Jag är i och för sig 160cm nästan precis.
Och jag har laddat upp massor med bilder här på BT men jag kan dela med mig av en till

Det viktigaste när man är kort - om man vill se längre ut dvs - är att tänka på att försöka hitta en klänning som inte skär av en.
Axelband eller ärm kan vara bra då det liksom blir en "längre klänning" då den går ända från axeln och till golvet.
Man kan fuska med en liten platåsko under och vinna ett par cm på det (se bara till att mäta med de skor (eller den klackhöjd) ni ska ha på dagen sen.
Moderna brudklänningar brukar ha en inbyggd korsett som slätar ut alla extra kurvor man kan ha
Annars brukar utslätande underkläder göra samma jobb riktigt bra.
Så att ha en klänning som sitter tight mot överkroppen gör att man ser längre ut.
var kjolen börjar är viktigare än vilken typ av kjol man har.
Och där hänger det på vilka proprortioner man har själv.
Om man har en lång överkropp så kan det vara jättesnyggt med en vid och puffig kjol som börjar ända uppe vid midjan (eller tja där midjan sitter när man tittar på såna där "mät mig-diagam" för att hitta sin storlek). Om man har en kort överkropp så kan det vara snyggt med en dropwaist, så att kjoldelen börjar vid höften.
En fluffig kjol kan dölja om man tycker att man har tjocka ben eller tjock rumpa.
Det går faktiskt att fuska sig till en mindre rumpa genom att välja en fluffig tyllklänning, men att välja en underkjol som inte ger volym förrän ungefär under rumpan eller vid låren.
Det syns inte utanpå om det är din rumpa eller en underkjol som ger volymen liksom

Så fluff kan vara din bästa vän om du är lite större faktiskt. Speciellt då i kombination med en tight överdel med inbyggd korsett som slätar ut dina "volanger" och ger dig getingmidja...