• charlie10

Varför ger ni sensuella bilder på er själva i morgongåva?

Jag är en man, 27 år, som är förlovad. Jag är minst lika kåt och tänd på min tjej som alla era män. Men jag förstår inte vad de fina med att ge nude fine art/sensuella/naken bilder på sig själv till sin man är?

Det är inte så att jag anser att det är konstigt eller något som gör mig upprörd. Var och en får ge precis vad de vill i morgongåva. Jag vill bara förstå hur ni tänker när ni väljer att göra en sådan grej och vad era män tycker är så kul med att få dessa bilder?

En tanke jag har är att de flesta gör det för att själv få känna sig lite glamouraktiga. Det är väl ingen av er som tar bilderna för att eran kille ska sitta och runka till dem? Eller vill ni att han delar med sig till sina killkompisar så att han kan visa vilken sexig tjej han har?

Jag kan väl medge att jag skulle tycka det var kul att se min sambo på studiofotade bilder med sexiga underkläder, det tycker nog de flesta. Men vad gör era män era män med bilderna sen? Tittar på lite då och då? 

• Svar på tråden Varför ger ni sensuella bilder på er själva i morgongåva?
  • charlie10
    TheD skrev 2011-07-22 18:38:04 följande:
    Har väl inget direkt svar men jag är lite av teaterapa och älskar att bli fotad och att stå på scen så jag tycker det ska bli en kul grej. Och att om 20 år kunna säga:"tänk att jag hade den kroppen när jag var 25" :D
    Då faller det in under kategorin egoboosting :)

Jag håller med de flesta om att det inte är porr.
  • charlie10
    1700tal skrev 2011-07-22 17:00:24 följande:
    Jag förstår inte riktigt varför så många dömer det som porr. Rent sexuellt är ju secret box-bilder i underkläder, slöja och smickrande belysning inte mer porriga än semesterbilderna på stranden eller H&Ms underklädessidor i katalogen. Jag ogillar när kvinnor förkastar varandras sätt att bejaka sin sexualitet! Det behöver inte vara på samma sätt som alla andra gör, kanske är det inte heller nyttigt eller bejakande i det långa loppet - men att andra kvinnor använder ord som porrigt, våpigt, horigt... FY, så osolidariskt! Man kan tala emot en sak utan att använda så förnedrande och skambeläggda uttryck!

Sen gillar jag inte objektifieringen av kvinnor och det är väl egentligen sakens kärna. Jag skulle själv inte komma på idén att göra en sån sak till min sambo, tror inte han skulle ha minsta nytta/glädje av den. Män har olika sätt att tända än vad kvinnor har, så är det bara och medvetenhet om det främjar sexlivet, inte tvärtom. Visuella bilder tänder män mer än kvinnor och många kvinnor tycker porrfilmer av avsmakliga pga bristen på fantasi och sensuella inslag. Vilket förklarar varför kvinnor tilltalas av metoden med secret boxar som anspelar på sexualitet men på ett mkt mer subtilt sätt. Inget hokus pokus och personligen tycker jag secret box bilder är väldigt vackra, en fröjd för (även det kvinnliga) ögat.

Uppskattar då män såna bilder? Det är nog olika, inte vet jag. Mitt ex skulle blivit lyrisk, han var lite typen som satte sin flickvän på en pedistal. Min nuvarande skulle tycka det var rätt pinsamt och tror inte det skulle tända honom nämnvärt.

Men snälla, låt oss inte använda sexistiska benämningar på varann och de val vi gör. Även om vi inte gillar dem.
    Riktigt bra inlägg!
  • 1700tal
    charlie10 skrev 2011-07-24 18:36:23 följande:
    Riktigt bra inlägg!
    Tack. Glad
  • MrsT2011
    Vi2alltid skrev 2011-07-23 19:01:11 följande:

Kanske lite O.T men det är mycket hysteri överhuvudtaget det här med presenter tycker jag... och det verkar ligga mycket prestige i det också hos många, att på nåt sätt lyckas "bräcka" med den perfekta presenten.

Har pratat med flera som lägger massa pengar på presenter till sina respektive. Men glömmer bort de där små vardagliga presenterna, som ju är de bästa! Tex att överraska med lagad mat efter jobbet. Att hålla fram en handduk när h*n kommer ur duschen. Att ringa ett samtal till jobbet bara för att säga "jag älskar dig". Att köpa ens dyra favoritglass på fredagkvällen. Dessa presenter överglänser alla dyra klockor, resor och sensuella bilder.

Vi köpte ingen morgongåva till varandra. Vi bestämde att vi inte skulle lägga pengar på det, utan istället se til att vi hade råd att komma iväg på en resa tillsammans. På morgonen pussade jag min man och sa "Grattis! Du har nu mig vid din sida resten av livet".

