• Myris

Rätt eller fel med betalbar? Åtgång & priser?

Vi har tänkt att ha betalbar till vår bröllop, där gästerna efter middagen kommer få köpa till självkostnadspris.

En stor anledning är att det ofta blir så stort svinn när man bjuder, har den erfarenheten det sen tidigare.

Hur beräknar man en ungefärlig årgång och vad tycker ni är okej priser?

Vi kommer ha öl, vin, cider och typ vodka till drinkar.

Kommer bjuda på brudskål (heter det så?), dryck till middagen samt avec till kaffet.

• Svar på tråden Rätt eller fel med betalbar? Åtgång & priser?
  • dellelgarin
    kärlekensbrudpar skrev 2013-05-15 17:51:33 följande:
    Vi har så man får betala själv i baren...Men vi bjuder på välkomsdrink och dricka till maten och det tycker jag ska räcka! jag vill inte betala någons fylla...och många andra bröllop får man betala för maten...förstår då inte felet med att man får betala själv i baren...Tycker att man som gäst ska vara taksam när man får mat och dricka...herregud alla är inte miljonärer...och när jag bjuder till en fest i vanliga fall så tar folk med sitt dricka...det hör till hyffs....och vill man bjuda gör man det men det ska inte vara ett måste bara för att man bjuder till fest måste man bjuda på dricka...men man gör det om man vill..men det tycker jag inte att man ska ta för givet att man ska FÅ dricka för att man far på en fest.
    När vi bjuder på fest så skall självklart inte gästerna ta med sig eget dricka det tycker vi hör till vanligt hyfs ;) så det är olika =)
  • Marjasinus

Vi valde att bjuda på allting eftersom vi kände att vi hade råd med det. Jag har själv inget emot betalbar och jag skulle gärna vilja hitta något sätt att undvika att folk dricker en halv öl - glömmer bort var de ställde den och går och hämtar en ny bara för att det är gratis. Dessutom något som hindrar folk från att dricka sig alldeles för berusade.

• Disa

Jag förstår inte riktigt varför folk säger att man inte kan ha betalbar - för om man bjuder till fest ska man också bjuda på allt. Jag kan förstå resonemanget om det handlar om kuvertavgift (vilket jag iofs tycker är helt okej också) men när det handlar om betalbar kan jag inte förstå det.

Man har ju bjudit på all mat, dryck till maten och sen säkerligen avec och brudskål. Men om folk sedan är sugna på att dricka mer alkohol (vilket inte alla är) då är det ju jätte bra att ha bar till självklostnadspris. Jag har nog aldrig gått på en vanlig fest där värden stått för all alkohol till alla personer - oftast tar man med sin egen. Men eftersom det är aningen konstigt att göra till bröllop är det ju superbra att ha en betalbar om man är sugen på något mer förutom all den alkohol man redan druckit i samband med middagen.

Därmot kan jag känna att det får vara priser som matchar inköpspriset - alltså att man inte går massa i vinst på det. SKa man t.ex. bjuda på tysklandsalkohol, då får man nog sänka priset alt. ha som någon annan skrev drinkbiljetter.

• Marjasinus
    Disa skrev 2013-05-16 15:57:34 följande:
    Jag förstår inte riktigt varför folk säger att man inte kan ha betalbar - för om man bjuder till fest ska man också bjuda på allt. Jag kan förstå resonemanget om det handlar om kuvertavgift (vilket jag iofs tycker är helt okej också) men när det handlar om betalbar kan jag inte förstå det.
    Det är väl typ ingen i den här tråden som säger att man inte kan det?

Det viktiga, som med allt annat, är ju att man är tydlig. Jag kom till ett bröllop ute i en bygdegård en gång och fick på plats veta att drycken kostade pengar. Hade inte en krona i kontanter med mig. Det var lite trist.

Om folk tar 10-20 kr för en öl så skiter jag egentligen i var den är köpt. Man kan bli bra på lyset utan att bli ruinerad ändå. 
  • jeanettejohansson
    dellelgarin skrev 2013-05-16 15:49:21 följande:
    När vi bjuder på fest så skall självklart inte gästerna ta med sig eget dricka det tycker vi hör till vanligt hyfs ;) så det är olika =)

Det håller jag också med om! På sin höjd tar man med sig en flaska vin, men då som en gåva till värdparet.

"Ta med sin egen sprit" var något vi körde med när jag var 17 år och festerna gick ut på att supa ;) Men olika umgänge har olika kulturer och traditioner.

