• Anonym (irriterad)

Dessa jäkla gratis operationer! Jag blir snart galen!

Jag har precis pratat med min väninna som har börjat träna på gym efter att hon opererat sig. Jag tycker det är bra att hon rör på sig och försöker bli av med övervikten. Men jag tycker det är så fel att hon fick operera sig gratis! Så länge jag har känt henne har hon aldrig promenerat med barnen, inte till lekparken, ingenstans! Hon är överviktig men inte alls mycket, hon skulle lätt klara av att promenera.

Jag blev jäkligt irriterad när hon berättade att det gick igenom, hon skulle få en operation. *jippie, mina pengar* Hon sa att hon klarar inte av att gå ner i vikt utan den här operation, hon kan helt enkelt inte sluta äta godis och annat gott. Hon hatar dessutom att promenera och röra på sig.. Jaha? Därför måste man operera sig? För att man är lat?

Nu är operationen gjord sen några veckor tillbaka och hon har köpt gym kort, tränar som tusan. Men vad nu? Hur kommer det sig att hon kan träna nu och inte före operationen? Hallå? Jag är glad för hennes skull men blir irriterad när hon pratar om hur gratis allting är för henne.

Idag satt vi och pratade om träning. Jag berättade vilka övningar jag gör för att träna magen (plankan), hon hade ingen aning om vad det var för övning och så förklarade jag att det är den övningen gör så att vi mammor får bort vår mammamage. Då säger hon: "Ääh, det behöver jag inte. Ska ändå operera bort allting sen när jag nått målet" Jag skrattar lite och säger: "Oj! Det kommer bli dyrt för dig om du ska operera dig och köpa hus samtidigt". Hon skrattar och säger: "Nej du, jag kan få det gratis från landstinget bara jag når målet och lyckas hålla det hehe."

Jag blev förbannad! Hör ingen annan hur det låter? Varför kan inte alla andra få operationer gratis för att dem mår dåligt?

Varför ska min väninna som aldrig har lyft arslet från soffan för att ens försöka gå ner i vikt få FLERA operationer gratis?

Jag vet att det finns de som verkligen försökt gå ner i vikt, så ta inte åt er!

• Svar på tråden Dessa jäkla gratis operationer! Jag blir snart galen!
  • Glanstobe

HAHAHA!!! Jag fullkomligt älskar när personer tror att det är en genväg att genomgå en operation. Det om något tyder på okunskap.

Detta är utan tvekan det svåraste jag har gjort i mitt liv men fan va jag är motiverad och tacksam för den hjälp jag har fått. Jag insåg efter MYCKET slit att jag inte klarade av det själv och är förevigt tacksam för den hjälp jag har fått. Någon nämner "tänk långsiktigt". Det är just det en operation handlar om, att slippa hamna i fällan igen i framtiden. För med operationen får man ett verktyg som hjälper till på vägen, det är inte så att du kan sitta på röven i soffan och trycka i dig fett och socker och ändå rasa i vikt.

Nej gudarna ska veta att jag fanimej har kämpat för detta både innan och efter operationen. Till den person som själv varit överviktig och lyckats ta tag i det själv, en stor eloge till dig, inget snack om saken. Men varför måste man kasta skit på dom som inte lyckas själv?

• Anonym
    Glanstobe skrev 2011-10-07 19:55:50 följande:
    Jag har inte läst alla trådar här för detta är ett ämne som gör mig jävligt förbannad. Jag själv  är opererad sedan 6 månader tillbaka och med hjälp av denna operationen har jag fått mitt liv tillbaka.

Trots risker så är det fan så många fler vinster för mig. Jag tänker inte förklara varför jag gjorde detta eller hur mitt liv sett ut innan för det är inget jag känner att jag behöver försvara mig inför.

Det jag reagerar mest på är att du som "väninna" sitter och skriver något sånt här på internet om en av dina vänner? Är inte det ett ganska stort svek?
    Bra skrivet, Glanstobe! 

