• charlie10

Varför ger ni sensuella bilder på er själva i morgongåva?

Jag är en man, 27 år, som är förlovad. Jag är minst lika kåt och tänd på min tjej som alla era män. Men jag förstår inte vad de fina med att ge nude fine art/sensuella/naken bilder på sig själv till sin man är?

Det är inte så att jag anser att det är konstigt eller något som gör mig upprörd. Var och en får ge precis vad de vill i morgongåva. Jag vill bara förstå hur ni tänker när ni väljer att göra en sådan grej och vad era män tycker är så kul med att få dessa bilder?

En tanke jag har är att de flesta gör det för att själv få känna sig lite glamouraktiga. Det är väl ingen av er som tar bilderna för att eran kille ska sitta och runka till dem? Eller vill ni att han delar med sig till sina killkompisar så att han kan visa vilken sexig tjej han har?

Jag kan väl medge att jag skulle tycka det var kul att se min sambo på studiofotade bilder med sexiga underkläder, det tycker nog de flesta. Men vad gör era män era män med bilderna sen? Tittar på lite då och då? 

• Svar på tråden Varför ger ni sensuella bilder på er själva i morgongåva?
  • TheD

Har väl inget direkt svar men jag är lite av teaterapa och älskar att bli fotad och att stå på scen så jag tycker det ska bli en kul grej. Och att om 20 år kunna säga:"tänk att jag hade den kroppen när jag var 25" :D

Det är ju inga porrbilder. Det skulle jag aödrih ställa upp på. Smakfullt och sensuellt. Inget finger i munnen osv...

Jag frågade min blivande för några månader sen om vad hans åsikt är och jag såg att tyckte om idéen.  Om han vill så får han väl visa bilderna för polarna. Mig gör det inget för jag vet att jag har en fin och tränad kropp och sen är det kul att göra andra killar avundsjuka hahahaha ;) Hoppas någon förstår hur jag menar.

Hm... vet inte vad mer jag ska skriva.

• Emblas Mamma

För mig är inte en secret box några porrbilder,
    utan konst! Riktigt skön konst! Men självklart är det inviduellt för alla vad som räknas till konst och inte precis som allt annat.
    Själv skulle jag till och med kunna tänka mig att ha några riktigt smakfulla bilder på väggen av sådant.

Men jag skulle själv aldrig göra en secret-box, tycker att det verkar tråkigt att den bara ska ligga i en låda och kanske bara bli sedd en eller två gånger av mannen. Ingen annan kommer ju se och inte sitter man och kikar.
    Sen tycker jag det är lite dyrt för att göra sådant som inte kommer användas.
    Däremot om man hade gjort någon smakfull tavla så hade man kunnat ha den framme. Men då hade man givetvis inte varit naken eftersom andra ser det så att säga.
    Själv älskar jag allt som är naket, tycker det är naturligt och fint, älskar när min dotter går runt naken också för hon är ju som mest sötast då :)
    Precis som när hon föddes, naturlig och söt! Jag skulle lätt kunna tänka mig att göra någon slags bild som "Mirjami" visade upp här innan, men kanske lite mer täckande för min egen del :)
    Om JAG skulle göra en secret box för att jag hade massa pengar över osv skulle jag göra det enbart för att jag tycker att jag själv är väldigt snygg utan kläder och för att jag är ett riktigt ego! :D
    Sen varför alla andra gör det kan ju vara en annan sak - men jag skulle gjort det enbart egoistiskt och skulle säkert titta på bilderna mycket fler gånger än min man ;)

Nej, jag tror inte på att en secret box är en jätterolig morgongåva egentligen, den kommer bara användas någon enstaka gång. klart den är rolig sådär för stunden - men långt ifrån alla män tycker nog det.
    En annan gåva för någon som har allt och inte använder något (som min man) är att ge bort upplevelser!
    Det kan vara allt ifrån en mysig picknick till en långresa utomlands eller en dyr spa-weekend.
    Man kan ju hitta på vad som helst som passar plånboken,
    och en överaskande upplevelse tillsammans - det är väl något av det bästa man kan få? :D

