Houdini (och generellt): Tack, det är precis så jag tänker. Jag har faktiskt extremt svårt att se att hon kommer fatta ett genomtänkt beslut helt baserat på egna åsikter och erfarenheter i denna fråga. Varför skulle hon? Hon har inget som helst konsekvenstänk, alls... delvis pga sitt handikapp (adhd) och delvis pga att hon blivit curlad hela sitt liv. Mamma har inte löst problemen åt henne, men sett till att hon landat alldeles för mjukt efteråt.
Rätt var det är drar hon utomlands på en sista minuten med en kompis för då har hon sparat ihop nån tusenlapp till resan. Sen väl framme så kommer hon på att hon behöver både kläder och matpengar. Hon har aldrig behövt bära de fulla konsekvenserna av sitt handlande. Hon har aldrig någonsin haft ett jobb. Just nu bor hon med en kompis och får pengar till mat och hyra av mina föräldrar utan motprestation.
Hon äter mediciner mot depression just nu, för tillfället inget emot sin adhd. Jag tror hon skulle klara av det känslomässiga kring det även om hon säkert skulle ta det hårt till att börja med. Dessvärre så är hon en person som tänker lite för mycket, och tycker att det här är nåt sorts tecken. Å andra sidan har jag extremt svårt att se hur hon ska klara att ha ett barn också. När hon har tröttnat på sina djur så har hon dumpat dem hos mamma (som inte säger mycket), hon har extremt kort tålamod, kan inte planera för något, tar inga initiativ och "vill" inget.
Ångrar mig: Självklart kommer jag inte pusha henne åt något håll. Det är helt och hållet hennes beslut, och jag är noga med att inte skuldbelägga henne. Däremot så har jag fruktansvärt svårt att förstå att man bara ska stå bredvid och vara glad. Det hjälper inte henne att se nyanserat på saken om alla bara tycker att det är en bra idé, det kanske tvärt om får henne att tro att det är fel att tycka något annat.
Hon har alltid sökt råd och stöd hos mig tidigare och velat veta vad jag tycker om saker och ting, och det är verkligen inte alltid hon hållt med eller följt mina råd. Varför skulle jag göra skillnad på denna situation. Jag har flera nära släktingar som fått barn 18-20, och jag tyckte verkligen inte det var en bra idé. Men det var inte min ensak, de var inte min närmsta familj, och då är det bara att gratulera och hålla god min.
Självklart ångrar man inte ett barn som fötts, och det eventuella barnet kommer bli oerhört älskat. Däremot så handlar det om ganska mkt mer än om "fel tidpunkt". Hon har inga förutsättningar just nu att klara sig på egen hand öht. Killen är en fd missbrukare (igår när vi pratade kom det fram att han inte alls varit ren så länge som han sagt, utan nyligen hade haft ett återfall, så jag räknar honom inte ens som fd missbrukare längre). Han vill dock inte ha hjälp utan säger sig klara sig själv. Båda bor hemma, ingen har jobb.
------
Nej, jag kommer inte vara ett dugg glad eller gratulera innan hon fattat ett beslut. Under den tiden tänker jag försöka hjälpa henne att väga för- och nackdelar mot varandra, att fundera ut hur hon ska lösa sin framtid om hon behåller barnet och se till att hon har verktyg att fatta ett genomtänkt beslut. När beslutet väl är fattat är det bara att hålla tummarna och hoppas på det bästa. För det kommer behövas en hel del hoppandes för att hon ska klara av det här... jag är inte ett dugg hoppfull och misstänker att det här, precis som allt annat, blir min mammas problem att lösa...
Det här handlar egentligen inte om hennes ålder, utan om hennes person. Hade det varit min andra lillasyster, som dessutom är 17 år och då ett år yngre, hade jag inte varit ett dugg orolig för att hon skulle klara av det. Hon är mogen och kapabel att tänka på konsekvenser och hur hon ska lösa problem. Hon är flitig att jobba och har ett helt anant driv.
Jag har pratat med henne igår, och jag försökte hålla mig ganska mkt borta från frågan behålla/inte behålla (där tror jag inte ens hon behövde fråga vad vi tycker, det är ju ganska självskrivet i vår familj), utan fokuserade mer på att HON måste tänkta på SIG SJÄLV i första hand, oavsett vad hon väljer. Att nu är det bara en geleklump som inte bryr sig om det ena eller det andra, så det ska hon inte ta hänsyn till. Att hon ska behålla barnet om det är vad hon VILL, men inte se det som ett tecken på att dom ska vara ihop, eller att hon nu måste ta sitt "straff" för att hon slarvat. Att hon måste se till sina drömmar och hur hon tänkt sitt liv och utgå därifrån.
Jag delade med mig av mina erfarenheter, och sa att JAG aldrig någonsin ångrat mig, men också att det var mina erfarenheter och inte hennes. Men att det inte är "fult" eller skamligt att göra en abort om hon väljer det, och att alla kan göra misstag eller råka ut för ren och skär otur. Risken att man ångrar sig finns alltid (oavsett vad det gäller), och man kan aldrig veta om det var det enda barn man kunde få. Men man kan inte tänka så heller, man måste alltid fatta beslut efter vad som känns mest rätt i längden.