Mirjami skrev 2011-07-06 11:20:04 följande:
Under många år hade jag och min m2b stora ekonomiska problem men vi gav aldrig upp utan kämpade oss ur det, tillsammans. Men trots allt så ser vår (hans) familj på oss som de som aldrig har pengar, även om vi idag har det riktigt bra, skulder är betalda och vi har INGA lån!!! Men deras synsätt finns kvar.
Så när vi berättade att vi skulle gifta oss OCH att det skulle bli ett bröllop där vi bjöd på mat och alkohol så himlade alla med ögonen. Hur skulle sådana som VI ha råd med något sådant? Ingen trodde det skulle bli av, de tyckte t.o.m att vi var dumma som inte köpte hus först! Att vi ville prioritera detta kunde de inte förstå. Min familj stöttade oss från början och grät av lycka och tyckte det skulle bli helt underbart.
Nu däremot är det annat ljud i skällan från neggarnas sida. De har sett att vi UTAN ATT TA LÅN ELLER AVBETALNINGAR kunnat ordna allt OCH att vi veckan innan bröllopet hämtar en sprillans ny soffa, betald och klar! Vi köpte ny bil- kontant, för några månader sedan, mitt i bröllopsplaneringen. Vi köpte nyss ny kaffemaskin med kapslar... Ja, vi har råd, och att vi ändå har råd att låta spontaniteten styra och åka till Liseberg, havet, djurpark mm, det får dem att bli gröna av avund istället. Nu är de avundsjuka för att sådana som vi HAR råd. Men det är något VI själva skapat!
Så detta med neggande och kommentarer "Vi får väl se om det blir av" har jag också fått. Dock har vi varit ett par i 13 år drygt så det är inte av samma anledning som du.
Jag känner dock att det är sååå roligt att visa alla att JA, det BLEV av!!! Eller BLIR, är fyra veckor och tre dagar kvar... Nervöööst!
Vad otroligt skönt att det har ordnat, eller förlåt att NI HAR ORDNAT det så bra för er!
Det är ni så värda om ni haft det knapert.
Vi lever under ständig ekonomisk press, och det tär verkligen på vilket förhållande som helst.
Men vi har det bra ändå! Och det bevisar verkligen ett och annat om vårt starka band trots att vi inte varit tillsammans i hundra år.
Bröllop väcker så starka känslor hos människor, det är uppenbart.
Jag vet att många av mina "vänner" inte unnar mig att vara lycklig och gifta mig.
Men det är bara skönt att få det svart på vitt nu, vilka som är mina riktiga vänner.
Det är dom som kan glädjas när jag är glad, trots att dom inte är i samma fina situation som jag är i just nu med stundande bröllop.
Och sånt märks så tydligt!
Visst kan man vara avundssjuk, det är jag också ibland. Men att låta det skina igenom och ta över när det gäller en när och kär, det är bara lågt!
Stå på dig och NJUT av att ni har det så bra i livet just nu!
Dom som vill lägga sin energi på att sitta och muttra över någon annan lycka får väl göra det om dom tycker det är värt det.. Dom kommer nog förr eller senare komma på att det är ett enormt slöseri med känsloresurser :)