• Anonym (villblismal)

Vill komma i form...hjälp mig hur och häng på!

Det är 1.5 år kvar tills jag gifter mig så egentligen är det inte därför..men jag vill komma i form och behålla formen..Jag är inte överviktig men väger ca 60 kg och är 168 cm lång. Jag vill bli fastare, få mer muskler och känna mig piggare. Just nu har jag varvat zumba på gymmet med långa promenader. Har även tillgång till styrketräning, löpband, cykel och crosstrainer på gymmet och min naprapat ska sätta ihop ett träningsprogram för core-muskulaturen för mig eftersom jag är svag där.

Jag äter ungefär enligt följande:

Frukost: Om jag äter hemma antingen lättfil med bär/banan och pumpa, solros och linfrön. Kaffe m mjölk. Ibland knäcke/giknäcke m ost eller honung. Detta äter jag ca 2 dagar i veckan. På jobb (förskola) äter jag med barnen antingen filmjölk (en dag)m banan och frön eller mannagrynsgröt m sylt och mjölk (en dag)samt en knäcke m pålägg. Har egna lite grovare knäckebröd på jobb. På fredagar äter jag en fralla, makrill, två kokta ägg och ostrullar. På helgen bakar jag ganska ofta bullar på fiberhavregryn och dinkelmjöl eller så äter jag ägg och knäcke, gröt eller fil..

Lunch äter jag med barnen men tar lite kolhydrater och har med sallad+keso som jag kompletterar med.

Mellanmål består oftast av macka på jobb och slutar jag tidigt äter jag i regel fruktsallad med grädde och nötter med barnen.

Middag är vanlig husmanskost men mer grönt och proteiner och lite kolhydrater.

Kvällsmål är svårt. är ofta hungrig och har jag tränat/gått måste jag äta. Äter brieost, ibland fruktsallad igen. Jag hittar inga bra alternativ. Hjälp mig gärna!

Äter ofta ngn bit mörk choklad på fredagskvällen och tar et glas vin t maten. På lördagen unnan jag mig lite av exempelvis chips eller ost och kex (dinkelkex).

Hur kan jag göra träning och mat så bra som möjligt?? Hjälp mig! Ngn som vill vara med och finslipa sig!? Funderar på att ta kort nu innan i typ bikini för att förhoppningsvis kunna se skillnad...

• Svar på tråden Vill komma i form...hjälp mig hur och häng på!
  • Millan77
    MsChevy skrev 2012-04-24 16:53:37 följande:
    Bra jobbat, Camilla!!! Du är en inspiration!!! Solig

Jag var på god väg, men har inte fått loss så mycket tid som jag behövt o nu...tada, förkyld! IGEN! Är så jäkla trött på att va sjuk!!!

Sjukdommar e skit, 2 barn av 3 åkte på kräksjukan i förrgår kväll.Själv fick jag en släng av lösmage idag.

Hoppas på att få gå ut o springa vilket jag tycker e roligare än bandet. Men kanske ställer mig på bandet medan lilleman sover idag. då blir det mer PW än springning.

Jag e lite dålig på att äta när jag e hemma med sjuka barn vilket resulterade i att vågen stod på 74,1 idag :) Vilket e 10kg ner :))

• Millan77

Tog mig i kragen o gick upp o hämtade lilleman på dagis o sprang i våran "slinga" här hemma som ska vara över 5km. När jag stannade min runkeeper hemma så stod den på 5,5km. Den borde varit på 6km.

Men med barnvagn i det spåret med väldigt löst underlag så var det riktigt jobbigt.

Men jag gjorde det;)

• vinterfrost

Vilken inspererande tråd! Får man vara med?

Jag är en relativt nybliven 2 barns mamma (sonen är straxt över 3 månader) som älskar cola, choklad och fika!
    Det som är jobbigast är att jag går ju hemma om dagarna och det är lätt och gå i skåpen och små äta (typ kakor elle glass) MEN nu ska jag ju stå brud i december så eftersommaren ska jag ju beställa en brudklänning och jag vägrar se ut så här!! 10 kg är ett måste!! De är de kilona jag har över efter graviditeten. 15 kg är målet och 18 kg är drömmen.. Har även tagit mått runt mage armar och ben så vågen är inte allt..

Tycker jag äter ganska bra, varierat mkt frukt o grönt men mitt problem är frukost. Jag tycker inte om yogurt fil eller gröt så det blir mackor o juice för det mesta, ägg till helgen. Har ni något tips på frukost?

Sen är ett av målen och bli av med hängpåsen som jag fick efter senaste graviditeten. Tips på övningar för den?

