• Anonym (irriterad)

Dessa jäkla gratis operationer! Jag blir snart galen!

Jag har precis pratat med min väninna som har börjat träna på gym efter att hon opererat sig. Jag tycker det är bra att hon rör på sig och försöker bli av med övervikten. Men jag tycker det är så fel att hon fick operera sig gratis! Så länge jag har känt henne har hon aldrig promenerat med barnen, inte till lekparken, ingenstans! Hon är överviktig men inte alls mycket, hon skulle lätt klara av att promenera.

Jag blev jäkligt irriterad när hon berättade att det gick igenom, hon skulle få en operation. *jippie, mina pengar* Hon sa att hon klarar inte av att gå ner i vikt utan den här operation, hon kan helt enkelt inte sluta äta godis och annat gott. Hon hatar dessutom att promenera och röra på sig.. Jaha? Därför måste man operera sig? För att man är lat?

Nu är operationen gjord sen några veckor tillbaka och hon har köpt gym kort, tränar som tusan. Men vad nu? Hur kommer det sig att hon kan träna nu och inte före operationen? Hallå? Jag är glad för hennes skull men blir irriterad när hon pratar om hur gratis allting är för henne.

Idag satt vi och pratade om träning. Jag berättade vilka övningar jag gör för att träna magen (plankan), hon hade ingen aning om vad det var för övning och så förklarade jag att det är den övningen gör så att vi mammor får bort vår mammamage. Då säger hon: "Ääh, det behöver jag inte. Ska ändå operera bort allting sen när jag nått målet" Jag skrattar lite och säger: "Oj! Det kommer bli dyrt för dig om du ska operera dig och köpa hus samtidigt". Hon skrattar och säger: "Nej du, jag kan få det gratis från landstinget bara jag når målet och lyckas hålla det hehe."

Jag blev förbannad! Hör ingen annan hur det låter? Varför kan inte alla andra få operationer gratis för att dem mår dåligt?

Varför ska min väninna som aldrig har lyft arslet från soffan för att ens försöka gå ner i vikt få FLERA operationer gratis?

Jag vet att det finns de som verkligen försökt gå ner i vikt, så ta inte åt er!

• Svar på tråden Dessa jäkla gratis operationer! Jag blir snart galen!
  • Anonym (Skärpning)

Ok. Fetma är definitivt ärftligt, inget snack om saken. Men arv och miljö går i många fall hand i hand. Om då föräldrar med fetma såg till att göra något åt sin situation så skulle barnen inte bli lika feta heller. Och man måste inte äta någon slags diet eller specialmat. Enkla saker som tex bara godis på lördagar, vatten till maten istället för saft eller läsk, ta minimorötter istället för pommes frites till hamburgaren, ät lite mindre portioner osv. Om alla feta som vill gå ner i vikt ska få GBP gratis utan motprestation så kan väl landstinget lika gärna göra bröstoperationer gratis med. Lika stort slöseri med skattepengar oavsett.

• HannaL1980
    Anonym skrev 2011-10-06 17:01:51 följande:
    Ja, varför är ts anonym? Törs hon inte stå för sina åsikter? Då borde hon alltså hålla dem för sig själv, HannaL?
    Precis jag sa alla i tråden och jag menade inklusive TS. Alla från TS till dig som väljer att vara anonyma för att kunna våga säga vad man tycker är fega människor enligt mig.
  • novia72

Jag antar att du(ts) är lika ärlig mot din "väninna" som du är här på tråden , eller? Hon behöver nog inga fiender med dig i närheten.

• LisaEleonor

Vem bestämmer vilka operationer som ska vara gratis sedan då? GBP-operationer ska inte vara gratis, IVF-behandlingar då? Förslitningsskador i leder ifall man tränat för mycket? Om man kör rally, ska man inte ha rätt till gratis sjukvård då eftersom man utsätter sig för risker? Ska rökare få skylla sig själva när de får cancer? Listan kan göras lång.

Så jag tror inte att en lekman ska bestämma vem som ska få operationer. Vi har fri sjukvård i Sverige av en himla massa anledningar som jag tror på. Och tror vi på fri sjukvård så anser jag att man får acceptera att vissa får vård som man känner kunde betala för sig själva eller borde skylla sig själva.

