• Lilique

    Det verkar som att bröllopet blir inställt....

    Det verkar som att bröllopet blir inställt.

    Vi har haft ett väldigt tufft ekonomiskt år då allting har gått fel. Bilen går sönder, djuren blir sjuka och sen ytterligare ett hundratal kostnader vi inte kan ignorera. Våra sparkonton är i princip tomma. Vi bor inte stort, så att flytta till mindre skulle inte göra någon större skillnad. Det är dock aldrig på tal att göra oss av med våra två små kisar. Vi kan inte sälja bilen för det finns inget annat sätt för sambon att ta sig till jobbet (jag å andra sidan har gångavstånd). Och på tal om jobb så har han fått minskad anställning nu pga av arbetsbrist så den inkomsten sjönk rejält. Och i och med den minskade anställningsgraden försvann alla chanser till att ens kunna ta ett LITET lån.

    Vi går aldrig ut, vi gör aldrig något som kostar pengar. Vi köper alltid de billigaste märkena av allting för att spara varenda slant vi kan. Jag har sålt kläder, elektronik och mina (heliga) skor. Vad vi än gör så står vi bara och stampar.

    Jag vantrivs något fruktansvärt på mitt jobb, men jag har en riktigt bra inkomst med tanke på min utbildning så att byta jobb skulle innebära ytterligare en stor förlust av pengar varje månad. Därför släpar jag mig till jobbet varje morgon för att kunna uppfylla drömmen om att få gifta mig med min drömprins. Jag lever för det. Men det går inte...

    Det känns som om hela världen bara rasar samman och allt jag kan göra är att stå och se på medan den enda ljusglimten i tillvaron bara försvinner allt längre och längre bort.

    Vad gör jag nu.....?

  • Svar på tråden Det verkar som att bröllopet blir inställt....
  • EmmaStina

    Ett tips om du vill ha en riktig bröllopsklänning är att kolla på alla kinesiska hemsidor. Jag väntar hem min och den är köpt på www.dhgate.com och där finns klänningar i alla möjliga utförande och en del är skamligt billiga.

    Hoppas det lyckas för er!

  • EmmaStina

    Jag kom på en sak till.... Kolla om ni kan hitta ringar som kan fungera för er på auktion. Visst kan vissa skjuta iväg i pris nått otroligt, men har man tur kan man få det man vill ha riktigt billigt...

  • Blizz

    På SEB hemsida kan man läsa "Rådgivning- På 60 minuter kan vi föbättra din privatekonomi. Annars får du 500kr" Vill inte göra reklam för just den banken men är säker på att de andra stora bankerna har samma/liknande erbjudande. Man ska inte behöva betala för privatrådgivning, det är en självklarthet förutsatt att ni är helkunder i banken. Och man behöver inte ha en massa pengar på kontot för att vara en bra kund i bankens ögon, om ni har bostadslån, lönekonton, kreditkort, pensionsförsäkring etc. hos en bank så är ni bra kunder.

    Jag är inte expert på privatekonomi, men det låter som att ni behöver lite hjälp med att strukturera er ekonomi. Jag var själv på privatrådgivning i höstas och min ekonomi har blivit mkt bättre sen dess, även om jag har gått ned i lön p.g.a. att jag bytte jobb.

    Jag är utbildad ekonom och om du absolut inte vill ta kontakt med en bank men vill ha lite tips på hur ni kan tänka kring pengar kan jag maila en lista på saker ni kan fundera kring och kanske lite mallar för budget och kostnadsuppföljning.

    Och för övrigt instämmer jag med föregående inlägg, det går nog att göra ett superfint bröllop med små medel.

    Lycka till!

  • Vintersol

    Förstår om ni inte vill lägga pengar för att betala för rådgivning, när ni redan har en belastad ekonomisk situation. Däremot låter det som att ni behöver någon sorts hjälp för att få lite ekonomisk trygghet och stabilitet i era liv. Det blir ju klurigt när ni får slut på saker att sälja för att få månaden att gå runt.
    Om sambon har gått ner i tid så låter det ju som att det finns utrymme där för ett extrajobb. Om era inkomster är väldigt låga kan det finnas skäl att kolla upp bostadsbidrag och liknande.
    Jag är inte heller någon expert på privatekonomi, men hoppas ni kan få hjälp av någon som kan bena ut er situation så ni får bättre balans på sikt.

  • Kattpoet

    Kronisk sjuk här med  och låg inkomst.   Vi har ingen bil,  vi tar bussen i stället, billigare och mycket bättre för våran ekonomi  men  om din man behöver  bilen i jobbet borde inte jobbet ordna med det?
    Eller får han mil ersättning?

