• Anonym (villblismal)

Vill komma i form...hjälp mig hur och häng på!

Det är 1.5 år kvar tills jag gifter mig så egentligen är det inte därför..men jag vill komma i form och behålla formen..Jag är inte överviktig men väger ca 60 kg och är 168 cm lång. Jag vill bli fastare, få mer muskler och känna mig piggare. Just nu har jag varvat zumba på gymmet med långa promenader. Har även tillgång till styrketräning, löpband, cykel och crosstrainer på gymmet och min naprapat ska sätta ihop ett träningsprogram för core-muskulaturen för mig eftersom jag är svag där.

Jag äter ungefär enligt följande:

Frukost: Om jag äter hemma antingen lättfil med bär/banan och pumpa, solros och linfrön. Kaffe m mjölk. Ibland knäcke/giknäcke m ost eller honung. Detta äter jag ca 2 dagar i veckan. På jobb (förskola) äter jag med barnen antingen filmjölk (en dag)m banan och frön eller mannagrynsgröt m sylt och mjölk (en dag)samt en knäcke m pålägg. Har egna lite grovare knäckebröd på jobb. På fredagar äter jag en fralla, makrill, två kokta ägg och ostrullar. På helgen bakar jag ganska ofta bullar på fiberhavregryn och dinkelmjöl eller så äter jag ägg och knäcke, gröt eller fil..

Lunch äter jag med barnen men tar lite kolhydrater och har med sallad+keso som jag kompletterar med.

Mellanmål består oftast av macka på jobb och slutar jag tidigt äter jag i regel fruktsallad med grädde och nötter med barnen.

Middag är vanlig husmanskost men mer grönt och proteiner och lite kolhydrater.

Kvällsmål är svårt. är ofta hungrig och har jag tränat/gått måste jag äta. Äter brieost, ibland fruktsallad igen. Jag hittar inga bra alternativ. Hjälp mig gärna!

Äter ofta ngn bit mörk choklad på fredagskvällen och tar et glas vin t maten. På lördagen unnan jag mig lite av exempelvis chips eller ost och kex (dinkelkex).

Hur kan jag göra träning och mat så bra som möjligt?? Hjälp mig! Ngn som vill vara med och finslipa sig!? Funderar på att ta kort nu innan i typ bikini för att förhoppningsvis kunna se skillnad...

• Svar på tråden Vill komma i form...hjälp mig hur och häng på!
  • FrökenCitron
    AnnL skrev 2012-04-02 07:41:40 följande:
    Mycket bra att ta mått! Själv har jag tappat 14cm i midjan sedan 28/12 :D
    Heja AnnL! Berätta mera, vad har du gjort för att lyckas! Glad
    Brud anno 2013
  • Millan77

Yeeehaa, idag tog jag med dottern ut o sprang medan hon red på hästen. Igår red jag samma väg med samma häst o då tog det 42min. Idag tog det 46 min 6,33km!!

Så skönt nu efteråt, men jag e jättetrött nu efter duschen;)

Skulle nog kunna somna sittandes i soffan. Imorgon hoppas jag på att jag kan få 60min prommenix på bandet, eller så får jag ta med mig barnvagnen ut o springa, då måste man ju förbränna mer;)

Jag fick ett litet bakslag i helgen med GODIS. Frågan e hur jag ska klara påsken!

• AnnL

Efter att min chef gick ner 24kg med detta så vågade jag också prova när inget annat fungerade. Jag har bytt ut frukost och lunch till herbalife. Sedan äter jag vanlig middag, försöker äta mycket grönt och bra kolhydrater men så blir det långt ifrån alla dagar :P Utöver det äter jag 2-3 proteinrika mellanmål/dag.

Det bästa är att jag aldrig är hungrig i och med att jag äter så ofta så sötsuget minskar automatiskt. Däremot nekar jag mig aldrig någonsin att äta något, är jag sugen på pizza äter jag det, är jag på kalas så fikar jag. Eftersom att frukost och lunch är väldigt nyttiga så spelar det ingen roll.

Nu är jag nästan i mål, har gått från storlek 40 till storlek 36 även om dom är liiiite tighta än :P Sedan ska jag fortsätta med herbalife frukost men äta vanlig lunch. Tilläggas ska att jag inte tränat mer än att jag har hundar så det blir dagliga promenader (fast det var det ju innan också)

Jag dömer inga dieter eller något annat för den delen, man måste hitta det som fungerar för en själv, för mig fungerade det inte att äta VANLIG mat som så många säger, om du bara äter BRA mat så går du ner. Inga shakes å tjafs. Men om man inte kan det då? Om man inte är så sugen på halva tallriken med grönsaker och inte har tid att tillaga en nyttig frukost varje morgon? För bröd och gröt är ju bara kolhydrater och nästan inget protein vilket är det som gör dig mätt.

