• Anonym (irriterad)

Dessa jäkla gratis operationer! Jag blir snart galen!

Jag har precis pratat med min väninna som har börjat träna på gym efter att hon opererat sig. Jag tycker det är bra att hon rör på sig och försöker bli av med övervikten. Men jag tycker det är så fel att hon fick operera sig gratis! Så länge jag har känt henne har hon aldrig promenerat med barnen, inte till lekparken, ingenstans! Hon är överviktig men inte alls mycket, hon skulle lätt klara av att promenera.

Jag blev jäkligt irriterad när hon berättade att det gick igenom, hon skulle få en operation. *jippie, mina pengar* Hon sa att hon klarar inte av att gå ner i vikt utan den här operation, hon kan helt enkelt inte sluta äta godis och annat gott. Hon hatar dessutom att promenera och röra på sig.. Jaha? Därför måste man operera sig? För att man är lat?

Nu är operationen gjord sen några veckor tillbaka och hon har köpt gym kort, tränar som tusan. Men vad nu? Hur kommer det sig att hon kan träna nu och inte före operationen? Hallå? Jag är glad för hennes skull men blir irriterad när hon pratar om hur gratis allting är för henne.

Idag satt vi och pratade om träning. Jag berättade vilka övningar jag gör för att träna magen (plankan), hon hade ingen aning om vad det var för övning och så förklarade jag att det är den övningen gör så att vi mammor får bort vår mammamage. Då säger hon: "Ääh, det behöver jag inte. Ska ändå operera bort allting sen när jag nått målet" Jag skrattar lite och säger: "Oj! Det kommer bli dyrt för dig om du ska operera dig och köpa hus samtidigt". Hon skrattar och säger: "Nej du, jag kan få det gratis från landstinget bara jag når målet och lyckas hålla det hehe."

Jag blev förbannad! Hör ingen annan hur det låter? Varför kan inte alla andra få operationer gratis för att dem mår dåligt?

Varför ska min väninna som aldrig har lyft arslet från soffan för att ens försöka gå ner i vikt få FLERA operationer gratis?

Jag vet att det finns de som verkligen försökt gå ner i vikt, så ta inte åt er!

• Svar på tråden Dessa jäkla gratis operationer! Jag blir snart galen!
  • Anonym

Men snälla du...skulle det vara en stor sak, att hon fått en operation som du tycker att hon inte förtjänar??   Ja, om man tycker det, så är det nog läge att ringa en psykolog, kurator eller liknande. För då har man själv stora problem men saknar insikt.

• Anonym (irriterad)
    Anonym skrev 2011-10-07 12:16:13 följande:
    Ts, det är enkelt att se din missunnsamhet i det du skriver! Och det är faktiskt din sak att se till att hon har gjort tillräckligt mycket för att få den där operationen beviljad! Vad du än tror om den saken. Har du alltid lika stort kontrollbehov?

Nä, mig lurar du inte. Om man hakar upp sig på en bagatell på det sättet, är man inte ärlig mot sig själv, om man säger att man är nöjd med sitt liv. Den som är glad och nöjd, stör sig inte på hur andra har det. Så enkelt är det!
    Jag tycker synd om dig! 
    Kontrollbehov? Aldrig!

Du får tycka synd om mig, jag tycker synd om dig ifall du inbillar dig att du tycker allt är OK här i världen, utan att sucka en enda gång. Du har aldrig kollat på DEBATT som går på tv? Oj, vad många olyckliga människor det måste finnas här i världen.
    Anonym skrev 2011-10-07 12:18:20 följande:
    Men snälla du...skulle det vara en stor sak, att hon fått en operation som du tycker att hon inte förtjänar??   Ja, om man tycker det, så är det nog läge att ringa en psykolog, kurator eller liknande. För då har man själv stora problem men saknar insikt.
    Men klart det är en stor sak, det handlar inte bara om just min väninna utan om andra människor som fått en operation "för lätt". Det blir ett ännu större problem om det förtsätter så!

Nej, jag måste faktiskt skratta lite här. Att några tycker att man ska gå till en psykolog, kurator eller liknande för att man har en åsikt som man väljer att skriva om i ett forum. Väldigt konstigt! Det handlar inte om att jag tycker det är fel att hjälpa folk, det handlar om att man kanske hjälper vissa på fel sätt.
  • Anonym

Men släpp det där! Vad är det att gnälla om? Tror du inte att vi alla har åsikter om hur man skulle kunna spara pengar eller vad man skulle vilja att staten, landsting och kommuner lade mer pengar på? De flesta fattar att det är en sak att tycka, det har vi alla rätt att göra. Men att fastna och göra så stor sak av det är något annat. Hur stort det här än är för dig, så är det inte det för de flesta andra. Jag tycker däremot att det är stort när en tjej på 24 år blir ihjälslagen av en häktade människa som försökt mörda tidigare. Den tjejen dog. Låter inte ditt gnäll ynkligt nu, i dina öron också? 

