• PiaB

Varför finns ingen moderator?

Snälla BT! Om nu någon läser detta, ska maila också. Varför finns det ingen modertator här?

För vilken gång i ordningen slår jag på datorn och går in på BT och tänker få några tips eller kanske kunna hjälpa någon, men istället går tiden till att sitta och anmäla trådar? Häromdagen var det ett fotografpar, igår en kock, idag något konstigt som inte ens går att läsa. Hela BT är nedspammat och ansvaret ligger på oss användare att rensa.

Det är orimligt! Jag hjälper gärna till att anmäla en tråd/inlägg. Men det borde räcka att det fanns någon man kunde signalera till att nu behöver ni in och kolla vad som händer. Jag förstår att ni inte kan sitta hela dagarna och läsa på BT, men det finns ju ingen att signalera till. Inte vad jag vet iallafall. Utan man ska sitta och anmäla tråd för tråd.

Jag önskar också att man kunde anmäla en medlem. Det skulle underläta då det ofta är en och samma person som spammar. Det skulle vara så enkelt om man kunde meddela er att den här personen spammar, kolla upp den, istället för att anmäla personens 15 trådar.

Jag orkar snart inte gå in här eftersom det går mer tid till att rensa forumet än att göra det jag vill. Få hjälp och hjälpa angående bröllop.

Hoppet om ändring är obefintligt, men man vet aldrig. Undrens tid är inte förbi.

• Svar på tråden Varför finns ingen moderator?
  • Aniara4

Jaha, nu är det dags igen. En nyregistrerad användare som tydligen är fotograf spammar järnet. Ett par av oss försöker hålla jämn takt med anmälningarna. Tänk om man kunde skicka ETT meddelande och be en moderator titta på ALLA inlägg av den användaren och ta bort alla där det framgår att vederbörande är fotograf och gärna vill ha fler kunder.

Jag föreslår en vadslagning om hur länge reklamen kommer att få stå kvar. Själv sätter jag en tia på "till på måndag".

• PiaB

Ja jag törs inte sätta emot. Moderatorerna, som har betalt, har väl helg. Vi vanliga dödliga får göra vad vi kan. Men jag måste säga att jag har varken tid eller lust att sitta och anmäla varenda inlägg. Så precis som Aniara4 säger, nu får ni faktiskt skaffa en funktion där det går att anmäla en medlem, inte inlägg för inlägg. Det går på andra forum.

Och jag vet, "skriv gärna ett mail till supporten". Men det tar ju sån tid innan någon läser där!

• Aniara4

Detta innebär dessutom att alla trådar med riktiga diskussioner i halkar ner och begravs av 20 trådar av varierande ålder som har någon långsökt anknytning till ämnet fotografer. När reklaminläggen tas bort (vilket de förstås gör vilken vecka som helst nu, BT betalar ju för en snabb och förstklassig service där) kommer trådarna ändå att ligga kvar som aktuella och göra att forumet bara verkar ha gamla trådar, vilket avskräcker nya användare och såna som inte sett det här fenomenet förut.

Kan man få önska sig en funktion som gör att urgamla trådar som lyfts upp av en spammare släpps ner i arkivet igen när spammet tagits bort?

• PimPim83
    Aniara4 skrev 2013-01-05 12:04:11 följande:
    Kan man få önska sig en funktion som gör att urgamla trådar som lyfts upp av en spammare släpps ner i arkivet igen när spammet tagits bort?
  • PiaB

Bra tänkt! Och jag önskar att det var smidigare att anmäla ett inlägg. Det borde räcka med att jag klickar på röda handen, kommer vidare och kan välja reklam/spam, skicka. Nu ska man skriva sitt namn, mailadress, välja orsak OCH skriva en anledning! Känns ju som att eftersom jag är inloggad så borde det räcka att klicka spam, skicka, klart!

• Aniara4

Man verkar inte kunna anmäla en medlems profilsida heller? Användaren i fråga har ju en uppenbar reklamsida som profiltext, men det finns ingenstans att klicka "anmäl"?

Det kan ju gälla andra saker än reklam också, hur gör man om en användares sida är full med olämpliga eller direkt olagliga saker? Går bort från Bröllopstorget och skriver ett vanligt mail till supporten och hoppas att någon ska läsa det före påsk?

