• Anonym (villblismal)

Vill komma i form...hjälp mig hur och häng på!

Det är 1.5 år kvar tills jag gifter mig så egentligen är det inte därför..men jag vill komma i form och behålla formen..Jag är inte överviktig men väger ca 60 kg och är 168 cm lång. Jag vill bli fastare, få mer muskler och känna mig piggare. Just nu har jag varvat zumba på gymmet med långa promenader. Har även tillgång till styrketräning, löpband, cykel och crosstrainer på gymmet och min naprapat ska sätta ihop ett träningsprogram för core-muskulaturen för mig eftersom jag är svag där.

Jag äter ungefär enligt följande:

Frukost: Om jag äter hemma antingen lättfil med bär/banan och pumpa, solros och linfrön. Kaffe m mjölk. Ibland knäcke/giknäcke m ost eller honung. Detta äter jag ca 2 dagar i veckan. På jobb (förskola) äter jag med barnen antingen filmjölk (en dag)m banan och frön eller mannagrynsgröt m sylt och mjölk (en dag)samt en knäcke m pålägg. Har egna lite grovare knäckebröd på jobb. På fredagar äter jag en fralla, makrill, två kokta ägg och ostrullar. På helgen bakar jag ganska ofta bullar på fiberhavregryn och dinkelmjöl eller så äter jag ägg och knäcke, gröt eller fil..

Lunch äter jag med barnen men tar lite kolhydrater och har med sallad+keso som jag kompletterar med.

Mellanmål består oftast av macka på jobb och slutar jag tidigt äter jag i regel fruktsallad med grädde och nötter med barnen.

Middag är vanlig husmanskost men mer grönt och proteiner och lite kolhydrater.

Kvällsmål är svårt. är ofta hungrig och har jag tränat/gått måste jag äta. Äter brieost, ibland fruktsallad igen. Jag hittar inga bra alternativ. Hjälp mig gärna!

Äter ofta ngn bit mörk choklad på fredagskvällen och tar et glas vin t maten. På lördagen unnan jag mig lite av exempelvis chips eller ost och kex (dinkelkex).

Hur kan jag göra träning och mat så bra som möjligt?? Hjälp mig! Ngn som vill vara med och finslipa sig!? Funderar på att ta kort nu innan i typ bikini för att förhoppningsvis kunna se skillnad...

• Svar på tråden Vill komma i form...hjälp mig hur och häng på!
  • Anonym (Bodyrocker)

För er som vill komma i form har jag ett grymt bra tips:

bodyrock.tv

Där läggs det upp dagliga cirkelträningar som, om man håller deras tempo, körs på 12minuter (räkna med kanske 20-25 i början om du inte tränat så mycket/på det sättet innan). Tjejen som visar övingarna är i grym form, så bara det ger inspiration! Övningarna går att anpassa till olika nivåer och vad du/ni har för förutsättningar hemma med redskap/plats, men i grunden bygger det på att använda kroppsvikten som vikt.

Kör detta några månader och jag lovar att ni får resultat. På sidan fins bilder på tjejer och killar som visar sin "förvandling" efter att ha hängt på. Låt er inspireras!!

Själv brukar jag ibland köra programmen exakt som de gör och ibland ändra och byta ut någon övning om jag inte har tillgång till det de använder den dagen, men att använda deras övningar som grund är super. Nu när det blir varmt går jag ut och kör övningarna på en filt på gräset bredvid en bänk som jag kan använda till vissa benövningar. Jag kör detta och många av mina vänner ser mig som ett "fysmonster". Sen gäller det ju som alltid att äta hälsosamt.

• MrsH
    Camilla Boström skrev 2012-03-17 20:16:23 följande:

Idag blev det ridning som träning, skulle ställt mig på bandet när jag kom hem, men sonen hade visst vaknat så då blev det till att åka o hämta mina sommardäck istället.

Jag kanske kan ställa mig om en stund när han ska sova för kvällen. Eller så får jag ta det imorgon istället;)

Härligt! Ridning är ju jättebra träning:) de blev löpning och cross maskin för mig idag
  • Anonym (villblismal)
    Idag blir det ett pass zumba här! jag har problem med karaktären just nu...sugen på onyttigheter jämt. Blir alltid värre vid mens och så. Hur mkt onyttigheter äter ni nu? På helger och så? I veckan lyckas jag hålla mig ifrån det ganska bra men helgerna är hopplösa!!! vad kan man knapra på framför tvn?
  • Marley1

Vi flyttar ut denna tråd från känsliga rummet. Ni kan alltså inte skriva anonyma inlägg längre.