• Anonym
    Anonym (Skärpning) skrev 2011-10-06 17:11:49 följande:
    Ok. Fetma är definitivt ärftligt, inget snack om saken. Men arv och miljö går i många fall hand i hand. Om då föräldrar med fetma såg till att göra något åt sin situation så skulle barnen inte bli lika feta heller. Och man måste inte äta någon slags diet eller specialmat. Enkla saker som tex bara godis på lördagar, vatten till maten istället för saft eller läsk, ta minimorötter istället för pommes frites till hamburgaren, ät lite mindre portioner osv. Om alla feta som vill gå ner i vikt ska få GBP gratis utan motprestation så kan väl landstinget lika gärna göra bröstoperationer gratis med. Lika stort slöseri med skattepengar oavsett.
    Du skojar, du kan väl inte våar så pass dum som du framställer dig? Det verkar som att du verkligen inte förstår de hälsorisker som det för med sig att vara gravt överviktig? Om man jämför det med att alla som vill, ska få fixa till tuttarna, istället för att se till att jobba med sina bröstmuskler så att tuttarna växer....är det ett lika smart resonemang som ditt. Nämligen inte ett dugg, utan bara, bara patetiskt! Vad man än har för problem med bröst, förutom att de är för stora...handlar om att man har problem med psyket och ska gå till psykolog och bli frisk, inte att man ska lägga sig och lyfta, stoppa upp eller göra något annat med brösten. Och även om det handlar om riktigt tung byst, blir det oftast bättre om man går ned i vikt, även där...så då behövs i stort sett inga bröstoperationer överhuvudtaget, då? Slöseri med skattepengar att förhindra att folk dör av hjärtsjukdom, stroke, högt blodtryck, diabetes osv. DET är fakta, till skillnad från att man skulle ha behov av att göra vilken som helst skönhetsoperation. Då handlar det enbart om psyket, och är alltså något för psykiatrin...inte för kirurgen. Någonsin!
  • Anonym
    HannaL1980 skrev 2011-10-06 17:10:53 följande:
    Jag tycker att det är bakvänt att gnälla över att TS är en dålig vän med taskig attityd som borde berätta vad hon tycker bla bla bla när man inte ens kan stå för sina åsikter man har själv har i en forumtråd. Jag vill bara säga igen att jag har vairt överviktig och jag är otroligt trött på att det daltas med oss överviktiga så mycket. Jag var överviktig för att jag var världens lataste person samtdigt som jag älskar att äta onyttigt. Detta gjorde att jag blev deprimerad och olycklig. Många av oss överviktiga väljer att trösta oss själva istället för att få lite jävlaranama i oss och göra något åt situationen istället. Världens bästa bok "Viktiga boken: Från godisråtta till storlek 38" av den kaxiga författaren Charlotte Flinkenberg tar verkligen upp det här problemet med att vi överviktiga är mästare på att göra oss till offer och ta genvägar istället för att göra allvar av situationen. Fast jag är normalviktig idag är jag ändå väldens lataste människa så det är en evig kamp men jag gör hellre den än att lägga mig på ett operationsbord.
    Det där är den värsta sorten! De där som har haft tur nog, ja just TUR, att kunna gå ned i vikt. Som är för övrigt friska, utan vare sig andra sjukdomar som fibromyalgi, hypothyreos, ledsjukdomar, artros, psykisk sjukdom osv...där man behöver använda sig av preparat som gör att man blir tjock. Tex kortison, antidepressiva, värktabletter, antiinflamatoriska osv, osv.

Du erkänner att du är världens lataste, som du skriver, det finns många som trots att de följer kostråden från dietist, tränar tre ggr per vecka, promenerar mycket osv, ändå inte går ned i vikt. Du kan vara glad över att du kunde gå ned i vikt, men det är lika löljigt att tro att din tur gäller för alla.

Jag blev tex gravid första gången jag hade sex med mitt ex, skulle jag då gå omkring och säga att alla bara behöver sexa en gång, allt annat är onödigt trams?? Fatta, en del har tur, andra inte. Du vet inte allas historia, så döm inte. Vad skulle mitt glada tillrop hjälpa de med tex PCO, osv?

Jag som frisk, har naturligtvis bättre förutsättningar att bli gravid än den som är sjuk. Samma sak med viktminskning. Som tur är, kan inte avundsjuka ska vänner bestämma över vilka operationer andra ska få göra. Man kan bara kallt konstatera att den som blir beviljad en gbp, har skäl att få den gjord.

Sen kan man vara korttänkt nog att tro att man vet allt, men det är bara vad man tror, inte nödvändigtvis som det verkligen förhåller sig. Ts kompis är säkert väl medveten om vilken "kompis" denna är, och ser till att inte blotta sig på riktigt för henne. Fega och avundsjuka sk vänner kan man vara utan, vem vill ha den typen av vänner?
  • Anonym (irriterad)

Det många inte verkar förstå med min trådstart är att jag tycker man kan satsa mer på psykologer än operationer. Som några skrivit kan man bli riktig deprimerad och "äta upp sig", känna att man är fulast i världen, blir äcklad av sig själv, känner att man inte orkar leva längra, man orkar inte kämpa längre. Trots att jag är en "falsk vän" så förstår jag att det kan bli så, jag har sett min väninna må dåligt.

Som jag skrivit tidigare, varför inte satsa mer på psykologer? Det är precis det min väninna hade behövt, en psykolog!

Och ja, jag vet att fetma kan vara ärftligt och allt vad ni skriver. Men jag vet även att de finns folk som är lite för lata.

