• PinglanEmma83

Kostnad för bröllop

vad går ett bröllop på ?
    kosta ert ungefär ?

Vi räknat , vårt kommer gå på 150 000 kr ungefär!

• Svar på tråden Kostnad för bröllop
  • Loche

Vår bröllop går på ca 20000. Det blir 45 gäster.
    För oss är detta drömbröllopet eftersom vi båda var fast beslutna att inte gifta oss alls! :D
    Tur att man inte är sämre än att man kan ändra sig.

• U hjärta M

ca 45 gäster och en budget på 100 000. Men hoppas på 75 000. Då är inte resa medräknad.

• Gopplan
    Kattpoet skrev 2011-04-19 23:36:14 följande:
    Gopplan,  30 gäster och vi hade catering, som gick på 3000 kr.
    Ringarna var arvegods och klänningen var hemsydd fast jag svälde upp pga allergier så jag fick ta en jag hade hemma och kilt hyran kostade  450 kr.
    Buketten var blommor från lidl som jag bundit själv.  
    Inbjudningskorten hade en vän gjort, hon köpte sakerna på utförsäjlning, jag fick veta priset och i dem ingick tackkort.
    Musiken var dock gratis ( maken och denna killen hade mobilt disko på 9o talet)  men hade vi betalat för den hade det blivit precis 10 000 kr.

Tårtan gjorde jag själv, blev billigare än vad jag hade satt som budget.

Smyckena var gåvor genom åren så de hade jag hemma, sminket var mitt vanliga och håret var utsläppt.

Fotografen var  svågern som jobbar med detta i vanliga fall så ja han var gratis och nej, vi hade inte tänkt betala för en fotografering, minnena ligger tryckt i våra hjärtan och vi behöver inga blider för att minnas det. 
    Oj, det var en billig catering ni lyckats hitta. För oss är just maten och servicen de största utgifterna. Kul att ni lyckades få det precis så som ni ville ha det till ett så bra pris. Jag funderade också på att baka min egen tårta, men kom fram till att det är lite väl riskabelt, speciellt om det är varmt mitt i sommaren så jag överlåter det till cateringfirman.

Min  bror är fotograf och ska ge oss fotograferingen i bröllopspresent så vi betalar inte heller något för det. Annars är det något som vi var beredda att lägga en hel del pengar på dåvi är intresserade av foto och absolut vill ha professionella bilder från vår stora dag. Tack vare att vi fick fotograferingen har vi nu råd med DJ ocksåSkrattande
  • Kattpoet

Catering firman vi hade är mer som en butik som gör catering vid sidan om, inte fantastik god mat men helt okej,  svärmor valde det.  Jag fick visserligen inte äta något,  citrus allergiker och firman skar upp apelsin brevid köttet fast de visste att jag var allergisk.

• Gopplan
    Kattpoet skrev 2011-04-20 09:07:28 följande:
    Catering firman vi hade är mer som en butik som gör catering vid sidan om, inte fantastik god mat men helt okej,  svärmor valde det.  Jag fick visserligen inte äta något,  citrus allergiker och firman skar upp apelsin brevid köttet fast de visste att jag var allergisk.
    Nej, vad tråkigt! Vad dåligt av dem! Klagade ni sedan? Vår cateringfirma har sagt att de kan göra specialmat till allergiker och har redan noterat att de ska göra en portion sås utan vitlök till svärmor som hatar vitlökSkrattande.
  • Kattpoet

Jag klagade och informerade folk i området att har ni allergier så ska ni inte  beställa hos dessa och vi fick min portion gratis.

• Mirjami

Vi har varit ett par i tretton år! vi har två gemensamma barn, allt i vårt hem är inskaffat genemsamt, bilarna också. Så har vi hund, två katter och en groda också ;)

Vi har varit förlovade sedan millenieskiftet, men aldrig tagit oss råd att ta steget vidare. Alla ursäkter kring ekonomin. Vi har alltid sagt att vi ska bjuda på mat och sprit, att hela släkterna ska få komma och vi ska ha riktiga kläder, ingen vanlig sommarklänning för mig. Förra året bestämde jag min att NU JÄKLAR. Så jag friade genom att skicka gubben ett sms med tid och datum för vigseln och förklarade att NU GÖR VI DETTA! Så vi TOG oss råd att genomföra våra drömmar, såsom vi (jag) verkligen vill ha det. Men det blir inte så dyrt som det skulle kunna bli. Vi har ett bröllop med exakt samma upplägg som min svåger, men deras bröllop hamnade på dubbelt av vårt, nästan exakt dubbelt också. Men det berodde på att vi prioriterar så olika. Vi lägger mer på maten och alkoholen medan de satsade mer på fotograf och underhållningen. Bara deras fotograf och bandet stod för de enskilt största utgifterna. Medan vår största är maten och spriten som sagt :)

Att vi vill ha en stor fest är för att få med hela släkterna, fira med dem, få en oförglömlig dag och verkligen fira att vi äntligen knutit banden (shit vad folk har väntat på det). Helt enkelt- Uppfylla en dröm jag alltid haft.

