• Trivia

Varför måste man bjuda respektive?

Hej på er!

Håller på och planerar bröllop och diskuterade med min mor om hur vi skulle begränsa antalet gäster (känner att fler än 100gäster är lite väl mycket).
    När det gäller släkten så har jag dragit gränsen vid kusiner men funderade ändå på några kusinbarn. Då säger min mor att, ja men om du bjuder "x" så måste du ju bjuda hennes sambo också. Något som jag inte hade haft en tanke på.

Är detta någon "regel" som jag missat? Varför ska man behöva bjuda människor som man inte ens har träffat?
    Jag skulle tycka att det var jättekonstigt att gå på ett bröllop där jag inte kände brudparet. Inte skulle jag ta illa vid mig om min sambo blev bjuden på ett bröllop och inte jag (om det nu inte var gemensamma vänner)...

Vad tycker ni?

• Svar på tråden Varför måste man bjuda respektive?
  • tout lamour lamour

Självklart "får" man alltid göra precis som man vill både när man har sitt bröllop och när man anordnar andra typer av fester för sig själv.
    Däremot får man vara beredd på att folk kanske avstår från att komma - själv skulle jag inte gå på en fest dit min sambo inte var välkommen, om det inte var någon typ av tjejmiddag eller något sådant. Det hör till vanligt hyfs att man inte bara bjuder en part av ett par. Men som sagt var, alla bestämmer ju själva vilka de bjuder till sin fest, dvs ingen kan ju stoppa er.

• anne på grönkulla

I mer högtidliga sociala sammanhang, dit t ex bröllop traditionellt räknas, så bjuder man par. Man kan tycka att det är löjligt och låta bli. Men tänk såhär: hur kan du förvänta dig att folk ska fira ert bröllop och ert gemensamma beslut att leva ihop om ni inte visar respekt för deras val av partner utan v'ljer bort den? Själv skulle jag aldrig prioritera en inbjudan för bara mig om jag hade ett val mellan det och en aktivitet för oss båda. Jag är glad åt mina vänners val av livskamrater oc nyfiken på dem även om jag (ännu) inte lärt känna dem.

Men som sagt, ingen tvingar er att bjuda - ni riskerar dock att få en del relationer till era nära och kärra ställda på sin spets av det beslutet. Kan ni leva med konsekvenserna, gör som ni vill!

• Kattpoet

Som sagt man  behöver inte bjuda  partnern, MEN   vissa kan se det som att Ni inte  ser dem som et seriöst par och inte kommer eller i värsta fall slutar umgås med er.

Så det är ju  upp till er.

Jag var tjejen som aldrig blev medbjuden, jag vet  hur det känns att  vara den objudbara partern.  Så jag  bjuder alla och hoppas att det slutar med att jag har mer vänner, det är det enda man kan hoppas  på. 

• GeneralElectric
    Trivia skrev 2011-08-01 21:39:02 följande:
    Är detta någon "regel" som jag missat? Varför ska man behöva bjuda människor som man inte ens har träffat?
    Etablerat bruk och ”regler” – i den mån sådana finns i sällskapslivet – kan du läsa om här:

www.dn.se/mat-dryck/etikett/valkomna-gaster

samt i varianter:
    www.dn.se/blogg/etikettfragan/2010/11/15/inte-folja-med-8510
    www.dn.se/mat-dryck/etikett/kommentarer-till-fraga-om-att-bjuda-par
    www.dn.se/blogg/etikettfragan/2011/06/22/sarbouteslutning
  • Johannaz

ja tyckte oxå de va jätte jobbbigt, men enligt "reglerna" så måste dom vara förlovade. så vi drog gränsen där:)

• Freakie

Vi drog vår gräns vid etablerade par, de som var tillsammans när vi skickade ut inbjudningskorten ca 4 månader innan. Oavsett om vi hade träffat respektive eller inte. Man får ju se bröllopet som ett bra tillfälle att träffa de respektive som man inte har mött tidigare

• Mariamilena80

Jag tycker det är självklart att bjuda respektive. Skulle själv bli ledsen som min sambo blev bjuden på ett bröllop och inte jag.

• Januaribruden

Vi har också detta problem och har inte råd att bjuda ALLA. Problemet är ju inte bland vänner utan hos kusiner m.m. där man aldrig träffat deras respektive och knappt har kontakt med dem men bjuder ju ändå deras förädrar (morbröder m.m) Det blir ett svårt beslut som vi får grubbla på ett par månader till eftersom vi tänkte skicka ut inbjudningarna i september..
    Men jag håller med det de andra skrivit, ni gör som NI vill men det kan uppfattas som oförskämt och respektlöst.

Lycka till!

• Maloom

Som sagts så brukas par bjudas tillsammans. Sedan kan det ju hända att den part som inte känner brudparet VÄLJER att inte komma. Kan som sagts också bli så att den bjudne inte vill komma om inte dennes partner är bjuden. Vi har bjudit allas respektive.

En gång för några år sedan blev bara min sambo bjuden på ett bröllop. Det kändes märkligt för oss. Paret var visserligen hans vänner, men vi hade träffat dem ihop vid fleratillfällen. Han valde då att bara gå på själva vigseln och första delen av middagen (väntade inte på tårtan). Detta delvis för att jag kört ut honom till platsen (på landet) och väntade hos en väninna som bor i närheten.

• Bettina

Jag har flera som jag aldrig har träffat, ska bara bli kul.
    Fanns inte på kartan att jag inte skulle bjuda respektive. 

Svar på tråden Varför måste man bjuda respektive?