Kostnad för bröllop
vad går ett bröllop på ?
kosta ert ungefär ?
Vi räknat , vårt kommer gå på 150 000 kr ungefär!
vad går ett bröllop på ?
kosta ert ungefär ?
Vi räknat , vårt kommer gå på 150 000 kr ungefär!
Vår bröllop går på ca 20000. Det blir 45 gäster.
För oss är detta drömbröllopet eftersom vi båda var fast beslutna att inte gifta oss alls! :D
Tur att man inte är sämre än att man kan ändra sig.
ca 45 gäster och en budget på 100 000. Men hoppas på 75 000. Då är inte resa medräknad.
Catering firman vi hade är mer som en butik som gör catering vid sidan om, inte fantastik god mat men helt okej, svärmor valde det. Jag fick visserligen inte äta något, citrus allergiker och firman skar upp apelsin brevid köttet fast de visste att jag var allergisk.
Jag klagade och informerade folk i området att har ni allergier så ska ni inte beställa hos dessa och vi fick min portion gratis.
Vi har varit ett par i tretton år! vi har två gemensamma barn, allt i vårt hem är inskaffat genemsamt, bilarna också. Så har vi hund, två katter och en groda också ;)
Vi har varit förlovade sedan millenieskiftet, men aldrig tagit oss råd att ta steget vidare. Alla ursäkter kring ekonomin. Vi har alltid sagt att vi ska bjuda på mat och sprit, att hela släkterna ska få komma och vi ska ha riktiga kläder, ingen vanlig sommarklänning för mig. Förra året bestämde jag min att NU JÄKLAR. Så jag friade genom att skicka gubben ett sms med tid och datum för vigseln och förklarade att NU GÖR VI DETTA! Så vi TOG oss råd att genomföra våra drömmar, såsom vi (jag) verkligen vill ha det. Men det blir inte så dyrt som det skulle kunna bli. Vi har ett bröllop med exakt samma upplägg som min svåger, men deras bröllop hamnade på dubbelt av vårt, nästan exakt dubbelt också. Men det berodde på att vi prioriterar så olika. Vi lägger mer på maten och alkoholen medan de satsade mer på fotograf och underhållningen. Bara deras fotograf och bandet stod för de enskilt största utgifterna. Medan vår största är maten och spriten som sagt :)
Att vi vill ha en stor fest är för att få med hela släkterna, fira med dem, få en oförglömlig dag och verkligen fira att vi äntligen knutit banden (shit vad folk har väntat på det). Helt enkelt- Uppfylla en dröm jag alltid haft.
Vi har varit ett par i tretton år! vi har två gemensamma barn, allt i vårt hem är inskaffat genemsamt, bilarna också. Så har vi hund, två katter och en groda också ;)
Vi har varit förlovade sedan millenieskiftet, men aldrig tagit oss råd att ta steget vidare. Alla ursäkter kring ekonomin. Vi har alltid sagt att vi ska bjuda på mat och sprit, att hela släkterna ska få komma och vi ska ha riktiga kläder, ingen vanlig sommarklänning för mig. Förra året bestämde jag min att NU JÄKLAR. Så jag friade genom att skicka gubben ett sms med tid och datum för vigseln och förklarade att NU GÖR VI DETTA! Så vi TOG oss råd att genomföra våra drömmar, såsom vi (jag) verkligen vill ha det. Men det blir inte så dyrt som det skulle kunna bli. Vi har ett bröllop med exakt samma upplägg som min svåger, men deras bröllop hamnade på dubbelt av vårt, nästan exakt dubbelt också. Men det berodde på att vi prioriterar så olika. Vi lägger mer på maten och alkoholen medan de satsade mer på fotograf och underhållningen. Bara deras fotograf och bandet stod för de enskilt största utgifterna. Medan vår största är maten och spriten som sagt :)
Att vi vill ha en stor fest är för att få med hela släkterna, fira med dem, få en oförglömlig dag och verkligen fira att vi äntligen knutit banden (shit vad folk har väntat på det). Helt enkelt- Uppfylla en dröm jag alltid haft.
