• Anonym (villblismal)

Vill komma i form...hjälp mig hur och häng på!

Det är 1.5 år kvar tills jag gifter mig så egentligen är det inte därför..men jag vill komma i form och behålla formen..Jag är inte överviktig men väger ca 60 kg och är 168 cm lång. Jag vill bli fastare, få mer muskler och känna mig piggare. Just nu har jag varvat zumba på gymmet med långa promenader. Har även tillgång till styrketräning, löpband, cykel och crosstrainer på gymmet och min naprapat ska sätta ihop ett träningsprogram för core-muskulaturen för mig eftersom jag är svag där.

Jag äter ungefär enligt följande:

Frukost: Om jag äter hemma antingen lättfil med bär/banan och pumpa, solros och linfrön. Kaffe m mjölk. Ibland knäcke/giknäcke m ost eller honung. Detta äter jag ca 2 dagar i veckan. På jobb (förskola) äter jag med barnen antingen filmjölk (en dag)m banan och frön eller mannagrynsgröt m sylt och mjölk (en dag)samt en knäcke m pålägg. Har egna lite grovare knäckebröd på jobb. På fredagar äter jag en fralla, makrill, två kokta ägg och ostrullar. På helgen bakar jag ganska ofta bullar på fiberhavregryn och dinkelmjöl eller så äter jag ägg och knäcke, gröt eller fil..

Lunch äter jag med barnen men tar lite kolhydrater och har med sallad+keso som jag kompletterar med.

Mellanmål består oftast av macka på jobb och slutar jag tidigt äter jag i regel fruktsallad med grädde och nötter med barnen.

Middag är vanlig husmanskost men mer grönt och proteiner och lite kolhydrater.

Kvällsmål är svårt. är ofta hungrig och har jag tränat/gått måste jag äta. Äter brieost, ibland fruktsallad igen. Jag hittar inga bra alternativ. Hjälp mig gärna!

Äter ofta ngn bit mörk choklad på fredagskvällen och tar et glas vin t maten. På lördagen unnan jag mig lite av exempelvis chips eller ost och kex (dinkelkex).

Hur kan jag göra träning och mat så bra som möjligt?? Hjälp mig! Ngn som vill vara med och finslipa sig!? Funderar på att ta kort nu innan i typ bikini för att förhoppningsvis kunna se skillnad...

• Svar på tråden Vill komma i form...hjälp mig hur och häng på!
  • MrsH
    Camilla Boström skrev 2012-03-20 11:19:09 följande:
    Här blev det ingen springning med häst o dotter, åkte på halsont o värk i hela kroppen. Så nu sitter man hemma o försöker kurera sig med honung med te i;)
    Då är de bättre att stanna hemma, jag gör alltid de misstaget att träna innan man är riktigt frisk och då blir de värre!!!!
  • Millan77
    MrsH skrev 2012-03-21 07:47:28 följande:
    Då är de bättre att stanna hemma, jag gör alltid de misstaget att träna innan man är riktigt frisk och då blir de värre!!!!

Var hos farbror doktorn i går o det visade sig vara en kraftig halsfluss:( Hon behövde inte ens ta halsprover o jag var jätte svullen i den där grejen som hänger ner i halsen ( hon sa vad den heter men jag kommer inte ihåg)

Det posetiva e väl att man fortsätter gå ner i vikt pga att man inte kan äta riktigt o nu e jag nere på 75,5kg i morse. :) Började faktist på 84kg.

Hade tänkt att försöka gå en liten stund på bandet ida för att se o m jag klarar av det. Får krupp av att bara vila o sitta still. Försökte städa lite i förrgår (det var ju innan tabletterna) men det gick inte. men nu, nu har jag lite tabletter i kroppen så känner jag mig nästan helt bra:)

• MrsH
    Camilla Boström skrev 2012-03-22 11:53:18 följande:

Var hos farbror doktorn i går o det visade sig vara en kraftig halsfluss:( Hon behövde inte ens ta halsprover o jag var jätte svullen i den där grejen som hänger ner i halsen ( hon sa vad den heter men jag kommer inte ihåg)

Det posetiva e väl att man fortsätter gå ner i vikt pga att man inte kan äta riktigt o nu e jag nere på 75,5kg i morse. :) Började faktist på 84kg.

Hade tänkt att försöka gå en liten stund på bandet ida för att se o m jag klarar av det. Får krupp av att bara vila o sitta still. Försökte städa lite i förrgår (det var ju innan tabletterna) men det gick inte. men nu, nu har jag lite tabletter i kroppen så känner jag mig nästan helt bra:)

Krya på dig!! Men skippa bandet och vila!:)
  • Millan77

Körde lite armar o ben förut, lite lite mage. Men inte så avancerat. Nu gick jag lös på köket;) Har slutat röka idag o blir lite rastlös av det.

• Ida R

Idag drar jag med mig sambo och hund ut i skogen för ett nytt pass, får se om mitt upplägg funkar! Intervaller blandat med styrka och gång, beroende på vad som dyker upp på vägen. Bra om man är på olika nivå. Är alldeles för gott väder ute för att gå in på gym.

