• Jag han

Visa era bröllopstårtor! :)

Är lite nyfiken på vad alla ni gifta har haft för tårta. Lägg gärna in en bild och skriv vad det var för smak så jag får dreggla lite ;)

Vår var en moussetårta med smak av vit choklad och passionsfrukt.

• Svar på tråden Visa era bröllopstårtor! :)
  • Chicita
    LyckligaBruden skrev 2012-08-13 13:20:46 följande:
    Å gud vilka fina tårtor! Och vad stora!

Hur räknar man portioner? Ska man räkna dubbla portioner?
    Varför ska man räkna dubbla portioner? 
    Efter mycket mat (som det ofta är på bröllop) så är man ofta så mätt att många knappt vill ha tårta, men tar en liten bit ändå.
    Sen finns det givetvis alltid några tårtmonster som äter både två och tre bitar om dom får Flört 

Och vad som är en portion beror ju mycket på vad man har för innehåll, hur hög tårtan är osv. 
  • malli716
    LyckligaBruden skrev 2012-08-13 13:20:46 följande:
    Å gud vilka fina tårtor! Och vad stora!

Hur räknar man portioner? Ska man räkna dubbla portioner?
    Ja det där har jag också funderat på. Av erfarenhet vet jag ju att man brukar vara ganska mätt efter middagen och personligen brukar jag ta en liten bit av tårtan bara för att smaka trots att jag är proppmätt. Ska man räkna på att alla äter det som räknas som "en portion" ändå eller hur ska man tänka? Eller ska man ta i överkant och räkna med att alla äter mer än "en portion"? Alltså 100 gäster men beställer 120 bitar tårta?

Hur har ni andra gjort och hur mycket har ni då fått över?
  • Millan1984

Våra tårtor. med både ljus botten, med olika fyllningar och vit marsipan. Vita rosor och en fresia som tårtdekoration
  • Millan1984

med både ljus OCH mörk botten ska det stå...

• Chicita

Jag kan ju säga så här att jag gjorde den här tårtan till ett sällskap på 30 personer

Och den här till ett sällskap på 60 personer

Det var en undervåning på denna som blev mosad av tyngden, så den lät vi stå kvar i köket som "reservtårta" och ställde ut den lösa bottenvåningen som jag förberett innan bredvid...

Med andra ord var det alltså två likadana tårtor + en extra botten till dom som var 60.

Den första tårtan (30 pers) blev halva nedre botten kvar på.
    Den andra tårtan (60 pers) blev både den kraschade bottnen som stod i köket + den lösa som stod bredvid och en stor del av den näst största våningen kvar av...

Så svaret på frågan "hur mycket tårta behöver man" blir - Hur långt är ett snöre?
    MAO - omöjligt att svara på...
    Men jag vill hellre att det blir för mycket tårta, än att några blir utan.

• Minuz

Chicita - Har du något bra recept på frosting? Blir galen på de recept jag har. De går ju inte att spritsa med då de är för mjuka och smälter så fort.......

• Chicita

Hmm... blev lite fel där...

Med andra ord var det alltså två likadana tårtor + en extra botten till dom som var 60.
    För att förtydliga detta så ska jag alltså säga att både tårtan med röda hjärtan och den med snäckor var lika stora. 4 våningar var, men att snäcktårtan hade en extra bottenvåning vid sidan av...

• Minuz
    Willow skrev 2012-07-17 18:20:16 följande:

Så underbar!!!!!!!!!!!!!!
  • Minuz
    Solstice skrev 2012-07-15 19:03:56 följande:
    Här är en bild av våra tårtor som jag gjorde själv. Det är vanliga vita sockerkaksbottnar med lemoncurd och vit chokladmousse i nedersta lagret och hallonmousse i det översta. Täckta med vit och grön sugarpaste och rosorna är av extravit marsipan.

Har du "bara" brett på ett lager med lemon curd eller är den inblandad i moussen?
  • Minuz

Vi eller gubben rättare sagt vill inte ha choklad medan jag älskar choklad och anser att det aldrig kan bli för mycket. Men iaf så har vi kommer fram till att vi vill ha en "fräsch" tårta. Kommer nu inte ihåg vilka smaker vi pratade om men vet iaf att päronmousse var med och något till den ev vit chokladmousse iaf......

eller har ni någon bra smak kombo på en fräsch och lätt tårta?

Svar på tråden Visa era bröllopstårtor! :)