• Elila

Bröllop 4/8-2012

Hej!

Finns det några brudar där ute som oxå ska gifta sig den 4/8-2012?

Jag och min sambo ska gifta oss då på Österlen. Jag tänkte att vi här kunde tillsammans räkna ner, planera, ge råd, tips och prata av oss om bekymmer och hinder vi möter på vägen...

Väl mött!
    //Elisabeth

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-19 15:13
    Sammanfattning av vi som ska gifta oss den 4/8-2012 och kacklar i den här tråden?så här långt:

Elisabeth och Markus: Bor i Göteborg men ska gifta sig på Österlen strax utanför Simrishamn. Har bokat kyrka och lokal och fått offert på catering. Vet ännu inte om jag ska beställa klänning ifrån Kina eller köpa i butik

Augusti2012: Bor i Jönköping och har bokat kyrka och lokal strax utanför Jönköping. Ska beställa en kinaklänning och är en hejare på att fynda på ebay och på att pyssla.

Inlovewetrust: Ska gifta sig en bit utanför Göteborg, har bokat att vigas både på festplats och i kyrkan, dock ej bestämt ännu.

EmhjärtaMoe: Ska gifta sig utomhus i Stockholm och tänker ha hösten för att göra inbjudningar m.m.

Marielleangelina: Förlovade sig den 4/8-11 och ska gifta sig i Halmstad med festlokal intill Nissan. Ska beställa klänning ifrån Kina, Landy bridal,

Car1021: Ska gifta sig utomhus och ha fest på Rotundan i Uddevalla och har färgtema rosa och vitt. Håller på och tittar på kinaklänningar men ännu inte bestämt sig.

Missmm: Skall gifta sig i Seglora kyrka och ha festen på Seglora Bygdegård. Färgtemat är vitt och lila.

Lindahhh: Ska gifta sig i Karlstad

Fröken Emma: Ska gifta sig utomhus på en ö i Stockholms skärgård, har planerat ribbåtsfärd och boende för sina gäster.

Augustibrud 2012: Ska gifta sig kyrkligt i Arboga och ha fest i en ombyggd ladugård och ha lantlig lyx som tema, ska förmodligen beställa klänning från kina.

Love you til the end: Har bokat kyrka och lokal, klänning är beställd och inbjudningskort valda.

Ella: Ska gifta sig i Göteborg och har färgerna rosa, vitt, silver och fjärilar som tema.

KakanMackan: Ska gifta sig den 11/8 i Uddevalla men är med i vår tråd ändå  Har bokat kyrka, catering och ev. lokal. Ska förmodligen beställa klänning från Kina.

Jennifaer: Ska gifta sig i Luleå och har bokat kyrka, lokal, meny och fotograf. Har köpt klänning (kinaklänning) via Light in the box, skor, smycken och ringar.

7milakliv: Ska gifta sig kyrkligt i Uddevalla.

• Svar på tråden Bröllop 4/8-2012
  • Elila

Vi har bokat två veckor på Samos, Grekland och åker den 7:e augusti :) Ska bli så skönt med två veckor av sol, bad, kärlek och förhoppningsvis sömn ;)

Vi skickade ut våra inbjudningar i februari och har sista o.s.a datum den 30/4 utav 117 inbjudna så är det ca 20 kvar som inte svarat :) När det är några dagar kvar tänker vi skicka ett sms och påminna folk om att o.s.a. snart går ut...

Bilder på kostym kommer i helgen för dropbox är tydligen blockerad här på jobbet :(

Bordsplaceringen ska vi göra ca 2 veckor innan så att man har det färdigt, veckan innan bröllopet kommer vara nog så stressig ;)

Jag tror dock att jag äntligen har bestämt mig för skor... Först ville jag ha blåa skor pga "något blått" men sen eftersom vi har rosa som vår färg så började jag titta efter rosa... Hittade inga i butik och började söka lite på nätet. Får tillbaka ganska mkt på skatten så jag tror minsann jag ska unna mig att beställa dessa två.
    Den vita sidenskon kan man beställa färgad så då beställer jag den i rosa siden :) så ca $85 för ena och $12 för andra.... Kostar nästan som halva klänningen men jag unnar mig :)
  • M040812J

Ferrarigril: Jag ska skicka mina så fort jag f¨år tag i en vettig skrivare, har skjutit på det i en månad nu haha. Men osa kommer jag ha i mitten av maj tror jag, mest för jag vet att det kommer dröja till början av juni innan man jagat rätt på alla svar ;) sån är min umgängeskrets! Haha.

Linda: Åh va spännande! Vad blev det för någon?