Att  man kan sitta och beskriva sin väninnas öde på detta sätt, ger en väldigt ledsen känsla i min mage. Men jag tror att något i trådstartarens eget liv är väldigt "fel" i ts ögon, och att hon känner att hon behöver ha en syndabock att rikta alla sina aggressioner och avundsjuka emot. Något får henne att bli så arg och uppretad på en operation som handlar om att rädda liv. Det är inte en operation som handlar om lyx, utan om hälsa och chansen till längre, friskare liv. Det hade varit lite lättare att förstå om hon haft en väninna som gjorde en ren skönhetsoperation. Vilket måste betecknas som onödigt. Men det som gör ts allra mest arg, verkar vara att kompisen sluppit betala för sin operation? Som om nu ts även hon, borde ha rätt att operera sin kropp för motsvarande summa? Ursäkta, men det låter verkligen väldigt barnsligt att resonera så. 

Jag har försökt hitta infallsvinklar till varför ts är så hatisk, men har misslyckats till att hitta en vettig förklaring. Jag kan helt enkelt inte förstå hur man kan känna avund, när någon som man borde bry sig om, får chansen till ett längre, friskare liv. Och även om ts tror det, så har inte operationen betalats av ts, personligen, via skattsedeln. Vi, alla andra har också hjälpt till, och vi gör det med glädje!!!  Med andra ord, tycks vi bry oss mer om väninnan än ts själv gör. En tankeställare, tycker jag!
  • Emblas Mamma
    Anonym skrev 2011-10-07 08:33:20 följande:
    Ja, jag vet det. Jag sänkte mig till ts nivå, för att få henne att förstå hur orimligt hennes resonemang var. Med hennes sneda resonemang, borde din kompis för det första ha försökt gå ned i vikt och hellre blivit underviktig, för att försöka minska storleken på brösten, och dessutom gått till psykolog för att prata om motivation för att träna upp sina ryggmuskler mfl, för att de bättre skulle orka med de överdimensionerade brösten. JAG menar inte att det är rimligt att man gör så. Dessutom har de jag känner till som gjort gbp, fått gå till psykolog alternativt kurator innan de fått göra sin op. Och om ts kompis varit deprimerad, har hon kanske pratat med psykolog utan att ts vet om det. Skulle tro att många inte berättar sånt för sina vänner.

Jag vet att du jobbar inom vården och därför har mer insikt än många andra. Men hur många har egentligen fått hjälp av psykolog härinne? De jag har träffat på, har alla varit av den typen att de blivit psykologer för att de är säkra på att de själva har psykisk sjukdom, ungefär...alltså totalt värdelösa på sitt jobb! Så till den som aldrig varit till någon sån, vill jag säga, tro inte att de är som Jesus och kan göra underverk, för så är det inte . Och ute på landet går det inte att bara byta heller, vi får ta det som blir över från storstäder, om vi ens får någon. Det är gräsligt många ställen som inte ens har tillgång till psykolog. 

Det är skrattretande att man tror att man kan träna bort överskottshud! Tyvärr får man inte den där andra operationen i alla landsting. Inte ens om man har 30 kg överskottshud,och det hänger ned mot knäna. 
    Jag är egentligen inte alls så insatt i detta,
    men jag håller med om att man borde prata med någon först och försöka reda ut problemet. Ibland hjälper detta inte alltid, och vi vet ju egentligen inte hur mycket vänninan har gjort för att försöka eftersom man kan ha hemligheter för sina närmaste vänner också.

Vet inte om vården prioriterar för pengarnas skull?
    Skulle vara intressant att veta vad en sådan operation kostar.. Dom kanske väger för och nackdelar och denna operationen är kanske inte så dyr som vad det skulle kosta om en människa fick komplikationer av övervikten som diabetes, hjärt-kärlsjukdomar, bensår mm. Vissa grejer är otroligt dyra vet jag och det kanske är därför dom hellre gör en operation om dom inte kommer någon vart med samtal.

Men självklart hoppas jag innerligt att samtal med kurator/psykolog förekommer innan man tänker på en operation. För en operation är ju inte ett lätt val heller alltid..

