• PiaB

Varför finns ingen moderator?

Snälla BT! Om nu någon läser detta, ska maila också. Varför finns det ingen modertator här?

För vilken gång i ordningen slår jag på datorn och går in på BT och tänker få några tips eller kanske kunna hjälpa någon, men istället går tiden till att sitta och anmäla trådar? Häromdagen var det ett fotografpar, igår en kock, idag något konstigt som inte ens går att läsa. Hela BT är nedspammat och ansvaret ligger på oss användare att rensa.

Det är orimligt! Jag hjälper gärna till att anmäla en tråd/inlägg. Men det borde räcka att det fanns någon man kunde signalera till att nu behöver ni in och kolla vad som händer. Jag förstår att ni inte kan sitta hela dagarna och läsa på BT, men det finns ju ingen att signalera till. Inte vad jag vet iallafall. Utan man ska sitta och anmäla tråd för tråd.

Jag önskar också att man kunde anmäla en medlem. Det skulle underläta då det ofta är en och samma person som spammar. Det skulle vara så enkelt om man kunde meddela er att den här personen spammar, kolla upp den, istället för att anmäla personens 15 trådar.

Jag orkar snart inte gå in här eftersom det går mer tid till att rensa forumet än att göra det jag vill. Få hjälp och hjälpa angående bröllop.

Hoppet om ändring är obefintligt, men man vet aldrig. Undrens tid är inte förbi.

• Svar på tråden Varför finns ingen moderator?
  • PiaB
    Forumvärd skrev 2012-11-30 09:42:35 följande:
    Hejsan!

Jag förstår hur du tänker!
    Mitt tips om det rör sig om en spammare är att man anmäler något inlägg och i meddelanderutan talar om att den här medlemmen spammar forumet med liknande inlägg. Och att inte alla inlägg är anmälda.
    Då blir våra moderatorer uppmärksammade om att någon spammar järnet på sajten och agera utifrån det.

Nej, precis som passionsblomman säger så händer det inte! Det inlägget man anmält tas bort efter en tid, men inte alla även om man skrivit att personen spammar. Så det är vi medlemmar som jobbar gratis med det här eftersom vi vill ha ett snyggt forum och anser att om folk vill göra reklam ska de betala för det och göra det där det är tillåtet. Dessutom blir jag oerhört störd av reklaminlägg och tappar tråden. Man kanske har läst en trådstart och tänkte skriva något stöttande men så får man anmäla en massa skräp istället för det man ville göra. Som fotografen som lade in tre-fyra bilder i alla trådar utan någon text eller något.

Jag efterlyser fortfarande aktiva moderatorer som är inne i forumet regelbundet. Har de betalt för att hålla snyggt här så måste jag säga att jag inte tycker de gör det jobbet. En moderator borde ju snabbt upptäcka spam eller få reda på det och snabbt göra något åt det. Som det är nu hinner de spamma ner hela forumet innan det börjar försvinna inlägg.

Som sagt så har jag inget emot att anmäla ett inlägg med reklam, men när man ska anmäla 15 stycken ganska ofta så tröttnar jag på hur den här sidan är skött.

• Ladurée Addict

Jag har också noterat att reklam förekommit i trådar vilket irriterar. Minns att BT kändes mer alert förut och att det numera är stiltje på forumet ibland. Vill man ha ett levande forum/sajt krävs det att man som ägare lägger ner sig och inte lägger ansvaret på dess medlemmar.

• Ladurée Addict
    Forumvärd skrev 2012-11-29 10:54:45 följande:
    Vår moderering sköts av ett externt företag och de jobbar med moderering full tid.
    De är inte aktiva som moderatorer i privata forumdiskussioner

Då kan man snabbt dra slutsatsen att dom inte tar sitt arbete på särskilt stort allvar.

Jag har har anmält två inlägg senast idag, och kan konstatera att det tydligen är fullt accepterat med provocerande inlägg med svordomar. Samt att uppenbar reklam även är tillåtet. Båda mina anmälda inlägg blev nämligen nekade...?!?

Är det den typen av utveckling man vill ha på BT?

