• Jalle

Trädgårdsbröllop, TIPS!!

Vi ska ha vigsel hemma i vår trädgård och sedan festen i en lokal i närheten. Festen och dukningen har jag stenkoll på men.....HUR GÖRA I TRÄDGÅRDEN??? Jag har funderat och grunnat på; Hur dekorera? Musik? Ingång? Vart gästerna ska stå? Vart ska VI stå? Ska vi stå på något, matta? Om det regnar? Brudskål? Mm mm mm...  Tankarna snurrar och jag får ingen ordning på hur vi ska göra så ALLA TIPS MOTTAGES TACKSAMT! Gärna bilder och tips på hemsidor/bloggar där man kan få inspiration.

• Svar på tråden Trädgårdsbröllop, TIPS!!
  • pulmonate
    Jalle skrev 2012-03-18 19:50:48 följande:
    Va kul! Välkommen till tråden Green! Ska ni ha både vigsel och fest utomhus? När gifter ni er? Vill gärna höra om era planer! Här har det fixas i trädgården under helgen. Det är en del att göra inför bröllopet, och nu har vi kört igång! Känns riktigt bra efter all planering i nästan ett år. Vi har klippt äppelträd, krattat och snickrat planteringslådor. Jag ska odla blommorna till min brudbukett.
    Vad roligt det låter! :) Det kommer säkert att bli jätte fint. Jag hoppas att vädret blir bra.
    Oavsett vad man har för bröllop vill man ju att det ska vara fint väder. För det är ju inte kul om det regnar på väg till kyrkan heller. 
    Vi gifter oss utomhus, men inte i en trädgård. Dock så har restaurangen en jätte fin trädgård där vi kommer att pyssla ganska mycket:
    _ Wish tree med foton och lappar som man kan hänga i träden, 
    _ Photo booth, kanske under ett träd om det finns någon fin lämplig (måste kolla mer noggrannt). Kanske sätta en häftig fåtölj under den.
    _ Vägskyltar till länderna / städerna där gästerna har rest ifrån
    _ Vägskyltar till de olika aktiviteterna på bröllopet: food, drinks, dance, photobooth, wish tree, mm.
    _  Menyer skrivna på gamla vita fönster
    _ Bordsplacering
    _ Varje gäst kommer att få frö eller en liten växt att ha med sig hem.
  • Pyttsan

Åh, vilken trevlig idé, Pulmonate! Vi har ju höstbröllop, så kanske lökar vore nåt att ge som liten gåva. Eller-låta gästerna lite symboliskt plantera lökar i vår trädgård. Flört Eller är det för fräckt? 

Hoppar in i tråden för inspiration! Jättemånga bra länkar! Vi har bröllopsfesten i en gammal ladugård, men dagen efter har vi brunsch i vår trädgård. Då är alla barnen med också. 

Hoppas på fint väder i slutet av september, men vi har en stor inglasad veranda, en lillstuga och partytält, så vi får lösa det annars.  

• pulmonate
    Pyttsan skrev 2012-03-19 09:07:33 följande:
    Åh, vilken trevlig idé, Pulmonate! Vi har ju höstbröllop, så kanske lökar vore nåt att ge som liten gåva. Eller-låta gästerna lite symboliskt plantera lökar i vår trädgård. Flört Eller är det för fräckt? 
    Kanske inte lök...men ett träd kanske? Eller du menar att det gör man inte på hösten kanske?
    Fast man kan ju ha en i en kruka som man sen planterar ut på våren. Jag tycker detta är en jätte fin idè som symboliserar Liv, Hur kärleken växer, Något som är kvar för evigt. Fin symbolik för ett bröllop tycker jag! Brudparet kan sätta första skoperna jord och sen kan alla gästerna fylla på!

Nu när jag letade efter denna bilden läste jag att det är tradition i Japan att man gör så här. Killen ska sätta jord, och kvinnan vatten för att symbolisera att tillsammans gör man att livet växer, mm. Fint va?