Är en djungel allt detta men önskar er alla lycka till med att hitta det som fungerar för er! :)

• Millan77
    AnnL skrev 2012-04-03 07:32:11 följande:

Efter att min chef gick ner 24kg med detta så vågade jag också prova när inget annat fungerade. Jag har bytt ut frukost och lunch till herbalife. Sedan äter jag vanlig middag, försöker äta mycket grönt och bra kolhydrater men så blir det långt ifrån alla dagar :P Utöver det äter jag 2-3 proteinrika mellanmål/dag.

Det bästa är att jag aldrig är hungrig i och med att jag äter så ofta så sötsuget minskar automatiskt. Däremot nekar jag mig aldrig någonsin att äta något, är jag sugen på pizza äter jag det, är jag på kalas så fikar jag. Eftersom att frukost och lunch är väldigt nyttiga så spelar det ingen roll.

Nu är jag nästan i mål, har gått från storlek 40 till storlek 36 även om dom är liiiite tighta än :P Sedan ska jag fortsätta med herbalife frukost men äta vanlig lunch. Tilläggas ska att jag inte tränat mer än att jag har hundar så det blir dagliga promenader (fast det var det ju innan också)

Jag dömer inga dieter eller något annat för den delen, man måste hitta det som fungerar för en själv, för mig fungerade det inte att äta VANLIG mat som så många säger, om du bara äter BRA mat så går du ner. Inga shakes å tjafs. Men om man inte kan det då? Om man inte är så sugen på halva tallriken med grönsaker och inte har tid att tillaga en nyttig frukost varje morgon? För bröd och gröt är ju bara kolhydrater och nästan inget protein vilket är det som gör dig mätt.

Är en djungel allt detta men önskar er alla lycka till med att hitta det som fungerar för er! :)

Åhh vad roligt, grattis.

Jag hoppas verkligen att jag kommer ner till där jag vill vara oxå. När jag åt rätt förra gången (gick ner 20kg då) så hade jag vissa kläder i storlek 36. Vilket var jätteroligt när man haft storlek 42-44 innan.

Nu var jag ute o sprang igår igen med träningsvärk i benen o barnvagnen med 2 åringen i. Jag önskar jag hinner med att springa idag, har en massa grejer att göra.

Men nu befarar jag påsken. Usch o fy, åt extremt mycket godis i helgen :/

• AnnL
    Camilla Boström skrev 2012-04-04 09:34:57 följande:

Åhh vad roligt, grattis.

Jag hoppas verkligen att jag kommer ner till där jag vill vara oxå. När jag åt rätt förra gången (gick ner 20kg då) så hade jag vissa kläder i storlek 36. Vilket var jätteroligt när man haft storlek 42-44 innan.

Nu var jag ute o sprang igår igen med träningsvärk i benen o barnvagnen med 2 åringen i. Jag önskar jag hinner med att springa idag, har en massa grejer att göra.

Men nu befarar jag påsken. Usch o fy, åt extremt mycket godis i helgen :/

Tack!! Lycka till :)
  • Brudiframtiden
    Försöker väcka liv i tråden igen...hur går det för er alla??? Med träningen går det bra här...men maten..åh jag blir så tokig på mig själv! Har bestämt mig för att hålla nere godis etc tills en dag i helgen men det går verkligen sådär...Däremot tar jag kanske tio bitar eller liknande av det jag e sugen på eller häller upp en liten skål chips och äter inte mer...men åååh..suget sätter verkligen i med kraft här emellanåt. Hur gör ni för att motstå?
  • Doofie

Svårt att stå emot.. håller verkligen med Brudiframtiden!
    Tänkte testa fitnessfighten i maj. Någon här som har provat det?

Låter som en ordentlig utmaning! Kul med andra ord :)
    worldofshape.com/

• Millan77

Här har jag precis idag kommit ner till mitt delmål nr 2. 75kg :) Jag har nu gått ner 9kg sammanlagt;)

Jag ska ner minst 10 kg till. Jag har börjat känna på min kropp att den gått ner, att jag orkar lite mer o att jag klarar av att springa ( jogga) mer o mer o längre stäckor än innan.

Nu ligger 2 av 3 barn hemma med kräksjukan så nu blir det väl mindre mat.

• MsChevy
    Bra jobbat, Camilla!!! Du är en inspiration!!! Solig

Jag var på god väg, men har inte fått loss så mycket tid som jag behövt o nu...tada, förkyld! IGEN! Är så jäkla trött på att va sjuk!!! 
Svar på tråden Vill komma i form...hjälp mig hur och häng på!