• ElinFalk85

Familjen anti =(

Frågade jag min mamma här om dagen om hon inte var glad för att jag ska gifta mig. (jag hade då börjat prata klänning och vilken restaurang vi ska vara på etc). vet ni vad hon sa?! " jo jag är jätteglad OM det blir av"
    tack för den.
    fy va arg jag blev!!!! tycker det är väldigt respektlöst. hon menade att vi inte vart ihop så länge, och det har vi inte 4 månader idag. men varför skulle vi planera ett bröllop för ca 35.000kr och redan börjat spara omvi inte var säkra???? våra förlovningsringar kommer om en månad på posten.
    jag förstår min mammas oro, men jag tycker det är jävligt repsketlös och säga så.
    får jag tycka det?

jag förstår hennes oro lite grann eftersom jag har ett mycket hemskt förflutet (med våldtäkter, misshandlar osv osv). men min blivande man är den snällaste människa jag känner. han skulle ALDRIG ens peta på mig utan lov.

• Svar på tråden Familjen anti =(
  • Anonym (Ta inte åt dig)

Jag förstår inte varför folk blir så upprörda över att du vill ha barn ung och att du vill vara gift före det. Okej, allt i livet går inte att få perfekt precis som man vill ha det men bara för att du kanske inte kan få barn så ska du väl inte bara låta bli? Man kan ju inte förutsätta att du är en människa som inte tänker och vet att den risken finns. Och det kanske inte är så smidigt att kalla ett bar fött utanför äktenskapet för oäkting, men det är ett så otroligt gammalt och förlegat ord att jag väljet att ta det som att du skrev det lite som ett skämt. Nåja, med det sagt: Här har du en till som vill ha barn innan trettio OCH som vill gifta sig innan dess. Vi hade inte heller varit tillsammans jättelänge när vi flyttade ihop och började prata barn. När vi insåg att vi planerade så långt fram i tiden valde vi att förlova oss. Vi tänkte först gifta oss redan ett år senare men slopade sen dom planerna för vi insåg att det blev alldeles för mycket fokus på bröllopsplanering för tidigt i förhållandet. Jag är väldigt glad över det beslutet, och ibland kan jag känna att jag ångrar att vi var så "pang på" med allt i början, men vi hade ju rätt i alla våra känslor! Ibland måste man faktiskt våga satsa, men det har hänt några gånger att jag blivit lite rädd när jag tänkt på hur mycket jag faktiskt inte visste om min m2b vid tiden då vi förlovade oss, och hur lite han visste om mig. En person är som en ocean, det finns så otroligt mycket som inte går att utforska på så kort tid. Däremot inte sagt att ni gör fel; jag känner folk som blivit med barn efter en månad och klarat det, som gift sig inom ett år och är hur lyckliga som helt 10 år senare, folk som gör alla rätt och gör slut så fort dom köpt sitt drömhus... 

• Anonym (hejpådej)

Vad ledsamt att se att du använder ordet "oäkting" när du beskriver barn födda utanför äktenskap... :(

Förövrigt ville jag bara säga att, även om jag aldrig skulle rekommendera någon att gifta sig efter så kort tid som ni varit tillsammans, så finns det ju de par som fixar det. Mitt ex's föräldrar träffades när hon var 18 & han var 20. De gifte sig efter 3 månader tillsammans och är lyckligt gifta än idag, med tre barn.

• Anonym
    Anonym (Ta inte åt dig) skrev 2011-07-06 12:22:00 följande:
    Jag förstår inte varför folk blir så upprörda över att du vill ha barn ung och att du vill vara gift före det.

Jag tror att de flesta reagerar på ordvalet oäkting som är väldigt klumpigt använt och nedvärderande i sig.
  • ElinFalk85

oäkting var mkt klumpigt skrivet! ber om ursäkt för det.
    av alla oss 5 syskon så är det bara jag och en till som är födda med gifta föräldrar.
    men jag vill ha barn när jag är gift, kan man säga så då?

