• LindaCalle

Bröllop kring Åhus/Kristianstad 2013!!

Hejsan!

Var är ni, alla ni som ska gifta er i Åhus/Kristianstad trakten under året som kommer?
    Jag vill mer än gärna ha nån att bolla ideér med! :)

Bor själv i Åhus och ska gifta mig nån gång under 2013!
    Dyk in vet ja! 

• Svar på tråden Bröllop kring Åhus/Kristianstad 2013!!
  • Memme

Har ni några tips på var man kan hitta en färgad underkjol till klänningen?

• MiaMiniMe

Jag är lite kluven med det här med efternamn. Vi vill båda igentligen skapa ett nytt efternamn, men problemet är att min blivande är Nederländare. Har fått höra att vi inte kan skapa ett gemensamt eftersom han inte är svensk medborgare, men jag vet inte om detta är sant.
    Jag skulle ju tekniskt sett kunna byta mitt nu och sen tog han mitt, fast jag är inte säker på att man får det heller.
    Vad kostar det att bilda ett nytt och hur lång tid tar det?

Mitt efternamn e ganska tråkigt och hans kan ingen svensk uttala utan att "försvenska" det och det låter urlöjligt!

Är det väldigt dyrt? lite oroad över tiden eftersom vi gifter oss i September

• LindaCalle
    Erika83 skrev 2013-02-25 10:22:39 följande:
    Hej tjejer! Hur går det för er i planeringen? Här går det framåt. Funderar på menyn... Min blivande svärmor ska göra maten och hennes vänner ska servera. Min blivande svärmor är utbildad kock och har haft cateringfirma förr och jobbat på många bröllop så hon har lite koll, skönt! Vi funderar på följande; Mingel; Mousserande (kanske champagne) och snittar av olika slag. Förrätt; Extrarökt lax med "grön sås" (det är en sås som hon gör själv med bland annat hemmagjord majonäs, creme fraiche, citron, gräslök och en del annat... ;) Varmrätt; vildsvinsstek, potatissnäckor m. svamp och gräddsås, och rostade grönsaker.(ev. rödvinssås) Ingen efterrätt utan tårta och sen godisbuffe. Hon är väldigt duktig på att laga mat men jag känner att jag inte gör henne rättvisa när jag inte vet riktigt hur hon tänkt att tillaga allt och med vilka smaker men litar på henne när det gäller detaljerna. Vad säger ni, tror ni att det hade funkat?!
    Maten lät supergod Erika!! Härligt att hon kan fixa åt er, vi ville haft hemmafixat först, men då det inte finns uppvärmningsmöjligheter där vi ska vara så blir det catering istället.

Bukett har jag inte funderat på än, så mycket annat som måste fixas först (dessa jäkla inbjudningar....haha)
    Ritak skrev 2013-02-25 13:43:56 följande:
    Skickar ni in byte om efternamn samtidigt som hindesprövningen? Vilket efternman ska ni ta? Ditt, hans eller något släktnamn?

Linda tycker du kan fråga dagisfröken om det känns bättre för dig att lämna barnen till henne Glad Värsta som kan hända är att du får ett nej..

Åh smart att göra egna stolsöverdrag, vi ska hyra våra Glad blev en dyr historia för att hyra stolsöverdag för en dag....

Erika: åh vad tråkigt, hoppas verkligen alla mår bra nu!
    Ja men satsa på den du verkligen gillade, din stora dag ju då förtjänar man att verkligen känna sig vacker Flört
    Tack alla tjejer för hjälpen med huset! Kul att höra hur ni har gjort.

Jag tyckte maten lät jätte god! Kan du inte be henne göra det innan så ni får provsmaka?
    Här blir det min sambos efternamn som gäller. Barnen heter redan så, plus att det är pest eller kolera, så det spelar ine mig nån roll, haha. Mårtensson/Johansson, haha...skittråkiga båda två ;)

Du kanske skulle köpt mina överdrag Rita ;) Fast du gifter väl dig först...

Tänkte på just det där med fönster Rita, är de bytta på huset (3-glas?) Kan ju bli dyrt annars om ni behöver göra det! 
  • LindaCalle

Rita: Förstår att du inte vill byta det namnet egentligen, men föstår verkligen din sambo också! Nelsson var inte dumt alls heller tycker jag! Du ska inte vara jobbig och ha båda?

