• Jalle

Trädgårdsbröllop, TIPS!!

Vi ska ha vigsel hemma i vår trädgård och sedan festen i en lokal i närheten. Festen och dukningen har jag stenkoll på men.....HUR GÖRA I TRÄDGÅRDEN??? Jag har funderat och grunnat på; Hur dekorera? Musik? Ingång? Vart gästerna ska stå? Vart ska VI stå? Ska vi stå på något, matta? Om det regnar? Brudskål? Mm mm mm...  Tankarna snurrar och jag får ingen ordning på hur vi ska göra så ALLA TIPS MOTTAGES TACKSAMT! Gärna bilder och tips på hemsidor/bloggar där man kan få inspiration.

• Svar på tråden Trädgårdsbröllop, TIPS!!
  • MrsT2011

Vad mysigt det låter! Hittade några fina bilder till din inspirationsmapp! Men mitt tips är att spänna upp en tältduk över gästerna också, vädret går aldrig att lita på i detta land.

Lycka till!

• KlaraV89

Hittade också en bild jag gillade

• Jalle

Åh, tack för fina bilder!

Små rislampor och band har jag funderat på att ha i träden. Eventuellt kommer vi att stå under ett stort äppelträd. kanske hänga syltburkar fast med blommor i också. Ljus syns så dåligt när det är ljust ute.

Strö blomblad var en bra idé, den köper jag rätt av!

Hade eventuellt tänkt hänga upp ett segeltak över vigselplatsen och be gästerna ta med paraply om vi har otur med vädret, blir det dumt? Kanske blir svårt för alla att se över alla paraply. Inte lätt att spänna segeltak över stora delar av trädgården dock, vi bjuder in 80 gäster nämligen.

• daniiel

Oh, vad mysigt! Finns ju massor med inspiration för trädgårdbröllop :D

• Chicita

Gästerna kommer nog säkerligen att ta med paraplyer själva om det regnar, men ni skulle kunna kila in på Jula, Biltema eller liknande ställe och köpa såna där engångsregnkappor. Enkelt att dra över vilka kläder som helst (ok, den täcker inte nedanför rumpan om man inte är jättekort) Och det är inga problem att se över huvudet på den som har en sådan på sig. En shysst gest att dela ut till gästerna när dom kommer ifall det regnar. Eftersom dom är genomskinliga så ser man ju ändå gästernas fina kläder under.

Det viktigaste är att ni håller er torra Gör iordning en fin plats och spänn gärna upp ett sånt segel. Det ger ju även skugga om det är varmt, och skyddar lite mot vind.

Att markera gången ni kommer att vandra på något sätt är en bra idé. Tänk på att blomblad kan blåsa iväg om det är lite blåsigt den dagen. Så ha gärna en plan2 också. Ni kanske kan klä vanliga pinnar med något grönt (murgröna, hjärtan på tråd eller liknande), samt binda fast en sån där provrörsvas högst upp och sätta en ros där på varje pinne och sen sticka ner med några meters mellanrum på båda sidor om gången. Strö dom andra blombladen som bilden ovan ändå. Om bladen blåser iväg lite så syns ju ändå vart gången är...

Ställ ut några låga bänkar i en halvcirkel närmast er, där äldre och barn kan sitta under cermonin.
    Att stå länge är jobbigt. Speciellt om man är gammal eller väldigt ung. Och att stå på gräs när man kanske har klackskor på sig (för att man inte tänkte sig för) är en ren plåga...
    Så om ni har möjlighet att lägga ut någon kraftigare matta där gästerna ska stå (du kanske är smart nog och har ett par med kilklack eller lågskor Flört ) så kommer nog många att bli glada.

• Jalle

Jättemycket bra tips Chicita! Regncaper pch bänkar får det bli! Tack!! Har tänkt på det här med skor och har tänkt försöka få tag på skor med ganska bred klack, gillet inte kilklack tyvärr och jag är 25 cm kortare än M2b så jag behöver lite klack. Har funderat på fiberduk, kanske kan göra en altargång av det?

• Chicita

Testa innan bröllopet bara så att du inte trasslar in dig i "gången" och snubblar Flört

När jag precis hade blivit medlem här så var det en tjej som visade 2 varianter på hälskydd.
    Det fanns visst något man kunde köpa av klar plast att sätta på klacken så man inte sjönk igenom gräset. Men hon hade gjort egna av konstgräs (sånt där plast gräs med strån)
    Smart idé, vet inte hur det funkar i verkligheten dock

http://www.smartasaker.se/klackspararen.html 

• Jalle

Tänk va mycke grejer det finns! Man måste kunna måla dom så de smälter in i både gräsmattan och skon, får köpa in ett par och prova!

• Chicita
    Jalle skrev 2011-12-02 19:15:49 följande:
    Tänk va mycke grejer det finns! Man måste kunna måla dom så de smälter in i både gräsmattan och skon, får köpa in ett par och prova!
    Genomskinliga borde ju funka tycker jag. Tror nästan att dom syns mer om dom är gröna, ni får låta bli att klippa gräset veckan innan så det täcker dom där Flört
  • Jalle

Ja, genomskinliga får det nog bli!

Svar på tråden Trädgårdsbröllop, TIPS!!