• Anonym (villblismal)

Vill komma i form...hjälp mig hur och häng på!

Det är 1.5 år kvar tills jag gifter mig så egentligen är det inte därför..men jag vill komma i form och behålla formen..Jag är inte överviktig men väger ca 60 kg och är 168 cm lång. Jag vill bli fastare, få mer muskler och känna mig piggare. Just nu har jag varvat zumba på gymmet med långa promenader. Har även tillgång till styrketräning, löpband, cykel och crosstrainer på gymmet och min naprapat ska sätta ihop ett träningsprogram för core-muskulaturen för mig eftersom jag är svag där.

Jag äter ungefär enligt följande:

Frukost: Om jag äter hemma antingen lättfil med bär/banan och pumpa, solros och linfrön. Kaffe m mjölk. Ibland knäcke/giknäcke m ost eller honung. Detta äter jag ca 2 dagar i veckan. På jobb (förskola) äter jag med barnen antingen filmjölk (en dag)m banan och frön eller mannagrynsgröt m sylt och mjölk (en dag)samt en knäcke m pålägg. Har egna lite grovare knäckebröd på jobb. På fredagar äter jag en fralla, makrill, två kokta ägg och ostrullar. På helgen bakar jag ganska ofta bullar på fiberhavregryn och dinkelmjöl eller så äter jag ägg och knäcke, gröt eller fil..

Lunch äter jag med barnen men tar lite kolhydrater och har med sallad+keso som jag kompletterar med.

Mellanmål består oftast av macka på jobb och slutar jag tidigt äter jag i regel fruktsallad med grädde och nötter med barnen.

Middag är vanlig husmanskost men mer grönt och proteiner och lite kolhydrater.

Kvällsmål är svårt. är ofta hungrig och har jag tränat/gått måste jag äta. Äter brieost, ibland fruktsallad igen. Jag hittar inga bra alternativ. Hjälp mig gärna!

Äter ofta ngn bit mörk choklad på fredagskvällen och tar et glas vin t maten. På lördagen unnan jag mig lite av exempelvis chips eller ost och kex (dinkelkex).

Hur kan jag göra träning och mat så bra som möjligt?? Hjälp mig! Ngn som vill vara med och finslipa sig!? Funderar på att ta kort nu innan i typ bikini för att förhoppningsvis kunna se skillnad...

• Svar på tråden Vill komma i form...hjälp mig hur och häng på!
  • MrsH

Jag blir sååå frustrerad!! Har tränat och ätit jättebra i 2 veckor och vad händer när jag ställer mig på vågen??
    Jag har gått upp 1 kg!!!

Vad ska mann göra??? 

• FrökenCitron
    MrsH skrev 2012-03-24 08:37:42 följande:
    Jag blir sååå frustrerad!! Har tränat och ätit jättebra i 2 veckor och vad händer när jag ställer mig på vågen??
    Jag har gått upp 1 kg!!!

Vad ska mann göra??? 
    Grattis! Då har du ökat i muskelmassa vilket man gör när du tränar. Ska du minska kroppsfett så är det bättre att ta ett måttband, då ser du resultaten! (Muskler väger mer än fett)

Jag skriver ner mina mått var 8 vecka mina mått och äger inte en våg.

Jag skriver så här:
    Mage(mätt vid naveln): XXcm
    Höfter: XX cm
    Höger arm: xx cm
    Höger Lår: xx cm

Brud anno 2013
  • MsChevy
    Hänger gärna på! Bröllopet är inte förrän nästa sommar, men jag behöver verkligen komma i form ändå. Är trött o sliten o hängig o chipsmusklerna är jag så trött på!!

Jag pusslar för fullt för att få ihop träning med jobb o barn o hemmet o hela vardagen då sambon o jag jobbar motsatta skift (på industri) för att sonen ska slippa nattdagis.
    De veckor jag går förmiddag får jag flirta med mamma att hon kan ta sonen en stund så jag får träna, gärna 2 ggr/vecka. De veckorna kör jag även med raska promenad/joggingturer med sonen i vagn så jag får lite tempo, gym på fredagen, gym på lörd, yoga på ons o sön samt lekträning.

Eftermiddagsveckorna har jag förmiddagarna för mig själv för då är sonen på dagis. Då passar jag på att hinna till gymmet mån o ons, tisdagen en rask promenad/joggingtur samt ta mig upp på diverse backar o små kullar (jobbigare än man tror o man övervinner höjdskräcken). Tors o fre fm är grabben hemma tills en timma innan jag åker till jobbet, så då får jag anpassa träningen så han kan delta. Har precis köpt en cykel till honom så nu blir det mycket springa bredvid. På helgen blir det en morgonpromenad o en sväng på gymmet samt yoga på söndagkvällen (jag brukar få en massa energi dagen efter yoga).

