• Smulan

Hur ska ni göra/gjorde ni era mini smyg bröllop?

Hej på er alla!
    Vi har bestämt oss för att smyga iväg på minsta möjliga bröllop med bara några vittnen och resturang besök efter. Vi ska ta kläder som vi redan äger och lägga till några små detaljer som håruppsättning och make up och typ en lite lite blomma. Ringar så klart! Jag vill veta hur ni gjorde eller ska göra?
    Ny fiken vi har bokat bröllop lördagen den 14 Juli i år ska blir såååååå kul!

TR?DSTARTARENS TILL?GGSKOMMENTAR 2012-08-13 10:01
    Nu är vi gifta och vi har haft en fest i efterhand som blev den mest perfekta festen i världen! Jag vill fortfarande veta hur ni ska göra eller hur ni gjorde för det är så kul att höra andras ideér och tankar! Skriv på bara!

• Svar på tråden Hur ska ni göra/gjorde ni era mini smyg bröllop?
  • Lyckorus
    tracit skrev 2012-08-28 14:03:39 följande:
    Hej! Jag har haft lite liknande känslor som du. Var på födelsedagskalas med min sambos familj i förra veckan, och kräftskiva med min familj nu i helgen, och jag tänkte bara... Hjälp! Vad gör vi!? Hur ska vi kunna undanhålla detta för alla dessa människor under så lång tid, är det verkligen rätt?
    MEN... Så fort jag och min sambo är ensamma och pratar och planerar, tittar på kläder och ring, bestämmer musik o.s.v, då känner jag att det verkligen är rätt! Att vi inte skulle kunna göra på något annat sätt utan att det skulle bli helt outhärdligt, att vi vill att det ska vara vår stund.
    För MIN del handlar det nog mest om att jag är rädd för att många kommer bli besvikna, för jag är ganska säker på att några kommer bli det. Min far t.ex.
    Som du skriver kanske det finns flera anledningar till att du känner så, men jag tycker att du ska känna efter hur det känns när det bara är ni två, försöka leva på den känslan och tänka på det när det känns svårt. Hur det kändes från allra första början och varför ni valde att göra såhär. Jag tror inte att du kommer att ångra dig när ni väl är gifta och det har blivit som ni verkligen vill! Och prataprataprata med din blivande man! Jag frågar min sambo nästan varje dag om det är säkert att han vill och om han inte har ångrat sig
    Kanske blev flummigt, men jag hoppas det var till någon hjälp!
    Kram och lycka till
    Tack snälla du för din kommentar! Skönt att veta att man inte är ensam. :)
    Jag och min partner har alltid varit bra på att prata med varandra om hur vi känner, så det känns tryggt. Vi båda känner att det här sättet att gifta sig på är mest "vi". Jag känner också det där pirret när vi tittar på våra fina ringar osv. Skulle inte pirret vara där skulle jag behöva fundera en vända till.
    Jag tror att jag känner som jag gör just när jag pratat med vigselförrättaren, gillar inte det där formella och han verkar lite småkonstig också. Men jag får tänka att det kommer ta max fem minuter, sen kan vi vara för oss själva i en lättsam miljö och bara mysa!
    En annan anledning till min nedstämdhet kan vara det här med bröllopsresan, förut har vi varit helt säkra på att vi vill göra en speciell resa och att den får lov att kosta. Men nu när vi börjat tveka så känns det så klart inte lika kul. Jag tror att bara vi bokat resan så kan man kunna släppa det och bara se fram emot vad som komma skall! :) Så, idag måste vi verkligen bestämma oss. Det står mellan en safariresa (som kräver lite mer planering och pengar) eller till en grekisk ö.
  • Lyckorus
    majjja skrev 2012-08-28 14:15:36 följande:
    lyckorus: jag förstår din känsla. Kanske kan det vara en slags "tröst" att veta att ni slipper alla de "problem" som folk kan skriva om här på bt. Som när brudar (oftast) är ledsna eller besvikna över att tärnor är oengagerade, att det gnälls på bordsplaceringar, att folk förväntar sig så mycket av ert bröllop att ni känner att ni måste försvara era val, eller ändra för att göra andra till viljes. Eller för att inte tala om barn/barnfri fest.
    Nu är det ju inte så för alla såklart, men det är ju en hel del att rodda ihop om man ska ha en stor fest. 
    Själv kan jag känna, förutom att det känns mest vi att vara själva, att det är en sån lättnad att slippa ha allt det där som ska ordnas med. Att man vill vara alla till lags.
    Ja, du har så rätt! Det är just därför vi gjort det här valet. När vi bara snuddade vid att bjuda till bröllopsfest så kände man av förväntningarna och den stora risken att forma och rätta sin stora dag efter alla andra. Tänka på de äldre gästerna, tänka på de närmsta, och för all del inte glömma barnen. Och sitta där och le vid middagen och tycka stojiga ungar är helt underbara. Och efter bröllopsfesten fkanske man ändå få höra att det var fel på maten, inte tänkt på allt eller så.. no thanks! :)
  • tracit
    Lyckorus skrev 2012-08-28 14:23:10 följande:
    Tack snälla du för din kommentar! Skönt att veta att man inte är ensam. :)
    Jag och min partner har alltid varit bra på att prata med varandra om hur vi känner, så det känns tryggt. Vi båda känner att det här sättet att gifta sig på är mest "vi". Jag känner också det där pirret när vi tittar på våra fina ringar osv. Skulle inte pirret vara där skulle jag behöva fundera en vända till.
    Jag tror att jag känner som jag gör just när jag pratat med vigselförrättaren, gillar inte det där formella och han verkar lite småkonstig också. Men jag får tänka att det kommer ta max fem minuter, sen kan vi vara för oss själva i en lättsam miljö och bara mysa!
    En annan anledning till min nedstämdhet kan vara det här med bröllopsresan, förut har vi varit helt säkra på att vi vill göra en speciell resa och att den får lov att kosta. Men nu när vi börjat tveka så känns det så klart inte lika kul. Jag tror att bara vi bokat resan så kan man kunna släppa det och bara se fram emot vad som komma skall! :) Så, idag måste vi verkligen bestämma oss. Det står mellan en safariresa (som kräver lite mer planering och pengar) eller till en grekisk ö.
    Jag tror att om ni båda känner att det här sättet att gifta sig på är mest "ni", så tror jag att de i er omgivning som känner er väl kommer att se det och förstå. Jag försöker tänka på det för egen del.
    Men du, om det inte känns bra med vigselförrättaren, kan ni inte få någon annan? Det kanske visserligen är svårt att få till nu, men om han ger dig en klump i halsen kanske det kan vara värt ett försök?
    Hoppas ni i slutändan blir nöjda med ert resmål! Gå på magkänsla, det blir ju bara en bröllopsresa
    Lyckorus skrev 2012-08-28 14:27:36 följande:
    Ja, du har så rätt! Det är just därför vi gjort det här valet. När vi bara snuddade vid att bjuda till bröllopsfest så kände man av förväntningarna och den stora risken att forma och rätta sin stora dag efter alla andra. Tänka på de äldre gästerna, tänka på de närmsta, och för all del inte glömma barnen. Och sitta där och le vid middagen och tycka stojiga ungar är helt underbara. Och efter bröllopsfesten fkanske man ändå få höra att det var fel på maten, inte tänkt på allt eller så.. no thanks! :)
    Precis så kände vi med
  • Principisessan
    Lyckorus skrev 2012-08-28 14:27:36 följande:
    oh jag vet. Det är ju skönt att slippa alla dessa saker som dyker upp om man har en större fest. 
    Jag känner lite lättnad över det faktiskt :) 