Ni får gärna förklara för mig varför man ska opereras istället för att kämpa och i alla fall försöka?
    Jag antar att någon garanterat kommer säga att min väninna aldrig skulle få en operation om hon inte hade försökt.. Ja, hon har gått på olika dieter MEN hon har fuskat. Hon har själv sagt att hon var "tvungen" att äta den där pizzan, hon var "tvungen" att ta de där fem godisbitarna. Så jag förstår varför hennes dieter inte fungerat!

Men åter igen.. jag förstår att det finns folk som kanske behöver dessa operationer, som har försökt.

• Ida R

Tror inte Ts menar att folk inte ska få operera sig! Självklart finns det fall som det inte fungerar att motionera bort vikten! Men operation ska absolut vara sista utvägen! Tänk på alla konsekvenser det kan medföra! Viktnedgång är en lång process och ha respekt för att kroppen inte reagerar på ditt hårda slit på direkten, tyvärr! Ge den tid för den kommer att vara motsträvig! Men när kilona väl börjar trilla så kan man stolt säga att detta har JAG klarat själv! Börja träna i liten skala men glöm inte att pressa dig själv till det yttersta man är så mycket starkare än man tror!

• hysch

Jag är överviktig nog för att kunna få operation (skulle jag tro), men jag vill inte, av många skäl. Jag har just lagt om kost och tagit tag i tränandet, så hoppas att det ska gå den vägen. Skulle det nu vara så att jag faktiskt skulle misslyckas skulle jag antagligen i framtiden överväga operation. Inte för att jag VILL det, för att det är något man får för att bli snygg, utan för att leva längre. Att gå ner 50-60 kg på egen hand är MYCKET svårt, under alla omständigheter, även med terapi.

TS, du har aldrig tänkt på att din vän kanske pratar lättsamt om sin operation just för att det är så sjukt jobbigt? Just för att man står där och inte känner att man har ett annat val än att genomgå ett ingrepp som kommer att få med sig en massa negativa effekter, hårt jobb och stora omställningar.  För att man VET att man borde kunna göra det själv, men det går helt enkelt inte.

Att vara avundsjuk på någon som måste genomgå det din vän nu kommer att genomgå är mycket märkligt, själv önskar jag det inte ens för en ovän.

• Vi2alltid

T.S Ja, kanske har du uttryckt dig lite magstarkt här, så jag förstår att folk reagerar. Samtidigt så håller jag med dig i vissa delar

Jag känner två som har utfört sådana här operationer. Den ena med MS - vilket gjordet det högst befogat, men den andra kvinnan var egentligen inte ens särskilt stor. Hon såg fram emot operationen jättemycket, och efteråt blev hon jättesjuk och nära att stryka med. Denna kvinnan säger till mig idag: Tänk. Förr kunde jag äta så stora portioner, men det klarar jag inte idag! Jag måste äta lite och ofta istället. Tänk om jag hade tänkt på det tidigare!

Det jag ställer mig emot är att många personer verkar tro att det bara är att göra en operation och så är allt bra! Men det är långt ifrån sanningen! Det är inte en genväg - en operation kräver också mycket arbete! Ibland kan jag känna att den tas till lite väl enkelt av sjukvården innan man har försökt alla andra vägar. Flera av mina "större" vänner säger att de har provat allt! Men när vi ska till och äta så äter de så stora portioner, med argumentet "jag blir inte mätt annars." Men måste du bli så kanonmätt så att magen står i alla hörn? Man måste försöka hitta en balans mellan vad man äter och vad man gör av med.

Jag förstår att övervikt är en sjukdom i många avseenden, eller att det inte är så himla lätt att bara gå ner i vikt. Det som krävs är rätt motivation, och det kan många få via en operation. Och denna operation kostar oss skattebetalare förmodligen mindre än om dessa personer får hjärt och kärlsjukdomar eller diabetes etc, pga sin övervikt!!!!

Men vi måste förska börja titta på varför folk blir så stora och börja förebygqa det, istället för att operera fler och fler.
    Vi kan börja med fenomentet "fredagsmys". Varför måste trevlig stunder med famlijen alltid innebära att man ska äta onyttigt!?? Snacka om att hela svenska folket har blivit totalt hjärntvättade av en OLW-reklam! Vad sägs istället om att äta en god kycklingsallad? Och kanske lite morötter att dippa i lite gräddfil eller creme fraiche?
    Vi kan fortsätta med de föräldrar som håller hårt på "lördagsgodis" och "fredagsmys" för att inte ungarna ska äta godis mitt i veckan, men låta dem smälla i sig en 1.5l cola vilken dag som helst, det är helt ok? Eller äta på McDonalds flera gånger i veckan?
    Vidare har vi nedskärningen på gymnastik eller tex drama i skolan, så eleverna rör ännu mindre på sig.

Det finns hur mycket som helst att börja titta på, istället för operationer. Sedan ska operationer naturligtvis finnas som ett komplement, där de behövs. Men just nu är hysterin kring den tyvärr lite för stor för att jag ska tycka att det känns bekvämt inför framtiden....

Svar på tråden Dessa jäkla gratis operationer! Jag blir snart galen!