• Charmina

Tips på hur man kan bli gravid?

Hej,

Här kommer en oro som jag har som dom flesta nog tycker är obefogad men jag vill ha tips och råd iaf från er med erfarenhet.

Det är nämligen så att jag och min man vill ha barn, vi längtar såååå!

Vi har kört på som galningar nu i 2 månader utan resultat.
    Jag vet det är ej lång tid men vi båda är relativt unga och friska.
    Jag har köpt ägglossningstest och kunnat se när jag skall få ägglossning men det har inte lyckats ändå.

Jag blev rekomenderad att köpa rosenrot som tydligen kan hjälpa på traven som jag ätit sedan min senaste första mensdag.
    Men på apoteket har två expiditer inte alls tyckt att jag skall äta det då det inet finns några kliniska studier på att rosenrot inte är skadligt för fostret (om jag skull bli gravid).

Så nu har jag köpt folsyra som jag börjat ta idag.
    Jag ska få ägglossning vilken dag som helst men orkar inte testa mig för ägglossning utan vi har bara regelbunden sex så slappnar vi nog av mer.

Har ni några tips på hur man kan hjälpa kroppen att lättare bli gravid?

• Svar på tråden Tips på hur man kan bli gravid?
  • Rosi
    Charmina skrev 2011-07-26 15:39:18 följande:
    Idag blev det ett svagt streck på stickan FörvånadSoligSkrattandeHjärtaGravid Har mått väldigt illa varje morgon också. Men inte trott att jag varit gravid. Så nu är man troligtvis gravid och hoppas på det bästa. Tack för allt stöd :) Jag åt rosenrot ett tag sen böt jag mot folsyra. Det är det enda jag hjälp kroppen med.
    Grattis!! =)
  • lundabrud
    emelie och Jonas skrev 2011-07-15 19:44:06 följande:
    Jag måste gå å kissa eller duscha efteråt...allt rinner ut på mig, iaf det mesta...vill inte ligga i en slemmig pöl under natten å va helt fuktig....blir ju som en sugpropp när den dras ut liksom, så det sugs ju med ut..haha..mysigt det låter :)
    Haha, kan inte annat än att hålla med... Slemmig pöl = big no-no!
    och Grattis till graviditeten, tänk hur "problem" kan lösa sig fort ibland... Hoppas allt går bra för er!
  • Oberon

Stort grattis om det är så, annars skulle mitt tips vara...sluta försök ;)

Försök bara slappna av och tvinga inte fram något, då slappnar kroppena v och gör det den är bäst på :)

• Aleta
    Oberon skrev 2011-07-28 13:19:49 följande:
    Stort grattis om det är så, annars skulle mitt tips vara...sluta försök ;)

Försök bara slappna av och tvinga inte fram något, då slappnar kroppena v och gör det den är bäst på :)
    Ett litet tips, läs gärna inlägg nummer 27 i den här tråden. Det är väldigt jobbigt för de som har problem att bli gravida att få höra att man ska slappna av. Det är beskrivet jättebra i det inlägget.
    Kan vara bra att känna till så att man inte sårar någon när man bara vill hjälpa till.
  • Charmina

Jag kan nu säga att jag är gravid helt klart :) Jag är i vecka 6. Det har tagit ett tag att få in att vi blev det så snabbt. Jag var helt inställd på att det skulle ta ett tag, speciellt då vi så gärna ville bli gravida.

Jag har nog haft tur för jag har då tyvärr inte lyssnat på att man ska 'slappna' av. Vi har ju verkligen haft barn och graviditet i våra tankar hela tiden. Vi har ju haft hur mycket sex som helst, använt ägglossningstest, jag har ju här och på nätet kollat  vad man kan göra för att 'hjälpa' kroppen till att bli mottagligare. Så slappnat av har vi ju inte gjort i den bemärkelsen men vi har gjort det med glädje och nyfikenhet, det är ju skitsvårt när man är så ivrig och vet att man kan börja försöka. Det jag däremot vill råda till är att inte glömma bort att njuta av sexet medans man försöker göra barn :)

Jag råder alla som vill skaffa barn att göra precis så som det passar för dom. Vill ni söka efter all info som finns att få, använda er av ägglossningstester och allt som hör till så gör det. Vill ni ha en mer spontan och avslappnad inställning så kör ni på det.

