Jag skulle inte heller reagera negativt om det fanns bar till självkostnadspris, om jag hade blivit bjuden på dryck till middagen. Faktum är att efter en välkomstdrink, vin till maten och en avec så skulle jag nog inte känna något behov av mer alkohol utan nöja mig med att dricka vatten, men det är ju jag det. Men jag skulle vilja veta i förväg om det var betalbar, så att jag var förberedd och hade pengar med mig.
Vi valde att bjuda på allt, även fri bar efter middagen, men vi hade en som stod i baren just för att det inte skulle spåra ur. Vi kunde föreställa oss vissa av mannens kompisar blanda fulgroggar med en sexa groggvirke i spriten om de var lite glada och kreativa efter mat och vin...Dessutom ville vi inte att folk skulle hälla upp drinkar hejvilt, ställa ifrån sig dem på olika ställen, rycka på axlarna och hämta en ny. Man respekterar liksom drinken lite mer om man har fått be någon hälla upp den åt en.
Vi tyckte det var klart värt timlönen att ha någon som stod där. Det var ingen riktig bartender utan en ur serveringspersonalen, det viktiga för oss var inte att hen kunde blanda snitsiga drinkar utan just att det skulle vara den där lilla tröskeln att be om något att dricka.
Nu hade vi ekonomi för både alkoholen (vi hade köpt egen) och personalen. Har man inte det tycker jag det är helt ok att ta ut självkostnadspris.