• Charmina

Tips på hur man kan bli gravid?

Hej,

Här kommer en oro som jag har som dom flesta nog tycker är obefogad men jag vill ha tips och råd iaf från er med erfarenhet.

Det är nämligen så att jag och min man vill ha barn, vi längtar såååå!

Vi har kört på som galningar nu i 2 månader utan resultat.
    Jag vet det är ej lång tid men vi båda är relativt unga och friska.
    Jag har köpt ägglossningstest och kunnat se när jag skall få ägglossning men det har inte lyckats ändå.

Jag blev rekomenderad att köpa rosenrot som tydligen kan hjälpa på traven som jag ätit sedan min senaste första mensdag.
    Men på apoteket har två expiditer inte alls tyckt att jag skall äta det då det inet finns några kliniska studier på att rosenrot inte är skadligt för fostret (om jag skull bli gravid).

Så nu har jag köpt folsyra som jag börjat ta idag.
    Jag ska få ägglossning vilken dag som helst men orkar inte testa mig för ägglossning utan vi har bara regelbunden sex så slappnar vi nog av mer.

Har ni några tips på hur man kan hjälpa kroppen att lättare bli gravid?

• Svar på tråden Tips på hur man kan bli gravid?
  • Ayla

Tyvärr är det helt normalt att det tar ca ett år innan man blir gravid. Så jag kan inte ge dig de svar du vill höra, tyvärr. Med ÄL-stickor så ser du i alla fall ungefär när du har ÄL, förhoppningsvis.

"Så här stor är chansen för en normalfertil kvinna att bli gravid vid samlag i samband med ägglossningen:

Vid 15 år: 40 %
    Vid 20 år: 40 %
    Vid 25 år: 30 %
    Vid 30 år: 25 %
    Vid 35 år: 20 %
    Vid 38 år: 10 %
    Vid 40 år: 5 %"

Hämtat från: www.villhabarn.se/content/129-Graviditetschans

• Rosi

Jag förstår helt och hållt vad du går igenom.,... Jag och min sambo har försökt att få barn i 1år nu.. Man blir missnöjd varje gång mensen kommer... Men mer du tänker på det så sätter "spärren" in och det kommer inte hända något.
    Jag ska snart iväg på en kontroll så se om allt stämmer.

Lycka till!!!!

• Charmina
    Rosi skrev 2011-07-08 16:51:52 följande:
    Jag förstår helt och hållt vad du går igenom.,... Jag och min sambo har försökt att få barn i 1år nu.. Man blir missnöjd varje gång mensen kommer... Men mer du tänker på det så sätter "spärren" in och det kommer inte hända något.
    Jag ska snart iväg på en kontroll så se om allt stämmer.

Lycka till!!!!
    Jag lider med er och hoppa på att en utredning kan se till att ni får hjälp på vägen.

Jag vet att jag ska försöka att inte tänka på det men det är så svårt att låta bli när man längtar men vi har sagt att vi inte ska köpa mer tester osv och bara släppa på det och köra på som vanligt om vi inte blir gravida denna gång.

Önskar oss alla lycka till!
  • Pinkgrape

Vi har försökt till och från i snart 4år utan att det velat bli något ytterligare barn. Jag skulle verkligen vilja tipsa er om att inte tänka så mycket på det. Det är få som blir gravida så snabbt som på 2 månader efter de börjat försöka. För oss tog de ca 6 månader innan vi blev gravida med vår dotter.

Slappna av, försök att inte hänga upp er på det och ha roligt :) Jag håller tummarna för er!

augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
  • Anonym (kille)
    Ayla skrev 2011-07-08 16:12:29 följande:
    Tyvärr är det helt normalt att det tar ca ett år innan man blir gravid. Så jag kan inte ge dig de svar du vill höra, tyvärr. Med ÄL-stickor så ser du i alla fall ungefär när du har ÄL, förhoppningsvis.

"Så här stor är chansen för en normalfertil kvinna att bli gravid vid samlag i samband med ägglossningen:

Vid 15 år: 40 %
    Vid 20 år: 40 %
    Vid 25 år: 30 %
    Vid 30 år: 25 %
    Vid 35 år: 20 %
    Vid 38 år: 10 %
    Vid 40 år: 5 %"

Hämtat från: www.villhabarn.se/content/129-Graviditetschan...
    Här har man gått hela sitt liv och varit orolig för att man ska "råka" göra någon gravid om man missar att skydda sig en enda gång, så visar det sig att det ska till snudd på ett mirakel även om man aldrig skyddar sig.

• Aleta

Lite tips, vetenskapliga och ovetenskapliga.

Skippa kaffe och ipren. (Bevisat att det minskar fertiliteten tydligen.)
    http://se.babycenter.com/preconception/activelytrying/caffeineandfertility
    http://www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt.jsp?NplID=19851206000022&DocTypeID=3

Ha sex varannan dag eller mer och ha kul!!! Njut av att ha sex! Tänk på att om ni lyckas så blir det småbarnsår med låååångt mellan gångerna när man få ha härlig, ostörd sex. Ni måste alltså kompensera nu med så bra sex som möjligt.

Lägg dig på rygg efteråt och håll upp benen, gärna en liten kudde under rumpan så att allt rinner dit det ska. (5-10 minuter.)

Folsyra ska du äta för att minska risken för vissa missbildningar som t ex ryggmärgsbråck.

Det tar tid att bli gravid, ett år får ni försöka åtminstone innan ni ska börja oroa er. 

• Ayla
    Anonym (kille) skrev 2011-07-08 19:56:33 följande:
    Här har man gått hela sitt liv och varit orolig för att man ska "råka" göra någon gravid om man missar att skydda sig en enda gång, så visar det sig att det ska till snudd på ett mirakel även om man aldrig skyddar sig.

Visst är det taskigt? Men det kan lika gärna ta sig på första försöket som på 24:e, allt runt omkring måste också klaffa. Snarare slumpen som gör om man bli på smällen eller inte. Råkade trilla in på den här länken en gång och fastän texten är lite rörig så står det mycket bra där: www.familjeliv.se/Forum-1-103/m52481478.html Ibland är det bra med perspektiv på tillvaron.
  • Ayla
    Aleta skrev 2011-07-08 21:10:26 följande:
    Lite tips, vetenskapliga och ovetenskapliga.

...

Lägg dig på rygg efteråt och håll upp benen, gärna en liten kudde under rumpan så att allt rinner dit det ska. (5-10 minuter.)
    Ursäkta att jag är och petar i ditt inlägg men just det där är en myt. TS, tänk dig ett glas med filmjölk. Även om du häller ut innehållet, så finns det ändå mycket kvar. Är likadant med spermier, det kommer finnas nog många kvar för att de ska kunna simma fram till målet - även utan att ligga på rygg med bena i luften i fem minuter.
  • Aleta
    Ayla skrev 2011-07-08 21:33:35 följande:
    Ursäkta att jag är och petar i ditt inlägg men just det där är en myt. TS, tänk dig ett glas med filmjölk. Även om du häller ut innehållet, så finns det ändå mycket kvar. Är likadant med spermier, det kommer finnas nog många kvar för att de ska kunna simma fram till målet - även utan att ligga på rygg med bena i luften i fem minuter.
    Jag vet, men oventenskapligt är ovetenskapligt och jag har en kompis som svär på att det funkar.

Ett helt ofarligt sätt som kanske gör att man känner att man hjälper till lite. 
  • carrobarro84

jag blev gravid på försök nr 2, då åt jag bisolvon (slemlösande) vet inte om det var det som hjälpte eller om det bara blev så ändå.

Svar på tråden Tips på hur man kan bli gravid?