• Anonym (irriterad)

Dessa jäkla gratis operationer! Jag blir snart galen!

Jag har precis pratat med min väninna som har börjat träna på gym efter att hon opererat sig. Jag tycker det är bra att hon rör på sig och försöker bli av med övervikten. Men jag tycker det är så fel att hon fick operera sig gratis! Så länge jag har känt henne har hon aldrig promenerat med barnen, inte till lekparken, ingenstans! Hon är överviktig men inte alls mycket, hon skulle lätt klara av att promenera.

Jag blev jäkligt irriterad när hon berättade att det gick igenom, hon skulle få en operation. *jippie, mina pengar* Hon sa att hon klarar inte av att gå ner i vikt utan den här operation, hon kan helt enkelt inte sluta äta godis och annat gott. Hon hatar dessutom att promenera och röra på sig.. Jaha? Därför måste man operera sig? För att man är lat?

Nu är operationen gjord sen några veckor tillbaka och hon har köpt gym kort, tränar som tusan. Men vad nu? Hur kommer det sig att hon kan träna nu och inte före operationen? Hallå? Jag är glad för hennes skull men blir irriterad när hon pratar om hur gratis allting är för henne.

Idag satt vi och pratade om träning. Jag berättade vilka övningar jag gör för att träna magen (plankan), hon hade ingen aning om vad det var för övning och så förklarade jag att det är den övningen gör så att vi mammor får bort vår mammamage. Då säger hon: "Ääh, det behöver jag inte. Ska ändå operera bort allting sen när jag nått målet" Jag skrattar lite och säger: "Oj! Det kommer bli dyrt för dig om du ska operera dig och köpa hus samtidigt". Hon skrattar och säger: "Nej du, jag kan få det gratis från landstinget bara jag når målet och lyckas hålla det hehe."

Jag blev förbannad! Hör ingen annan hur det låter? Varför kan inte alla andra få operationer gratis för att dem mår dåligt?

Varför ska min väninna som aldrig har lyft arslet från soffan för att ens försöka gå ner i vikt få FLERA operationer gratis?

Jag vet att det finns de som verkligen försökt gå ner i vikt, så ta inte åt er!

• Svar på tråden Dessa jäkla gratis operationer! Jag blir snart galen!
  • Anonym (irriterad)
    Hysch: Hon har pratat mycket om operationen med mig, det är mig hon har kommit till när hon haft tankar och funderingar. Jag kan tänka mig att hon inte berättat exakt hur hon känner, men mycket! Jag såg på henne innan operationen att hon tyckte det var jobbigt med hennes vikt.

Nu går hon till gymmet ofta och hon är peppad, men det gjorde hon inte innan operationen, hon var deprimerad. Det är precis det jag vill få fram, depressionen. Där hade hon behövt gå till en psykolog, få ett gymkort och hon hade garanterat klarat det! Hon pratar så bra om gymmet och instruktörerna, hon borde ha gjort det tidigare, säger hon. Men hon gjorde aldrig det då, hon hade aldrig varit på ett gym innan ens.

Snälla, jag försöker verkligen få er att förstå vad jag menar. Just nu verkar det som att alla tror att jag är en elak person som vill min vän och alla andra övervikiga människor illa. Ni verkar tro att jag är avundsjuk på hennes övervikt.. kan inte säga mer än att ni har fel där.
  • Anonym (Sockerknarkare)
    Anonym (irriterad) skrev 2011-10-06 20:34:41 följande:
    Ja, hon har gått på olika dieter MEN hon har fuskat. Hon har själv sagt att hon var "tvungen" att äta den där pizzan, hon var "tvungen" att ta de där fem godisbitarna. Så jag förstår varför hennes dieter inte fungerat!
    Det låter som sockerberoende. Ja, det finns, och det kan vara sjukt starkt. Det botas å andra sidan inte av en operation, utan risken är snarare att man fortsätter äta godis och sen inte har plats för mat...

Jag har varit stor nog för en operation, men har aldrig känt mig det minsta frestad. Tur det, för sen upptäckte jag att jag kunde bli av med sockermissbruket genom att skippa kolhydraterna, och därmed lyckades jag gå ner i vikt ändå. Överskottshud har jag fått, men jag alla inre organ är intakta.
  • Aleta
    Anonym (irriterad) skrev 2011-10-06 21:37:06 följande:
    Hysch: Hon har pratat mycket om operationen med mig, det är mig hon har kommit till när hon haft tankar och funderingar. Jag kan tänka mig att hon inte berättat exakt hur hon känner, men mycket! Jag såg på henne innan operationen att hon tyckte det var jobbigt med hennes vikt.

