• Chicita

Walk a mile!

Äntligen fick vi hem promenadbandet.
    Och även om jag inte har målet att bli smal och snygg till bröllopet (som redan är avklarat) så vill jag bli hälsosammare.

Är det någon som hänger med på en promenadutmaning?
    Jag kan inte träna på gym, inte simma, inte springa och massa annat pga skador som jag inte vill gå in på här. Men promenader har funkat någotsånär - tills jag drabbades av yrsel.
    Nu när jag kan gå på promenadbandet och hålla mig i  handtagen så har jag ingen direkt ursäkt för att inte röra på mig. Och jag längtar efter att få börja.
    Men det skulle vara kul att ha någon / några att peppa och utmana.

Jag tänkte sätta målet minst 30 minuters sammanhängande promenad varje dag men om jag kan överträffa det så är det bra.

Så....
    Vill någon utmana mig och själv kanske öka sin promenad dos.

Ska förtydliga - jag söker ingen som skriver om antal timmar på gymmet, eller vilka pass dom kört på Må Bättre. 
    Utan jag söker dig som också satsar på promenader och vill sporras att ta en omvöäg eller köra lite längre på bandet... 

• Svar på tråden Walk a mile!
  • Chicita
    izredam skrev 2012-03-22 13:48:10 följande:
    Så försöker jag också tänka, att varje meter gör skillnad liksom. Lyckades se till att INTE köpa cheesecake grejerna idag i alla fall, får se hur det går imorgon. Vad sambo säger liksom.
    Vi har funderat på om vi ska ha något gott till i kväll. 
    Men det får kanske bli mumsmums. Eller så kör vi på citronfromage som vi gör på vatten istället för mjölk (sån där färdig från paket). Det blir inte så många kalorier då Glad 

Jag skulle gärna kunnat tänka mig en fruktsallad annars. Men maken är inte så förtjust i frukt. Så då får jag äta själv Tungan ute 
  • izredam

Jag ville passa på att göra fruktsalald för ett par veckor sen nu medan ananasen fortfarande är söt och god. Och fick svaret "men vaddå, det blir ju alltid jättemycket över och fruktsallad är ju inte så gott dagen efter." - så jag får ingen fruktsallad, i så fall får jag nöja mig med frukterna en och en :P Vi fick en kupong som gav två mangos gratis från maxi, så dem får följa med hem imorgon i alla fall.

Fan jag skulle vilja spräcka 2km idag, nu på en gång. Får se om sambo vill med ut en sväng i eftermiddag. Nu måste jag plugga >.<

• sofiasmamma

Nu är jag riktigt nöjd med mig själv! Jag är en riktig soffpotatis men nu har jag rejält taggad och gick precis 5,5 km.

En timme tog det. Jag siktar verkligen inte på att vara snabbast i världen och jag har dessutom besvär med ryggont så jag är bara nöjd att jag kom iväg!

Jag tycker inte det är så jättekul att gå ensam, Sofia somnar ju för det mesta och även om hon är vaken är hon mer intresserad av allt utom just mig... ;) Musik brukade jag ha förut men det känns inte så bra mot Sofia att ha hörlurar. Min blivande tycker att promenader är ganska meningslösa (för egen del alltså), han vill hellre springa och jag springer icke. :D

• izredam
    sofiasmamma skrev 2012-03-22 14:21:14 följande:

Nu är jag riktigt nöjd med mig själv! Jag är en riktig soffpotatis men nu har jag rejält taggad och gick precis 5,5 km.

En timme tog det. Jag siktar verkligen inte på att vara snabbast i världen och jag har dessutom besvär med ryggont så jag är bara nöjd att jag kom iväg!

Jag tycker inte det är så jättekul att gå ensam, Sofia somnar ju för det mesta och även om hon är vaken är hon mer intresserad av allt utom just mig... ;) Musik brukade jag ha förut men det känns inte så bra mot Sofia att ha hörlurar. Min blivande tycker att promenader är ganska meningslösa (för egen del alltså), han vill hellre springa och jag springer icke. :D

min sambo springer också hellre, jag springer också hellre men jag kan inte och ja.. jag tänker att så länge jag bara klarar av ett par kilometer så får han allt vara med och anstränga sig, det är ju knappt ens motion, snarare sjukgymnastik..
  • Chicita
    sofiasmamma: Vad kul Glad Duktigt...

Maken var superhurtig när vi träffades och han skulle nog gärna ut och springa igen, men han har tappat all kondis och gått upp ett antal kilon sen vi träffades (dom berömda sambokilona).
    Nu går han någon extra vända med hunden där inte jag följer med så dom kan hålla lite högre tempo och kanske gå lite längre. Annars går vi tillsammans så mycket jag klarar av.

izredam
    : Ja jag förstår inte vad dom har emot fruktsallad... det är ju supergott Skrattande Och dessutom nyttigt...

