• Myris

Rätt eller fel med betalbar? Åtgång & priser?

Vi har tänkt att ha betalbar till vår bröllop, där gästerna efter middagen kommer få köpa till självkostnadspris.

En stor anledning är att det ofta blir så stort svinn när man bjuder, har den erfarenheten det sen tidigare.

Hur beräknar man en ungefärlig årgång och vad tycker ni är okej priser?

Vi kommer ha öl, vin, cider och typ vodka till drinkar.

Kommer bjuda på brudskål (heter det så?), dryck till middagen samt avec till kaffet.

• Svar på tråden Rätt eller fel med betalbar? Åtgång & priser?
  • dellelgarin
    kärlekensbrudpar skrev 2013-05-17 09:24:19 följande:
    I det hör tråden känns det som att det är skryt om pengar och Är man inte hur rik som helst ska man dra ner på gästerna. Tycker det är dålig attityd jag som är en vanlig arbetare har och rätt att ha bröllop och tycker gästens attan är snål behöver dom inte komma. Jag har varit på bröllop där det varit kuvert avgift och att man ska bidra till resan dock har dom haft fri bar. Men skryt ni som kan betala allt och se ner på dom som inte kan. Det är känns som den attityden mellan raderna...

? Vad tråkigt att du upplever det så,  självklart tycker jag att en grund när man arrangerar grejer måste vara att anpassa efter vad man har råd med, precis som man gör närman köper bil eller hurs, åker på semester eller vad som helst, det är ju inget som gör någon bättre eller sämre än någon annan för att man har mer pengar, jag har varit på både små och stora bröllop, dyra och billiga och det är inget som avgör för hur lyckat det blir.
    Vi är oxå "vanliga arbetare" föressten, vad nu det innebär? Är inte vi alla det?

Jag är återigen inte alls mot betalbar och funderar inte på det när jag står i en sån :) men vi ville inte ha det, gör det mig till en skrytmåns?

• jenniferochaugust

Eftersom vi har en lokal där vi själva inte kan köpa in alkohol så skulle det kosta oss multum att ha fri bar då det är ca 50 kronor per glas som gäller. Enligt bröllopskoordinatorn där så är det nästan ingen som väljer fri bar i deras lokal. De tar emot kort och kontanter så gästerna kan betala som dom vill.
    I alkoholväg bjuder vi gästerna på:
    * Ett glas bubbel i bussen (vi har bokat busstransport från kyrka till lokal)
    * Bubbel till brudskål
    * Vin och öl till maten
    Det är ganska mycket alkohol och om gästerna sedan väljer att drickam er alkohol så får de köpa i baren. Det tycker jag är ett bra upplägg eftersom vi hellre bjuder gästerna på fin mat och allt annat kul som vi planerat. Det skulle bli alldeles för dyrt att bjuda på fri bar!

Att det bara skulle vara fjortisfester där man tar med alkohol stämmer inte för de flesta tror jag. Alla mina vänner har god ekonomi, men ändå är det kotym att ta med sig sitt eget dricka när det bjuds på fest (om inte annat är sagt).

Hade vi kunnat köpa egen alkohol från Systembolaget så hade vi bjudit på alkohol.

• Kalaspinglan

Jag tycker att man mycket väl kan ha betalbar, speciellt om man ändå bjudit på mat och dryck under middagen. Vi kommer att bjuda på vin till maten (+förstås brudskål), men efter middagen får man betala för alkoholen själv. Däremot kommer det att finnas juice, mineralvatten, kranvatten, läsk som är gratis.

Betalbar minskar folks supande, och tyvärr har vi några riktiga svampar i släkterna och bekantskapskretsen, så för oss är risken för urspårad fest ganska stor om allt är gratis.

Jag har aldrig tagit illa upp av att någon haft betalbar, de flesta gäster fattar att brudparet sällan har råd att stå för precis allting i obegränsade mängder.

• kärlekensbrudpar

Så man borde anpassa ett mindre bröllop för attan inte vill bjuda på alkohol en hel kväll åt 60 gäster man borde alltså ha ett mindre bröllop av den lilla anledningen ?

• kärlekensbrudpar

Man har liksom inte rätt att ha ett stort bröllop om man inte bjuder på alkohol?

