• Anonym (irriterad)

Dessa jäkla gratis operationer! Jag blir snart galen!

Jag har precis pratat med min väninna som har börjat träna på gym efter att hon opererat sig. Jag tycker det är bra att hon rör på sig och försöker bli av med övervikten. Men jag tycker det är så fel att hon fick operera sig gratis! Så länge jag har känt henne har hon aldrig promenerat med barnen, inte till lekparken, ingenstans! Hon är överviktig men inte alls mycket, hon skulle lätt klara av att promenera.

Jag blev jäkligt irriterad när hon berättade att det gick igenom, hon skulle få en operation. *jippie, mina pengar* Hon sa att hon klarar inte av att gå ner i vikt utan den här operation, hon kan helt enkelt inte sluta äta godis och annat gott. Hon hatar dessutom att promenera och röra på sig.. Jaha? Därför måste man operera sig? För att man är lat?

Nu är operationen gjord sen några veckor tillbaka och hon har köpt gym kort, tränar som tusan. Men vad nu? Hur kommer det sig att hon kan träna nu och inte före operationen? Hallå? Jag är glad för hennes skull men blir irriterad när hon pratar om hur gratis allting är för henne.

Idag satt vi och pratade om träning. Jag berättade vilka övningar jag gör för att träna magen (plankan), hon hade ingen aning om vad det var för övning och så förklarade jag att det är den övningen gör så att vi mammor får bort vår mammamage. Då säger hon: "Ääh, det behöver jag inte. Ska ändå operera bort allting sen när jag nått målet" Jag skrattar lite och säger: "Oj! Det kommer bli dyrt för dig om du ska operera dig och köpa hus samtidigt". Hon skrattar och säger: "Nej du, jag kan få det gratis från landstinget bara jag når målet och lyckas hålla det hehe."

Jag blev förbannad! Hör ingen annan hur det låter? Varför kan inte alla andra få operationer gratis för att dem mår dåligt?

Varför ska min väninna som aldrig har lyft arslet från soffan för att ens försöka gå ner i vikt få FLERA operationer gratis?

Jag vet att det finns de som verkligen försökt gå ner i vikt, så ta inte åt er!

• Svar på tråden Dessa jäkla gratis operationer! Jag blir snart galen!
  • Anonym
    Anonym (irriterad) skrev 2011-10-06 16:01:15 följande:
    Du får tycka exakt vad du vill, inga problem. Min väninna vet redan vad jag tycker om det här, inga problem där heller.
    Bra, då är det ju bara dina känslor du behöver ta tag i. Det är osunt att vara så avundsjuk att man nästan blir galen, på sin vän under givna förutsättningar. Ta ansvar, gör något åt det! Fundera gärna över hur du vill att en bra kompis ska vara. 
  • Anonym (Skärpning)

Jag håller med TS och nu kommer jag låta extremt provokativ (ber om ursäkt i förväg till alla som kommer ta illa upp). ALLA kan gå ner i vikt. Ät mindre och motionera mer, det är inte svårare än så! Alla som säger att de har försökt allt och inte lyckats har fuskat på ett eller annat sätt. Det finns inga genvägar som tex nutrilett, ok, man kanske går ner 10 kilo supersnabbt, men det går man upp igen (och ofta mer) efter som de flesta fortsätter äta likadant sen som före "kuren". Man måste ändra sina livsstilsvanor långsiktigt, man överför dessutom sina vanor på sina barn så om man aldrig är ute och leker, aldrig äter grösaker mm. så är det ju inte konstigt att barnfetman ökar hela tiden. Så sammanfattningsvis: TÄNK LÅNGSIKTIGT!

• Anonym (Arg)

Till trådstartaren:

Fetma är oftast ärftligt och ligger i personens gener vilket kan göra att det kan vara svårt att träna bort övervikten.
    Sedan skriver jag som någon anna nämnt att din vännina säkert inte försöker visa hur åligt hon egentligen mår eller har mått.
    Sedan tycker jag inte att det är upp til en vän att avgöra hur mycket man försökt eller förtjänar en operation. Uppenbarligen så tycker landstinget att hon skulle ha en operation.

Jag skulle bli skitledsen om en av mina närmsta vänner tog illa vid sig eller reagerade negativt om att jag skulle få en operation som jag länge velat ha.

Låter nästan som avundsjuka?

• Anonym

Det är lätt att haka upp sig, men faktum är att ts blir avundsjuk helt utan anledning. Låt oss istället fokusera på varför hon vill ha bröstop, för att det ska bli "rättvist"!

