• Myris

Rätt eller fel med betalbar? Åtgång & priser?

Vi har tänkt att ha betalbar till vår bröllop, där gästerna efter middagen kommer få köpa till självkostnadspris.

En stor anledning är att det ofta blir så stort svinn när man bjuder, har den erfarenheten det sen tidigare.

Hur beräknar man en ungefärlig årgång och vad tycker ni är okej priser?

Vi kommer ha öl, vin, cider och typ vodka till drinkar.

Kommer bjuda på brudskål (heter det så?), dryck till middagen samt avec till kaffet.

• Svar på tråden Rätt eller fel med betalbar? Åtgång & priser?
  • sommar2014

Jag tycker att ert upplägg låter jättebra! Och jag tror att det är ganska vanligt att man bjuder på brudskål/välkomstdrink, dryck till maten och avec och därutöver får gästerna betala själva.

Om ni köper alkohol själv på Systembolaget/Tyskland blir det "bar till självkostnadspris" - passande priser kan väl vara ungefär inköpspriset, eller strax därunder. Enklast är förstås att ha samma pris på allt.

(Har ni festen på en restaurang = restaurangpriser i baren är det "betalbar".)

Tänk på att ha GODA alkoholfria alternativ (d.v.s. inte bara mineralvatten), och om ni har festen på ett sådant ställe att många kommer ta bilen dit och hem - tänk på att går åt mer alkoholfritt i sådana fall.

• sommar2014

(I och för sig får man väl egentligen inte sälja vidare alkohol köpt i utlandet, så det är lika bra att handla på Systembolaget. Då får ni också lämna tillbaka alla oöppnade flaskor om ni har kvitto.)

• Burre

Din fråga var om det är rätt eller fel?

Har varit på bröllop där det funnits alkohol till självkostnadspris och har inte tyckt att det varit konstigt igentligen, men personligen anser jag att om man bjuder till fest så ska det inte kosta något på själva festen!!!
    Det fina är ju att det är eran dag och ni bestämmer själva hur ni vill ha det. :) Vi kommer att ha öppen bar just för att det är våran personliga åsikt om vad att"bjuda till fest" innebär... Kör på det om ni vill ha det så!
    Sen vet jag att pengar kan spela in osv, men det är iaf vad jag tycker!

• Juli2013

Burre: jag tycker precis som du, om vi "bjuder" på fest så ska det inte kosta något. Jag har däremot fått en hel del varningar om att en del eventuellt inte kan hantera sprit och att man vill undvika eventuella fylleslag.. :) så vi har funderat lite på att typ ha ett drinkkort som man får köpa för typ 100 kr, och då är det tio valfria drinkar/vin/öl osv. Alltså en struntsumma, men med vinningen att man får lite kontroll.. Vad tror ni om det? :)

• Aniara4

Jag skulle inte heller reagera negativt om det fanns bar till självkostnadspris, om jag hade blivit bjuden på dryck till middagen. Faktum är att efter en välkomstdrink, vin till maten och en avec så skulle jag nog inte känna något behov av mer alkohol utan nöja mig med att dricka vatten, men det är ju jag det. Men jag skulle vilja veta i förväg om det var betalbar, så att jag var förberedd och hade pengar med mig.

Vi valde att bjuda på allt, även fri bar efter middagen, men vi hade en som stod i baren just för att det inte skulle spåra ur. Vi kunde föreställa oss vissa av mannens kompisar blanda fulgroggar med en sexa groggvirke i spriten om de var lite glada och kreativa efter mat och vin...Dessutom ville vi inte att folk skulle hälla upp drinkar hejvilt, ställa ifrån sig dem på olika ställen, rycka på axlarna och hämta en ny. Man respekterar liksom drinken lite mer om man har fått be någon hälla upp den åt en.

Vi tyckte det var klart värt timlönen att ha någon som stod där. Det var ingen riktig bartender utan en ur serveringspersonalen, det viktiga för oss var inte att hen kunde blanda snitsiga drinkar utan just att det skulle vara den där lilla tröskeln att be om något att dricka.

Nu hade vi ekonomi för både alkoholen (vi hade köpt egen) och personalen. Har man inte det tycker jag det är helt ok att ta ut självkostnadspris.

