• Anonym

    Äldre medlemmar...

    Jag vill inte vara taskig på något sätt men är det bara jag (som är en hyffsat ny medlem och ska gifta mig om 11 mån) som tröttnat på att i varje tråd som startas är det några gamla medlemmar som skriver samma svar om och om igen. Nya trådar dör för att de säger sitt och vill att man ska strunta i den nya tråden och skriva i en som redan finns även om den inte använts på länge. 

    ge oss nya medlemmar lite plats... 

  • Svar på tråden Äldre medlemmar...
  • passionsblomman
    Alyllyra skrev 2012-11-09 23:14:36 följande:
    Ni som fortfarande är irriterade på gamlingar, säg det när tillfället dyker upp i så fall! Det är svårt att se vad man gör för "fel" (enligt andra) när "felet" refereras till utanför sitt sammanhang. Själv är jag helnöjd med att det finns alla sorter här - singlar, sambos, förlovade, gifta, skiljda, föräldrar, ungdomar, äldre, folk som tar plats, folk som bara är inne och läser, folk som ställer frågor, folk som svarar, folk som vågar ifrågasätta... Solig
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • daniiel
    Chicita skrev 2012-11-09 23:18:13 följande:
      även om jag kanske kan vara lite envis i vissa trådar när jag tycker en viss sakOskyldig *visslar oskyldigt*
    Haha det är ju delvis det som är charmen med dig ;D
  • daniiel
    Alyllyra skrev 2012-11-09 23:14:36 följande:
    Ni som fortfarande är irriterade på gamlingar, säg det när tillfället dyker upp i så fall! Det är svårt att se vad man gör för "fel" (enligt andra) när "felet" refereras till utanför sitt sammanhang. Själv är jag helnöjd med att det finns alla sorter här - singlar, sambos, förlovade, gifta, skiljda, föräldrar, ungdomar, äldre, folk som tar plats, folk som bara är inne och läser, folk som ställer frågor, folk som svarar, folk som vågar ifrågasätta... Solig
    Eftersom det inte finns någon "gilla"-knapp här, så får man göra "tummen upp" istället :) Jag instämmer.
  • maxmamma

    jag tycker det är suveränt att sk "gamla rävar" som chicita, daniiel och passionsblomma finns här o kan ge tips o råd o ge förklaringar på sånt man undrar över.

    Jag har inte varit medlem här så länge men är "gammal" åldersmässigt sett jämfört med många här.

    jag läser o lär mig av både gamla o unga, erfarna o oerfarna, o jag hoppas att jag kanske kan tillföra något vettigt mellan varven.

    men chicita har varit väldigt duktig på att förklara o lära mig klädkoder.

    Daniiel har lärt mig annat o passionsblomma har oxå lärt mig ett o annat så jag kan bara säga att jag är tacksam att de finns kvar här o ger tips o råd om allt o inget. 

  • Krystal

    Vet inte riktigt vad som ska räknas som "äldre medlemmar", om det är när jag blev medlem här, sin ålder, eller om man är gift? För själv har jag varit medlem sedan sep 2007, är 33 år fyllda men ej än gift...

  • Chicita
    maxmamma skrev 2012-11-09 23:33:35 följande:
    men chicita har varit väldigt duktig på att förklara o lära mig klädkoder.

    Daniiel har lärt mig annat o passionsblomma har oxå lärt mig ett o annat så jag kan bara säga att jag är tacksam att de finns kvar här o ger tips o råd om allt o inget. 
    Du är ju ett bra exempel på det vi pratade om tidigare (kanske inte i denna tråd, minns inte riktigt) men du kom från bland annat Hästnet, och var beredd på att bli påhoppad. Du läste våra vänligt inställda förslag som påhopp först, innan du kunde slappna av och inse att vi inte ville dig något illa utan tvärt om, vi ville hjälpa dig att inte begå misstag.
    Och när du slappnade av och började se att vi var här för att hjälpa så fick vi genast en annan relation.
    Du och jag har ju pratat om att träffas på en fika någon gång exempelvis då vi inte bor så långt ifrån varandra Glad 

    Men jag tror att det här med att komma från andra forum med hårdare klimat kan vara en bidragande orsak till att vissa känner sig påhoppade, undanskuffade och nedtryckta här även om ingen faktiskt varit elak mot dom på något sätt utan bara försökt hjälpa.
    Man tolkar ju saker utifrån sina egna erfarenheter, och om man är van att mötas med scepticism och spydigheter så slår man automatiskt på det "filtret" när man läser inlägg. 
    Och det kanske vi som är "gamla" här på BT får hålla i minnet, och försöka vara extra tydliga när vi skriver svar till medlemmar vi inte känner så väl än Solig 
  • maxmamma

    chicita: ja jag hade taggarna utåt för jag var på det där hästforumet där man blev nedtryck o dumförklarad när man talade om att man slutat rida vanliga hästar o börjat med islänningar.

    men vet du: jag har lärt mig tack vare dig att inte döma så fort

    och jag är jätteglad att du orkade ha tålamod med mig o lät mig få chans att lugna ner mig för att sen kunna prata med dig o även andra utan att vara så skeptisk o misstänksam hela tiden.

    jag är enbart glad att ni som varit med ett tag här har haft tålamod o låtit mig landa i känslan att man duger fast man har olika uppfattningar.

    jag kan inte annat än ge er en stor eloge för vad ni gör för oss gröngölingar oavsett om det är bröllop eller bara lyssnar när  man måste få prata av sig o ventilera olika känslor. 