• Millan77
    vinterfost skrev 2012-05-02 19:19:59 följande:

Jag är en relativt nybliven 2 barns mamma (sonen är straxt över 3 månader) som älskar cola, choklad och fika!
    Det som är jobbigast är att jag går ju hemma om dagarna och det är lätt och gå i skåpen och små äta (typ kakor elle glass) MEN nu ska jag ju stå brud i december så eftersommaren ska jag ju beställa en brudklänning och jag vägrar se ut så här!! 10 kg är ett måste!! De är de kilona jag har över efter graviditeten. 15 kg är målet och 18 kg är drömmen.. Har även tagit mått runt mage armar och ben så vågen är inte allt..

Tycker jag äter ganska bra, varierat mkt frukt o grönt men mitt problem är frukost. Jag tycker inte om yogurt fil eller gröt så det blir mackor o juice för det mesta, ägg till helgen. Har ni något tips på frukost?

Sen är ett av målen och bli av med hängpåsen som jag fick efter senaste graviditeten. Tips på övningar för den?

Hej, alla e välkomna;)

Jag har ett bröd jag brukar baka själv o det e lätt, men det har många ingredienser. Det e ett mörkt bröd men ganska sött. Vanebildande.

Det heter Moa`s nyttiga matbröd.

Det går att googla det:)

En varning e att man inte ska äta mer än ca 3 skivor om dagen då magen får sig lite att jobba med:) Gasbildande i stora mängder.

Jag äter 2 skivor till frukost med en god ost o skinka på eller bara lite brie med fikonmarmelad på.

• Brudiframtiden
    Jag tycker själv att jag blivit riktigt duktig med träningen! Styrketränar 3 ggr/ vecka. Kör då coreprogrammet jag fått av naprapaten som tar ca 20 minuter + ngr extra magövningar och antingen ben (4 maskiner samt ibland utfall) eller armar( 2 maskiner samt lite hantlar..). Brukar bli en dryg timme el en och en halv/gång inklusive uppvärmning på löpband eller crosstrainer 5-10 minuter. Utöver detta kör jag zumba 1-2 ggr, vilket jag ibland byter mot en lång snabb promenad. Känner mig starkare åtminstone. Äter ok men slarvar då och då...framförallt på helgerna...det där med en dag har jag svårt att hålla!!!
  • MsChevy

Ägg är jättebra frukost! Massa proteiner o så mättar de! Jag har samma problem med frukosten, det blir mackor till frukost. Men jag försöker hålla mig till en macka. O så till mellis blir det en risifrutti eller yoghurt med start (finns färdigpackade i kyldisken, smidigt som attan). 

För min "kom-i-form-kampanj" har det inte gått nå vidare, är ju konstant sjuk! Jävla förkylning! Hade en vecka då ja var helt frisk igen, men nä, sen började det om igen o nu har jag en sån grym hosta o bihålorna är alldeles ingenslemmade...Rynkar på näsan
    Har varit sjuk mer eller mindre sen v.8....
  • MrsSilfverblad2b

Hej, jag brukar kika in här då och då eftersom jag också vill gå ner innan bröllopet. Mitt mål var att gå ner 10 kg, till 60 kg (är 160 cm lång) men på grund av VARDAGEN med barn och heltidsjobb har det inte gått riktigt som jag velat och jag har fuskat en del. Nu står vågen på 64.5 och det är en dryg vecka kvar till bröllopet. Så mitt delmål till bröllopet är att gå under 64. Gärna 63,5 så att jag räknas som normalviktig enligt BMI.

Jag dricker ofta en smoothie till frukost. I en bra blender kan man mixa det mesta, jag kör på frysta bär, banan, krossat linfrö, rismjölk och ett par matskedar turkisk yoghurt och står mig bra fram till lunch om jag dricker mycket vatten och kanske äter en frukt på förmiddagen. Om du inte gillar mjölk och yoghurt i smoothie kan du ta kolsyrat vatten istället och kanske lite keso om du gillar det. och ta en knäckemacka med skinka till.  Ett annat tips som någon skrev här uppe är att baka sitt eget bröd och välja grovt mjöl och kanske honung som sötningsmedel, alternativt skippa sötningen helt.

Jag har också en påsmage sen graviditeten och jag tycker den har blivit lite mindre sen jag började springa på löpbandet. Jag är verkligen ingen löpare men jag brukar springa omkring 4,5 - 5 km på lunchen i lätt, lätt lutning så att man aktiverar baksida lår och rumpa. Det tar 30-35 minuter och är alldeles lagom tycker jag. Sen är styrketräning bra för shapingen också. När man styrketränar förbränner man fett i upp till 48 timmar efter passet, hur bra är inte det!

12-05-12
  • Millan77

Har haft en svacka då jag försökte sluta röka o gick upp 1.5kg på bara en vecka:(

Men jag vet att man inte ska men det e så jobbigt. Röker inte så mycket men dom hjälper mig på traven att gå ner. o bara på 2-3 dagar gick jag ner 1.5 plus lite till.