• Anonym
    Anonym skrev 2011-10-07 11:40:41 följande:
    Det är väl tvärt om, att det är på hjälp att sluta äta som pengarna skulle läggas enligt TS?

Jag tycker f ö att det är osmakligt med rökare som sitter i rullstol utanför sjukhuset, med syrgastuben i näsan och ett bloss i ena handen. Jag retar mig på folk som gråter ut i tidningen om att de inte får en operation för att de inte slutat röka, och läkaren anser att det är en för stor hälsorisk att operera pga blodcirkulation etc.

Tror dessutom inte att tuggummiutveckling kostar samhället särskilt mycket eftersom det är receptfria hjälpmedel som tillverkarna garanterat tjänar storkovan på... Tycker inte att det går att jämföra öht. Cigaretter klarar man sig utan, mat är ett annat sorts beroende som vi inte kan avstå helt ifrån. Dessutom är rökning ett mer aktivt val att börja med än ett matberoende som nog ofta smyger sig på mer obemärkt.
    Man kan inte sluta äta! Det är det som är skillnaden. Att tillverkarna tjänar storkovan på att framställa nikotintuggummi stämmer, likaså att det är enorma kostnader för något som är helt självvalt, som du skriver. Därför är det rimligt att man tycker det är osmakligt med rökaren som sitter på rökförbjudet område och suger i sig cigg, med syrgastuben intill sig... Men inte att man stör sig på att den som behöver det(sic) får en operation!
  • Anonym (irriterad)
    Anonym skrev 2011-10-07 12:33:33 följande:
    Men släpp det där! Vad är det att gnälla om? Tror du inte att vi alla har åsikter om hur man skulle kunna spara pengar eller vad man skulle vilja att staten, landsting och kommuner lade mer pengar på? De flesta fattar att det är en sak att tycka, det har vi alla rätt att göra. Men att fastna och göra så stor sak av det är något annat. Hur stort det här än är för dig, så är det inte det för de flesta andra. Jag tycker däremot att det är stort när en tjej på 24 år blir ihjälslagen av en häktade människa som försökt mörda tidigare. Den tjejen dog. Låter inte ditt gnäll ynkligt nu, i dina öron också? 
    Men det är precis det här jag ville få fram nu i de senaste inläggen, alla får ha åsikter utan att man ska behöva besöka en psykolog! Ja, det är hemskt det som hände och mycket större än det här. Det går inte ens att jämföra! Men man får fortfarande ha åsikter, så är det.

Man måste få skriva om saker fast det finns ännu större saker och värre.
  • Anonym
    Anonym skrev 2011-10-07 12:33:33 följande:
    Jag tycker däremot att det är stort när en tjej på 24 år blir ihjälslagen av en häktade människa som försökt mörda tidigare. Den tjejen dog. Låter inte ditt gnäll ynkligt nu, i dina öron också? 
    Och tänk på alla små barn som förlorar hela sin familj i krig och AIDS, då kanske hennes familjs "gnäll" är ynkligt, de har ju bara förlorat en familjemedlem?

Tycker det var en löjlig jämförelse, det är väl olika vilka problem man har.
  • Anonym
    Anonym skrev 2011-10-07 12:37:36 följande:
    Man kan inte sluta äta! Det är det som är skillnaden. Att tillverkarna tjänar storkovan på att framställa nikotintuggummi stämmer, likaså att det är enorma kostnader för något som är helt självvalt, som du skriver. Därför är det rimligt att man tycker det är osmakligt med rökaren som sitter på rökförbjudet område och suger i sig cigg, med syrgastuben intill sig... Men inte att man stör sig på att den som behöver det(sic) får en operation!
    Ok, jag förtydligar. Trodde inte någon skulle tolka det som att man ska sluta äta helt, för det är ju självklart omöjligt... så för de som inte fattar: Med "sluta äta" så menar jag sluta äta för mycket, för dåligt och för ofta. Att få hjälp att få en sund kosthållning.
  • Anonym (Sockerknarkare)

Jag tror problemet är att du lyfter fram att din väninna fått operationen gratis trots att du inte tycker att hon  ansträngt sig själv. Ditt första inlägg låter onekligen missunnsamt, och som att ditt största problem är att dina skattepengar gått till hennes operation.