Lekträning är skitkul för både förälder o barn. Man kryper runt som en tiger, sträcker på sig som en kobra, hoppar som en groda eller en känguru, flaxar som en fågel, viftar som en fjäril, ja mer eller mindre är man djur i alla dess former o röreler. För oss vuxna blir det som en rolig stretchyoga, man skrattar har kul, får världens träning o barnen blir jättelyckliga av att göra nåt så roligt tillsammans. Ännu bättre o roligare blir det när det är varmt o torrt ute, då kan man utöka o springa som en gasell oxå! Det enda man behöver är nåt mjukt att ligga på, t ex yogamatta. Bäst av allt är att man inte behöver ha barn heller för den träningen, men det är en jäkla bra ursäkt att larva sig.

För att tvinga mig själv till att fullfölja min träning o inte ge upp (som jag tyvärr lätt gör) har jag anmält mig till jobbets grupp till Vår Ruset. Alltså, den 21 maj måste jag va fit for fight att ta mig runt en 5 km lång bana, mestadels asfalt, uppför o nerför, som ur är i vilken takt man vill (men lite stolthet vill jag ha kvar när jag kommer i mål).  Tilläggas bör att jag är ungefär lika vältränad o med lika "bra" kondition som ett fastgjuten kylskåp med järnlunga...!
    Just nu går det tyvärr tungt för sonen har en otäck hosta, vädret har verkligen blivit aprilväder (regn, sol, rusk, halv storm o kallt), så då vill jag inte tvinga ut honom. Han kan inte vara hos min mamma heller för hon åkte på en veckas semester till Budapest idag. Men i helgen åker sonen till sin pappa så jag får ta igen lite då. Hinna med både gympass o raska promenader.
    Funderar på att investera cyklar till mig o sambon oxå, men de är ju rätt dyra. Tyvärr har jag en nerv som ligger i kläm i ljumsken som av nån konstig anledning bara känner av när jag cyklar o gör att hela högerbenet domnar av. Så jag åker på väl på att springa bredvid istället då hehe

Ja, det här är iaf min plan. Låter den vetig? Lite rörigt förklarad, men hoppas ni hajar Solig 
  • Retrobohem

Jag har hund, det ær ju alltid en bra pepp før att komma ut, en kompis ær ju en annan bra grej. Tvåt timmar promenad innan man hittar på nåt annat tillsammans, lagar mat eller ser på film eller vad det kan vara. Ljudbok ær också bra før att promenera eller springa længre, nu ær det ju hærligt ljust ute och man vill ju fånga solen så fort den ær framme. Sjælv sliter jag med søtsug, men ær duktig med maten, lagar allt från botten, gillar inte øverdrivet med fett eller sås eller så.

• MrsH
    FrökenCitron skrev 2012-03-29 18:11:05 följande:
    Grattis! Då har du ökat i muskelmassa vilket man gör när du tränar. Ska du minska kroppsfett så är det bättre att ta ett måttband, då ser du resultaten! (Muskler väger mer än fett)

Jag skriver så här:

Brud anno 2013
    Ja de är kanske så men kanske borde kasta ut den där vågen och bara köra måttband!!
  • AnnL
    FrökenCitron skrev 2012-03-29 18:11:05 följande:

Jag skriver så här:

Brud anno 2013
    Mycket bra att ta mått! Själv har jag tappat 14cm i midjan sedan 28/12 :D
  • sandraochdaniel
    MsChevy skrev 2012-03-29 19:48:37 följande:
    Hänger gärna på! Bröllopet är inte förrän nästa sommar, men jag behöver verkligen komma i form ändå. Är trött o sliten o hängig o chipsmusklerna är jag så trött på!!

Jag pusslar för fullt för att få ihop träning med jobb o barn o hemmet o hela vardagen då sambon o jag jobbar motsatta skift (på industri) för att sonen ska slippa nattdagis.
    De veckor jag går förmiddag får jag flirta med mamma att hon kan ta sonen en stund så jag får träna, gärna 2 ggr/vecka. De veckorna kör jag även med raska promenad/joggingturer med sonen i vagn så jag får lite tempo, gym på fredagen, gym på lörd, yoga på ons o sön samt lekträning.