litenkaka skrev 2011-07-22 15:26:05 följande:
    Men hörredu...det är inget fel med en weekend i London. Det fick jag av min fästman vår första jul tillsammans Blev enormt glad såklart men det är såhär i efterhand inte resan i sig som är bästa minnet; det var det fins kortet han gjort själv och klistat in bilder från London osv. Och för några veckor sedan fick jag en dyr klänning när jag varit nere ett tag men än en gång var det inte presenten i sig som betydde mest utan skattjakten han ordnade för att jag skulle hitta paketet. Då ligger det tid, planering och omtanke bakom. Precis som den gången han stolt som en tupp kom hem med en Palle Kuling-tablettask som var mitt absoluta favoritgodis som liten
    Jag håller med dig!
    Det är väl underbart med resor som överraskningar? :)
    Ibland vill man helt enkelt bli överraskad, och någon gång ordentligt!
    Jag är inte så mycket för dyra presenter, vi ger aldrig bort julklappar eller födelsedagspresenter alls. Kan bli en och annan billig men genomtänkt present,
    men någon gång då och då är väl roligt?
    Själv jobbade jag extra de första månaderna på detta året och tjänade ihop så pass att jag i smyg beställde en Turkiet-resa för två i Augusti. Detta gav jag min man när han fyllde 30,
    och mycket tanke låg bakom då vi behövde lite barnfritt och jag satt och knåpade ihop en fin och hemlig liten bok om vårt reseål. Boken hade ett frågetecken framför och en karta inuti dit vi skulle,
    jag skrev många rader i rim om vilken fantastisk resa vi har framför oss!
    Min man blev såklart överlycklig och tycker att det är det bästa han fått någonsin! Han blev riktigt paff!

Vi älskar överraskningar båda två, det behöver inte alltid vara något dyrt som en resa, men någon gång kan man ju slå på stort om plånboken tillåter :)
    Nu räknar vi dagarna till resan! :D (Hoppas jag själv blir lika överraskad någon gång i framtiden, om 10 år?) :)
  • Aleta
    1700tal skrev 2011-07-22 17:00:24 följande:
    Jag förstår inte riktigt varför så många dömer det som porr. Rent sexuellt är ju secret box-bilder i underkläder, slöja och smickrande belysning inte mer porriga än semesterbilderna på stranden eller H&Ms underklädessidor i katalogen. Jag ogillar när kvinnor förkastar varandras sätt att bejaka sin sexualitet! Det behöver inte vara på samma sätt som alla andra gör, kanske är det inte heller nyttigt eller bejakande i det långa loppet - men att andra kvinnor använder ord som porrigt, våpigt, horigt... FY, så osolidariskt! Man kan tala emot en sak utan att använda så förnedrande och skambeläggda uttryck!

Sen gillar jag inte objektifieringen av kvinnor och det är väl egentligen sakens kärna. Jag skulle själv inte komma på idén att göra en sån sak till min sambo, tror inte han skulle ha minsta nytta/glädje av den. Män har olika sätt att tända än vad kvinnor har, så är det bara och medvetenhet om det främjar sexlivet, inte tvärtom. Visuella bilder tänder män mer än kvinnor och många kvinnor tycker porrfilmer av avsmakliga pga bristen på fantasi och sensuella inslag. Vilket förklarar varför kvinnor tilltalas av metoden med secret boxar som anspelar på sexualitet men på ett mkt mer subtilt sätt. Inget hokus pokus och personligen tycker jag secret box bilder är väldigt vackra, en fröjd för (även det kvinnliga) ögat.

Uppskattar då män såna bilder? Det är nog olika, inte vet jag. Mitt ex skulle blivit lyrisk, han var lite typen som satte sin flickvän på en pedistal. Min nuvarande skulle tycka det var rätt pinsamt och tror inte det skulle tända honom nämnvärt.