Nu går hon till gymmet ofta och hon är peppad, men det gjorde hon inte innan operationen, hon var deprimerad. Det är precis det jag vill få fram, depressionen. Där hade hon behövt gå till en psykolog, få ett gymkort och hon hade garanterat klarat det! Hon pratar så bra om gymmet och instruktörerna, hon borde ha gjort det tidigare, säger hon. Men hon gjorde aldrig det då, hon hade aldrig varit på ett gym innan ens.

Snälla, jag försöker verkligen få er att förstå vad jag menar. Just nu verkar det som att alla tror att jag är en elak person som vill min vän och alla andra övervikiga människor illa. Ni verkar tro att jag är avundsjuk på hennes övervikt.. kan inte säga mer än att ni har fel där.
    Jag förstår vad du säger och håller med. Din väninna borde ha fått annan hjälp först.

Uppenbarligen klarade hon att börja träna, men inte på egen hand. Det hade ju varit mycket bättre om hon hade fått motivationen via psykolog istället för kirurg.
  • Svåger

HA HA HA HA HA HA; jag döööör vilket bittert forum!!!! HA HA HA

• Anonym (irriterad)
    Anonym (Sockerknarkare) skrev 2011-10-06 22:50:31 följande:
    Det låter som sockerberoende. Ja, det finns, och det kan vara sjukt starkt. Det botas å andra sidan inte av en operation, utan risken är snarare att man fortsätter äta godis och sen inte har plats för mat...

Jag har varit stor nog för en operation, men har aldrig känt mig det minsta frestad. Tur det, för sen upptäckte jag att jag kunde bli av med sockermissbruket genom att skippa kolhydraterna, och därmed lyckades jag gå ner i vikt ändå. Överskottshud har jag fått, men jag alla inre organ är intakta.
    Precis!!! Sockerberoende! Det har hon själv sagt, nu när du säger det kommer jag ihåg.
  • Emblas Mamma

Jag tycker det är SUPERBRA att hon har börjat träna så här ordentligt efter operationen,
    köpt gymkort osv.
    Hon känner sig helt enkelt jättepeppad och glad efter den här operationen och kanske var det DET som gjorde att hon behövde komma igång.
    Är man så överviktig så är det nog inte så lätt att tänka att man kan gå ner i vikt själv. Vissa är säkert superbra och jättetaggade trots att dom är jätteöverviktiga - men ofta tror jag man behöver en puff i rätt riktning.

Var nu glad åt din kompis istället för att hon börjat träna och glädjas!

Sen vet jag inte vad det är för operation med magen du pratar om som skulle ske en gång till?
    I vårt landsting får alla en gratis operation som har gått ner i vikt och har överbliven hud som hänger på magen. För det är ju inte så lätt att bli av med. Det kanske är det din kompis menar?

• Emblas Mamma
    Anonym skrev 2011-10-06 18:59:39 följande:
    Då handlar det enbart om psyket, och är alltså något för psykiatrin...inte för kirurgen. Någonsin!
    Har en nära vän som fick göra en bröstoperation gratis.
    Hon var helt normalviktig men hade jättestora bröst som gjorde att hon fick hont i ryggen redan som ung.
    Så visst kan det finnas skäl att operera brösten utan att man mår dåligt över hur dom ser ut!
  • Anonym
    Emblas Mamma skrev 2011-10-07 07:33:46 följande:
    Har en nära vän som fick göra en bröstoperation gratis.
    Hon var helt normalviktig men hade jättestora bröst som gjorde att hon fick hont i ryggen redan som ung.
    Så visst kan det finnas skäl att operera brösten utan att man mår dåligt över hur dom ser ut!
    Ja, jag vet det. Jag sänkte mig till ts nivå, för att få henne att förstå hur orimligt hennes resonemang var. Med hennes sneda resonemang, borde din kompis för det första ha försökt gå ned i vikt och hellre blivit underviktig, för att försöka minska storleken på brösten, och dessutom gått till psykolog för att prata om motivation för att träna upp sina ryggmuskler mfl, för att de bättre skulle orka med de överdimensionerade brösten. JAG menar inte att det är rimligt att man gör så. Dessutom har de jag känner till som gjort gbp, fått gå till psykolog alternativt kurator innan de fått göra sin op. Och om ts kompis varit deprimerad, har hon kanske pratat med psykolog utan att ts vet om det. Skulle tro att många inte berättar sånt för sina vänner.