Hoppas det går bra för din väninna TS och att hon mår bättre med sig själv!
  • Anneli256

Tror säkert att folk blivit så upprörda på sättet du formulerade dig. Det kan tolkas väldigt fel, tyvärr år det så med det skrivna språket. Antagligen så missunnar du inte din väninna att bli smal och fin, men du tycker säkert hon och andra i hennes situation borde kämpat  mer.

Jag vet att det är många krav inför olika operationer.. det vi inte vet är vilka orsaker som sjukvårdspersonal tagit i beaktan i sin bedömning innan operation beviljas.

Senast så diskuterades det i media om en person som vägrats en operation pga hon/ han rökte. Det som krävdes var ett antal månaders rökuppehåll. Det enda som framgick i media var denna individs åsikter. Läkarna som gjort bedömningen kan tyvärr inte uttala sig om enskilda fall pga sekretess.. dvs allt vinklas fel. Vilket orsakade en stor debatt. 

Jag vet att operationer pga fetma / övervkt har hjälpt många personer. Jag vet oxå att det är många som i efterhand inte klarat av att hålla sin nya vikt pga deras kosthållning fortsätter vara felaktig. Kanske insatserna är otillräckliga... kanske dålig motivation hos personen.. kanske dåligt självförtroende trots operation allt detta är individuellt.

Tyvärr så finns det folk som uttnytjar systemet och får gratis fetmaoperationer, bröstoperationer..men även människor som får för mycket bostadsbidrag, socialbidrag..människor som aldrig jobbat -trots att dom inte har fysiska eller psykiska hinder, stora fallskärmar när toppchefer osv slutar sina jobb, resor mm mm.  Visst är det oerhört irriterande att det är människor som utnyttjar systemet..när vi "lydiga" får kämpa för det vi får.. det finns många orättvisor som vi skattebetalare får stå för.... Hade själv gärna sett att detta kunde unvikas så att det var "lika" för alla.. men tyvärr så vet jag inte hur jag ska gå tillväga.. och det tar för mycket energi att tänka på det..

Antagligen så skrev du ditt inlägg just vid ett tillfälle där du var frustrerad över situationen.. jag håller med det är frustrerande och tråkigt. Det enda jag vet är att när jag går ner i vikt.. eller jag får lite extra pengar eller någon annan förmån så är det för att jag jobbat för det.. för att jag förtjänar detta. Mitt samvete är rent iaf..

• Houdini

Man får ju aldrig dessa operationer beviljade utan synnerliga skäl. Det är inte bara att gå till första bästa läkare och be om remiss inte. Sen att hon skulle få bukplastik också det är inte vanligt att man får det. Men det går liksom inte att träna bort skinnet som hänger och dinglar.

Jag tycker det är bra att dessa op. finns och kan hjälpa folk att gå ner i vikt. Jag var när jag var som tyngst tydligen på ren formalia kvalificerad att få op, sen att jag inte lägger mig på bordet hur som helst är en annan sak. Jag har nämligen ont i kroppen som gör att jag har svårt att röra mig, och den värken har inget med övervikten att göra. Hur ska jag då kunna motionera? Och jo ibland kan nog folk undra över mina matvanor eftersom när vi är borta eller har gäster så äter jag både godis och kakor och tårta. Som jag aldrig äter annars. nu vet iofs dom som känner mig att jag inte överäter men ändå. Nu har jag även en mag/tarm sjukdom som är den största boven, som gör att min vikt pendlar. Jag är just nu relativt smal ;) har oförklarligt tappat ca 25 kg de senaste året och ingen är gladare än jag. Men sen kan det vända och jag lägger på mig lika mycket igen på ett år. Trots samma diet.

Tror ni att det är något som jag disskuterar med mina vänner om hur som helst?? nä de ser bara att jag pendlar i vikt för det finns roligare saker att prata om än mina sjukdommar.