• kärlekensbrudpar

Tycker du att man inte har anpassat sig efter sin kostnader om man inte bjuder på alkohol?tycker du dånar ska tvingas ha mindre bröllop? Jag tycker att man som gäst borde vara mer än nöjd när allt annat bjuds

• ellie01

Känner att tråden spårar lite, och tyvärr med riktigt tråkig attityd. 

kärlekensbrudpar skrev 2013-05-17 13:43:50 följande:
    Man har liksom inte rätt att ha ett stort bröllop om man inte bjuder på alkohol?
    Det är ju inte riktigt någon som har påstått detta. 

jag håller med det som många andra säger,  det är nog ingen gäst som har något emot att betala en liten slant, så länge det kanske inte har samma priser som ute på barer och klubbar. 
    Och just för att undvika halv-uppdruckna drycker är en liten peng nog rätt effektiv mot detta.
    Vi sitter själva och diskuterar ifall vi bör ha öppen bar. Vårt bröllop kommer dock vara på ett hotel i Aten så vi bör nog prata med dom om gästerna ska göra eventuella betalningar. Som det är sagt nu så har vi räknat in i budgeten med öppen bar, men sen så kan man självklart minska på alternativen och få ner kostnaden/pers.

Tycker du inte ska oroa dig för vad gästerna tycker, alla kommer vara så glada att få vara med på eran stora dag! :) 
  • jeanettejohansson
    kärlekensbrudpar skrev 2013-05-17 13:49:51 följande:
    Tycker du att man inte har anpassat sig efter sin kostnader om man inte bjuder på alkohol?tycker du dånar ska tvingas ha mindre bröllop? Jag tycker att man som gäst borde vara mer än nöjd när allt annat bjuds

Oj du verkar tolka in väldigt mycket i inläggen!

För det första så är det väl ingen "skryt om pengar" att säga att man anpassar storleken på sitt bröllop efter plånboken?

Jag är "akademiker" och min sambo är arbetare (han tjänar mkt mer än mig) vi bjuder på allt till en massa gäster. Det betyder inte att vi på något vis är rika, vi sparar bara bra och prioriterar. Jag skulle gärna ha ett bröllop med 300 gäster i ett slott i frankrike. Men det har jag inte råd med. Vill jag gifta mig i ett slott i frankrike så kan jag endast bjuda 20 personer. Nu vill vi kunna bjuda uppemot 100 pers (gästlistan går från 70-100.. inget spikat ännu) så vi hyr ett bröllopstält som ställs upp på vår gård istället :) Mycket billigare än att hyra ett slott i frankrike ;)

Jag skulle reagera om jag bads ta med mig egen sprit till en bröllopsfest i ett partytält med plastbestik om paret var i vår ålder exempelvis... men jag skulle inte vara otrevlig eller säga något om det högt. Om paret var 18 år och hängde med raggare så skulle det kanske vara mer "väntat" och ok att ha en "suparfest" med egen sprit.

Jag står och handlar i en vettig betalbar på ett bröllop utan att gnälla eller ens sura lite ;) Men själv vill vi bjuda gästerna. Kanske beror det delvis på att vi vet att ingen kommer bli redlös eller supa massor på vår fest (det händer sällan på andra fester vi har så varför ska det hända på denna). Hade vi haft nyktra alkolister och 18-19 åringar på festen så hade vi kanske begränsat alkoholen på något vis.

Mycket av inställningen till alkohol beror nog på ålder, ekonomi och umgängeskultur. Vi är säkert alla väldigt olika på alla dessa punkter, men det är väl det som gör det roligt att diskutera?

• Marjasinus
    kärlekensbrudpar skrev 2013-05-17 13:49:51 följande:
    Jag förstår inte riktigt vem det är du debatterar med. Det finns ju ingen som uttrycker de åsikterna du försvarar dig emot... 
  • Nicch

Vi väljer att ha betalbar efter att bröllopstårtan är serverad.
    Symboliskt pris på 10kr per drink, öl, cider, vin och det går in i en burk som sen ska växlas in och användas till vår kommande bröllopsresa.  

Svar på tråden Rätt eller fel med betalbar? Åtgång & priser?