  • Chicita
    maxmamma skrev 2012-11-10 00:34:52 följande:
    Nu riktar jag inlägget inte bara till dig, men början är väl mest till dig även om det kanske rör andra med...

    För mig är det självklart att allas åsikter är lika mycket värda. Jag kanske inte håller med dig, och jag kanske argumenterar starkt emot i en diskussion. Men det betyder ju inte att du inte har rätt att tycka som du gör Glad

    Jag har haft mycket nytta av att ha administrerat "min" sida i så många år, så jag har lärt mig tålamod där, och att även ha förståelse för att alla inte tycker som mig (även om mitt sätt ju alltid är det rätta *ironi* Flört).
    Och jag har lärt mig diplomati, att medla, lugna och förklara på flera olika nivåer och sätt. 

    Men ja, det är så trevligt här där de allra flesta har inställningen att dom vill hjälpa, förklara och finnas till för andra. De flesta är inte här för att hävda sig själva och trycka ner andra för att själva känna sig lite duktigare som det kan vara på andra sidor. Det finns säkert några sådana här med, men dom brukar faktiskt inte bli så långvariga. Flört
    Och just pga att de flesta (även vi veteraner / gamlingar) är här för att hjälpa, för att stötta och bidra så kanske vi tar lite plats.
    Men som sagt, i de flesta trådar om framtida bröllop (typ "brudar våren 2015" eller "vi som gifter oss vintern 2013") brukar i alla fall jag ligga lågt. Jag svarar bara om det är något som jag specifikt har ingående kunskaper om.
    Vissa trådar läser jag inte ens i, för det är ämnen jag inte vet något om och alltså behöver jag inte lägga näsan i blöt där. Men när det frågas efter råd, och jag kan ge råd så brukar jag inte avstå bara för att kanske någon annan skulle vilja svara. 
    För även om man tycker likadant som mig så kan man ju ändå skriva ett eget inlägg och bidra till diskussionen Flört

     
  • maxmamma

    nej att du inte riktade det du skrev personligen till mig försod jag men jag skrev bara hur jag har upplevt det o för mig har det varit ovärderlig hjälp jag fått av dig o de andra jag oxå nämnde i inlägget Skrattande

    jag uttryckte bara min känsla om hur jag upplevt denna medlemskap här från början och fram tills idag

  • fierce

    Tur att jag la mig i den  här tråden känner jag, nu är jag inte rädd för er veteraner längre, ni verkar ju snälla trots allt. ;) 

     

  • Chicita
    fierce skrev 2012-11-10 16:10:14 följande:
    Tur att jag la mig i den  här tråden känner jag, nu är jag inte rädd för er veteraner längre, ni verkar ju snälla trots allt. ;) 

     
    Är du helt säker på det? FörvånadFlört

    Jo vi är nog rätt snälla, jag skulle nog vilja generalisera här och säga att vi som är kvar här efter att vi gift oss nog kan räknas som snälla allihop. För om vi hade varit elaka så hade vi frysts ut såpass att det inte var kul att vara kvar här. Om vi inte fick bra respons av andra medlemmar så skulle det ju inte vara roligt längre och då utesluter man sig själv liksom...

    Men annars är vi nog varken bättre eller sämre än några andra, vi har bara gått igenom det som ni nu har framför er, och vi har alltså erfarenhet och kan hjälpa er och underlätta i planeringen. Guida er genom alla konstigheter och ibland (om det behövs) plocka ner er lite på jorden när ni svävar iväg och börjar fundera på om det kanske skulle vara helt ok att be era gäster klä sig färgkoordinerat och gå baklänges hela kvällen för att det skulle se bäst ut på bilderna.
    Eller lunga er när ni i panik inser att alla bordsdukar är vita - och ni har en ivoryfärgad klänning Ve och fasa Skrikandes(och ja, det har hänt faktiskt Flört Mer än en gång till och med)
  • Tekla2

    Nej, jag tror inte att du är den enda som ny medlem reagerar över vissa företeelser...alla forum har sin stil. Olika personer kan ju irritera sig på olika saker. Själv som nykomling för ett drygt ett halvår sedan så reagerade jag redan efter några veckor negativt på en handfull alias som fanns i nästan alla trådar med en inre krets av ryggdunkare vars inläggs enda budskap var "jag håller med dig". Det kan jag ibland fortfarande tycka att det fungerar avsvalnande för en tråd om det blir för mycket av den varan, men tycker numera att det är snudd på gulligt ;)  Och en hel del av veteranernas synpunkterna finns det ju en hel del substans i... :)

    Men du kanske kan försöka hitta din strategi/stil.. scrolla förbi ett inlägg vars alias synpunkter du kan utantill i en frågeställning.. eftersom du läst det till leda. För mig fungerade bra. Det finns så otroligt mycket hjälp att få här på väg mot den stora dagen som verkligen underlättar planeringen. Men en hel del av de råden har sitt ursprung i erfarenhet, att man gift sig - det finns en god vilja att ge tillbaks som tack för all hjälp man själv fick.
    Det är klart att man kan ha funderingar hur långt i tid den tacksamheten ska sträcka sig..men jag ser inte hur någon ska sätta en gräns. Kanske är det mer en fråga om hur man hjälper nykomlingar och hur man tar emot dem så att de känner sig välkomna in i gänget. Om man bara vill hänga här med gamla kompisar så finns ju trådar för det.