• PiaB

Ja precis så är det. Jag försökte anmäla den där fotografen som härjade i höstas men det gick inte. Jag mailade supporten, via min hotmail, och fick till svar efter ett bra tag, att det är bara att anmäla inlägget genom att klicka på den röda handen... Jotack, jag vet det. Men det vore så himla mycket enklare att kunna anmäla en medlem och skriva, kolla på den här profilen, typ. Men då svarade de igen att man kan anmäla inlägg genom att klicka på den röda handen. Då gav jag upp.

• Aniara4

Wow, redan borta! Vem hade lördag eftermiddag? Jag kan skicka tian.

• passionsblomman

Borta och borta...

..tycker det verkar vara en hel bunt trådar kvar?

Bra fotograf i Jönköping Fotograf    Av: 0000-00-00    Senast: tuana Idag 11:54
    0 5 Vinterbröllop, hur göra med fotograferingen? Fotograf    Av: fierce 2012-11-15    Senast: Aniara4 Idag 11:53
    0 24 gifta sig runt skövde, plats? Festen & Arrangemang    Av: 0000-00-00    Senast: PiaB Idag 11:51
    0 4 Fotograf -frilansare kanske? Fotograf    Av: 0000-00-00    Senast: PiaB Idag 11:48
    0 3 Äntligen verkar våra bilder vara klara :) Fotograf    Av: Juni 2012 2012-09-11    Senast: tuana Idag 11:47
    0 19 Tärnbekymmer... Relationer    Av: Anonym (tärnbekymmer) Idag 09:31    Senast: PiaB Idag 11:39
    0 5   0 7 Fotograf i Skaraborg? Fotograf    Av: 0000-00-00    Senast: tuana Idag 11:36

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • passionsblomman

Fast nu såg jag att inläggen faktiskt ÄR borta-det konstiga är att ibland ligger det kvar i trådlostan, så det ser ut som o  där är inlägg som sedan inte finns. detta händer även när det inte är spam och så. Man kan se att någon har skrivit, men när man går in i tråden syns där inget...

• Aniara4
    passionsblomman skrev 2013-01-05 17:51:26 följande:
    Fast nu såg jag att inläggen faktiskt ÄR borta-det konstiga är att ibland ligger det kvar i trådlostan, så det ser ut som o  där är inlägg som sedan inte finns. detta händer även när det inte är spam och så. Man kan se att någon har skrivit, men när man går in i tråden syns där inget...
    Ja, precis. Det är del av samma problem som jag önskade mig en lösning mot, att trådar som bumpats av spammare inte åker ner igen när spammet är borttaget. Händer ofta att någon luras att skriva i en sådan tråd och sedan förvånat upptäcker att inlägget innan är 7 år gammalt, och så förstår man inte varför den låg på förstasidan.

I de trådar som vi svarat spammaren i får vi förstås skylla oss själva. Skäms
  • PiaB

Nu verkardet finnas en till lite försiktigare fotograf? I flera trådar finns en nyregistrerad användare, poesei , som bara skriver hur duktig fotograf de hade. Känns ju sådags att bli medlem här efter man gift sig, men nu orkar jag inte anmäla mer.

• passionsblomman
    PiaB skrev 2013-01-05 21:02:00 följande:
    Nu verkardet finnas en till lite försiktigare fotograf? I flera trådar finns en nyregistrerad användare, poesei , som bara skriver hur duktig fotograf de hade. Känns ju sådags att bli medlem här efter man gift sig, men nu orkar jag inte anmäla mer.
    Hur ser du att det är nyregistrerat? Jag vet bara detman kan se i medlemsprofilen i vänstermarginalen, där det står "medlem sedan" osv.
    Om vi tänker på samma användare, så är denne enligt de uppgifterna medlem sedan oktober 2012. Jag reagerade också på att jag inte sett några tidigare inlägg av vederbörande, och att nu massor av foto/bildtrådar är lyfta med enbart bilder och rekommendationer för fotografen.
  • PiaB

Jaha, då tittade jag för slarvigt. Såg bara det där välkomstbrevet som alla får första dagen och tittade inte på datumet. Drog kanske fel slutsatser eftersom jag aldrig sett personen förut. Sorry

• Alyllyra

Men oktober 2012 är väl nyligen? Ungefär samtidigt som "tipsen" från vederbörande användare började skulle jag tro...

