• daniiel

"Trashigaste" bröllopet?

Vi prövar en nystart på en tråd från 2009, www.brollopstorget.se/Forum-2-2/m3472620.html

Så kom igen, spy ut alla era fördomar här! Vad tycker du är "trashight" på ett bröllop?

Och kom ihåg, detta är med glimten i ögat ;) Och skriver som i den gamla tråden, det är nog nästintill ingen som kommer undan :P

• Svar på tråden "Trashigaste" bröllopet?
  • Augusti13
    Chicita skrev 2013-02-14 21:15:35 följande:
    Bland annat att kräva (inte önska, önska är en helt annan femma) att gästerna klär sig i en viss färg eller att ställa krav på att vissa ska hålla tal (man ska gärna få korrekturläsa det också så man vet att det inte är pinsamt Tungan ute).
    Eller när brudparet står i dörröppningen till festlokalen och samlar in presentkuverten själva när gästerna går in...

Jag tycker även det här med att dela ut rispåsar kan höra dit (i vissa fall i alla fall) eftersom att riset var en offergåva från början. Alltså man offrade en del av sitt eget dyrbara ris för att ge brudparet lycka och många barn. Så att ge en rispåse kan bli i princip "här, du ska gratulera mig". Lite som att köpa sin egen present bara för att vara säker på att man får det man vill ha Flört

Khom-Loy eller andra saker där man på ett arrangerat sätt går ut och gör något tillsammans för att brudparet ska lyckönskas. Det kan vara att arrangera ljuslyktor i en hjärtform eller liknande.
    Alltså sånt som kan låta jättebra på pappret, men som inte är så lätt att genomföra i praktiken utan att någon står och pekar och styr, vilket alltså inte är så romantiskt i praktiken sen Flört

Eller där gästerna flyttas runt i omgivningarna för att det ska tas bilder som inte har störande bakgrunder men ändå ser "oplanerade och avslappnade" ut... 

-------------------------------------------------- ------
    Jag kan ju säga att vi själva hade som önskemål att våra gäster skulle klä sig enligt vårat tema (medeltid) men det var helt frivilligt och det var vi noga med att tala om. Så jag har själv varit och nosat på det där med att förvandla gästerna till statister Flört

Alla saker ovan har jag sett här på BT. Antingen som några berättat om i efterhand (eller om dom varit gäst där det hänt) eller folk som berättat att dom ska ha, eller har frågor om hur dom ska kunna genomföra...
    Haha nu fick jag ett gott skratt! Har aldrig varit med om något liknande, som tur är ;)
    Dock har vi funderat på att köpa små flaskor för såpbubblor eftersom vi tycker det är så vackert, men vi kanske får tänka om :p
  • jimmyojennifer
    daniiel skrev 2013-02-14 21:28:49 följande:
    Min dotter kikade över axeln precis när jag bläddrade förbi den här bilder och hon utbrast "Åh! Gå tillbaka till klänningarna.. där, där där... JA, SÅ FIIINA!" ;P haha Kan ju dock tillägga att hon är 6år ;)
    Haha, 6 åriga jag hade nog också avgudat den barbie liknande klänningen! Hade någon försökt få på mig det där idag hade jag smällt av! FY!
  • Mmmaria
    Augusti13 skrev 2013-02-15 11:40:36 följande:
    Haha nu fick jag ett gott skratt! Har aldrig varit med om något liknande, som tur är ;)
    Dock har vi funderat på att köpa små flaskor för såpbubblor eftersom vi tycker det är så vackert, men vi kanske får tänka om :p

Skit i det och köp såpbubblor om du vill. De senaste bröllopen jag varit på har delat ut både såpbubblor och rispåsar. Jag förstår tanken att man som gäst inte ska bli tvingad att lyckönska brudparet med ris, men jag och många gäster med mig har uppskattat både ris och bubblor då vi själva glömt ta med detta. Man behöver ju inte pracka på sina gäster detta, men det är trevligt om det finns tillgängligt.

Köp : )

• Augusti13
    Mmmaria skrev 2013-02-15 12:58:15 följande:

Skit i det och köp såpbubblor om du vill. De senaste bröllopen jag varit på har delat ut både såpbubblor och rispåsar. Jag förstår tanken att man som gäst inte ska bli tvingad att lyckönska brudparet med ris, men jag och många gäster med mig har uppskattat både ris och bubblor då vi själva glömt ta med detta. Man behöver ju inte pracka på sina gäster detta, men det är trevligt om det finns tillgängligt.

Köp : )

Kloka ord! Har också alltid glömt ta med ris/bubblor själv, och skulle tycka det var roligt att få :)

Tycker förresten att denna tråd är galet underhållande! Själv tycker jag det är trashigt att:
    * BARA önska sig pengar. Gör många gäster obekväma. Att sedan skriva ner vem som gav hur mycket och låta denna lista ligga framme under festen, är kanske det märkligaste jag varit med om.
    * Åka motorcykel från kyrkan.
    * Ha klänning med för glansigt material, då ser den automatisk billig ut
    * Ha spex i form av att gästerna dras med i ett ofrivilligt skådespel
    * När bruden har blekt tänderna, och brudgummen inte – ser inte snyggt ut på bild, kan jag meddela.
    * Att ha för långa pauser i programmet, utan dryck eller liknande.