Jag uppskattar denna tråd och har fått massa råd och synvinklar. Så stort tack till er som tagit er tid att skriva ett inlägg i denna tråd.

• Charmina

Jag har under två dagar och nätter haft enormt ont i magen, jag veta att man kan ha mensliknande smärtor i början av graviditeten men dessa smärtor har varit helt annorlunda och smärtfulla. Så jag kontaktade min barnmorska och rådfrågade henne vad jag skulel göra. Hon sade att jag kunde kontakta en gynekolog för att lugna mig men att hon trodde att det inte var någon fara alls. Eventuellt kunde det vara utomkvedshavande :(
    Fick en tid igår hos en gynekolog som var så barsk, hårdhänt och absolut inte pedagogisk eller tog sig tid att förklara saker för mig.
    Jag fick komma in och hon började med att göra ultraljud, hon höll på och höll på i en evighet. Hon sade inte ett ljud medans utan rynkade bara på pannan och sade 'hmm' några gånger.

Sedan säger hon: 'Jag ser inget foster alls, är du säker på att du är gravid?'
    Eeh ja det är väl klart som fan att jag är det annars hade jag ju inte bokat tid hos henne.
    Jag får lämna ett urinprov, det visar att jag är GRAVID! Det visar också att jag har en urinvägsinfektion.

Sedan sätter vi oss ned och hon börjar prata: 'Som sagt jag kan inte ens se ett foster, det behöver inte betyda att det inte finns något utan det kan vara så att du är i ett tidigt skeende och det då är svårt att se. Det kan också betyda att du har utomkvedshavande..men jag har kollat runt och ser inte det heller men bebisen kan gömma sig någonstans i livmodern ändå. Nu ska du få ta två blodprover i två dagar så vi kan se om din hormonnivå stiger. Gör den det så utvecklas bebisen som den ska, gör den inte det så är det troligvist något allvarligt fel på den. Resultatet får du i mitten på nästa vecka, ledsen att du får vänta på det. Du får penicilin som du måste ta och blir inte infektionen bättre får du åka in akut. Tack och hej.

Jag satt där med massa rädslor, frågor och jag var enormt ledsen.
    Jag har redan ett gravidhumör så alla känslor slog på stort och jag gick därifrån med massa ?? och sån jävla sorg. Grät och grät hela vägen tillbaka till jobbet. Fick tag i min barnmorska som tröstade mig lite men hon är ju lika ovetande.

Finns det någon som gått igenom samma sak eller har något råd till mig?

• Sammet

gumman, det är lätt att bli stressad över ovetande frågor och svar som inte är säkra under tidiga skeden.
    OM jag vore du skulle jag bara tänka att inte rubba harmonin hos mig och kroppen, dessa är farligare anser jag!!
    Ta det lugnt, ät bra mat och vila mycket, kolla på komedifilmer, pussas mycket så ska du se att det blir BRA!!!Hjärta

• Daa

Charmina: Ååh, så jobbigt med ovissheten.  
    Och alldeles extra jobbigt att träffa en gynekolog som är så okänslig.

Tidigt i min graviditet hade jag också väldigt ont i magen. Inte lika länge som du har haft det, men det gjorde så pass ont att jag var säker på att det var dags för ännu ett missfall. Smärtan släppte efter kanske sex timmar och jag stålsatte mig inför blödningen som skulle bekräfta att graviditeten var över. Den kom aldrig.
    När jag senare talade med min barnmorska förklarade hon att livmodern växer väldigt snabbt i början av en graviditet och att det bara är för de andra organen att maka på sig. Det kan göra ordentligt ont.
    Jag ringde aldrig för att få ett ultraljud gjort, så jag vet inte vad de skulle ha sett.
    Resten av graviditeten gick bra i alla fall.

Hoppas att blodprovet visar att allt är bra och att er väntan inte blir alltför jobbig.

Kram.

• Josefin521

Hur har det gått för dig?

Svar på tråden Tips på hur man kan bli gravid?