• passionsblomman

Det är ju iofs inte ett bevis i sig på att moderering är dålig, att någon anmälan nekas. Det är påfallande ofta som folk skriker "personangrepp" och liknande i trådar där det uppenbart mer handlar om olika åsikter-så det är ju även i den bemärkelsen viktigt med en korrekt moderatorsfunktion. allt som anmäls ska inte bort och alla som känner sig kränkta är inte utsatta för kränkande behandling osv.

Personligen tycker jag man förlorar mycket i ett diskussionsforum om man tar bort inlägg för hårt, och i ett öppet samhälle med yttrandefrihet är det viktigt att man inte börjar censurera människor för mycket-då är man på en farlig väg.

Däremot skulle det vara lättare att hålla diskussionerna sakliga om det fanns en moderator med som aktivt var med och styrde bort sådant som riktar sig mot person och återför samtalen till att bemöta och ifrågasätta det som diskuteras, istället för personers egenskaper.
    Det är förskräckande låg förmåga många gånger, att se skillnaden. Och hur tydligt elak, ignorant och otrevlig man kan vara helt utan svordomar. Ibland verkar dessutom en moderator behövas för att hjälpa folk till ren läsförståelse.

Men, mer engagerade och synliga moderatorer behövs, som orkar titta på hela sammanhang, och inte bara enskilda inlägg.

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Chicita

Något som irriterar mig är att det tar sån tid innan det händer något ibland efter att man anmält en tråd.

Reklaminlägg kan få ligga i flera timmar. Ja någon gång i över ett dygn (och det var ingen storhelg eller så heller).
    Då är det ju liksom lite sent att plocka bort det egentligen. Speciellt när 10 pers redan har sagt "ja jag vill köpa/hyra/boka... Kontakta mig på den här adressen". 

• passionsblomman

Chicita, ja det är alldeles för långsamt!

Om man jämför med att jag igår mailade supporten om att det stod "deoderater" i texten under "Veckans Par", (istället för "deodoranter" som är rätt stavning) och fick svar och tack från dem inom ett par minuter. Dessutom har jag fått ytterligare svar idag, och stavfelet är nu rättat. Det är lite skillnad!
    Och då vi hade moderatorerna här som själva aktiva, kunde man ju "springa och hämta" dem i närmsta inloggades gästbok eller inbox. Gäller det en tråd som urartar till storgräl, så är det ju ofta försent att komma in senare-det är ju lite av där och då.

Och är det fråga om reklam, så spelar det till slut ingen roll om företaget straffas-de har hunnit få ut sin reklam ändå.

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Chicita
    passionsblomman skrev 2012-12-13 13:49:09 följande:
    Precis...
    Det är nog dags att se över avtalet med det där företaget som sköter modereringen 
  • darkHorse

Jag gissar att skötseln av BT är ganska lågt prioriterad eftersom det är en hög genomströmmning av medlemmar. Några stannar såklart kvar, men de flesta är aktiva under tiden de planerar sitt bröllop och sedan försvinner de till andra forum. Detta kanske gör att de inte orkar bry sig om att klaga på sådant som är dåligt i samma utsträckning.

• PiaB

Frågan är högaktuell efter den här kvällen. Jag är chockad och har sällan eller aldrig sett så grova påhopp och övertramp som i en tråd i kväll. Fruktansvärt att en människa så hejdlöst får trycka ner en annan utan att något händer.

• Aniara4
    Forumvärd skrev 2012-11-29 10:54:45 följande:
    Vår moderering sköts av ett externt företag och de jobbar med moderering full tid.
    De är inte aktiva som moderatorer i privata forumdiskussioner
    Det är därför antal skrivna foruminlägg i vissa fall är väldigt få.
    Av nyfikenhet, varför har ni valt att ha det så? Det finns ju såklart för- och nackdelar med att moderatorerna s.a.s. står utanför forumet, men det skulle vara intressant att höra hur ni tänkte och vad som avgjorde.

En fördel med att ha moderatorer som själva deltar är ju t.ex. att de kan ingripa i ett tidigare skede, gå in i en tråd och säga "nej, hörrni, nu får ni lugna ner er lite och tänka ett varv innan ni skriver nästa inlägg", istället för att i efterhand titta på varje inlägg för sig och försöka avgöra om just det inlägget innehåller ett brott mot reglerna.

Det bästa sättet att hantera urspårade trådar med personangrepp och otrevligheter är ju liksom att försöka undvika att de skrivs till att börja med.
Svar på tråden Varför finns ingen moderator?