Men snälla, låt oss inte använda sexistiska benämningar på varann och de val vi gör. Även om vi inte gillar dem.
  • Chicita
    MrsT2011 skrev 2011-07-22 14:20:20 följande:
    Den känslan har jag med, för det är ju liksom ingen PRESTIGE i det... Vissa skryter om att "när min kille fyller 30 ska jag överraska honom med en weekend i London". Ja men herregud så pretentiöst, är det inte roligare att planera resor tillsammans? Själv fick jag en morgonrock i 30-årspresent och blev överlycklig då det var det enda jag önskat mig! =)

Min man önskar sig alltid bara choklad i present och det får han också, olika varianter som typ efterrätt, chokladask etc men alltid något med choklad!
    Jaaaaaa... Åh min absolut bästa present någonsin var en vetevärmarkudde.
    Sambon hittade en rätt billig på ICA MAXI som det stod "Min älskling" på. Min gamla kudde var så nött att den börjat läcka och jag hade lagat den massa gånger...
    Tänk vad underbart att få något som man vill ha  oavsett vad det är... Skrattande
    Det är kärlek för mig... Lyhördhet och omtänksamhet
  • TheD
    MrsT2011 skrev 2011-07-22 14:20:20 följande:
    Den känslan har jag med, för det är ju liksom ingen PRESTIGE i det... Vissa skryter om att "när min kille fyller 30 ska jag överraska honom med en weekend i London". Ja men herregud så pretentiöst, är det inte roligare att planera resor tillsammans? Själv fick jag en morgonrock i 30-årspresent och blev överlycklig då det var det enda jag önskat mig! =)

Min man önskar sig alltid bara choklad i present och det får han också, olika varianter som typ efterrätt, chokladask etc men alltid något med choklad!
    Men det kan vara så att killen inte har varit till London och vill åka dit alt. har varit där och gillar staden/vill tillbaka. Om det är en person som gillar att resa så ser jag inget fel i det. Jag kommer överraska  min älsking med en resa när han fyller 30  :) Ska bara se till att allt med bröllopet är betalat ;) haha
  • Vi2alltid

Kanske lite O.T men det är mycket hysteri överhuvudtaget det här med presenter tycker jag... och det verkar ligga mycket prestige i det också hos många, att på nåt sätt lyckas "bräcka" med den perfekta presenten.

Har pratat med flera som lägger massa pengar på presenter till sina respektive. Men glömmer bort de där små vardagliga presenterna, som ju är de bästa! Tex att överraska med lagad mat efter jobbet. Att hålla fram en handduk när h*n kommer ur duschen. Att ringa ett samtal till jobbet bara för att säga "jag älskar dig". Att köpa ens dyra favoritglass på fredagkvällen. Dessa presenter överglänser alla dyra klockor, resor och sensuella bilder.

Vi köpte ingen morgongåva till varandra. Vi bestämde att vi inte skulle lägga pengar på det, utan istället se til att vi hade råd att komma iväg på en resa tillsammans. På morgonen pussade jag min man och sa "Grattis! Du har nu mig vid din sida resten av livet".

Jag lägger själv inte mycket symbolik i saker kring bröllopet, men många här inne på BT gör det! Har ni tänkt på varför morgongåvan överhuvudtaget uppstod och vad DEN symboliserar?

• 20090801

Jag ville ge min man någonting som var personligt och som han skulle uppskatta och gjorde därför en secret-box-fotografering i vår hemmiljö. Vi bor på en gård med kor och hästar vilket jag fotades med slöja, stayup, högklackat, strumpeband, underkläder (vanliga trosor och korsett) och neglige. Fotografen hade med sig en stylist som fixade till mig och fotograferingen ägde rum inne i vårt hus, ute bland djuren och sedan red jag en av mina hästar över en äng. Vigselringen var med på några kort och blommor som jag skulle ha i buketten fanns med på några bilder. Det var inga nakenbilder eller porrbilder, detta var väldigt uppskattat av min man och han tittar på bilderna både ensam och tillsammans med mig. Eftersom han inte är en person som bär smycken, inte ens klocka så var detta något som passade honom. Dessutom hade han ingen aning om att jag hade ute stylist och fotograf under tíden han var och hämtade reservdelar till en maskin under tre timmar.

• LisaEleonor

Jag tänker inte göra någon secret box till min sambo, fick en bättre ide. Men jag förstår ändå inte all kritik mot det. Jag och sambon är väldigt öppna när det kommer till sex, speciellt efter att ha levt ett år isär och är båda öppna med att vi har behov av sex och pratar även öppet om onani. Det är inget speciellt med det.