Så nu i morse stod vågen på 73,2kg :)

Då har jag ändå mens o då brukar den gå upp (vikten) (eller vågen)

Sprang med tösen i söndags (hon red) o red själv på hästen i måndags.

• FrökenCitron

Det här med maten... 
    Maten ska vara proteinrik, kolhydratsnål och fettstål.
    Lägg då till att den ska vara balanserad med "nyttiga" grönsaker,
    rättslags fett och gärna laddad med antioxidanter.
    Sedan är det en fördel om den är billig, enkelt att göra och god.
    DemonGHAAA! Jag blir galen! Så jag gjorde det enkelt. 

Nu äter jag proteinpulver från en välkänd kjedja som dessutom ätas av såväl kända idrottare och vi vanliga människor. Har en coach som jag kan ringa till och hon ringa och mailar mig. 

Har kört en vecka nu med maten blandat med powerwalk och mår toppen!
    Fokusen ligger på viktminskning, men jag har även tappat sötsug och blivit piggare, BONUS! Glad 

Mitt mål, från storlek 42 i byxor till storlek 38-40.
    Hurra hurra hurra för livet! Cool 

Brud anno 2013
  • MsChevy

Blir så frustrerad! Är konstant sjuk ju! Jävla förkylning att aldrig släppa! Nu har jag dessutom åkt på nå luftvägsbesvär  med tryck i bröstet o brutal hosta, så jag knappt kan andas...Gråter
    Har inte heller nån direkt matlust o det jag får i mig är skräpmat o onyttigheter, känner kilona kommer krypandes. O jag kan lixom inte ens små-motionera, t ex lugn promenad, för jag får andnöd bara av att prata... 
    ...vill bara bli frisk...min energi är totalt slut, vill bara ligga i en hög o gråta o hata min tjocka kropp...Gråter 

• Millan77
    MsChevy skrev 2012-05-09 17:52:36 följande:
    Blir så frustrerad! Är konstant sjuk ju! Jävla förkylning att aldrig släppa! Nu har jag dessutom åkt på nå luftvägsbesvär med tryck i bröstet o brutal hosta, så jag knappt kan andas...Gråter
    Har inte heller nån direkt matlust o det jag får i mig är skräpmat o onyttigheter, känner kilona kommer krypandes. O jag kan lixom inte ens små-motionera, t ex lugn promenad, för jag får andnöd bara av att prata...
    ...vill bara bli frisk...min energi är totalt slut, vill bara ligga i en hög o gråta o hata min tjocka kropp...Gråter

Drick lite te med honung i. Honung e väldigt läkande. Jag har oxå åkt på en dunder förkylning själv nu o det ända motion jag kommer att genomföra denna veckan e ridningen idag.

• vinterfrost

Här känns det som det står stilla. Gick ner 3 kg men nu har jag helt plötsligt gått upp 2 igen! Suck! Känns hopplöst Gråter

• FrökenCitron

Är så glad! Glad
    var nyss ute och sprang och för första gången på länge kändes det lättare och dessutom roligt.
    Kanske har det vänt nu?  

Brud anno 2013
  • Millan77

Har inte varit här inne på länge, men har haft en dålig tid med hosta o skada på foten som gjort att jag inte kunnat springa. Hann dock med en springtur mellan hosta o skadan. o har sprungit en tur efter skadan nu. :)

Det känns faktiskt lätt att springa när man vilat ett par veckor:)

Men nu ska jag försöka ta mig i kragen o gå ut o springa iaf var tredje dag under semestern. Den senaste veckan har jag haft hästen varje dag så jag har fått lite flås i lungorna iaf. Även om hästen e den som sprungit.

Jag använder mig av Runkeeper när jag e ute, men undrar om ni har något annat som ni använder er av. För jag tycker att den visar lite konstiga km. samma runda kan vara längre o kortare. o när jag stoppar den så säger den en sak o sen säger den en annan sak senare o när man tittar på kartan säger den en annan km.

• Millan77

oj, nu har jag kommit in här igen.

Det var ett bra tag sen senast, men har hållt igång underhela semestern med springningen mellan 3-4 ggr/V.

Provade mina gammla klänningar innan semestern o nu efter semestern. Innan satt dom väldigt tajt men nu satt dom löst. o då har jag inte gått ner i vikt men har gått ner i omfång.

Jag fastnar gärna i att gå ner i vikt, men har upptäckt att jag blivit mindre.

Jag vet att jag gått upp i muskler. Så det får väl funka då. men lite besviken e man ju att det inte syns på vågen. Nu ska jag ta tag i att inte dricka mitt vin som jag brukar göra. Det kan ju göra att jag rasar i vikt oxå.

Annars har jag faktiskt ätit o drukigt som jag brukar o glass varje dag på semestern.

Hoppas ni andra mår bra:)

Svar på tråden Vill komma i form...hjälp mig hur och häng på!