Vi har inga gäster som super sig redlösa. Dessutom vill vi gärna bjuda på allt utan att folk ska ha med sig plånbok. Vårt motto är "bjuder man gäster så bjuds det". Därför har vi inte större bröllop än vad vi har råd att bjuda på. Det bli inte 300 gäster även om jag nog hade kunnat skrapa ihop det ;)

Men jag blir inte sur eller så om jag går på ett bröllop med betalbar, så länge jag vet om det innan :)

• kärlekensbrudpar

Vi har ett värdpar och det är dom som säljer alkohol inte vi, och som sagt tycker att det är ohyfsat om man som gäst inte tycker att det duger med alkohol till maten och välkomsdrink. Och vi har skrivit det i inbjudningskorten så alla vet. Jag tycker inte vi är snåls vissa har kuvert avgift. Och jag tar faktiskt med dricka när jag far till hemma fester. Dumt att ta för givet saker. Visst blir jag bjuden är ju det också kul :) på hemma fester brukar vi smaka av varandra :)

• kärlekensbrudpar

I det hör tråden känns det som att det är skryt om pengar och Är man inte hur rik som helst ska man dra ner på gästerna. Tycker det är dålig attityd jag som är en vanlig arbetare har och rätt att ha bröllop och tycker gästens attan är snål behöver dom inte komma. Jag har varit på bröllop där det varit kuvert avgift och att man ska bidra till resan dock har dom haft fri bar. Men skryt ni som kan betala allt och se ner på dom som inte kan. Det är känns som den attityden mellan raderna...

• KoM

Myris skrev 2013-03-01 18:19:55 följande: Juli2013 skrev 2013-03-01 16:45:58 följande: Burre: jag tycker precis som du, om vi "bjuder" på fest så ska det inte kosta något. Jag har däremot fått en hel del varningar om att en del eventuellt inte kan hantera sprit och att man vill undvika eventuella fylleslag.. :) så vi har funderat lite på att typ ha ett drinkkort som man får köpa för typ 100 kr, och då är det tio valfria drinkar/vin/öl osv. Alltså en struntsumma, men med vinningen att man får lite kontroll.. Vad tror ni om det? :) Drinkkort va ju en bra idé.Vi har pratat lite här i eftermiddag och kommit fram till 10 kr för öl/vider/glas vin och kanske runt 15 kr för drinkarna. Så det är inga stora pengar men då slipper man betala för allt svinn som blir när de ställer ifrån sig drycken.Mitt tips är: gör det enkelt för er. Det jag menar är olika priser på olika saker kommer antagligen bara att krånga till det för er. För att slippa onödig hantering av pengar kan ni väl, som någon förelsog, att ha ett "häfte" - typ 5 alkoholhaltiga drycker för 100 kr eller bara helt enkelt 20 kr per drink/öl/cider.... Personligen tycker jag att det är helt ok med betalbar med rimliga priser bara man som gäst vet om det innan så man kan ta med sig kontanter annars kan ju gästerna bli lite snopna

• dellelgarin
    kärlekensbrudpar skrev 2013-05-17 09:15:33 följande:
    Vi har ett värdpar och det är dom som säljer alkohol inte vi, och som sagt tycker att det är ohyfsat om man som gäst inte tycker att det duger med alkohol till maten och välkomsdrink. Och vi har skrivit det i inbjudningskorten så alla vet. Jag tycker inte vi är snåls vissa har kuvert avgift. Och jag tar faktiskt med dricka när jag far till hemma fester. Dumt att ta för givet saker. Visst blir jag bjuden är ju det också kul :) på hemma fester brukar vi smaka av varandra :)
    Ja så mycket hemmafester har man väl inte längre utan kanske mera middagar, men det kanske beror lite på hur gammal man är tänker jag :)
    om folk är på mig att "det vore skoj med en stor grillfest" då kan jag be folk ta med sig dricka för då är ju inte festen , "våran" så att säga..
    Men bjuder vi in till att fira något som har med oss att göra då bjuder vi såklart på allt, andra fester typ kräftskiva är  väl mera naturligt att man kanske gör annorlunda
  • KoM

Oj va konstigt mitt inlägg blev, all formattering försvann. Jag hade först ett citat och en börjar min text vid "Mitt tips är:"Hoppas det går att läsa 

Svar på tråden Rätt eller fel med betalbar? Åtgång & priser?