Eftermiddagsveckorna har jag förmiddagarna för mig själv för då är sonen på dagis. Då passar jag på att hinna till gymmet mån o ons, tisdagen en rask promenad/joggingtur samt ta mig upp på diverse backar o små kullar (jobbigare än man tror o man övervinner höjdskräcken). Tors o fre fm är grabben hemma tills en timma innan jag åker till jobbet, så då får jag anpassa träningen så han kan delta. Har precis köpt en cykel till honom så nu blir det mycket springa bredvid. På helgen blir det en morgonpromenad o en sväng på gymmet samt yoga på söndagkvällen (jag brukar få en massa energi dagen efter yoga).

Lekträning är skitkul för både förälder o barn. Man kryper runt som en tiger, sträcker på sig som en kobra, hoppar som en groda eller en känguru, flaxar som en fågel, viftar som en fjäril, ja mer eller mindre är man djur i alla dess former o röreler. För oss vuxna blir det som en rolig stretchyoga, man skrattar har kul, får världens träning o barnen blir jättelyckliga av att göra nåt så roligt tillsammans. Ännu bättre o roligare blir det när det är varmt o torrt ute, då kan man utöka o springa som en gasell oxå! Det enda man behöver är nåt mjukt att ligga på, t ex yogamatta. Bäst av allt är att man inte behöver ha barn heller för den träningen, men det är en jäkla bra ursäkt att larva sig.

För att tvinga mig själv till att fullfölja min träning o inte ge upp (som jag tyvärr lätt gör) har jag anmält mig till jobbets grupp till Vår Ruset. Alltså, den 21 maj måste jag va fit for fight att ta mig runt en 5 km lång bana, mestadels asfalt, uppför o nerför, som ur är i vilken takt man vill (men lite stolthet vill jag ha kvar när jag kommer i mål).  Tilläggas bör att jag är ungefär lika vältränad o med lika "bra" kondition som ett fastgjuten kylskåp med järnlunga...!
    Just nu går det tyvärr tungt för sonen har en otäck hosta, vädret har verkligen blivit aprilväder (regn, sol, rusk, halv storm o kallt), så då vill jag inte tvinga ut honom. Han kan inte vara hos min mamma heller för hon åkte på en veckas semester till Budapest idag. Men i helgen åker sonen till sin pappa så jag får ta igen lite då. Hinna med både gympass o raska promenader.
    Funderar på att investera cyklar till mig o sambon oxå, men de är ju rätt dyra. Tyvärr har jag en nerv som ligger i kläm i ljumsken som av nån konstig anledning bara känner av när jag cyklar o gör att hela högerbenet domnar av. Så jag åker på väl på att springa bredvid istället då hehe

Ja, det här är iaf min plan. Låter den vetig? Lite rörigt förklarad, men hoppas ni hajar Solig 
    Jag har också kondition som en klubbad säl. Har skaffat gymkort på feelgood där de har barnpassning men är ruskigt dålig på att nyttja det. ( De har bra medlemspriser för de större företagen/industrierna i stan vad jag hört) 

Jag har slutat äta kvällsmat, ist äter jag en halv burk kesella med frysta bär i. Det mättar riktigt bra och jag får i mig någonting sött. Märker redan efter 2 veckor att magsladdret blivit lite mindre. Har slutat äta bröd också. (utom på helgerna då unnar jag mig det. Oh my jag skulle kunna leva enbart på skogaholmslimpa!) 

För mig är mat kärlek och omtanke, det ska vara lite gott och mysigt varje kväll helst, men jag har gett mig tusan på att inte äta massa snask i onödan. 

Har även minskat ner på pasta och potatis, men äter lite till lunchen. Har ist ökat på med grönsaker. Broccoli tex mättar jätte bra och är smidigt att bara slita fram ur frysen o kasta ned i matlådan.

Har också anmält mig till vårruset, ska bli grymt kul!

Lekträningen verkar kanonskoj, har spart ned det du skrev och ska försöka mig på det när lilltjejen blir lite äldre  Skrattande
  • MsChevy
    sandraodaniel: hihi, vi träffas här med!!! Bra om mina idéer kan vara till nytta! Tyvärr har min son inte riktigt varit tillräckligt kry för att kunna va med och träna, hosta o feber o snorig, frisk ena dan, sjuk  andra, håller på o bli knäpp på det här. Jag försöker lära mig äta keso o sånt, men det är inga favoriter alltså. Men jag äter ägg o räkor, fil med banan o russin o så knapprar jag cashewnötter som snax på jobbet o dricker Loka.