    Vi  har en månad meny, sten hård på denna, inget köps in som inte står på menyn, frukostar, luncher, middagar och fika finns på den.  
    Vi storhandlar engång i månaden för 1200-1500 kr ,  då ingår  städprodukter, katt mat ( kisse har epelepsi och måste ha specialmat) och hygien i detta.  Sedan har vi 200 kr per vecka för extra saker, det är inte meaningen att vi ska handla upp dem varje vecka, ibland behövs de inte.
    Jag köper inte Euroshopper, jag upptäckte att eftersom det smakar  så illa eller lite tog vi mer  av det än vad tog av produkter som var 2 kr dyrare.   Euroshopper ketchupen var slut på 3 veckor medans vår flaska med Heinz  har överlevt i 3 månader nu, eftersom de smakar mer och man behöver mindre. 
    Bröd bakas hemma, vi har en bakmaskin och de 200 kr var de bästa vi har lagt ut.
    Kryddor köps endast på arabiska butiker,  50 gram för 10 kr är billigt med tänke hur mycket det kostar i glasburk. En annan sak som jag köper som kan ses som dyr, det Serla toapapper, MEN  18 rullar räcker i två månader och då blir priset lika mycket per skita som de billiga  toarullarna.   Och jag använder telefonkatalogen sidor  att plocka upp kattspyor, slask rens och annat äckligt-

    Mina mediciner är borttagna från högkostnadsskyddet, så jag får noll rabatt, det finns en  ny medicin för min sjukdom som inte funkar för mig  och maken är sjuk han med.

    Vi har internet  men ingen tiding eller  kabeltv, grannen lånar ut sin tidning till oss.

    Boende, det handlar inte alltid om mindre boende, ibland kan större boende vara billigare, I denna stad går de flesta  enrummarna på mer än  två eller  tre rummarna.

    Ja jsut det  läs reklam utskick och  planera din meny från dem.
     

  • 1995 11 17
    Lilique skrev 2011-04-27 12:13:47 följande:
    Jag har provat att jobba på kvällarna också, men då jag redan jobbar 8-17 blev det väldigt tungt efter ett tag. Detsamma gäller att jobba 7 dagar i veckan. Jag antar att jag inte är så stresstålig. Han har redan gått in i väggen en gång tidigare så jag har sagt bestämt att han inte får göra det. Jobba mer än fem dagar i veckan då. Funderar på att börja sälja Mary Kay eller något så att jag iallafall kan få in ett par extra hundralappar i månaden och det gör man ju bara när man själv har tid och ork. Trixet är ju bara att få ihop pengarna till "startkitet". Och att hitta potentiella kunder. Vi har inte så många kvinnliga vänner.
    Kolla Oriflame istället, där får du nog ett startkit och kan köpa till extra visningsprodukter billigt. Jag sålde för dem innan och jag använder fortfarande endast deras produkter, tycker dem är superbra. Jag la lappar i brevlådan i olika kvarter åt gången och fick många napp på dem som ville ha visning hemma. Man får jätte mycket hjälp oxå. Idag köper jag bara till mig själv och några vänner som får vars en katalog var gång dem kommer, bara det lilla dem beställer var månad betalar i alla fall mina egna saker så slipper jag betala det Glad
  • Lilique
    Blizz skrev 2011-04-27 13:12:20 följande:

    Jag är utbildad ekonom och om du absolut inte vill ta kontakt med en bank men vill ha lite tips på hur ni kan tänka kring pengar kan jag maila en lista på saker ni kan fundera kring och kanske lite mallar för budget och kostnadsuppföljning.


    Det skulle jag absolut uppskatta något enormt. Jag kanske kan PM:a min mailadress till dig, så kan du göra det när du har tid och möjlighet?
    Kattpoet skrev 2011-04-27 13:53:42 följande:
    Kronisk sjuk här med  och låg inkomst.   Vi har ingen bil,  vi tar bussen i stället, billigare och mycket bättre för våran ekonomi  men  om din man behöver  bilen i jobbet borde inte jobbet ordna med det?
    Eller får han mil ersättning?

    [utklippt]

    Och jag använder telefonkatalogen sidor  att plocka upp kattspyor, slask rens och annat äckligt-

    [utklippt]

    Vi har internet  men ingen tiding eller  kabeltv, grannen lånar ut sin tidning till oss.

    Boende, det handlar inte alltid om mindre boende, ibland kan större boende vara billigare, I denna stad går de flesta  enrummarna på mer än  två eller  tre rummarna.

    Ja jsut det  läs reklam utskick och  planera din meny från dem.
     