• Doofie

Det är verkligen kosten jag skulle behöva skärpa mig med! Har träning och träningsupplägg. Men jag är bara så slö just nu g'llnade maten. Tänker mycket: idag kan jag fika, tar tag i det imorgon, vilket blir dagen efter det, och inte då heller.
    Sen blir det en del slarv med maten, är ny på jobbet och ibland hinner man inte äta för att det är så mycket att göra. Otillräckliga mellanmål och otillräckliga middagar/luncher. Vilket gör att det blir lättare att äta det där man sa att man INTE skulle.
    Igår tex, åt jag inte någon middag utan fikade och åt godis istället.. det är ju helt sjukt. INTE okej. Inte likt mig heller, det är nåt jag har lagt mig till med på senaste... var mycket mer noggrann förut. Veckoplanerade och hade menyer färdigt för veckan. Nu är det bara slarv slarv slarv. Jag som styrketränar och vill bygga muskler.. då måste man ju äta ordenligt och framförallt RIKTIG mat. Bra mat med kvalitet.

Gaah, behöver verkligen inspiration till att skärpa till mig!

• Millan77

Förra gången jag gick ner mycket i vikt så började jag med att byta ut ett mål (lunchen) mot en sallad med lite pasta i. Sedan efter ett tag en vecka kanske så började jag minska ner på salladen. Tog mindre frukost. Jag vet att jag åt för mycket därför kunde jag minska ner lite på det.

Eftersom jag hade ett styrkojobb, vi lyfte väldigt mycket på jobbet o packade om reservdelar från en pall till en annan. (typiskt volvo) så behövde jag inte träna efter jobbet. "betald styrketräning" ;)

Allt detta resulterade i att jag rasade 20kg på 6 månader o jag mådde prima. Var jättenöjd med hur jag såg ut o min mamma bjöd ut mig på en shopping tur;)

Det var jätteroligt att kunna få på sig kjolar igen i storlek 36:)

nu ska jag dit igen;)

• Brudiframtiden
    Doofie skrev 2012-03-22 19:51:09 följande:
    Det är verkligen kosten jag skulle behöva skärpa mig med! Har träning och träningsupplägg. Men jag är bara så slö just nu g'llnade maten. Tänker mycket: idag kan jag fika, tar tag i det imorgon, vilket blir dagen efter det, och inte då heller.
    Sen blir det en del slarv med maten, är ny på jobbet och ibland hinner man inte äta för att det är så mycket att göra. Otillräckliga mellanmål och otillräckliga middagar/luncher. Vilket gör att det blir lättare att äta det där man sa att man INTE skulle.
    Igår tex, åt jag inte någon middag utan fikade och åt godis istället.. det är ju helt sjukt. INTE okej. Inte likt mig heller, det är nåt jag har lagt mig till med på senaste... var mycket mer noggrann förut. Veckoplanerade och hade menyer färdigt för veckan. Nu är det bara slarv slarv slarv. Jag som styrketränar och vill bygga muskler.. då måste man ju äta ordenligt och framförallt RIKTIG mat. Bra mat med kvalitet.

Gaah, behöver verkligen inspiration till att skärpa till mig!

Maten kan vara ett bekymmer för mig med men då är det mest på helgerna då jag helt plötsligt unnar mig typ allt...Kan du ha mat i kylen på jobb att ta till? Typ kokta ägg, sallad, keso....saker som är lätta att bara stoppa i sig..Knäckebröd i nåt skåp och en tub mjukost i kylen, lite frukt och nötter? Matsedel har vi för middagarna i veckan, ett måste när man har barn tycker jag..Går ju att göra matlådor av det med.

Jag vill komma igång med styrketräningen men jag vet inte hur jag ska lägga upp det och börja...Hur ofta jag bör träna, vilka muskler jag ska träna när etc..Någon som är bra på sånt?

• Doofie

Brudiframtiden: Jo, jag vet, inte så svårt att ta med lite mellanmål, men det är det jag är så dålig på :/ bara försöka bestämma sig så det blir av också! :) Har alltid blivit dåligt med styrketräning för mig tidigare eftersom jag ville ha det rätta och bästa sättet att träna, till slut kom jag på att man måste börja nånstans och köra på, byta om det inte funkar. Se om du kan hitta ett träningsprogram du trivs med, finns ju mängder med färdiga. Men börja med att utgå från vad du har för mål så du vet vilken typ av program du ska välja :) vill du bli starkare, få synliga muskler, eller bli mer uthållig? Gillar du mer funktionell träning eller renodlad styrketräning?

• Brudiframtiden
    Doofie skrev 2012-03-24 06:04:12 följande:
    Brudiframtiden: Jo, jag vet, inte så svårt att ta med lite mellanmål, men det är det jag är så dålig på :/ bara försöka bestämma sig så det blir av också! :) Har alltid blivit dåligt med styrketräning för mig tidigare eftersom jag ville ha det rätta och bästa sättet att träna, till slut kom jag på att man måste börja nånstans och köra på, byta om det inte funkar. Se om du kan hitta ett träningsprogram du trivs med, finns ju mängder med färdiga. Men börja med att utgå från vad du har för mål så du vet vilken typ av program du ska välja :) vill du bli starkare, få synliga muskler, eller bli mer uthållig? Gillar du mer funktionell träning eller renodlad styrketräning?
    Kan man goggla fram bra program måntro? Ska testa! Jag vill bli starkare och få mer synliga muskler...Jag ska få ett prograam för core av min naprapat eftersom jag är så svag just där vilket gör att min rygg tar stryk. Nu har jag kikat in i din blogg, den kommer jag att följa!
Svar på tråden Vill komma i form...hjälp mig hur och häng på!