Men om jag nu operade mig så skulle säkert en del man känner reagera, "men vafan hon kan väl börja motionera och äta vettigare än att mina skattepengar ska gå till det"

Tänk på det man är inte alltid helt öppen med allt till sina vänner

• MissFröken

Åhh TS det kunde varit jag som skrev det här. Blir så irriterad på alla som tycker sig ha rätt till skattepengarna hur som helst. Vi kallar socialtagare för myglare men att operera sig hit och dit är ok. En kvinna i min närhet fick en sådan operation och visst hon var gravt överviktig och verkligen behövde det men hon hade ju fått för sig att nu kan hon ju äta vad som helst nu kan hon ju inte gå upp i vikt så viktnedgedgången har nu avstannat så hon ska kanske få en operation till. Antigen kämpar man och försöker gå ner i vikt eller så betalar man sin egen operation (är inte på något sätt rik om någon nu skulle tro det men sparar pengar till det jag verkligen vill ha. Diciplin tror jga bestämt att det heter)

• Fröken Emma

Jag betalar gladligen skat!!!

För att hjälpa personer i nöd. Det ska finnas ett skyddsnätbåde ekonomiskt och av hälsoskäl. Men jag blir så förbannat arg på alla jävla snyltare!!
    Har stött på några riktigt ruttna ägg somöppet säger att det inte lönar sig att arbeta!
    O alla dessa påhittade sjukdomar folk har idag är skrämmande.

Det största problemet, tror jag, är att folk tycker så lätt synd om sig själv och är helt lata att ta tag i det själva. Dessa egoistiska jäklar.....Å jag blir så förbannad!

Jag har vänner som har fått kanonhjälp vid sjukdom. Insattser som har kostat svenska skattebetalare flera miljoner. Och jag är otroligt glad för att dessa pengar finns. Men snart kommer dom ta slut för att det finns dom som snyltar. Bidragsfuskare mm.
    Vad händer då med dom som verkligen behöver hjälp?!
    Nä jag tycker reglerna borde bli rättvisare!!

Sedan blir jag så förbannad på alla som skriver anonymt för att hoppa på TS. Jäkligt fegt tycker jag!!
    Att TS är snonym är väl en sak,men ni andra är riktigt jäkla fega som inte kan uttrycka era åsikt utan att skämmas!!
    Sedan att vara anonym för att inte såra nån annan som kan läsa era åsikter är en sak.

• Silketuss

Fröken Emma, vad är det exakt för sjukdomar du menar, när du skriver om "alla dessa påhittade sjukdomar? Menar du att folk kan komma och säga att de har sjukdomar som inte existerar? Eller menar du att det finns sjukdomar som är godkända av samhället, men som du inte accepterar?

• passionsblomman
    Silketuss skrev 2011-10-31 11:07:17 följande:
    Fröken Emma, vad är det exakt för sjukdomar du menar, när du skriver om "alla dessa påhittade sjukdomar? Menar du att folk kan komma och säga att de har sjukdomar som inte existerar? Eller menar du att det finns sjukdomar som är godkända av samhället, men som du inte accepterar?
    Det undrar jag också, bara för tydlighetens skull.
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • TheD

Herregud! Jag hade en massa saker att skriva men jag känner mig så matt efter att ha läst alla dessa inlägg.

• Yarrow
    TheD skrev 2011-10-31 14:07:53 följande:
    Herregud! Jag hade en massa saker att skriva men jag känner mig så matt efter att ha läst alla dessa inlägg.
    Kunde inte sagt det bättre själv...
  • Fröken Emma

Trodde faktiskt jag skulle få mer komentarer på mitt inlägg. Blev lite överaskad att det skulle handla om
    "alla dessa påhittade sjukdomar folk har idag är skrämmande."
    Jag kan hålla med om att det är en lite luddig formulering. En sån mening många kan tolka olika. Och det är väl lite det som är poängen. Att den täcker upp så mycket utan att trycka ner eller skälla på nån specefik.

Det är väl inte så lätt att komma till doktorn och hitta på en ny sjukdom. Dom fallen är otroligt få ( förutom i dr house)
    Men det finns många som spär på sanningen .  O allt dom igentligen behöver är nån att prata med, eller ta tag i sitt liv o göra det till bättre.