Jag vet att du jobbar inom vården och därför har mer insikt än många andra. Men hur många har egentligen fått hjälp av psykolog härinne? De jag har träffat på, har alla varit av den typen att de blivit psykologer för att de är säkra på att de själva har psykisk sjukdom, ungefär...alltså totalt värdelösa på sitt jobb! Så till den som aldrig varit till någon sån, vill jag säga, tro inte att de är som Jesus och kan göra underverk, för så är det inte . Och ute på landet går det inte att bara byta heller, vi får ta det som blir över från storstäder, om vi ens får någon. Det är gräsligt många ställen som inte ens har tillgång till psykolog. 

Det är skrattretande att man tror att man kan träna bort överskottshud! Tyvärr får man inte den där andra operationen i alla landsting. Inte ens om man har 30 kg överskottshud,och det hänger ned mot knäna. 
  • Anonym (irriterad)
    Emblas Mamma skrev 2011-10-07 07:30:30 följande:
    Jag tycker det är SUPERBRA att hon har börjat träna så här ordentligt efter operationen,
    köpt gymkort osv.
    Hon känner sig helt enkelt jättepeppad och glad efter den här operationen och kanske var det DET som gjorde att hon behövde komma igång.
    Är man så överviktig så är det nog inte så lätt att tänka att man kan gå ner i vikt själv. Vissa är säkert superbra och jättetaggade trots att dom är jätteöverviktiga - men ofta tror jag man behöver en puff i rätt riktning.

Var nu glad åt din kompis istället för att hon börjat träna och glädjas!

Sen vet jag inte vad det är för operation med magen du pratar om som skulle ske en gång till?
    I vårt landsting får alla en gratis operation som har gått ner i vikt och har överbliven hud som hänger på magen. För det är ju inte så lätt att bli av med. Det kanske är det din kompis menar?
    Jag tycker också det är bra att hon börjat träna och är mycket gladare. Hon tränar med en annan vän och hon sa till mig att hon inte skulle klara av att fara och träna själv, skulle bli för tråkigt helt enkelt.

Jag är glad för hennes skull, att hon börjat träna och mår bättre. Men jag tycker fortfarande att hon hade behövt gå till en psykolog, bli peppad och göra allt för att försöka gå ner i vikt. Hade det inte fungerat, då hade en operation varit klockren!

Nu är operationen redan gjord, ingenting att irritera sig över kanske men det finns fortfarande folk som får operation istället för att kämpa ordenligt med hjälp av t.ex psykolog. På Familjeliv.se finns det några som reagerat likadant, som har nära som fått en operation för "lätt" som många uttrycker sig.

Jag kan bara inte förstå att det är så många här som tycker att man ska få sitta i soffan, vräka i sig onyttig mat, massa godis, må dåligt och inte ens försöka gå ner i vikt och sedan få en operation gratis. Är vi bara några få här inne som tycker att man i alla fall kan kämpa?
  • Anonym (Sockerknarkare)
    Anonym (irriterad) skrev 2011-10-07 06:51:22 följande:
    Precis!!! Sockerberoende! Det har hon själv sagt, nu när du säger det kommer jag ihåg.
    I så fall är det jättetråkigt om ingen på allvar försökte hjälpa henne med det innan man gjorde något så drastiskt som en operation. Så jag håller på sätt och vis med dig om att man borde ha satsat på en psykolog i första hand, allra helst någon som faktiskt förstår vad sockerberoende är. KBT är ett mycket bra sätt, helst i kombination med rätt kost (LCHF eller åtminstone GI), och Bitten Jonssons böcker har hjälpt många.

Jag kan förstå mekanismen med att en så stor grej som en operation blir en psykologiskt viktig markör för att säga att NU börjar ett helt nytt liv, men det vore ju verkligen önskvärt att man kunde uppnå samma känsla utan kirurgiska ingrepp med stora följdproblem. Nu är det ju försent för din kompis del, men om jag kände någon annan som var i samma situation skulle jag nog föreslå en dramatisk sockeravgiftning (gärna hos Bitten) under buller och bång, för att försöka få just den där nystartskänslan.

Hoppas din kompis lyckas hålla sockerdjävulen borta, för om den tar över igen kommer operationen att ha varit ganska meningslös.
Svar på tråden Dessa jäkla gratis operationer! Jag blir snart galen!