• Jag han

Visa era bröllopstårtor! :)

Är lite nyfiken på vad alla ni gifta har haft för tårta. Lägg gärna in en bild och skriv vad det var för smak så jag får dreggla lite ;)

Vår var en moussetårta med smak av vit choklad och passionsfrukt.

• Svar på tråden Visa era bröllopstårtor! :)
  • Minuz
    Chicita -

Har du något bra recept på frosting? Blir galen på de recept jag har. De går ju inte att spritsa med då de är för mjuka och smälter så fort.......
  • Chicita
    Minuz skrev 2012-08-13 13:54:28 följande:
    Chicita -

Har du något bra recept på frosting? Blir galen på de recept jag har. De går ju inte att spritsa med då de är för mjuka och smälter så fort.......
    Oj jag spritsar väldigt sällan, och när jag gör det så använder jag alltid royal icing.
    http://www.joyofbaking.com/RoyalIcing.html

Och jag köper sånt där "marängpulver" som dom pratar om här i bloggen.
    Det stelnar ju och blir stenhårt då, så det är väl nackdelen.

Annars om jag bara ska spritsa något litet som ska ligga platt på tårtan (ingen risk för rinningar alltså) så brukar jag blanda smör och lite florsocker (ibland tillsätter jag lite smält vit choklad också). 
    Men jag har inget recept på det, utan man får prova sig fram 
  • LyckligaBruden
    malli716 skrev 2012-08-13 13:35:46 följande:
    Ja det där har jag också funderat på. Av erfarenhet vet jag ju att man brukar vara ganska mätt efter middagen och personligen brukar jag ta en liten bit av tårtan bara för att smaka trots att jag är proppmätt. Ska man räkna på att alla äter det som räknas som "en portion" ändå eller hur ska man tänka? Eller ska man ta i överkant och räkna med att alla äter mer än "en portion"? Alltså 100 gäster men beställer 120 bitar tårta?

Hur har ni andra gjort och hur mycket har ni då fått över?
    Ja precis. Jag har bara varit på ett bröllop och jag orkade inte mycket tårta alls. Men som med allt annat vill man ju inte att det ska finnas för lite heller. När brukar man servera tårtan? Kommer inte ihåg hur det var på det bröllopet jag var på men har för mig att det var ganska så sent för då bjöds det även på avec och sånt.

Vi kommer bli max 45 personer tror jag, varav några ungar och två stycken som måste få specialtårta pga allergi. Ska man göra en 60-bitars då kanske? Om inte annat får man väl svulla som en galning i några dagar efteråt haha.
  • anette83

Malli716: Vi hade 115 gäster men beställde bara tårta till 100 pers. Även personalen fick äta av tårtan, och ändå var det över!

• Chicita

Tårta går utmärkt att frysa (för er som vill beställa fler portioner än gäster).
    Den erfarenhet jag har av bröllopstårtor säger ändå att ni lugnt kan beställa 1 portion / gäst för det är nästan omöjligt att baka en tårta för exakt 72 personer (exempelvis), utan den blir oftast från 70-75 personer (eller något sånt).

Den tårta ni får över plastar ni in i dubbla lager gladpack och stoppar i frysen.
    Sen tinar ni den långsamt i kylen när ni vill äta den. Det går utmärkt Glad 

• malli716

Mm, misstänkte att det brukade bli över en del....
    Tack tack tack för alla svar! Glad 

• LyckligaBruden
    Chicita skrev 2012-08-13 14:15:02 följande:
    Tårta går utmärkt att frysa (för er som vill beställa fler portioner än gäster).
    Den erfarenhet jag har av bröllopstårtor säger ändå att ni lugnt kan beställa 1 portion / gäst för det är nästan omöjligt att baka en tårta för exakt 72 personer (exempelvis), utan den blir oftast från 70-75 personer (eller något sånt).

Den tårta ni får över plastar ni in i dubbla lager gladpack och stoppar i frysen.
    Sen tinar ni den långsamt i kylen när ni vill äta den. Det går utmärkt Glad 
    Hur gör man när man måste frakta hem den flera mil? Äter på vägen
  • Chicita
    LyckligaBruden skrev 2012-08-13 14:26:49 följande:
    Hur gör man när man måste frakta hem den flera mil? Äter på vägen
    Stoppar den i en kartong med kylklampar kanske?

Det var ett tips annars... inte en order.
    Funkar det inte för er så finns det säkert en soptunna i närheten som tar emot överbliven tårta. 
  • LyckligaBruden
    Chicita skrev 2012-08-13 14:28:50 följande:
    Stoppar den i en kartong med kylklampar kanske?

Det var ett tips annars... inte en order.
    Funkar det inte för er så finns det säkert en soptunna i närheten som tar emot överbliven tårta. 
    Jag skojade lite bara, är du på dåligt humör?
  • Smulan
    frida o björn skrev 2012-08-13 12:29:38 följande:

Vilka fina tårtor!
    Smulan: hur kunde tårtan bli så billig som 1200 kr??

fruStendahl: Vad tar Ica för bröllopstårtor?

De vi har hört än så länge tar mellan 2500-3000 kr för 100 bitar. Hade gärna hittat billigare, men

vill inte ha hemmagjorda.

Jo vi tog tårtan på vårt "kända" bageri här i stan och de är kända för sina goda och BILLIGA bakverk. De tog bara 23 kr biten Skrattande. Vi är lyckligt lottade att ha hittat det så billigt. Sen gör det ju mycket hur mycker dekor man har vilket vi hade det sparsamt med. Våra tårtor är för 50 personer.
Svar på tråden Visa era bröllopstårtor! :)