• sommar2014
    Aniara4 skrev 2013-03-01 17:07:01 följande:
    Jag skulle inte heller reagera negativt om det fanns bar till självkostnadspris, om jag hade blivit bjuden på dryck till middagen. Faktum är att efter en välkomstdrink, vin till maten och en avec så skulle jag nog inte känna något behov av mer alkohol utan nöja mig med att dricka vatten, men det är ju jag det. Men jag skulle vilja veta i förväg om det var betalbar, så att jag var förberedd och hade pengar med mig.
    Samma här! Mer alkohol än så dricker jag nog inte under en kväll.

Har man något slags alkoholfri dryck gratis under festen (kan vara typ mineralvatten eller vad som helst så att ingen behöver gå törstig) skulle jag verkligen inte tycka att det var det minsta snålt med betalbar/självkostnadspris. Det är stor skillnad mellan betalbar och kuvertavgift tycker jag eftersom kuvertavgiften är ett måste att betala och det du köper i baren är högst frivilligt.
  • Myris
    Juli2013 skrev 2013-03-01 16:45:58 följande:
    Burre: jag tycker precis som du, om vi "bjuder" på fest så ska det inte kosta något. Jag har däremot fått en hel del varningar om att en del eventuellt inte kan hantera sprit och att man vill undvika eventuella fylleslag.. :) så vi har funderat lite på att typ ha ett drinkkort som man får köpa för typ 100 kr, och då är det tio valfria drinkar/vin/öl osv. Alltså en struntsumma, men med vinningen att man får lite kontroll.. Vad tror ni om det? :)
    Drinkkort va ju en bra idé.

Vi har pratat lite här i eftermiddag och kommit fram till 10 kr för öl/vider/glas vin och kanske runt 15 kr för drinkarna. Så det är inga stora pengar men då slipper man betala för allt svinn som blir när de ställer ifrån sig drycken.
  • Myris
    sommar2014 skrev 2013-03-01 17:20:46 följande:
    Samma här! Mer alkohol än så dricker jag nog inte under en kväll.

Har man något slags alkoholfri dryck gratis under festen (kan vara typ mineralvatten eller vad som helst så att ingen behöver gå törstig) skulle jag verkligen inte tycka att det var det minsta snålt med betalbar/självkostnadspris. Det är stor skillnad mellan betalbar och kuvertavgift tycker jag eftersom kuvertavgiften är ett måste att betala och det du köper i baren är högst frivilligt.
    Självklart kommer vi ha mycket alkoholfria alternativ, gratis. Även så man kan blanda till lite alkoholfria drinkar =)

Jag är inte mkt för alkohol överhuvudtaget och vill själv dricka gott =)
  • Burre

Ja en bartender har vi också hyrt in, just i de syftet att det inte ska bli rena fylleslaget :)
    som gäst tyckter jag det varit bra med samma pris på allt! Eftersom det oftast är en "symbolisk" summa :) hur ni än väljer att göra så kommer det bli kanon! lycka till

• Chicita

Vi hade fri påfyllning under middagen (av valfri dryck) och brudskål med påfyllning + avec till kaffet.
    Sen fick dom handla mer dryck i baren.
    20:-  / glas för all dryck med alkohol och allt som var alkoholfritt (även drinkar) var gratis.

Ett enkelt sätt att begränsa så det inte blir fylleslag (+ att minska åtgången av sprit) är också att säga åt bartendern att inte blanda starkare drinkar än 3:or (kanske 4:or).
    Vi köpte bara 2-3 flaskor av de flesta. Några likörer köpte vi bara 1 av och sen typ 10 liter cola, 10 liter fanta osv...
    Vi fick kvar av det mesta.
    Kanske var 45 som drack alkohol på vårt bröllop av 64 personer. 

Det var skönt att kunna lämna tillbaka en del till systemet efteråt och få tillbaka pengarna.
    Även om vi bara hade betalt hälften om vi handlat i Tyskland (inte inräknat reskostnader då) så hade det i slutänden blivit ungefär samma pengar, förutom att vi hade blivit stående med massor av sprit över... 

Svar på tråden Rätt eller fel med betalbar? Åtgång & priser?