• Troll
    Äldre 8 Jan 18:46
    18443 visningar
    67 svar
    67
    18443

    Betalade bruden eller brudtärnan?

    Jag undrar hur ni gjorde när de gällde vem som betalde brudtärnans/tärnornas klänningar? Om brudtärnan själv fick betala, fick hon ha på sig vad hon ville då?

  • Svar på tråden Betalade bruden eller brudtärnan?
  • Angeli­ka&Sim­on
    Äldre 9 Jan 20:15
    #21

    tanken var att vi skulle betala våran tärnas klänning. Men de fick vi inte. Hon ville så gärna göra det själv. Vi sa att hon fick hitta ett gäng klänningar hon tyckte var fina och som hon kände att hon kunde använda annars också. Sen valde jag bland dom som hon hade hittat. Den klänningen vi båda älskade väldigt mycket kostade 199 eller 299 kr och var otroligt fin.

  • Svinto­zz
    Äldre 9 Jan 23:07
    #22

    Jag har tre brudtärnor. Och dom får betala sina klänningar själva. Jag bryr mig inte va de kostar eller var dom köper det nånstans. Men jag är med och säger till om modellen osv och det är helt okej för dom. Jag bjuder dom på att få naglarna eller håret fixat. 2 av tärnorna är jätte korthåriga så dom vill få naglarna fixade och den tredje har längre hår och vill ha det uppsatt. Jag har inte råd att lägga ut en massa pengar på dom. och dom är mest glada över att få vara mina tärnor.

  • Vrazad­i
    Äldre 14 Jan 00:48
    #23

    Jag kommer ha 3 brudtärnor och jag har sagt att jag gärna vill att deras klänningar går i samma nyans som detaljerna i min brudklänning. De har sedan fått välja ut klänningar de själva vill ha, och vi betalar hälften på varje klänning, alltså 1000 kr per tärna, så betalar varje tärna 1000 kr själva, vilket de tycker är helt ok. Angående hår och smink så är en av mina tärnor hur duktig som helst på smink och håruppsättning, så hon kommer sköta det, och därmed sparar vi in ganska bra med pengar. Övriga accessoarer kommer varje tärna få ordna själva, för att få välja något de gillar och är bekväma i.


    Det mesta handlar nog om vad man har för överenskommelse med tärnan/tärnorna man har.

  • Äldre 14 Jan 08:03
    #24

    Jag betalade för min tärnas klänning, för att jag hittade en som jag tyckte var super snygg. Självklart fick tärnan själv prova och godkänna den. Jag hade inte köpt den annars. Det är viktigt att man känner sig fin i sina kläder :)

  • KirsiL­aa
    Äldre 14 Jan 11:47
    #25

    Nu har jag visserligen inte pratat igenom detta med varken mina tärnor, min blivande eller hans marskalkar, men jag tänker att de får betala sina kläder själva. 

    Jag har försökt att få tärnorna att titta på kinasidor och komma med tankar om klänningarna som finns på de sidor jag hänvisade dem till. En av tjejerna har sagt att hon inte vill beställa någon klänning, utan hon vill prova sig fram till klänningen. De andra har inte sagt ett knyst, varken om klänningar eller något annat som har med bröllopet att göra. :( 

    Det hade varit så enkelt att bara beställa tärnklänningar från samma ställe som brudklänningen. Då hade jag ju stått för frakt, tull och vad det nu kan vara. Hade det blivit en dyrare klänning som börjar klättra upp mot tusenlappen så kunde vi ju ha betalat en del av kostnaden också.

    De krav jag har ställt är att klänningen ska svara svart och minst knälång, sen får de välja vilken klänning de vill. Nu vet jag att den tjejen som uttryckte sitt missnöje med att ebställa en klänning, går runt i vanliga butiker som Kappahl och Lindex och letar efter en lämplig klänning. Misstänker att de andra också kommer att göra det. Då blir det en såpass billig klänning att de får betala den själva.

    Usch. Jag inser nu att jag är rätt besviken på mina tärnor. :(  

  • Jolin
    Äldre 17 Jan 01:59
    #26

    Vi har betalat tärnklänningarna 300 kr x 2 och kommer att betala västar och slipsar till marsalkerna 1.000 kr x 2.

    2.600 kr lägger vi ner på vårt brudfölje exkl. blommor för jag vet inte vad blommorna kommer att kosta ännu. Men jag tycker att vi kan betala eftersom det är vi som bett dessa personer om att stå där framme med oss och detta blir som ett tack till dem.