• Green

Den bästa tiden att plantera träd och buskar är på hösten!
    Det är mycket tuffare för dom att etablera sig på vår och sommar för då måste man vattna väldigt mycket, åker man dessutom på bröllopsresa så har man ett ledset träd när man kommer hem. Tidig vår eller höst är bäst ur planteringssynpunkt.
    Lyssna på mig jag arbetar med trädgårdar Skrattande

Ang mitt bröllop så blir det 28/7 och partytält i trädgården.
    Jag hade planerat att ha det i garaget för där finns det golv Glad men gubben tyckte helt plötsligt att det blev för trångt (det var hans idé från början)
    Garaget är 3,5*10m och partytältet är 5*8
    Tycker att garaget är en bra plan om det skulle regna eller blåsa mycket.
    Svägerskan hade bröllopsfest i partytältet, det spöregnade och gräset blev dyblött även inne i tältet. Gissa hur hennes klänning såg ut?!
    Ska man ha trädgårdsfest så måste det nog till ha ha en katastrofplan. Helt under bar himmel vågar jag inte.
    Funderar på golv i någon form. Gräsmattan är ju inte helt plan heller så det blir svårt med att få bord och stolar att stå bra. Halmbalar hade varit stabilt och bra men där blev det starka protester.

• Två ska bli tre

Härlig tråd!
    Tycker det låter hur häftigt som helst med höbalar och badkar m.m

Hoppas att det är ok att jag lånar tråden lite..?

Vi gifter oss utomlands men ska ha vår bröllopsfest på vår altan.
    Hade tänkt att spänna upp fiberduk/planteringsväv i taket men skulle gärna också vilja ha någon belysning.
    Någon som har någon idé om det? Vad kan man sätta upp i taket?

Precis utanför vår altan har vi vår pool.
    Någon som vet hur vi kan smycka ut den? Typ med ljus eller blommor?

• Green

Julbelysningen lär få rycka in här!
    Jag har ljusslang-den ger ganska mycket ljus och utebelysningen till trädet-den ger lite mer stämningsbelysning.
    Båda alternativen går ju att bygga ut nästan hur mycket som helst och så kan man ju låna in från släkt och vänner om dom har samma system (budgetalternativ är alltid bra)

Har funderingar på stora golvljustakar (snyggt och romantiskt) men det fungerar dåligt om det blåser för mycket. Det är ju iof lätt att ta undan dom om det inte går bra.

• Solstice

Green- vi ska också ha vårt på gräsmattan under partytält eftersom altanen inte räcker till men ska ha "husvangsmattor" under, någon sorts plastmatta som man tydligen har i förtälten så att man inte sjunker ner i jorden.

Skulle det blir regn så dukar vi uppe på vinden som ännu inte är inredd= 80kvm gott om utrymme!

• Pyttsan

Träd var ju en jättefin idé..fast vi bor på hyra, så det finns tyvärr en liten risk att vi inte får se vårt träd bi jättegammalt. Obestämd Men superfin idé!! Gillar!

Vi kommer också att köra julbelysning, och kraftskivebelysning, och låna lite extar utomhusbelysning av bekanta..

Sen blir det lite lyktor också, men de står mest för mys, inte så mycket för att man ska hitta fram till utedasset och så.

Vi vågar inte golvstående ljusstakar inne i ladugården, den brinner som fnöske om någon blir på sniskan och vinglar in i den, eller någon serveringspersonal snubblar. Kanske i nåt hörn, om vi får gott om utrymme i stenlagda delen. Vackert är det ju!

vi har hängande ljuskronor från taket och ljus i stora gamla glasburkar.  

• Green

¨Tog en sväng inom Ikea och hittade tyllgardinen Lill. 250 långa och 280 breda. 2 st för 39:-
    Köpte med mig 10 pkt hem Oskyldig Kan vara bra till att dekorera med både i trädgård och tält.

Svar på tråden Trädgårdsbröllop, TIPS!!