75 bjudna gäster och vi räknar med 80 000 kronor för vårt bröllop. Lokalen är rätt dyr, mat och dryck är ju alltid dyrt. Min ring är dyr också....men det är bara en gång i livet förhoppningsvis som vi har denna dag. Men jag vill verkligen inte spåra ur och ha hur dyrt bröllop som helst,man ska leva efter bröllopet också
ca 60 gäster, budget bli mellan 100 och 120 tkr, exlusive resa, men önskar bidrag så kommer inte lägga jättemycket själva.
Men då hyr vi två lokaler, en för vigsel och en för fest. Vi betalar allt själva och har ingen avgift.
Vi har transport för gästerna, hyr in musiker, dj och ev ett band.
Utöver det heldagsfotograf mm.
Men det känns värt det. =)
Vi kommer ha sparat i två år när vi gifter oss och jag har varit student hela tiden. Tar examen nu i juni. =)
Vårt lär bli på ca 20.000 inkl. allt utom bröllopsresa för ca 20 gäster.
Bröllopsresans budget ligger på ca 15.000 - 20.000, då det är någonting vi prioriterar,
men kommer att önska oss bidrag till den som bröllopspresent.
Kläder och accessoarer för båda: under 3000
Ringar (inkl. förlovningsringar): under 2000
Skönhet: ca 500
Blommor: 1200
Inbjudan och tackkort: ca 300
Fotografering: 6000
Middag på abonnerad restaurang exkl. dricka: 7000
Delar av detta, speciellt vad gäller kläder, men även ringarna, är redan klara.
Vi kommer ha ca 90 gäster och budgeten landar troligtvis på ca 80.000 kr inklusive bröllopsresan. Totalen kan bli lägre då vi inte vet exakt vad mat och dryck går på utan vi har kalkylerat lite över på de posterna för att vara på den säkra sidan. Våra föräldrar är klippor så de kommer betala drygt hälften av utgifterna (mat, dryck, festlokal, städning och min klänning får vi hjälpr med) Sedan kommer vi önska oss bidrag till bröllopsresan i present så förhoppningsvis "får vi igen" lite av de pengarna som vi lagt ut där, resan kostar 17.500 kr.
Vårat bröllop kommer att gå på ca 190 000 kr. Av dessa är drygt 60 000 kostnad för bröllopsresa. Vi blir 90 gäster på bröllopet med sittande middag på Herrgård. Vi har dock önskat oss bidrag till resan i present, så vi hoppas också på att få tillbaka lite av det vi redan betalat för resan.
Vi har en budget på 1800 kronor för festen på 17 personer.
Sedan 50 000 kronor på bröllopsresan inklusive cermoni utomlands, lägger verkligen allt krut på den.
Ca 130 000 utan resa 58 st
Vi hade drygt 60 gäster och gjorde av med ca 75 000:
Lokal + ljud + uppdukning 11 000
Mat 11 200
Dryck 6 000
Personal 3 000
Tårta 3 000
Snacks + läsk 500
Dekorationer 500
Ring + gravyr 4 500
Fotograf 4 500
Solist + reseersättning 2 000
Veteranbil 2 700
Hotellövernattning 2 500
Taxi 400
Festprogram, vigselprogram 1 000
(förmodligen lite mindre, svårt att uppskatta då vi köpte en ny laserskrivare, färgpatron och stora paket färgade papper, allt detta kommer vi att kunna använda fler gånger)
Inbjudningar + frimärken 1 000
Tackkort, fotoböcker 1 000
Bruden
Klänning 6 850
Underkjol 1 250
Bolero 600
Blommor (alla) 2 000
Hår + smink 2 500
Skor 500
Underkläder 500
Smycken 500
Brudgummen
Kostym + skjorta + slips 4 500
Skor 500
Coursage inräknat i brudens blommor
Totalt 74 500:-
Då har jag inte räknat med mina skönhetsbehandlingar innan - vaxning, bryn- och fransfärgning, bleka slingor (skulle jag kanske gjort ändå), fotvård och naglar. Där gick ytterligare ett par tusen.