    Att det kommer att ske någon större förändring är väl inte troligt, fast jag läst en hel del inlägg som trots allt visar på en vilja och insikt. Jag tycker det är tråkigt att du upplever att du som ny medlem får lite utrymme men samtidigt glad att du lyft upp detta.

    Slutligen då.. du kommer säkert hitta ditt gäng med liknande intresse som gör att en nystartad tråd överlever. Pröva att rikta tråden mer tex " Brudar juli13-Västerbykil", så låter nog veteranerna den vara :) Ha tålamod.. och allt behöver ju heller inte avhandlas offenligt..maila till personer som du tycker du har ett utbyte av.

    Hoppas resterande tid till ditt bröllop blir givande här på Bt.
     

  • fierce
    Chicita skrev 2012-11-10 16:52:19 följande:
    Är du helt säker på det? FörvånadFlört

    Jo vi är nog rätt snälla, jag skulle nog vilja generalisera här och säga att vi som är kvar här efter att vi gift oss nog kan räknas som snälla allihop. För om vi hade varit elaka så hade vi frysts ut såpass att det inte var kul att vara kvar här. Om vi inte fick bra respons av andra medlemmar så skulle det ju inte vara roligt längre och då utesluter man sig själv liksom...

    Men annars är vi nog varken bättre eller sämre än några andra, vi har bara gått igenom det som ni nu har framför er, och vi har alltså erfarenhet och kan hjälpa er och underlätta i planeringen. Guida er genom alla konstigheter och ibland (om det behövs) plocka ner er lite på jorden när ni svävar iväg och börjar fundera på om det kanske skulle vara helt ok att be era gäster klä sig färgkoordinerat och gå baklänges hela kvällen för att det skulle se bäst ut på bilderna.
    Eller lunga er när ni i panik inser att alla bordsdukar är vita - och ni har en ivoryfärgad klänning Ve och fasa Skrikandes(och ja, det har hänt faktiskt Flört Mer än en gång till och med)
    Säker! :) ;)
  • MrsDRBM
    fierce skrev 2012-11-09 12:39:02 följande:
    Har sett en del trådar där nån BT-veteran snabbt kommenterat att det redan finns massa trådar om samma sak och att det blir tjatigt när det kommer nya trådar om samma ämne hela tiden. Självklart inte alla men jag har sett några sådana. Det är inte kul för en ny medlem att se, känns lätt som att man bara stör om man startar en ny tråd då. 

    Visst förstår jag att man lessnar efter att ha sett samma fråga 200 ggr men alla nya har inte sett de trådarna, söker man så ja, ni vet ju sökfunktionen... Plus att svaren som fanns i en tråd från 2011 kanske inte är alls relevanta pga att nya märken, hemsidor, blomsorter, gud vet vad, har kommit till sedan dess. 

    Så lite tålamod från veteranerna vore inte illa ;) Alla har rätt att vara ny och inte förstå hur saker funkar och alla tänker olika, vissa frågar först och söker sen, andra gör tvärtom. Så är det bara. :) Och utan trådar, tjatiga eller ej, och gamla sura veteraner *smile*  skulle forumet vara mycket tråkigare. :) 
  • MrsDRBM
    Alyllyra skrev 2012-11-09 23:14:36 följande:
    Ni som fortfarande är irriterade på gamlingar, säg det när tillfället dyker upp i så fall! Det är svårt att se vad man gör för "fel" (enligt andra) när "felet" refereras till utanför sitt sammanhang. Själv är jag helnöjd med att det finns alla sorter här - singlar, sambos, förlovade, gifta, skiljda, föräldrar, ungdomar, äldre, folk som tar plats, folk som bara är inne och läser, folk som ställer frågor, folk som svarar, folk som vågar ifrågasätta... Solig
    Summa sumarum är väl egentligen att så länge man har respekt och tålamod för varandra, så får nog alla plats på forumet Glad
  • Aniara4
    MrsDRBM skrev 2012-11-16 11:58:09 följande:
    Summa sumarum är väl egentligen att så länge man har respekt och tålamod för varandra, så får nog alla plats på forumet Glad
    Ja sist jag kollade fanns det ingen begränsning i antalet inlägg som kunde göras här, så jag har svårt att se hur någon kan hindra någon annan från att skriva genom att skriva själv.
Svar på tråden Äldre medlemmar...