Jag lägger själv inte mycket symbolik i saker kring bröllopet, men många här inne på BT gör det! Har ni tänkt på varför morgongåvan överhuvudtaget uppstod och vad DEN symboliserar?

Skönt att höra att fler resonerar så som jag och min man gör! Mitt förra jobb var ett riktigt snobb-ställe med dress code mörk kostym, gissa om folk höll på att bräcka varann på fikarasterna med sina dyra klockor, förlovningsringar och presenter. Jag spyr på alltihop! Resor och förlovningsringar planerar och betalar vi tillsammans, hans svindyra klocka köpte han till sig själv. Min klocka köpte jag på Ur&Penn, älskar den!
  • Emblas Mamma

men fortfarande - varför skulle det vara att skryta att köpa EN resa till sin man?
    Varför skulel det vara att bräcka någon annan?
    Förstår inte riktigt?

Tror ni att jag t.ex. köpte en resa för att bräcka alla andra? Är det så?
    Bara undrar??

Kan även tala om att jag alltid lagar mat till min man när jag är hemma, plockar ofta nydoftade blommor (GRATIS) och tänder ljus när han kommer hem,
    öper även hans favogodis eller hyr film ibland och massa annat småromantiskt som är GRATIS eller BILLIGT!

Fast det kanske ändå finns dom där ute som tror att bara för att ajg handlade en dyr sak så tänker inte jag på romantiken i vardagen?
    Hur är det med alla andra som verkar skryta om allt dom köper? Skryter dom verkigen? Hur gör man när man skryter? Hur ser man skillnad på att dom verkligen skryter eller att dom berättar för att dom är glada över det?
    Dom kanske har resor, klockor eller annat som intresse precis som någon annan har som intresse att lägga massa pengar på en bröllopsfotograf eller en dyr vigselring?
    Jag undrar om människor i min närhet tror att jag skryter när jag berättar att jag ska på två resor på mindre än ett halvår? Jag tror jag blir paranoid snart!
    Snälla, berätta hur man gör när man berättar något UTAN att skryta?? Jag vill verkligen veta.
    Jag vill inte att någon ska tycka att jag skryter - så snälla informera mig om t.ex. jag verkar skrytig??

• Vi2alltid
    Emblas Mamma skrev 2011-07-24 20:55:30 följande:
    men fortfarande - varför skulle det vara att skryta att köpa EN resa till sin man?
    Varför skulel det vara att bräcka någon annan?
    Förstår inte riktigt?

Tror ni att jag t.ex. köpte en resa för att bräcka alla andra? Är det så?
    Bara undrar??
    Jag kan säga hur jag menade; att vissa verkligen ger sken av att de vill skryta över dessa presenter. Jag menar inte att alla gör det, men vissa gör det tyvärr.
  • Emblas Mamma

Ja självklart finns det dom som verkligen ger sken av det, men absolut inte alla. Jag hoppas innerligt att ingen i min omgivning tror att jag skryter.. Man vet ju aldrig! Hoppas dom har vett att säga till i så fall ;)

• Vi2alltid
    Emblas Mamma skrev 2011-07-24 21:10:33 följande:
    Ja självklart finns det dom som verkligen ger sken av det, men absolut inte alla. Jag hoppas innerligt att ingen i min omgivning tror att jag skryter.. Man vet ju aldrig! Hoppas dom har vett att säga till i så fall ;)
    Ibland får man uppfattningen att vissa par jobbar väldigt hårt för att hitta den där dyra perfekta presenten, men som sagt glömmer de små vardagliga presenterna som jag skrev om. Jag vill hellre ha de där små presenterna av min man än väldigt dyra 2-3 gånger om året...
  • Emblas Mamma
    Vi2alltid skrev 2011-07-24 21:17:14 följande:
    Ibland får man uppfattningen att vissa par jobbar väldigt hårt för att hitta den där dyra perfekta presenten, men som sagt glömmer de små vardagliga presenterna som jag skrev om. Jag vill hellre ha de där små presenterna av min man än väldigt dyra 2-3 gånger om året...
    och vi ger aldrig dyra presenter, knappt någon alls. bara små vardagliga mysiga ting,
    men någon gång sällan är det roligt att verkligen ställa till med något som en resa,
    vi är mycket för att resa och det är den perfekta presenten för oss. Därför sparar vi in på annat för att kunna resa.
    Andra får gärna prioritera annorlunda, men just nu är vi unga utan hus och lån så vi vill prioritera resor så länge vi bara kan :)
Svar på tråden Varför ger ni sensuella bilder på er själva i morgongåva?