• U hjärta M
    Mirjami skrev 2011-04-20 10:06:10 följande:

Vi har varit ett par i tretton år! vi har två gemensamma barn, allt i vårt hem är inskaffat genemsamt, bilarna också. Så har vi hund, två katter och en groda också ;)

Vi har varit förlovade sedan millenieskiftet, men aldrig tagit oss råd att ta steget vidare. Alla ursäkter kring ekonomin. Vi har alltid sagt att vi ska bjuda på mat och sprit, att hela släkterna ska få komma och vi ska ha riktiga kläder, ingen vanlig sommarklänning för mig. Förra året bestämde jag min att NU JÄKLAR. Så jag friade genom att skicka gubben ett sms med tid och datum för vigseln och förklarade att NU GÖR VI DETTA! Så vi TOG oss råd att genomföra våra drömmar, såsom vi (jag) verkligen vill ha det. Men det blir inte så dyrt som det skulle kunna bli. Vi har ett bröllop med exakt samma upplägg som min svåger, men deras bröllop hamnade på dubbelt av vårt, nästan exakt dubbelt också. Men det berodde på att vi prioriterar så olika. Vi lägger mer på maten och alkoholen medan de satsade mer på fotograf och underhållningen. Bara deras fotograf och bandet stod för de enskilt största utgifterna. Medan vår största är maten och spriten som sagt :)

Att vi vill ha en stor fest är för att få med hela släkterna, fira med dem, få en oförglömlig dag och verkligen fira att vi äntligen knutit banden (shit vad folk har väntat på det). Helt enkelt- Uppfylla en dröm jag alltid haft.

Där är vi också ungefär. Vi firar 12 år i år och har hunnit med 3 barn. Vi har renoverat hus och köpt ny bil istället men nu jäklar, vi lägger vårt krut på musik, och bra mat och gott att dricka, vi vill bjuda familj och vänner på en skittrevlig fest och ha skitskoj själva. Sen är inte ringen jätteviktig för mig tex, och även fotografen kommer inte bli allt för dyr.
  • marimekko86

75 bjudna gäster och vi räknar med 80 000 kronor för vårt bröllop. Lokalen är rätt dyr, mat och dryck är ju alltid dyrt. Min ring är dyr också....men det är bara en gång i livet förhoppningsvis som vi har denna dag. Men jag vill verkligen inte spåra ur och ha hur dyrt bröllop som helst,man ska leva efter bröllopet också

• gbg2012

ca 60 gäster, budget bli mellan 100  och 120 tkr, exlusive resa, men önskar bidrag så kommer inte lägga jättemycket själva. 

Men då hyr vi två lokaler, en för vigsel och en för fest. Vi betalar allt själva och har ingen avgift.

Vi har transport för gästerna, hyr in musiker, dj och ev ett band.  

Utöver det heldagsfotograf mm. 

Men det känns värt det. =)

Vi kommer ha sparat i två år när vi gifter oss och jag har varit student hela tiden. Tar examen nu i juni. =)

• Anna Maria

Vårt lär bli på ca 20.000 inkl. allt utom bröllopsresa för ca 20 gäster.
    Bröllopsresans budget ligger på ca 15.000 - 20.000, då det är någonting vi prioriterar,
    men kommer att önska oss bidrag till den som bröllopspresent.

Kläder och accessoarer för båda: under 3000
    Ringar (inkl. förlovningsringar): under 2000
    Skönhet: ca 500
    Blommor: 1200
    Inbjudan och tackkort: ca 300
    Fotografering: 6000
    Middag på abonnerad restaurang exkl. dricka: 7000

Delar av detta, speciellt vad gäller kläder, men även ringarna, är redan klara.

A & S
  • akgosmos

Vi kommer ha ca 90 gäster och budgeten landar troligtvis på ca 80.000 kr inklusive bröllopsresan. Totalen kan bli lägre då vi inte vet exakt vad mat och dryck går på utan vi har kalkylerat lite över på de posterna för att vara på den säkra sidan. Våra föräldrar är klippor så de kommer betala drygt hälften av utgifterna (mat, dryck, festlokal, städning och min klänning får vi  hjälpr med) Sedan kommer vi önska oss bidrag till bröllopsresan i present så förhoppningsvis "får vi igen" lite av de pengarna som vi lagt ut där, resan kostar 17.500 kr.

• Fröken 25

Vårat bröllop kommer att gå på ca 190 000 kr. Av dessa är drygt 60 000 kostnad för bröllopsresa. Vi blir 90 gäster på bröllopet med sittande middag på Herrgård. Vi har dock önskat oss bidrag till resan i present, så vi hoppas också på att få tillbaka lite av det vi redan betalat för resan.

• Caribbean wedding

Vi har en budget på 1800 kronor för festen på 17 personer.

Sedan 50 000 kronor på bröllopsresan inklusive cermoni utomlands, lägger verkligen allt krut på den.

• 2011bröllop

Ca 130 000 utan resa  58 st

• Aniara4

Vi hade drygt 60 gäster och gjorde av med ca 75 000:

Lokal + ljud + uppdukning 11 000

Mat 11 200

Dryck 6 000

Personal 3 000

Tårta 3 000

Snacks + läsk 500

Dekorationer 500

Ring + gravyr 4 500

Fotograf 4 500

Solist + reseersättning 2 000

Veteranbil 2 700

Hotellövernattning 2 500

Taxi 400

Festprogram, vigselprogram 1 000

(förmodligen lite mindre, svårt att uppskatta då vi köpte en ny laserskrivare, färgpatron och stora paket färgade papper, allt detta kommer vi att kunna använda fler gånger)

Inbjudningar + frimärken 1 000

Tackkort, fotoböcker 1 000

Bruden

Klänning 6 850

Underkjol 1 250

Bolero 600

Blommor (alla) 2 000

Hår + smink 2 500

Skor 500

Underkläder 500

Smycken 500

Brudgummen

Kostym + skjorta + slips 4 500

Skor 500

Coursage inräknat i brudens blommor

Totalt 74 500:-

Då har jag inte räknat med mina skönhetsbehandlingar innan - vaxning, bryn- och fransfärgning, bleka slingor (skulle jag kanske gjort ändå), fotvård och naglar. Där gick ytterligare ett par tusen. Kyss

Svar på tråden Kostnad för bröllop