Marielleangelina: Underbar ;) har en nästan likadan själv! De gnistrar ju något otroligt! :)

Angående skor så har jag köpt ett par men nu ångrat mig då de blir lite kaka på kaka med min klänning... Så om någon har strlk 38 och är sugen så hojta till ;)

och angående borsplacering så är det nog jätteolika vilka proportioner man gör av det... Jag är lite kontrollfreak så jag kommer nog pussla i en evighet, mest för att det är kul! Men jag vill nog ha det spikat i alla fall ett par veckor innan! Sen får man nog ha plan B om det skulle vara så att någon faller bort ändå! :)

Spännande tjejer!! Någon mer som ska skicka in sina hindersprövningar? Laddar man bara ner de från nätet? 
  • M040812J

och just det! Angående bröllopsresa så funderar jag på Kreta just nu. Jag önskar att vi kunnat åka till Maldiverna *dröm* men med två barn under 3 år är det nog lite väl joxigt. Men just nu får vi se vad budgeten tillåter jag hoppas kostnaderna inte drar iväg för mycket bara för då lär vi hamna på en ålandsbåt ist Flört

• Jane

Vi får se om vi har råd att åka på smekmånad efter bröllopet, men vår dröm är iallafall att åka till Azorerna eller liknande ö i Portugal.

• marielleangelina
    Jane skrev 2012-04-13 09:16:00 följande:
    marielleangelina skrev 2012-04-13 08:26:00 följande:
    Yes! Vi bokade för ett par dagar sedan, blev ett 5-stjärnigt all-inclusive-hotell i Side, Turkiet. Vi åker den 6/8 och stannar en vecka! Ska bli sååå härligt, jag och min m2b har aldrig varit på solsemester tillsammans under våra 8 år ihop så vi tyckte det var dags nu på bröllopsresan." Äventyrsresor" är vi mätta på för tillfället :) Blir alltså en Svensson-resa, charter med Ving. Hotellet heter Club Calimera Serra Palace.
    åååå Side är det perfekta stället....jag var där förra året, jättevackert var det och det är faktiskt lite lyxigare och är inte en riktig "svensson"-ort. GladNi kommer säkert vara jättenöjda  efter resan.
    Jaaa jag vet ;) underbart! Tänkte först att det var tråkigt att åka dit eftersom jag varit i Turkiet innan (2 ggr i Alanya och 1 gång i Side) men med tanke på vad man får för pengarna är det ingen tvekan om att det kommer bli kanon! Fast egentligen ligger det inte i Side.... 2 mil utanför, så det ligger ganska öde, men jag känner inget sug efter att gå på Bazar ändå ;)

Skrev ut hindersprövningen och namnbytespapper igår, så det är lika bra att få iväg snart!

Ni som också reser någon dag efter vigseln, är ni oroliga att det nya namnet ska ha gått igenom innan ni kommer tillbaka? (Om ni byter namn...) Vi ska bara vara borta i en vecka ju men lite orolig är jag ändå..! Man vill ju inte fastna utomlands för att det gamla passet inte stämmer med det nya namnet.
    M040812J skrev 2012-04-13 09:49:12 följande:
    och just det! Angående bröllopsresa så funderar jag på Kreta just nu. Jag önskar att vi kunnat åka till Maldiverna *dröm* men med två barn under 3 år är det nog lite väl joxigt. Men just nu får vi se vad budgeten tillåter jag hoppas kostnaderna inte drar iväg för mycket bara för då lär vi hamna på en ålandsbåt ist Flört
    Kreta är underbart! :) väldigt romantiskt men alla små restauranger som har fantastisk mat..
  • Elila

Ang det där med passet och namnbyte så ringde vi till skatteverket för att kolla hur snabbt det funkar och liknande... Vi fick då rådet att vänta tills vi kom hem från resan med namnbyte så det gör vi :)
    Ska alla här byta namn till mannens efternamn?

• marielleangelina

Är det den här blanketten de sa att man ska vänta med att skicka in?

www.skatteverket.se/privat/blanketterbroschyrer/blanketter/info/7831.4.19b9f599116a9e8ef36800024514.html

I den står det ju såhär: De som gifter sig ska enligt namnlagen (1982:670) senast i samband med vigseln
    anmäla vilket efternamn de ska ha i äktenskapet. Anmälan görs till Skatteverket i
    samband med ansökan om hindersprövning eller till vigselförrättaren.

Tyckte jag läste någonstans att det går att byta efternamn efter vigseln också men samtidigt blir man ju lite fundersam när det står sådär i blanketten...

• Elila

Ja precis den blanketten var det... Men nu blir jag osäker när det står så...
    Får nog kolla upp det igen då...

• car1021

Vi skickade in lappen om hindersprövning och namnbyte i tisdags. Jag ska byta mitt efternamn. Dels för att jag heter min fd mans efternamn och dels för att det även är Sveriges vanligaste efternamn (Johansson) . Jag kommer istället att heta Berg när vi har gift oss.
    Jag beställde även min brudklänning i helgen. Jag beställde en på nätet. Eftersom jag gifter mig för andra gången och vi ska ha en utomhusvigsel så ville jag inte ha en helt traditionell klänning, även om jag tycker att de är jätte fina.
    Istället blir det en sådan här:

Den ska vara i ljust rosa och med vit spets över. Bandet i midjan ska också vara i ljusrosa.
    Vi satte osa 1 juni på våra inbjudningar men det är bara ett par som inte har tackat ja ännu. Alla andra kommer!

• KakanMackan

Här kommer lite bilder på hur jag kommer att se ut på degen D Glad

Skorna

Håret

Buketten
Svar på tråden Bröllop 4/8-2012