  • Jag han
    Äldre 17 Jan 07:14
    #27

    Har de kollat bonprix.se ? Tycker de har så fina kläder. Lite festligare och passande för bröllop. Klänningarna är billiga också. :) Under 500 för de flesta. Nackdelen är att de inte kan prova, men de har ju möjligheten att byta innan det är dags. Det är ju lite lättare än kinaklänningar. Om man ska väga för och nackdelar :)


    Hoppas det löser sig1


    KirsiLaa skrev 2012-01-14 11:47:17 följande:
    Nu har jag visserligen inte pratat igenom detta med varken mina tärnor, min blivande eller hans marskalkar, men jag tänker att de får betala sina kläder själva.

    Jag har försökt att få tärnorna att titta på kinasidor och komma med tankar om klänningarna som finns på de sidor jag hänvisade dem till. En av tjejerna har sagt att hon inte vill beställa någon klänning, utan hon vill prova sig fram till klänningen. De andra har inte sagt ett knyst, varken om klänningar eller något annat som har med bröllopet att göra. :(

    Det hade varit så enkelt att bara beställa tärnklänningar från samma ställe som brudklänningen. Då hade jag ju stått för frakt, tull och vad det nu kan vara. Hade det blivit en dyrare klänning som börjar klättra upp mot tusenlappen så kunde vi ju ha betalat en del av kostnaden också.

    De krav jag har ställt är att klänningen ska svara svart och minst knälång, sen får de välja vilken klänning de vill. Nu vet jag att den tjejen som uttryckte sitt missnöje med att ebställa en klänning, går runt i vanliga butiker som Kappahl och Lindex och letar efter en lämplig klänning. Misstänker att de andra också kommer att göra det. Då blir det en såpass billig klänning att de får betala den själva.

    Usch. Jag inser nu att jag är rätt besviken på mina tärnor. :(
  • Sebast­iána
    Äldre 17 Jan 08:47
    #28

    Min tärna valde och betalade sin klänning själv. Det gjorde jag också när jag var tärna. Jag la väl 3-4000:- på min tärnklänning, men det var för att jag trodde att jag aldrig någonsin skulle "bli gift" och ville ha en superfin klänning åtminstone en gång i livet (några månader senare träffade jag min nuvarande make, så det kan gå )

  • Äldre 17 Jan 09:30
    #29
    KirsiLaa skrev 2012-01-14 11:47:17 följande:
    De krav jag har ställt är att klänningen ska svara svart och minst knälång, sen får de välja vilken klänning de vill. Nu vet jag att den tjejen som uttryckte sitt missnöje med att ebställa en klänning, går runt i vanliga butiker som Kappahl och Lindex och letar efter en lämplig klänning. Misstänker att de andra också kommer att göra det. Då blir det en såpass billig klänning att de får betala den själva.

    Usch. Jag inser nu att jag är rätt besviken på mina tärnor. :(  
    En svart klänning är ju faktiskt inte så svårt att hitta och beställer man från en webshop kan de ju faktiskt pröva klänningarna och skicka tillbaka/byta om de inte passar. Så gjorde jag och mina tärnor, beställde nog hem 40 klänningar från olika butiker. Svart är ju bra på det sättet också att de kan välja olika klänningar, men ändå se enhetliga ut.

    Sätt lite press på dom! Säg att nu är det dags att de bestämmer sig, annars gör du det åt dom och då får de helt enkelt finna sig i det. Det finns många billiga svarta klänningar och väljer du någon av de, så har du kanske råd att köpa klänningarna åt dom, ifall du väljer alltså.