Anonym (Skärpning) skrev 2011-10-06 16:35:46 följande:
    Jag håller med TS och nu kommer jag låta extremt provokativ (ber om ursäkt i förväg till alla som kommer ta illa upp). ALLA kan gå ner i vikt. Ät mindre och motionera mer, det är inte svårare än så! Alla som säger att de har försökt allt och inte lyckats har fuskat på ett eller annat sätt. Det finns inga genvägar som tex nutrilett, ok, man kanske går ner 10 kilo supersnabbt, men det går man upp igen (och ofta mer) efter som de flesta fortsätter äta likadant sen som före "kuren". Man måste ändra sina livsstilsvanor långsiktigt, man överför dessutom sina vanor på sina barn så om man aldrig är ute och leker, aldrig äter grösaker mm. så är det ju inte konstigt att barnfetman ökar hela tiden. Så sammanfattningsvis: TÄNK LÅNGSIKTIGT!
  • HannaL1980

Jag håller helt med TS! Jag har också varit överviktig men jag tog fanimig inga genvägar. Träna, ät nyttigt så går du ner i vikt. Jag tycker att det är fel att vårt samhälle utvecklas till att det ska bli lättare för folk att operera sig bara för att de är överviktiga, det är absolut inte den bästa vägen att gå för att bli av med sin övervikt. Jag anser inte att man är en dålig vän bara för att man har olika åsikter, tvärtom! Vårt samhälle blir bara sjukare och sjukare och fetare och fetare - det är ett faktum! Jag blir så arg när jag läser vad ni andra skrivit. Det är så typiskt av oss tjejer att hoppa på TS att hon är en dålig vän för att hon inte tycker att det är ok med en livsfarlig operation. Varför skulle hon vara avundsjuk på det för? Så fort det kommer till viktproblem så blir vi tjejer så definsiva. Skitlöjligt!

• HannaL1980

För övrigt varför är alla i den här tråden anonyma? Jag anser att om man inte ens vågar ge ut sitt alias om man ska dela med sig av sina åsikter kan man hålla dem för sig själv. 

• Anonym
    Anonym (Arg) skrev 2011-10-06 16:45:48 följande:
    Till trådstartaren:

Fetma är oftast ärftligt och ligger i personens gener vilket kan göra att det kan vara svårt att träna bort övervikten.
    Sedan skriver jag som någon anna nämnt att din vännina säkert inte försöker visa hur åligt hon egentligen mår eller har mått.
    Sedan tycker jag inte att det är upp til en vän att avgöra hur mycket man försökt eller förtjänar en operation. Uppenbarligen så tycker landstinget att hon skulle ha en operation.

Jag skulle bli skitledsen om en av mina närmsta vänner tog illa vid sig eller reagerade negativt om att jag skulle få en operation som jag länge velat ha.

Låter nästan som avundsjuka?
    Instämmer! Det är nästan förargelseväckande att läsa om alla puckade kommentarer som folk kan kläcka ur sig om hur lätt det är att gå ned i vikt. De vet inte vad de pratar om! Men det är de för dumma för att fatta.
  • Anonym
    HannaL1980 skrev 2011-10-06 16:51:27 följande:
    För övrigt varför är alla i den här tråden anonyma? Jag anser att om man inte ens vågar ge ut sitt alias om man ska dela med sig av sina åsikter kan man hålla dem för sig själv. 
    Det är en funktion som finns på bt av en anledning. Har du problem med det, kan du ju hellre hålla till i de andra trådarna som inte ligger i känsliga rummet. Nu blir det som vanligt, att man blir påhoppad för att man väljer att inte visa sitt nick, trots att det är en rättighet härinne, där det talas om känsliga saker. 

Det funkade för dig, grattis, det gör inte att din sanning är den enda som existerar, då hade man inte behövt uppfinna den typen av operation! Fattar ni inte det?? Ts tror att man bara kan sitta på sitt arsle och vänta, och sedan FÅ en op, det är inte så. Men antagligen vet väninnan om hur taskig attityden är,  och håller de känsliga sakerna dolda för henne.  
  • Anonym
    HannaL1980 skrev 2011-10-06 16:51:27 följande:
    Ja, varför är ts anonym? Törs hon inte stå för sina åsikter? Då borde hon alltså hålla dem för sig själv, HannaL?
  • HannaL1980

Jag tycker att det är bakvänt att gnälla över att TS är en dålig vän med taskig attityd som borde berätta vad hon tycker bla bla bla när man inte ens kan stå för sina åsikter man har själv har i en forumtråd. Jag vill bara säga igen att jag har vairt överviktig och jag är otroligt trött på att det daltas med oss överviktiga så mycket. Jag var överviktig för att jag var världens lataste person samtdigt som jag älskar att äta onyttigt. Detta gjorde att jag blev deprimerad och olycklig. Många av oss överviktiga väljer att trösta oss själva istället för att få lite jävlaranama i oss och göra något åt situationen istället. Världens bästa bok "Viktiga boken: Från godisråtta till storlek 38" av den kaxiga författaren Charlotte Flinkenberg tar verkligen upp det här problemet med att vi överviktiga är mästare på att göra oss till offer och ta genvägar istället för att göra allvar av situationen. Fast jag är normalviktig idag är jag ändå väldens lataste människa så det är en evig kamp men jag gör hellre den än att lägga mig på ett operationsbord.

Svar på tråden Dessa jäkla gratis operationer! Jag blir snart galen!