Ritak skrev 2013-02-21 20:24:11 följande:
Linda; jag tycker det är häftigt att ha ett sånt genomgående tema! Tack för alla inspirations bloggar! Får jag fråga en helt annan sak? Bor ni i hus eller lägenhet? Om ni har köpt hus vad anser ni vara det VIKTIGASTE att tänka på när man köper ett hus?Jag och min blivande bor nu i en jäääätte fin och jääääääääääääääääätte dyr lägenhet, vi har börjat titta på hus då det skulle vara mycket billigare för oss än lägenheten (plus att man betalar mer till sig själv, nu slänger vi ju bara pengar i sjön).... Vi har tittat på ett hus idag som jag verkligen gillade invändigt, men det ligger VÄLDIGT inträng till dom andra grannarna.
Vi har hus sedan drygt 5 år tillbaka. Jag hade på att plugga då (kom sedan in på drömutbildningen ett år senare) så vi hade inte möjlighet att köpa så dyrt hus. Vi köpte ett renoveringsobjekt och har gjort vid det mycket själva. Vi kände att vi ville sätta vår egen prägel på det men kände att det var bra om en del saker var i bra skick. Taket och fasad var inget vi gärna gjorde om. Vi bytte fönster, mannan grävde ny dränering runt huset (för hand, galet), vi bytte ut oljepannan till pellets, nytt kök, nytt badrum, och tapsering o målning. Trädgården var hemsk men det har fått ta lite tid. Det jag tycker att man ska tänka på är hur uppvärmningen är, så att fönster är ok, dränering, avlopp, elen. Sådana grundläggande saker som kostar att få vidgjort. Vi bor i ett hus på landet och trivs väldigt bra. Men kommer nog inte att bo här i så många år till... Vi fick en son i augusti förra året och lite längre fram så blir det väldigt opraktiskt att bo ända här ute med barn. Härligt på ett sätt men opraktiskt. Så funderar ni på barn så är det sak till att tänka på, att det är någorlunda barnvänligt område osv. Ja det var väl det jag kunde komma på.... Hoppas det var till någon nytta! :)