Kan ni inte föreslå för era respektive att dom följer med och promenerar en vända med er, dom kan ju se det som uppvärmning. Och så kan dom springa en vända direkt efter? Då är dom ju ändå ute och dom har fått en bra uppvärmning.
    I början när jag träffat maken så gjorde vi så att vi var ut båda två. Jag gick och småjoggade lite ibland. Han gick och joggade med mig, men tog sen en liten omväg ibland där han sprang medans jag gick vidare på den kortare vägen, och så möttes vi upp någonstans och gick/joggade vidare. Ibland sprang han i förväg och så vände och mötte upp mig. Så han körde intervallträning medans jag körde lågintensivt...

Jag fick i alla fall en 30 minuters hundpromenad extra nu. Grannen ringde och frågade om jag och hunden ville med henne och hennes hund ut en vända. Så vi hängde på. Vågar ju gå längre när jag har någon med mig Glad 
  • izredam

Vi har också provat det förut, men då får jag dåligt samvete över att jag inte springer, även om jag vet att jag inte kan... Aja, han är i skolan en timme till och den ska jag spendera med att plugga. UTAN en massa annat öppet (facebook och BT och sån skit...)

• passionsblomman
    Solig 1,5 h ute i skogen med hunden (han orkar inte tempot som krävs för 1 h 10 min, och dessutom vill han ju stanna och kolla in allt roligt som finns att undersöka...)

Solig 2x10 min fram och tillbaka till affären

Så, nu efter köttsoppa med ostmacka och sedan våfflor, är jag mätt och nöjd.
    Snart ska jag skjutsa sonen till hans träning, så då får jag väl gå en sväng till medan han gör sitt.
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Pyttsan

Jag gick och drog barnvagnen över åkern vid oss, istället för att stå på verandan och vagga den i 5 min. Blev 15min solskenspromenad och ganska tungt med vagn i den mjuka marken. Ska kasta lillan på ryggen och gå ordentligt med stavar 30min ikväll, tänkte jag! 

• Chicita
    passionsblomman skrev 2012-03-22 16:05:57 följande:
    Solig 1,5 h ute i skogen med hunden (han orkar inte tempot som krävs för 1 h 10 min, och dessutom vill han ju stanna och kolla in allt roligt som finns att undersöka...)
    Ja det är ju nackdelen med hund. Man får inte den där obrutna promenaden i högt tempo dom vill ju lukta (läsa tidningen), kissa, pruppa och allt annat en hund måste göra liksom.
    Det är bra motion, men det blir ju inte lika bra motion som om man går ensam Obestämd
    Pyttsan skrev 2012-03-22 16:12:51 följande:
    Jag gick och drog barnvagnen över åkern vid oss, istället för att stå på verandan och vagga den i 5 min. Blev 15min solskenspromenad och ganska tungt med vagn i den mjuka marken. Ska kasta lillan på ryggen och gå ordentligt med stavar 30min ikväll, tänkte jag! 
    Bra initiativ Pyttsan Solig
    Att gå med barnvagn är ju jättebra motion, och att ha någon sorts "packning/ extravikt" med sig är ju också bra, då får man ju ut mer av promenaden än annars... 

Jag blev superhungrig nu, så jag gjorde en mugg varma koppens fruktsoppa. Kroppen är väl inte van att röra sig så mycket som jag gjort i dag, och jag vill inte riskera att den tar av musklerna istället så jag slänger i lite kolhydrater i form av fruktsoppan då Glad 
  • lordoz
    izredam skrev 2012-03-22 11:06:56 följande:
    Grejen är att vi ju vet vad det är. Det är menisken, jag har 9/10 symptom på meniskskada och har haft i flera år, men de har blivit värre sen jag halkade i januari. Men ja, han tyckte att det var 50/50 att jag skulle bli bättre.... Jag är bara nöjd att jag har fått frikort nu så att jag slipper betala skiten.

Jo, jag står i valet och kvalet om vi ska köpa ingredienser till en chokladcheesecake imorgon när vi storhandlar eller inte. Det vore väldigt gott, MEN, det är ju inte nyttigt. Å andra sidan är det tentaplugg som gäller hela helgen och då hade en chokladcheesecake varit väldigt gott.. Dålig ovana att vilja ha något att tugga på när  man behöver plugga intensivt...
    Det där med att ha nåt att plugga på när man pluggar känner jag igen. Testa om det fungerar lika bra med vindruvor, physalis och liknande... Det är ju nyttigare.

Själv har jag fastnat för frusna bär. Framförallt halvtinade krusbär, men även röda vinbär, hallon, blåbär och liknande. När de är halvfrusna så har de lite 'glass'-konsistens också, så då är det extra 'lyxigt'.

Lycka till!!
Svar på tråden Walk a mile!