• BrudiMaj2012

Det var kanske lite tokigt sagt, men ganska många tänker ju likadant, att man vill vara gift innan man förhoppningsvis får barn jag tror annars att du skulle vinna på att förklara för din mamma och de som är skeptiska här på bt varför du så gärna vill gifta dig med din blivande så snabbt, om vi bortser från barnfrågan.. det brukar bidra till en ökad förståelse om man visar att man vet vad man gör och kan förklara det på ett bra sätt lycka till med allt!

• ElinFalk85
    BrudiMaj2012 skrev 2011-07-06 14:02:03 följande:
    Det var kanske lite tokigt sagt, men ganska många tänker ju likadant, att man vill vara gift innan man förhoppningsvis får barn jag tror annars att du skulle vinna på att förklara för din mamma och de som är skeptiska här på bt varför du så gärna vill gifta dig med din blivande så snabbt, om vi bortser från barnfrågan.. det brukar bidra till en ökad förståelse om man visar att man vet vad man gör och kan förklara det på ett bra sätt lycka till med allt!
    det var faktiskt vi båda som började prata om det. inte bara jag.
    vi är så väldigt kära och vill så gärna vara med varann resten av livet.
    sen kom frågan om barn upp.
    å jag vill ju som jag skrivit inte ha barn sent i livet, och så vill jag ju vara gift först.
    därav blir det nästa år (2012) som vi gifter oss =).
    det är också mycket för barnets skull så vi slipper erkänna farderskapp och annat sånt skit, (ursäkta ordvalet).

Jag är också lite kaxig och säger att eftersom jag redan vart med om så mkt skit i mitt liv, så kommer det bara fina saker nu =). okej lite naivt jag vet ;)
  • MrsT2011
    ElinFalk85 skrev 2011-07-06 14:06:06 följande:
    det var faktiskt vi båda som började prata om det. inte bara jag.
    vi är så väldigt kära och vill så gärna vara med varann resten av livet.
    sen kom frågan om barn upp.
    å jag vill ju som jag skrivit inte ha barn sent i livet, och så vill jag ju vara gift först.
    därav blir det nästa år (2012) som vi gifter oss =).
    det är också mycket för barnets skull så vi slipper erkänna farderskapp och annat sånt skit, (ursäkta ordvalet).

Jag är också lite kaxig och säger att eftersom jag redan vart med om så mkt skit i mitt liv, så kommer det bara fina saker nu =). okej lite naivt jag vet ;)
    Om du nu är så otroligt säker på din sak borde du också kunna vara stark inför din mamma. Istället startar du en tråd här för att få sympatier från främlingar. Det ger inte direkt intrycket att du är helt säker på att ett snabbt giftermål är rätt beslut. Om du och din kille är säkra så grattis! Självklart önskar jag er all lycka. Men då måste ni också lära er att stålsätta er och kunna bemöta era närmastes (befogade) skepsis och oro.
  • ElinFalk85
    MrsT2011 skrev 2011-07-06 14:32:05 följande:
    Om du nu är så otroligt säker på din sak borde du också kunna vara stark inför din mamma. Istället startar du en tråd här för att få sympatier från främlingar. Det ger inte direkt intrycket att du är helt säker på att ett snabbt giftermål är rätt beslut. Om du och din kille är säkra så grattis! Självklart önskar jag er all lycka. Men då måste ni också lära er att stålsätta er och kunna bemöta era närmastes (befogade) skepsis och oro.
    Jag stålsätter mig inför mamma, jag är bara trött på att höra hennes tjatande det är allt.
    vi gifter oss vare sig hon vill eller inte och ska hon va surmule så får hon stanna hemma.
    ville mest avreagera mig lite, och höra om det är fler som vart med om samma sak.
  • Kattpoet

ElinFalk, men gör  något som kräver   att ni arbetar som lag, något svårare i  en vecka nu under sommaren så ni har  svart på vitt att ni funkar  ihop så att du kan trycka det i nyllet på mamma.

• ElinFalk85
    Kattpoet skrev 2011-07-06 15:16:16 följande:
    ElinFalk, men gör  något som kräver   att ni arbetar som lag, något svårare i  en vecka nu under sommaren så ni har  svart på vitt att ni funkar  ihop så att du kan trycka det i nyllet på mamma.
    Hurrudu det va ingen dum idé jag ska prata med min fästman och se vad vi kan hitte på för egendomligt =)
Svar på tråden Familjen anti =(