är det vigselförrättaren som ger dig klumpen i magen eller är det ditt eget samvete? Om det är vigselförrättaren så låter det ju som ett märkligt beteende då de torde vara vana vid att borgerliga bröllop inte är lika stora som i kyrkan . 
  • Smulan

Åh stackare, jobbigt att känna klump. Alltså jag tvekade aldrig till att vi skulle gifta oss i smyg men däremot var jag lite orolig att några skulle tycka vi var lite tråkiga men när jag och min man var själva så kändes det så himla rätt så jag håller med de andra gå på den känslan du har när ni är själva och planerar och agera efter den känslan. Säger känslan att ni måste ja ett "tradionellt" bröllop får man kanske göra det då men säger den att det är rätt så är det rätt att göra det i smyg. Vi kunde ha gjort båda delar egentligen eftersom vi hade en fest efter men det kändes väldigt VI när vi gjorde tvärtom än alla andra. Vi är såna som personer....lite tvärtemot ;) vi vill inte göra som alla andra.
    Det var väldigt skönt att sedan få höra att alla tyckte det var roligt både med att vi bus gifte oss i smyg och sedan tyckte de festen var kanon rolig och fin med god mat. Så allt ordnade sig. Vi hade inte behövt oroa oss för det egentligen!
    Jag tycker också att du ska prata med kommunen om det finns någon annan som kan viga er eftersom det känns lite stelt med honom ni har nu. Det skadar ju inte att kolla med dem i alla fall.

• MariaMagdalena
    Lyckorus Jag kan oxå känna av det där ibland, att man liksom snuvar dom nära på ett bröllop, men så börjar man tänka några steg längre på all planering samtidigt som man dessutom ska leva sitt vanliga liv med jobb och familj då försvinner det dåliga samvetet ganska omgående Följ ditt hjärta och inte din hjärna
  • Lyckorus

Tack alla för era kommentarer! det känns bättre idag, jag får fokusera på att det är en lite extra romantisk och mysig dag som väntar och inte förstora upp det hela. :) Vi kommer inte krångla med byte av vigselförrättare, är han flummig så får han vara det i fem minuter då. Sen åker vi iväg och gör vad vi vill! :)
    Idag ska jag forska runt efter mysiga boeenden kring vår hemstad, vi ska satsa på en "vanlig" sol och bad-resa och skjuta på den dyra resan. Då känner vi att vi kan unna oss en lyxig bröllopsnatt. :)

• tracit
    Lyckorus skrev 2012-08-29 11:03:44 följande:
    Tack alla för era kommentarer! det känns bättre idag, jag får fokusera på att det är en lite extra romantisk och mysig dag som väntar och inte förstora upp det hela. :) Vi kommer inte krångla med byte av vigselförrättare, är han flummig så får han vara det i fem minuter då. Sen åker vi iväg och gör vad vi vill! :)
    Idag ska jag forska runt efter mysiga boeenden kring vår hemstad, vi ska satsa på en "vanlig" sol och bad-resa och skjuta på den dyra resan. Då känner vi att vi kan unna oss en lyxig bröllopsnatt. :)
    Skönt att det känns bättre!

Hörrni tjejer, jag har nästan (observera nästan bestämt mig för klänning. Vad tycker ni om den här?

• Principisessan
    tracit skrev 2012-08-29 12:20:29 följande:
    Skönt att det känns bättre!

Hörrni tjejer, jag har nästan (observera nästan bestämt mig för klänning. Vad tycker ni om den här?

jättefin! 
Svar på tråden Hur ska ni göra/gjorde ni era mini smyg bröllop?