• daniiel
    Augusti13 skrev 2013-02-15 11:40:36 följande:
    Köp bubblor ni :) Vi valde att göra det faktiskt, för vi ville inte att någon skulle kasta ris. Jag ville inte ha ris i kläderna och håret och kyrkan hade sagt att någon av oss var tvungen att stanna kvar och sopa upp allt. Jag pratade då med min mamma och hon sa att "Men folk kommer ju vilja kasta något på er.. kanske jag kan stanna och sopa?", men då hittade vi bubblorna och jag tog upp det med mamma, syster och några vänner. Alla tyckte att det kunde ju vara ett fint alternativ och framförallt vår dotter älskade det! Jag kunde ju dock inte räkna med att folk skulle sätta sig ner och beställa såna till vårt bröllop (finns ingen butik här som säljer), så jag beställde och så ställde vi fram i kyrkan till dom som ville ha.

Sedan använde vi bubblor på vår bröllopsdag, jag gav bort till en vän som jobbar på dagis och min dotter hade dom i godispåsarna till fiskdamme på sitt kalas :)
  • daniiel
    20 juli 2013 skrev 2013-02-14 22:08:38 följande:
    Oversized pappersblommor???...
    Jag har blivit lite kar i sanna har enorma pappersblommor och overvager att ha sanna som dekoration till vart utomhusbrollop. Problemet ar bara att jag slits emallan att dem ar jattevackra och coola till att de kanns riktigt trashiga.
    Vad tycker ni?
    Jag tycker dom är jättefina! Ska nog göra några egna i sommar har jag tänkt, men vad jag ska ha dom till vet jag inte :P Men jag tycker absolut ni kan ha såna :)
  • daniiel
    Augusti13 skrev 2013-02-15 13:09:39 följande:
    Att sedan skriva ner vem som gav hur mycket och låta denna lista ligga framme under festen, är kanske det märkligaste jag varit med om.
    Du har alltså varit med om detta? Jisses! Jag håller med om att det är trashigt att lista vem som gav hur mkt.. väldigt oförskämt tycker jag!
  • Augusti13
    daniiel skrev 2013-02-15 13:23:38 följande:
    Du har alltså varit med om detta? Jisses! Jag håller med om att det är trashigt att lista vem som gav hur mkt.. väldigt oförskämt tycker jag!
    Ja, det var verkligen ofint! Haha, kan skratta åt det nu - men det var ganska obekvämt när vår "ynka" 500-lapp fick stå svart på vitt bredvid farmors bidrag på 10 000 :p
  • daniiel
    Augusti13 skrev 2013-02-15 13:33:05 följande:
    Ja, det var verkligen ofint! Haha, kan skratta åt det nu - men det var ganska obekvämt när vår "ynka" 500-lapp fick stå svart på vitt bredvid farmors bidrag på 10 000 :p
    Det förstår jag, även om (nu vet jag iofs inte hur nära ni stod brudparet men..) man nog alltid får räkna med att föräldrar och mor- och farföräldrar kan bidra med bra mkt mer än vänner och övrig släkt.

Jag tycker inte att varken ge eller önska sig pengar är ofint i sig, men jag tycker nog man bör göra det på ett sånt sätt att ingen annan än, om ens dom, brudparet vet om vem som gett hur mkt.
  • sommar2014
    daniiel skrev 2013-02-15 13:20:57 följande:
    Köp bubblor ni :) Vi valde att göra det faktiskt, för vi ville inte att någon skulle kasta ris. Jag ville inte ha ris i kläderna och håret och kyrkan hade sagt att någon av oss var tvungen att stanna kvar och sopa upp allt. Jag pratade då med min mamma och hon sa att "Men folk kommer ju vilja kasta något på er.. kanske jag kan stanna och sopa?", men då hittade vi bubblorna och jag tog upp det med mamma, syster och några vänner. Alla tyckte att det kunde ju vara ett fint alternativ och framförallt vår dotter älskade det! Jag kunde ju dock inte räkna med att folk skulle sätta sig ner och beställa såna till vårt bröllop (finns ingen butik här som säljer), så jag beställde och så ställde vi fram i kyrkan till dom som ville ha.

Sedan använde vi bubblor på vår bröllopsdag, jag gav bort till en vän som jobbar på dagis och min dotter hade dom i godispåsarna till fiskdamme på sitt kalas :)
    Man kan ju ordna med det så att det för gästerna mer ser ut som om det är föräldrar/syskon/toastmaster etc. som ordnat såpbubblorna. Då blir det inte lika mycket "brudparet har köpt såpbubblor eller ris för att gästerna ska uppvakta dem". Bra idé för övrigt för jag vill inte heller ha ris i hår och kläder helst...

Har följt tråden länge med stor behållnig, här kommer min lista över saker som jag tycker är lite trashiga:

# Färgmatchat in absurdum, typ organzarosetter runt stolarna som exakt matchar servetterna och festprogrammet och rispåsar till gästerna och små organzapåsar med favours i samma nyans...

# Ringkudde!

# Halvdålig Kinakopia av superdyr överdådig prinsessig marängmärkesklänning i stället för en enklare originalklänning

# För urringad brudklänning

# Att slicka sig på fingret (eller stoppa in hela fingret i munnen) innan ringen ska träs på under vigseln. Finns en rätt rolig video på Youtube innehållandes detta....

# Kontrasten mellan en brud uppklädd i prinsessklänning, överdådig uppsättning av frisör, proffssminkning, manikyrfixade naglar, brun utan sol, tandblekning etc etc och en brudgum i sin vanliga kostym från Dressmann, blek och ofixad. Även tjejer kan gifta sig i enklare klänningar och killar kan faktiskt ta lite puder om man har en tendens att bli blank...

# Spex i kyrkan, t.ex. att gå in till den där Chris Brown-låten. Vet inte hur många såna filmer jag sett på YouTube, där t.o.m. prästen dansar in! Förstår inte hur man efter det kan samla sig och vara lite allvarlig och seriös under vigseln. (Spex under festen kan vara kul, spex under vigseln är trashigt...tycker jag.)

Solig
Svar på tråden "Trashigaste" bröllopet?