Min sambo skulle uppskatta bilderna eftersom de skulle vara enklare att se på än att smygtitta på mig när jag klär av mig Flört. Skulle han vilja använda dem om han var ensam någon kväll så skulle inte jag se något konstigt med det. Känns ju bättre att han fantiserar om mig istället för andra...

Det som förvånar mig mest med den här diskussionen är hur människor pratar om IFALL äktenskapet skulle spricka. Jag tänker inte fundera på vad som skulle hända ifall vi skiljde oss sedan. Jag kan inte tänka mig att stå framme i kyrkan och lova evig trohet och ha en tanke långt bak i huvudet som säger att det kanske inte håller. Men jag saker bara helhjärtat också. Förstår bara inte hur folk kan tänka tanken på att det skulle ta slut, för mig gör tanken mig illamående. Och då tänka att jag inte tänker ta sexiga bilder för vad som skulle kunna hända om det var slut.

• Emblas Mamma

Jag förstår fortfarande inte varför man inte skulle kunna ge bort en resa?
    Bara för att bräcka någon annan? Det var det dummaste jag har hört, det får stå för andra människor om dom gör sådana dumheter, men själv ger jag min man en resa för att jag vill att vi ska komma bort tillsammans och ha roligt, trevligt och mysigt!

Detta är verkligen inget som jag går och skryter med, tvärtom så skäms jag nästan över att berätta det, för jag vet att det finns så många "svenskar" där ute som tycker att allt måste vara lagom, och därför tror dom att man skryter om att man gör si och så.
    Men hur berättar man egentligen något utan att skryta då? Det är en fråga jag ställt mig många gånger.
    Jag berättar aldrig för någon om våra resor om inte folk frågar personligen.
    Detta gäller dock inte mina närmaste och vänner, men alla andra. Skulle inte drömma om att säga att vi ska iväg på två resor och att jag gav min man den ena resan.
    Varför?
    Det skulle låta skrytigt enligt många härinne och säkert bland många fler.
    Är det någon som frågar öppet så brukar jag säga att jag jobbat och slitit de första månaderna utöver min skola för att få ihop pengarna bara för att jag VILL göra något  extra roligt med min man, dessutom var resan ganska billig dessutom.
    det låter ju inte lika skrytit, eller hur? Men varför måste man egentligen ha massa bortförklaringar?
    Är det bara avundsjukans klockor som ringer egentligen för den man berättar för??

T.ex. många av mina vänner prioriterar sina dyra hästar och lägger många många fler tusenlappar på dom än annat. Hade dom prioriterat annorlunda så kanske dom också hade rest. Men nu har dom sina hästar som intresse och jag och min man har resor som intresse. Är det så svårt att förstå?

Bara för att man sparar ihop pengar och ger varandra något dyrt NÅGON gång, så betyder ju inte det att man gör det hela tiden!
    Jag har varit tillsammans med min man i 5,5 år - och aldrig gett honom en enda dyr resent! Vi brukar ge varandra något billigt och betydelsefullt eller inget alls. Bara uppmärksamhet.
    Men många bestämmer sig för att bara för att t.ex Lisa ger sin ma en weekend i London så betyder det att hon egentligen inte vet vad en betydelsefull present är och att man kan ge något billigare.

Visst kan man ge en billig och mycket betydelsefull present - men jag ser absolut inte något fel i att någon gång ge bort en dyr heller. Som OCKSÅ kan vara MYCKET betydelsefull.
    Eller?
    Vi svenskar är nog avundsjuka och lagom tråkiga överlag. Aldrig kan man vara lycklig utan att det ska klagas? Eller hur?
    Jag är trött på ordspråket "man är inte lyckligare för att man gör dyrare saker", nej, men man behöver inte vara mindre lycklig för det heller. Det ena ger inte det andra.
    Jag erkänner att jag också är avundsjuk någon gång då och då, men det går över fort och jag är glad för vad jag har istället! Jag har ju trots allt ett underbart liv och önskar inget annat!

Svar på tråden Varför ger ni sensuella bilder på er själva i morgongåva?