Men senare säger du att du tycker att de borde ha satsat på ordentlig psykologhjälp först, vilket är betydligt rimligare. Det är tråkigt att det först efter operationen som hon blivit motiverad att börja motionera - om det inte är så att hon redan gått ner mycket i vikt. Det är SVÅRT att röra på sig när man är kraftigt överviktig. prova själv att hänga på dig en 50-kilosryggsäck, bära den dygnet runt, och sen försöka börja springa med den. Att simma är bra eftersom man slipper bära hela sin vikt, men många tycker det är fruktansvärt jobbigt att visa sig i baddräkt offentligt - om man ens hittar en baddräkt i rätt storlek.

Min syn på viktoperationer är att det är en hemsk operation som ställer till stora svårigheter i vardagen även om man klarar sig från allvarligare komplikationer, som förstås alltid är en risk vid bukoperationer. Jag säger inte att det inte ska finnas (och definitivt inte att de inte i så fall ska vara gratis), men det ska verkligen vara en allra, allra sista utväg. Jag tror inte det är lätt att få idag, man måste nog visa att man försökt gå ner i vikt på olika sätt, men jag tror att det ofta finns mer att göra med KBT och kost. Lågkolhydratkost kanske inte är för alla, men jag tycker nog ändå att alla ska ha testat det också innan man ger upp.

• Anonym (Arg)

Nu måste jag sticka in mitt lilla huvud och skriva några åsikter jag har.

Jag måste säga att en GBP operation inte är en 'skönhetsoperation' som man skall vara glad att få. All form av övervikt/fetma är farlig och ohälsosam och då tycker jag att det är bra att en sådan operation finns.
    Det är läkares uppgift att bedömma om patienten behöver en sådan eller ej, inte vi som vänner, familjemedlemmar osv.

Det går att jämföras med rökare. Som till och från rökare kan jag berätta för er att jag har testat allt. Blivit hyptnitiserad, provat alla preparat som finns på apoteket, haft coatch på slutarökalinjen, pratat med psykolog...you name it. Alla rökare har dock inte gjort något alls för att sluta röka men frågar du nästan vilken rökare som helst så vill denne sluta röka. Hade det då uppfunnits en operation eller medicin som gjorde att vi blev rökfria på en gång så hade nog jag och alla andra rökare valt den vägen utan att behöva kämpa den långa vägen.

TS, din vän kanske inte aktivt har bantat, tränat eller pratat med psykolog men eftersom hon fått denna operation så betyder det att hon inser att hennes övervikt är/har varit farlig. Oftast när man är i ett missbruk så känner man trygghet i ens beteendemönster och blundar från det faktum att det man gör mot sig själv är farligt.
    Jag har själv haft svåra viktuppgångar och nedgångar i vikt och vet hur det känns att ens försöka våga sig in på ett gym med en kropp du skäms för, hur motigt det känns när man är så deppig av sin onda cirkel och inte alls vill lämna sin trygghet dvs maten m.m.

Därför tycker jag att GBP är ett bra redskap till att faktiskt få all den här psykologhjälp, börja träna, äta mindre m.m. Jag ser inget fel i att man går den vägen och fortsätter med ett nyttigare liv båda kroppsligt och själsligt efter en sådan operation. Det om något är en morot. Och som du skriver så har din vän nu helt plötsligt massa motivation till att träna och äta nyttigt. Klart som fan man får det om man märker att man blir mindre och har mer ork!

Jag tycker det är ytterst provocerande att folk som är 'helt' nöjda med sina liv faktiskt tycker att folk ska göra och agera efter deras tycke och ta illa vid sig om en annan medmänniska har hittat en annan väg till ett bättre liv oavsett vilken väg denna har valt.

Stort lycka till, till din vän och hoppas hon finner en ny glädje i sitt liv! Och hoppas du kan lägga denna irritation bakom dig och stötta och glädjas för din vän, nu när hon ändå gjort operationen.

• Glanstobe

Jag har inte läst alla trådar här för detta är ett ämne som gör mig jävligt förbannad. Jag själv  är opererad sedan 6 månader tillbaka och med hjälp av denna operationen har jag fått mitt liv tillbaka.

Trots risker så är det fan så många fler vinster för mig. Jag tänker inte förklara varför jag gjorde detta eller hur mitt liv sett ut innan för det är inget jag känner att jag behöver försvara mig inför.

Det jag reagerar mest på är att du som "väninna" sitter och skriver något sånt här på internet om en av dina vänner? Är inte det ett ganska stort svek?

Svar på tråden Dessa jäkla gratis operationer! Jag blir snart galen!