Vår bröllopsresa blir till New York, förhoppningsvis någon vecka efter bröllopet. Har inte bokat än dock !:) 

• Erika83

Tror inte att det ska vara något problem om du tar ett nytt nu och att han tar det sen. Det är ju som att han skulle ta ditt nuvarande efternamn. Men ring och fråga. Du ansöker om nybildat efternamn på Patent och registreringsverket (prv.se) Det kostar 1800 kronor för en person att ansöka. Därför gör vi så att sambon ansöker nu så tar jag det när vi gifter oss. Handläggningstiden är ca. 10 veckor, så tänk på att göra det i god tid. Lycka till!! :)

• Erika83

Det senaste var till MiaMiniMe... :)

• Erika83

LindaCalle: Nä jag är nog tidigt ute. Är lite av ett kontrollerat o vill ha lite koll på alla bitarna. Mest nyfiken på vad det kommer att kosta. Ja det är skönt att ha någon i släkten som kan hjälpa till med maten. Där vi ska ha festen har de riktigt "restaurangkök" så blivande svärmor ska t o m laga maten där dagen innan. :)

• Ritak

Linda: nej dubbel efternamn tycker jag känns lite löjligt och det blir mega långt Tungan ute
    Plus då blir det konstigt sen när barnen kommer. Så jag har helt accepterat att ta hans efternamn just för att jag vet att det betyder mycket för honom och då är det självklart viktigt för mig! Däremot la jag in ett litet önskemål om jag tar hans efetrnamn så om vi får en dotter döper vi henne till Myra Flört Älskar namnet Myra men han tycker det är lite udda. haha.
    Åh berätta allt för mig sen! Vill också dit!

Fönsterna är bytta men dock bara till 2-glas, as lustigt. Vi har nog helt skippat det huset och tittar nu på andra möjligheter!

Memme: Kan du inte köpa en vit och färga den med sån maskin färg? Annars skulle jag nog säg Ebay, där finns ju allt!

• LindaCalle
    Ritak skrev 2013-02-26 20:19:36 följande:
    Linda: nej dubbel efternamn tycker jag känns lite löjligt och det blir mega långt Tungan ute
    Plus då blir det konstigt sen när barnen kommer. Så jag har helt accepterat att ta hans efternamn just för att jag vet att det betyder mycket för honom och då är det självklart viktigt för mig! Däremot la jag in ett litet önskemål om jag tar hans efetrnamn så om vi får en dotter döper vi henne till Myra Flört Älskar namnet Myra men han tycker det är lite udda. haha.
    Åh berätta allt för mig sen! Vill också dit!

Fönsterna är bytta men dock bara till 2-glas, as lustigt. Vi har nog helt skippat det huset och tittar nu på andra möjligheter!

Memme: Kan du inte köpa en vit och färga den med sån maskin färg? Annars skulle jag nog säg Ebay, där finns ju allt!
    Jag har bott i NY ett år för 10 år sedan, underbar stad och jag längtar tillbaka som bara den!! Ska bli såååå kul!

Hälsa din sambo att Myra är ett av de bästa namn han kan välja! Jag må vara lite partisk dock...jag har en liten Millie, och hon har kallats för Myran sen den dagen hon föddes i princip. Jag ångrar nästan att hon inte fick den som mellannamn! Hon reagerar lika bra på det som på Millie ;) Hon är helkknäpp, tokig och alldeles underbar. Jag tycker Myran passar henne perfekt! Stark som en oxe och med en vilja av stål. Skitrolig! Så det kan du hälsa honom, så har han en "referens", det är bra ibland, så man får en känsla för namnet ;)

Jag har två barn och de är sjukt olika!
    Elise blir 6 år i år och är en väldigt "söt" tjej, duktig och ordentlig (men ja, trotsig som fan med), men gnällig och känslig sen hon föddes.

Millie blir 3 i år och är inte lika bildskön (får man säga så om sitt eget barn, haha!?! ) men hon har en kick-ass personlighet och är helt fantastisk!

En styck Myra Myransson (du får vända på huvudet ;)):

• Ritak

GUD VAD FRÄCKT! Millie är mitt andra alternativ nämligen Glad
    Jag ska hälsa honom det, men han gick ju mer eller mindre med på Myra när jag sa att jag skulle ta hans efternamn Flört Han är nog mest för att ungen skulle bli retad och kallade för Piss myra osv Tungan ute

Herregud vad söt hon är!

Ja det förstår jag, jag har aldrig varit där Rynkar på näsanGråter men det kommer väl, vi firade ju jul/nyår i Miami nu så jag får väl "nöja" mig Flört

Svar på tråden Bröllop kring Åhus/Kristianstad 2013!!