Det mest sorgliga är nog ändå pengarna som togs från psykvården. Skulle krävas 3 gånger mer tillbaka för att åtgärda det det förstörde. Hade dom människoran fått hjälp från början på rätt sätt hade nog vårdnotan blivit otroligt mycket lägra.
    Fast är det ändå inte lite konstigt att förtidspensionärer ökar samtidigt som vi blir älder och friskare? Så vi som har några år kvar att jobba måste jobba tills vi är 70!!! Tackvare alla jävla snyltare. Hade dom oxå jobbat så skulle alla kunna gå i pension vid 65.

Hoppas ni blir lite klokare.

• Silketuss

Men hur då "spär på sanningen"? Sanning är väl sanning?

Ja, alla kan nog förstå att du är ute efter att provocera med ditt inlägg, det framgick tämligen tydligt. I alla fall för mig. Däremot verkar du ha lite svårare att stå för vad du egentligen tycker, eftersom du vill uttrycka dig så luddigt? Törs du inte stå för vad du egentligen tycker? Tror du verkligen, på fullt allvar, att folk som behöver någon att prata med...eller som behöver ta tag i sina liv, får en diagnos hos läkare, förtidspension osv? Det är så svårt att förstå vad du menar när du inte säger rent ut, eller det är kanske det som är meningen? 

Om du verkligen vill att vi ska förstå vad du menar, får du nog förklara dig på ett tydligare sätt.  

• TheAndieGirl

Helt ärligt!!! Ni sitter här i forumet och tycker att det inte är ok att en "normal" viktig person skriver om överviktiga

men vadå är det då helt ok tvärtom???

En liten upplysning, vet ni hur det känns för en som är riktigt smal??? en som kämpar så himla mycket  för att gå upp i vikt och det spelar ingen roll vad man än äter eller gör så händer det inget???

Det är inte kul att höra varje gång man träffar sin familj, men herregud vad smal du är... är du sjuk??? du måste äta, alla säger du måste äta... det värsta är när ens familj pratar bakom ryggen och tror att man är annorektiker...

Så min fråga är... vad är skillnaden???

Jag är en väldigt smal kvinna i mina bästa 33 år, när jag blev med barn så gick jag upp till ca 100 kg, då jag är 159 cm så är man väldigt stor...

En dag i mitt liv tänkte jag att så här kan jag inte se ut... jag började med vattengympa.... något som är riktigt bra.. Något som jag trivdes så mkt med så jag blev instruktör i det tillslut.

jag förlorde alla kilon jag hade gått upp + lite till (min normala otur) så idag är jag tillbaka till mitt spinkiga jag..(45 kg)

MEN eftersom jag var så stor så har jag väldigt mycket löshud , jag brukar gämföra mig med en 90 årig gammal tant där allt hänger,,,

Jag kan inte visa mig i baddräkt eller bikini på sommaren, defenetivt inte i badhus så min M2b badar med barnen och jag tittar på...

Det värsta är väl att min M2b har aldrig sätt mig naken och då mena jag aldrig (skäms för mycket)
    men han är helt ok med det.... Älskar han så!!!

Jag skulle gärna vilja ha en skönhetsop men det är inget som jag har råd med, eller kan få beviljat av landstinget eftersom det kommer efter barnafödsel...

men vad jag menar med detta är att jag tycker att det är jättebra att det finns för dom behöver det (har två kompisar som har gjort det , en precis nyligen)

Men det som lyckades för mig lyckas inte för alla och det ska man ha i åtanke, men tänk på en sak bara för man är smal betyder det inte att man inte har det svårt med alla komentarer man får.

Alla har sina skäl till op och jag tycker inte att det ena är mindre värt än andras...

men tyvärr så är det allt för många som tar till op fast dom igentligen inte behöver... mest dock när det gäller bröstop mm

Kontentan i detta inlägg är jag är för op speciellt för dom som behöver det och jag betalar mer än gärna för att kunna förlänga någon annas live eller få någon annan att må bra över sig själv för det är alla värda.

Väl mött

Andie

Svar på tråden Dessa jäkla gratis operationer! Jag blir snart galen!