kärlekensbrudpar skrev 2013-05-17 13:49:51 följande:
Tycker du att man inte har anpassat sig efter sin kostnader om man inte bjuder på alkohol?tycker du dånar ska tvingas ha mindre bröllop? Jag tycker att man som gäst borde vara mer än nöjd när allt annat bjuds
Oj du verkar tolka in väldigt mycket i inläggen!
För det första så är det väl ingen "skryt om pengar" att säga att man anpassar storleken på sitt bröllop efter plånboken?
Jag är "akademiker" och min sambo är arbetare (han tjänar mkt mer än mig) vi bjuder på allt till en massa gäster. Det betyder inte att vi på något vis är rika, vi sparar bara bra och prioriterar. Jag skulle gärna ha ett bröllop med 300 gäster i ett slott i frankrike. Men det har jag inte råd med. Vill jag gifta mig i ett slott i frankrike så kan jag endast bjuda 20 personer. Nu vill vi kunna bjuda uppemot 100 pers (gästlistan går från 70-100.. inget spikat ännu) så vi hyr ett bröllopstält som ställs upp på vår gård istället :) Mycket billigare än att hyra ett slott i frankrike ;)
Jag skulle reagera om jag bads ta med mig egen sprit till en bröllopsfest i ett partytält med plastbestik om paret var i vår ålder exempelvis... men jag skulle inte vara otrevlig eller säga något om det högt. Om paret var 18 år och hängde med raggare så skulle det kanske vara mer "väntat" och ok att ha en "suparfest" med egen sprit.
Jag står och handlar i en vettig betalbar på ett bröllop utan att gnälla eller ens sura lite ;) Men själv vill vi bjuda gästerna. Kanske beror det delvis på att vi vet att ingen kommer bli redlös eller supa massor på vår fest (det händer sällan på andra fester vi har så varför ska det hända på denna). Hade vi haft nyktra alkolister och 18-19 åringar på festen så hade vi kanske begränsat alkoholen på något vis.
Mycket av inställningen till alkohol beror nog på ålder, ekonomi och umgängeskultur. Vi är säkert alla väldigt olika på alla dessa punkter, men det är väl det som gör det roligt att diskutera?