    Jag har 2,5 km till jobbet så jag kan ju gå, men han har längre och så finns ingen bra bussförbindelse dit. Men jo, han får milersättning när han behöver köra.

    Jag använder all reklam jag får hem för att göra allt slask-göra. Har inte heller någon tidning eller annat, men jag har ju internet på jobbet så jag kan ju läsa nyheterna etc här.

    Och när jag sa "flytta till mindre lägenhet" så hade jag i huvudsak hyran i åtanke.

    Sist men inte minst, jag kollar alltid "Billiga veckan"  och lusläser ICAs reklamblad haha =)
  • Loche

    Apropå klänning så hittade jag min drömklänning på Tradera,,, -i mina ögon slår den ut alla andra brudklänningar jag kollat på och jag fick den för 650:- inkl frakt. :)

  • Kattpoet

    Jag tycker inte ICAs billiga vecka blir så billigt, det är alltid någon ska man måste special köpa som   sedan inte används igen.

    Nä du, nu ska jag knalla till köket och steka blodpuddings burgare till min karl 

  • pyret och snöflingan
    Lilique skrev 2011-04-27 09:01:13 följande:
    Det verkar som att bröllopet blir inställt.

    Vi har haft ett väldigt tufft ekonomiskt år då allting har gått fel. Bilen går sönder, djuren blir sjuka och sen ytterligare ett hundratal kostnader vi inte kan ignorera. Våra sparkonton är i princip tomma. Vi bor inte stort, så att flytta till mindre skulle inte göra någon större skillnad. Det är dock aldrig på tal att göra oss av med våra två små kisar. Vi kan inte sälja bilen för det finns inget annat sätt för sambon att ta sig till jobbet (jag å andra sidan har gångavstånd). Och på tal om jobb så har han fått minskad anställning nu pga av arbetsbrist så den inkomsten sjönk rejält. Och i och med den minskade anställningsgraden försvann alla chanser till att ens kunna ta ett LITET lån.

    Vi går aldrig ut, vi gör aldrig något som kostar pengar. Vi köper alltid de billigaste märkena av allting för att spara varenda slant vi kan. Jag har sålt kläder, elektronik och mina (heliga) skor. Vad vi än gör så står vi bara och stampar.

    Jag vantrivs något fruktansvärt på mitt jobb, men jag har en riktigt bra inkomst med tanke på min utbildning så att byta jobb skulle innebära ytterligare en stor förlust av pengar varje månad. Därför släpar jag mig till jobbet varje morgon för att kunna uppfylla drömmen om att få gifta mig med min drömprins. Jag lever för det. Men det går inte...

    Det känns som om hela världen bara rasar samman och allt jag kan göra är att stå och se på medan den enda ljusglimten i tillvaron bara försvinner allt längre och längre bort.

    Vad gör jag nu.....?
    jag tror jag kan känna med dig på alla sätt och vis.. Innan jag träffade min drömprins Peter hade jag inte alls det trevligt med ekonomin och allt som ska gå snett går också snett.. BIlen behöver fixas, går inte ens igenom besiktningen, en katt blir så sjuk att man blev tvungen att avliva honom, och jag hade svårt att falla för någon kille överhuvudtaget. Jag är rätt kräsen när det gäller killar..
    Vet inte var ni bor i landet men det finns alltid jobb på Manpower! Eller något annat bemanningsföretag, det går att få ett extrajobb och det är lättare än man tror.
    Man ska inte ge upp, man ska tro på den kärleken och tillhörigheten man har tillsammans och kärleken övervinner allt, även om man har det trassligt med ekonomin.  Precis som de andra säger, kan man ha något litet, vi önskade oss pengar i bröllopspresent och vi fick ihop till mer än hälften av kostnaden av vår bröllopsresa i juni till Maldiverna. Vi gjorde våra egna inbjudningskort, vilket är helt klart mycket billigare, vi köpte min klänning för 4000 sek på Dress Me up (de syr upp klänningarna efter dina egna mått) detta är då exempel på den DYRASTE klänningen på deras hemsida.

    Du får gärna höra av dig om du vil ha tips och tricks på hur och var man kan spara pengar.. Vi har haft en rätt tajt budget på vårt bröllop.

    Man behöver inte köpa allt, det går att låna en slöja av någon, låna halsbandet, strumpbyxorna eller stay ups går att köpa billigt på nätet.

    Man behöver inte gå i de dyraste butikerna i centrum för att få ett fint bröllop.

    Och precis som de andra säger, det är viktigast att man får varandra och att man får varandra.

    Skriv gärna till mig och berätta hur det går!!

    Önskar dig all lycka till med allting!
Svar på tråden Det verkar som att bröllopet blir inställt....