Rätt eller fel med betalbar? Åtgång & priser?