• FreNi

Augustibrudar 2013 - Här pratar vi om allt inför stundande bröllop!

Det är just nu ett år kvar till den stora dagen, och jag tänkte att vi brudar som ska säga ja till våra älskade i augusti 2013 kan samlas i en grupp för att prata av sig om allt från tidig planering, jobbiga släktingar, klänningsletande, dekoration, mat, tårta och allmänt skitsnack däremellan Flört

Alltid skönt att kunna prata med andra som sitter på samma ställe  planeringen, fråga om tips & råd, svära över jobbiga saker och glädjas åt varandras lycka. Hoppas vi får många roliga stunder här i tråden! {#emotions_dlg.flower}

• Svar på tråden Augustibrudar 2013 - Här pratar vi om allt inför stundande bröllop!
  • jenniferochaugust

Vad roligt att ni börjat visa era brudklänningar. En del diskussioner om tärnklänningar också! Jag är väldigt nöjd med tärnklänningarna som jag beställt från Dinobridal.com. Det tog knappt två veckor att få hem dem måttbeställda och de kostade 80 dollar styck. Mina tärnor är superfina i sina klänningar, de är i färgen lavendel. De kommer alla att ha skorna på mittersta bilden, det är mörklila klackskor i mocka:

Min klänning är fortfarande hos sömmerskan, men här ser nu hur den kommer se ut. Den är dock fortfarande nålad och inte sydd. Ska dit i slutet av juli/början av augusti för sista fitting innan den är klar.

• jenniferochaugust
    Så svårt med in- och utgångsmusik!
    Vi har lyssnat på orgelmusik så det känns som att öronen blöder :)
    Det klassiska valet, Mendelssohns brudmarsch är lockande. Den är väldigt vacker och pampig, finns även i en lugnare och lite mer modern tappning.
    Men vi tycker även om "a whiter shade of pale" på orgel, lyssna på den här:
    ">

Utgångsmusiken är svårast tycker jag. Helst skulle jag vilja ha en gospelkör + Stevie Wonder som sjunger "signed, sealed, delivered", men det känns lite orealistiskt :)
    Men vi vill definitivt använda orgel eller piano, inte inspelad musik.

Tips på utgångsmusik?
  • Aug 2013

Vad fina ni är i era klänningar! Tänk att vi snart ska få bära dom inför folk :):)
    Några utav oss är ju snart där, idag står "mätaren" på 30 dagar till den 17/8 och på måndag börjat jag jobba igen men gjorde en lista igår och den var inte allt för lång på vad som är kvar.

Ang din kollega 13337Lisse Strunta i henne, hon är säkert bara avunsjuk! Gå annars till din chef och säg att jag är ledsen men det funkar itne att jobba med henne.

Imorgon ska håret testas och på onsdag ska klänningen hämtas. Tiden går som en del utav er andra tycker lite för fort!

• jennyckbengtsson
    sommaren13 skrev 2013-07-18 07:22:22 följande:
    Sitter och försöker beräkna alkoholen...vi har ca 30 st gäster som ska dricka alkohol och vi bjuder på drickan till maten (tre rätters och brudskålen) och sen är det betalbar på kvällen. Några tips? Vi tänkte ha: 3 sorters öl, 2 sorters cider, rött och vitt vin, alkoholfritt såsom fanta, sprite, cola och mineralvatten. Till avec blir det nog ev baileys och nån whisky.
    Det jag fått reda på av de som verkar kunna är att vi bör beäkna följande: 
    1,5 glas vitt vin till förräten (5 glas per 750 ml flaska)
    halvflaska vin till huvudrätten
    6 cel dessetvin per perosn.
    Detta är dock mängde som är beräknade för servering av dryck. 
    Har man törstiga gäster och drickan står på borden kan det gå åt mer. 
    avec är bra att räkna 4or till alla gäster om man häller upp dem . OM gästerna häller upp själv går det troligen åt mer. 

• Aug 2013

Vi kommer att ha fri tillgång till drygt under både middag och fest men har beräknat enligt restaurangernas vinförsäljning under en middags sittning.

Man räknar
    1 glas till förrätten där brukar man inte få påfyllning.
    1 glas med påfyllning (ca 2glas) till varmrätt.
    6-7cl dessertvin om man nu har det

En del dricker mer och en del mindre så detta är ett snitt. Efter middagen så kan man räkna att folk dricker första 2h 2 enheter (vin/öl/drink) per timme i snitt och efter dessa timmar går det ca 1 enhet per timme/person såklart även detta ett snitt.

Vi har räknat så alla har möjlighet att dricka vin om dom vill och alla kan dricka öl om dom vill så igentligen har vi dricka till ca 130 pers och sen dricker ju en del inte alkohol men bättre att ha massor över än att stå med förlite.
    Vi handlade i Tyskland och slutade på en resa tur-retur med mat och allt inköpt 3000:- från vår kassa när allt var klart så det känns helt okej.

• leula

1337Lise. Fråga henne varför hon säger som hon gör. Be henne sluta. Oroar du dej för fortsättningen på jobbet, fråga chefen hur det ser ut för dig, du får ju LASdagar för varje dag du ersätter en ordinarie och vid visst antal dagar får man automatiskt en fast tjänst (en LAS2000 tjänst) ---------------- -------------------------------------------------------- ------___________________ Jag bor i Lundby i Örebro, ligger ung vid eurostop. Vi ska ha vår vigsel och fest i orangeriet i hjälmarsberg, precis id vattnet . Såååå fint

• leula

Här är en länk till youtube och en film sambon tog i våras på stället vi ska vara. Tänk er detta i sommargrönska , specielt pergulan, där ska vigseln vara...

• soderpling

Hade lugn fm på jobbet pga data problem och hann äntligen göra den stora exelfilen.

Just nu har jag koll. Viste mycket småsaker att fixa och om en månad måste allt vara klart men jag har koll.

Den 16/8 kl 24.00 måste allt vara klart då skall det ända vi behöver göra är att tvätta, packa och städa lägenheten samt ge de sista instruktionerna till kattvakt 1. 

Den 17/8 skall min kille på svensex, jag skall springa lopp 
    18/8 har jag planering med scouterna 
    Resten av den veckan är fylld med möten, jobb och konferenser för att vi sedan skall ha vigseln i stadshuset på lördagen den 24.

Men nu är jag lugn jag har nog koll.

• Gummenuttan

Någon som har en bra checklista? Känner att jag har lite dålig koll nu på allt och på sön åker vi till kusten i 8 dagar, börjar bli stressad..Maten är inte beställd, klänningen ska sys in lite till , bordsplaceringen inte klar    

• Längtandsfull

Aug 2013: hur mycket alkohol fick ni köpt för dom 3000:- som allt kosta för er?? Känns konstigt att ni har alkohol räknat till 130 pers och det bara kostade 3000:-

Svar på tråden Augustibrudar 2013 - Här pratar vi om allt inför stundande bröllop!