Men jag kommer inte iväg o tränar! Nu har sonen varit sjuk titt som tätt, så jag har ingen egen tid att träna. Nu är det hosta, öronvärk o feber som gäller. Sambon går motsatt skift o min mamma är bortrest så jag har ingen barnvakt de få timmarna innan jobbet. I helgen kom jag inte ut alls, trots att sonen va hos sin pappa, för dels var det sånt jäkla väder o vi hade besök från Norge som hjälpte oss med alla trasiga bilar. Var så inställd på att komma till gymmet idag efter jag lämnat sonen på dagis, men han kom ju hem igår o va sjuk.
    Så nu har jag fått bakslag känner jag. Energin sinar, lätt att ta till en massa onyttigt...damn it!!! 
    Sonen vaknade flera gånger inatt o likaså jag, så det lär bli en lång arbetsdag (jobbar till 23 ikväll...snark)

Ska inhandla mer Chisan så jag får upp energin igen o dra fram grabbens gamla sittvagn så han kan sitta i den medan jag powerwalkar. Hoppas bara gamla Chevan startar idag, så vi kommer in till stan o doktorn o apoteket...

• sandraochdaniel
    MsChevy skrev 2012-04-02 09:53:10 följande:
    sandraodaniel: hihi, vi träffas här med!!! Bra om mina idéer kan vara till nytta! Tyvärr har min son inte riktigt varit tillräckligt kry för att kunna va med och träna, hosta o feber o snorig, frisk ena dan, sjuk  andra, håller på o bli knäpp på det här. Jag försöker lära mig äta keso o sånt, men det är inga favoriter alltså. Men jag äter ägg o räkor, fil med banan o russin o så knapprar jag cashewnötter som snax på jobbet o dricker Loka.

Men jag kommer inte iväg o tränar! Nu har sonen varit sjuk titt som tätt, så jag har ingen egen tid att träna. Nu är det hosta, öronvärk o feber som gäller. Sambon går motsatt skift o min mamma är bortrest så jag har ingen barnvakt de få timmarna innan jobbet. I helgen kom jag inte ut alls, trots att sonen va hos sin pappa, för dels var det sånt jäkla väder o vi hade besök från Norge som hjälpte oss med alla trasiga bilar. Var så inställd på att komma till gymmet idag efter jag lämnat sonen på dagis, men han kom ju hem igår o va sjuk.
    Så nu har jag fått bakslag känner jag. Energin sinar, lätt att ta till en massa onyttigt...damn it!!! 
    Sonen vaknade flera gånger inatt o likaså jag, så det lär bli en lång arbetsdag (jobbar till 23 ikväll...snark)

Ska inhandla mer Chisan så jag får upp energin igen o dra fram grabbens gamla sittvagn så han kan sitta i den medan jag powerwalkar. Hoppas bara gamla Chevan startar idag, så vi kommer in till stan o doktorn o apoteket...

Hihihi japp!
    Usch förstår verkligen hur du känner dig, var i exakt samma läge för 1mån sen...ingen energi eller lust/ork att göra något alls. Känns som allt går emot en.

Avskyr också keso, därför funkade kesella så bra för mig, mer slät... tål inte klumparna i keso Kräks sen smaksätter ajg med frysta bär (hallon o blåbär) blir assmaskigt och smalt! En del lyxar även till det med sötningsmedel har jag läst på såna där fitness bloggar. Funlight saft är också populärt som smaksättare på kesellan. Massor av proteiner men bara 1% fett!

Håller verkligen tummar och tår för att ni ska få vara friska och att lillkillen kan börja sova bättre om nätterna, man blir ju så slut av att behöva vara uppe på natten stup i kvarten.. 
  • MsChevy

Han brukar sova bra om nätterna, men inatt hade han nästan 39 i feber o ont i öronen, så det förstår jag att han inte kunde sova bra. Om det ändå inte hade blåst småjävlar ute hade jag ju kunnat ta honom i vagnen o gå ut, men vill ju inte riskera att han blir ännu sjukare... 

O till råga på allt är mensen 1½ vecka för sen o det blir negativt på grav-testen...så nu känner jag mig alldeles uppsvälld som en padda, har slarvat med maten (mkt onyttigt) så magen är inte glad på mig o hela kroppen skriker efter motion o träning!!!! Gah, frusterande!!!!

Bra tips om kesellan där, ska testa det! 

Svar på tråden Vill komma i form...hjälp mig hur och häng på!