• Doofie

Jag är med!
    Skulle behöva ta tag i karaktären.. det tenderar att bli en hel del (läs: för mycket) onyttigheter på helgen.. tycker det är lite för gott! ;P
    Är 172cm, väger ca 61-62kg (var någon vecka sen jag vägde mig nu). Har under senaste halvåret börjat satsa mer på styrketräningen. Målet är 3 pass styrketränig och 3 pass kondition i veckan.  Har tränat regelbundet (i snitt 4-5pass /vecka) i drygt två år. Därför jag nu mål på 6 pass/ vecka. Blir dock snarare 5 pass då livet ibland kommer emellan :P

Mina tips:
    Är man enbart ute efter att gå ner i vikt: Träna INNAN frukost. Eller snarare motionera. (Att köra stenhårda pass på tom mage är ju inte helt bra) Promenader innan frukost är super för viktminskning. Är själv inte helt vän med promenader, och på morgone tar det ju emot extra. Men tar man sig ut på det brukar det vara bra för formen :)

Sen är det ju så mycket som handlar om vad man äter. Skulle säga att minst 70% av resultaten kommer från kosten. Resten från träningen.
    Det är ju sant att man går ner i vikt när man drar ner på kolhydrater, men samtidigt försvinner träningsorken (orkar inte köra lika hårt;bränner alltså inte lika många kalorier) och resultaten kommer inte lika fort. För att bygga muskler behöver man ju tex ligga på kaloriöverskott :)

• Millan77
    Anonym (villblismal) skrev 2012-03-18 13:07:29 följande:
    Idag blir det ett pass zumba här! jag har problem med karaktären just nu...sugen på onyttigheter jämt. Blir alltid värre vid mens och så. Hur mkt onyttigheter äter ni nu? På helger och så? I veckan lyckas jag hålla mig ifrån det ganska bra men helgerna är hopplösa!!! vad kan man knapra på framför tvn?

Här e en till med sviktande karaktär;) Håller mig som tyr var till helgerna. Idag blev det bara löpbandet i rasktakt.

När mensen kommer e det ju helt omöjligt att hålla sig från godsakerna.

• Brudiframtiden

Då är man inte anonym längre alltså! :-/ Håller med om det där med att träningsorken försvinner vid för lite kolhydrater...för mig har det funkat att dra in på dem men inte att utesluta helt. När jag gjorde det orkade jag inget på träningen alls! Jag tror man behöver all sorts mat men jag inbillar mig att vi behöver olika mkt av olika saker..

Blev som sagt zumba och innan dess coreövningar och 22 minuter på löpbandet! Jag behöver stärka min core-muskulatur säger min napratpat..den medverkar till att jag får problem med ryggen. Ngn som har tips på bra övningar att göra hemma? Ska få ett program om två veckor men så länge tänkte jag..Har kört fast på plankan och en där man sitter på pilatesboll och balanserar och spänner magen..

• Brudiframtiden

Jag gick förresten med i hundra grymma dagar som ngn tipsade om! Alltid bra att bli peppad!

• Mary12

Kul tråd!

Ska alldeles strax på väg och träna NMT, det är något jag verkligen rekomenderar. Googla nordic military training. Sjukt jobbigt och sjukt kul :)!

Jag behöver väl egentligen inte gå ner i vikt och så mycket bryr jag mig väl egentligen inte heller men det hade ju varit roligt nu när man äntligen snart ska gifta sig :). Är 166cm och väger ca 62 kg. Ska springa gbgvarvet så ja borde komma igång mer med min löpning. Annars blir det mest NMT och powerwalks.

Har ganska dåliga matvanor som borde förbättras men det är svårt när min sambo är likadan ;). Har väldigt svårt att låta bli så fort man har nåt gott hemma.  Hade vart bra att få lite stöttning här ifrån.

Håller med den som skrev det om att hellre mäta med måttband än vikten. 

• Millan77
    Här blev det ingen springning med häst o dotter, åkte på halsont o värk i hela kroppen. Så nu sitter man hemma o försöker kurera sig med honung med te i;)
Svar på tråden Vill komma i form...hjälp mig hur och häng på!