    nelly.com/se/kl%C3%A4der-f%C3%B6r-kvinnor/kl%C3%A4der/festkl%C3%A4nningar/three-little-words-620/victoria-dress-620059-14/
    nelly.com/se/kl%C3%A4der-f%C3%B6r-kvinnor/kl%C3%A4der/festkl%C3%A4nningar/nelly-trend-917/front-row-dress-917185-14/
    nelly.com/se/kl%C3%A4der-f%C3%B6r-kvinnor/kl%C3%A4der/festkl%C3%A4nningar/byoung-113/senja-dress-113119-14/
    nelly.com/se/kl%C3%A4der-f%C3%B6r-kvinnor/kl%C3%A4der/festkl%C3%A4nningar/rut-mfl-540/halle-wrap-long-dress-540399-14/
    nelly.com/se/kl%C3%A4der-f%C3%B6r-kvinnor/kl%C3%A4der/festkl%C3%A4nningar/vila-479/besta-dress-479800-14/
    nelly.com/se/kl%C3%A4der-f%C3%B6r-kvinnor/kl%C3%A4der/festkl%C3%A4nningar/object-691/carmen-dress-691118-14/
    nelly.com/se/kl%C3%A4der-f%C3%B6r-kvinnor/kl%C3%A4der/festkl%C3%A4nningar/nelly-trend-917/chain-dress-917100-14/
    nelly.com/se/kl%C3%A4der-f%C3%B6r-kvinnor/kl%C3%A4der/festkl%C3%A4nningar/cover-989/olivia-dress-202919-14/
    nelly.com/se/kl%C3%A4der-f%C3%B6r-kvinnor/kl%C3%A4der/festkl%C3%A4nningar/paprika-754/black-bandeau-dress-754096-14/

    www.bonprix.se/produkt/klaenning-brun-960183/&type=image&sk=7439&sco=svart&fb=0&sourcePageClick=article_image
    www.bonprix.se/produkt/klaenning-brun-960291/&type=image&sk=7439&sco=svart&fb=0&sourcePageClick=article_image
    www.bonprix.se/produkt/klaenning-svart-923757/&type=image&sk=7439&sco=svart&fb=0&sourcePageClick=article_image
    www.bonprix.se/produkt/klaenning-svart-940368/&sco=svart&fb=0&sourcePageClick=article_style
    www.bonprix.se/produkt/maxiklaenning-lila-903587/&type=image&sk=7439&sco=svart&fb=0&sourcePageClick=article_image
    www.bonprix.se/produkt/maxiklaenning-lila-906924/&sco=svart&fb=0&sourcePageClick=article_style
    www.bonprix.se/produkt/chiffongklaenning-svart-912914/&sco=svart&fb=0&sourcePageClick=article_style

    www.ellos.se/dv/1-Overdelar-Klanningar-tunikor-Klanningar/_/N-f4bZ1z141xe
    www.ellos.se/dv/1-Overdelar-Klanningar-tunikor-Klanningar/jsfn/_/N-f4bZ1z141hoZ1z141xe
    www.ellos.se/dv/1-Overdelar-Klanningar-tunikor-Klanningar/SaraKelly/_/N-f4bZ1z140tjZ1z141xe
    www.ellos.se/dv/1-Overdelar-Klanningar-tunikor-Klanningar/SaraKelly/_/N-f4bZ1z140tjZ1z141xe
    www.ellos.se/dv/1-Overdelar-Klanningar-tunikor-Klanningar/SaraKelly/_/N-f4bZ1z140tjZ1z141xe
    www.ellos.se/dv/1-Overdelar-Klanningar-tunikor-Klanningar/SaraKelly/_/N-f4bZ1z140tjZ1z141xe
    www.ellos.se/dv/1-Overdelar-Klanningar-tunikor-Klanningar/SaraKelly/_/N-f4bZ1z140tjZ1z141xe
    www.ellos.se/dv/1-Overdelar-Klanningar-tunikor-Klanningar/Esprit-EspritCollection/_/N-f4bZh3jZ1z141xe
    www.ellos.se/dv/1-Overdelar-Klanningar-tunikor-Klanningar/LaRedoute-RedouteCr-ation/_/N-f4bZhtvZ1z141xe

    www.bubbleroom.se/tjej/klanningar/nora-frill-dress-black-creme
    www.bubbleroom.se/tjej/klanningar/ny-dress-black-silver
    www.bubbleroom.se/tjej/klanningar/dieta-dress-black
    www.bubbleroom.se/tjej/klanningar/madeleine-dress-black
    www.bubbleroom.se/tjej/klanningar/fifty-dress-black
    www.bubbleroom.se/tjej/klanningar/kl%C3%A4nning-svart-9987
    www.bubbleroom.se/tjej/klanningar/jacob-dr-black
  • Liliqu­e
    Äldre 17 Jan 09:34
    #30

    Jag bidrar till min tärnas klänning med 500-600 kronor eftersom att jag har en del åsikter om den. Men hon har mycket valfrihet och får välja vad hon vill sålänge hon respekterar de riktlinjer jag gett henne.

Svar på tråden Betalade bruden eller brudtärnan?