• passionsblomman

Det är hur som helst en företeelse man noterar som lite udda-att någon inte skriver egna inlägg i forumet under planeringsstadiet, men sedan plötsligt postar massor, och då bara med "tips". Jag tänker i banorna att denne "råkat ut" för typen av företagare som säger "det blir bra pris för dig om du lovar att rekommendera mig på BT" för tro mig-det förekommer!

(Man kan ju givetvis ha nytta av BT utan att vara aktiv i forumet, jag menar inte så.)

• Aniara4

Ja, det är en företeelse som är svårare att sätta fingret på, och som vi har diskuterat flera gånger. De som skriver "jag är  ____ (valfri näringsidkare inom bröllopsbranchen) och är jättebra, kontakta mig" är ju lätta att identifiera som reklammakare, men ganska ofta känns det lite... off... när man ser någon lovprisa exempelvis en fotograf.

Det kan t.ex. vara som ovan att de blev medlemmar först efter att de gift sig, och då går in enbart för att ge rekommendationer och inte deltar i diskussionerna i övrigt. Och ibland är det något i tonen som bara känns frånkopplat från diskussionen tidigare i tråden. Den företagare som är lite smart och har tid och framförhållning skulle väldigt lätt kunna ge sig själv ett gediget rykte utan att bli avslöjad, det krävs bara lite arbete. Eller att man anlitar en arbetslös släkting eller någon annan som är ledig på dagarna. Eller, som vi vet att en del gör, erbjuder rabatt mot positiva recensioner.

Jag har också skrivit rekommendationer några gånger, vid tillfällen då jag tror att vårt alternativ även skulle kunna passa den som frågar. Väldigt många gånger har jag avstått eftersom det inte låter som riktigt vad den andra är ute efter. OCH för att det skulle bli ganska tjatigt om jag svarade varje gång någon frågade "vilken anlitade ni?" eftersom jag är här rätt mycket! Skrattande Men ingen kan ju veta om jag har fått något för det (vilket jag inte har).

Det skulle ju bli mer uppenbart om man hade möjligheten att se alla inlägg av en viss användare. Jag förespråkar inte oreserverat den lösningen bl.a. eftersom jag själv kan känna mig en smula bekymrad över att anonymiteten inte är fullständig om man vid ett tillfälle har skrivit vilken kyrka man ska gifta sig i, i en annan tråd vilken dag, och i andra trådar kanske ganska privata saker.  Men moderatorerna har den möjligheten antar jag, och skulle ganska lätt kunna se om en viss medlem BARA har skrivit inlägg om hur fantastisk deras fotograf var. Vad man i så fall gör åt det vet jag inte, kanske ett privat meddelande till att börja med om att det kanske räcker med rekommendationer nu?

• passionsblomman

Aniara, ja jag tycker moderator borde kunna klicka "visa alla" eller så, på just enskild användare, och därmed lättare kunna se var och hur den personen för sig i olika trådar. för, det har också hänt att en person dyker in för att medvetet provocera och helt enkelt bete sig som ett arsle i alla möjliga trådar. Ofta utan att kanske i enskilda inlägg verka så himla grov, men sett till helhet och sammanhang, verkligen ha betett sig illa-i många trådar samtidigt. att försöka anmäla och få väck en sådan medlem, har visat sig kräva gediget arbete och en hel del tjafsande med de som dåförtiden var moderatorer, eftersom det uppenbart inte var särskilt intressant för dem att titta på hela trådar ens en gång. Istället blev folk som försökte säga emot personen både varnade och avstängda (för att man tex tillslut sa saker som "håll käften och stick härifrån" i trådar där man exempelvis satt och delade sorgen över missfall, dödfödda barn och oönskad barnlöshet).

Jag ser det som en stor svaghet att det inte tycks vara så att BT själva enkelt kan se över en användares hela inläggsproduktion. Eller, om de kan, men inte orkar bry sig.

Svar på tråden Varför finns ingen moderator?